În ce constă soluţia de mobilitate ALD Electric?
Soluţia ALD Electric constă într-un nou produs pe care l-am lansat anul acesta şi prin care ALD Automotive doreşte să promoveze mobilitatea electrică, vehiculele electrice devenind astfel mai accesibile şi mai uşor de utilizat. Practic, pe lângă maşina electrică finanţată în leasing operaţional cu toate serviciile incluse – întreţinere, anvelope, asigurări, asistenţă rutieră, clientul are şi soluţia necesară atunci când vrea să se deplaseze în afara oraşului, pe distanţe mai mari. Cu alte cuvinte, are inclus în pachet, pentru un anumit număr de zile, şi o maşină de înlocuire cu motor termic, nu doar pentru accidente sau situaţii când maşina este în service, ci şi în cazul în care pleacă în deplasare sau în concediu. Clientul nu plăteşte nimic suplimentar, în rata lunară fiind inclus absolut tot. În plus, pe lângă aceste servicii, mai putem include în rată şi o staţie de încărcare, care poate fi montată la birou, în parcarea companiei sau acasă. Şi astfel, cu acest pachet complet, clientul ştie că nu are cum să rămână „descoperit”.
Temerea principală a utilizatorilor de maşini electrice, acel „range anxiety” de care vorbeşte toată lumea, este că vor rămâne blocaţi cu maşina pe care nu o pot încărca sau nu au unde să o încarce. Astfel, cu această soluţie completă – ALD Soluţia Electric – eliminăm această teamă. Pe de o parte oferim o soluţie de mobilitate, iar pe de alta, serviciul nostru de asistenţă rutieră înlătură şi acel „range anxiety”, pentru că punem la dispoziţie, dacă este cazul, şi tractarea vehiculul până la cea mai apropiată staţie de încărcare. Astfel, încercăm prin toate aceste servicii să acoperim orice situaţie care ar putea apărea pe parcursul utilizării maşinii. De altfel, statisticile europene, mai ales cele din ţările unde maşinile electrice nu mai sunt un element de noutate, arată că peste 90% din încărcări au loc acasă sau la sediul firmei, nu pe stradă sau la o priză publică. Oamenii au tendinţa să folosească argumentul referitor la lipsa infrastructurii în ceea ce priveşte staţiile de încărcare publice atunci când vorbesc de posibilitatea de a conduce o maşină electrică. Totuşi, statisticile ne arată că, în realitate, acestea nu sunt atât de mult utilizate în viaţa de zi cu zi.
Dacă un client, de exemplu, are nevoie de 50 de vehicule, iar între acestea doar câteva sunt maşini electrice, care este soluţia pe care o recomandaţi?
Exemplul acesta reprezintă aproape toate situaţiile pe care le avem cu clienţii noştri şi, în plus, este şi situaţia
ALD Automotive. În cazul maşinilor pe care le utilizează angajaţii din compania noastră, 10% sunt vehicule electrice şi 10% sunt hibride. De altfel, în momentul de faţă, recomandăm clienţilor un mix între maşini clasice şi cele electrice sau hibride, pentru că este optim atât din punctul de vedere al utilizării, cât şi al amprentei de CO2. Cu cât ai mai multe maşini electrice sau plug-in hibride în flotă, cu atât poţi reduce presiunea pe kilometraj la celelalte vehicule clasice. Cu cât faci mai mulţi kilometri prin oraş cu o maşină electrică şi nu o foloseşti pe cea termică, cu atât mai bine poţi să optimizezi consumul de combustibil. Este recomandat să foloseşti maşinile termice când pleci din localitate, iar în oraş poţi folosi o maşină electrică sau o maşină hibride în modul electric. Pentru un client care are nevoie de 50 de maşini, dar numai câteva sunt electrice, îi oferim o soluţie de leasing operaţional
Avantajul unei maşini electrice este faptul că TCO se optimează cu cât circulă mai mult. Practic, la 100 de km, încărcarea la o priză electrică costă de 10 ori mai puţin comparativ cu alimentarea la o staţie de carburant. Cătălin Olteanu, directorul comercial ALD Automotive
pentru fiecare maşină în parte. Pentru vehiculul electric, de exemplu, putem încheia un contract pentru 100.000 de km în 4 ani, ceea ce îi permite reducerea kilometrajului la maşinile cu motor termic, de exemplu, de la 100.000 de km în 4 ani, la 60.000 de km. Şi atunci rata scade şi consumul de carburant se reduce. Avantajul unei maşini electrice este faptul că TCO – Total Cost of Ownership – se reduce cu cât circulă mai mult. Practic, la o deplasare de 100 de km, încărcarea la o priză electrică costă de 10 ori mai puţin comparativ cu alimentarea la o staţie de carburant pentru aceeaşi distanţă parcursă.
Care sunt cele mai importante beneficii aduse de utilizarea ALD Electric, în special în ceea ce priveşte TCO?
La o maşină electrică, TCO este optimizat prin faptul că partea de carburant, care la o maşină obişnuită poate fi între 30 şi 70% din costul total lunar, scade foarte mult. Chiar dacă preţul de achiziţie al unui vehicul electric sau hibride este puţin mai mare faţă de unul clasic de aceeaşi mărime şi cu aceleaşi dotări, ulterior, diferenţa se recuperează, iar după un anumit prag al numărului de kilometri „electrici” chiar ajungi să cheltuieşti mai puţin, pentru că pentru curent plăteşti foarte puţin sau deloc. Sigur, pentru această optimizare vorbim de kilometraje mai mari, de la 20.000-25.000 de km pe an. Un alt aspect care trebuie luat în calcul este taxarea. Grila impozitului auto în mod sigur se va schimba, adaptându-se la modelele din Europa, acolo unde s-au introdus şi taxe anti-poluare pentru accesul în centrul oraşelor, iar costul parcărilor este diferenţiat în funcţie de tipul de maşină. Dacă peste şase luni, în România se introduce „taxa de centru” sau un impozit auto anual foarte mare pentru o maşină diesel Euro 4, în condiiţiile în care este zero pentru o maşină electrică sau hibride, este clar că acestea vor face diferenţa în TCO.
Care este tipologia clienţilor care au optat pentru ALD Electric?
Am lansat ALD Electric înainte de programul Rabla Plus 2017, iar apetitul clienţilor pentru produsul nostru a crescut în momentul în care a apărut subvenţia, pentru că aceasta a eliminat ecartul de preţ între o maşină electrică şi una clasică. În plus, interesul pentru acest tip de vehicule a crescut şi pentru că pe piaţa românească se comercializează acum peste 10 mărci de maşini electrice şi hibride. Avem deja contracte semnate cu firme din diverse domenii, precum cele din energie sau tehnologie – IT şi telecom, dar şi cu societăţi care au vrut să-şi diversifice parcul cu maşini electrice şi hibride. Avem chiar cazuri de angajaţi care aveau o limită în privinţa ratei lunare şi care, în locul unei maşini mari, de clasă D sau SUV, au optat pentru o maşină plugin hybrid. Ceea ce este încurajator, pentru că utilizatoriii au înţeles că nu doar costul maşinii contează, ci şi celelalte costuri asociate, precum alimentarea şi taxarea.