Primul model 100% electric al mărcii Dacia, Spring, a modificat radical piața auto din România devenind cel mai vândut vehicul electric și, totodată, majorând substanțial cota mașinilor electrificate.
Raportul Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) cu privire la evoluția pieței auto în întregul an 2021 arată că autoturismele electrificate (100% electrice, hibride cu și fără încărcare la priză) reprezintă 15,5% din totalul vânzărilor, în creștere de la doar 7,1% în 2020.
În cifre absolute, dintr-un total de 119.832 de autoturisme vândute în 2021, nu mai puțin de 18.617 au fost electrificate. În acest context, cota mașinilor diesel s-a redus de la 26,9% în 2020 până la 18,8% în 2021, iar cea a mașinilor alimentate cu benzină a scăzut ușor, de la 66% la 65,7%.
În timp ce vânzările de mașini electrificate au crescut atât grație numărului tot mai mare de modele disponibile pe piață, cât și cu ajutorul subvențiilor oferite de stat la achiziție, prăbușirea dieselului, fenomen aflat în continuă derulare în ultimii ani, are la bază dispariția multor modele cu motoare alimentate cu motorină de pe piață, dar și teama cumpărătorilor de majorarea taxelor și, nu în ultimul rând, atenția unei părți a acestora acordată mediului. Considerat pe nedrept un puternic poluator, mai ales în discursurile politicienilor care n-au nici cea mai vagă idee ce emisii are în prezent un motor nou, Euro VI, alimentat cu motorină, dieselul pare a avea tot mai puține șanse în viitorul nu foarte îndepărtat.
Dacia Spring, în Top
Influența modelului Dacia Spring – primul și singurul vehicul electric al mărcii autohtone – asupra pieței auto românești este cât se poate de vizibilă. Astfel, dacă în primele nouă luni din 2021 erau comercializate lunar între 200 și 600 de mașini electrificate, din octombrie numărul acestora a urcat brusc la peste 1.000 și chiar peste 2.000 în noiembrie și decembrie. Pentru cei mai puțin avizați trebuie spus că octombrie 2021 este luna în care au debutat livrările modelelor Dacia Spring comandate în primăvară.
Cu peste 3.000 de unități ajunse deja la clienți în doar trei luni (octombrie – decembrie 2021), Dacia Spring a urcat brusc în clasamentul general al modelelor vândute în România până pe locul 5, la câteva zeci de unități distanță de locul 4 ocupat de Ford Puma și peste modele cu sisteme convenționale de propulsie precum Renault Clio, Hyundai Tucson sau Skoda Octavia.
Tot Dacia Spring a devenit în 2021 liderul absolut al pieței mașinilor 100% electrice. În clasamentul acestei zone a pieței, cu exact 3.068 unități, Dacia Spring ocupă locul întâi, modelul Dacia produs în China fiind urmat la mare distanță de Volkswagen Up! (435 unități) și Hyundai Kona electric (384 unități).
Mai multe hibride
Odată cu poziționarea Dacia Spring pe primul loc în clasamentul electricelor, câteva mărci „fac legea” în zona mașinilor hibride. Astfel, în cazul mașinilor hibride cu încărcare la priză (PHEV) liderul vânzărilor din România este marca Mercedes-Benz (552 unități), urmată de Hyundai (357 unități) și BMW (354 unități).
În aceeași zonă a pieței, dar în clasamentul modelelor, primul loc este ocupat de varianta PHEV a Renault Captur (269 unități), locul secund de Ford Kuga (261 unități), iar pe ultima treaptă a podiumului se află Hyundai Tucson (229 unități).
În zona hibridelor fără alimentare la priză (HEV), Toyota este imbatabilă. Cu 7.016 unități vândute în 2021, marca niponă domină autoritar fiind urmată la mare distanță de Hyundai (1.012 unități) și Renault (411 unități).
De altfel, Top 3 al modelelor HEV comercializate în România este compus exclusiv din modele ale mărcii japoneze. Pe primul loc se află Toyota Corolla (2.134 unități), pe doi Toyota CH-R (2.093 unități), iar pe trei Toyota RAV4 (1.610 unități).
Este important de observat că marca Hyundai este singura aflată în Top 3 în toate segmentele mașinilor electrificate. Acest detaliu, aparent neimportant, este unul dintre componentele succesului mărcii coreene ajunsă lider absolut al pieței de mașini importate în România în 2021, peste mărci europene consacrate și aflate de obicei în vârful clasamentului, precum Skoda, Volkswagen sau Renault.
– Autovit: Piața second-hand din 2021, favorizată de criza semiconductorilor
– În România au fost înmatriculate anul trecut 121.208 autoturisme noi