Stellantis a făcut progrese în eliminarea a două componente majore ale mașinilor electrice: încărcătorul onboard și invertorul de putere.
Soluția nu presupune eliminarea completă, ci, prin integrarea lor în carduri electronice de conversie, ca parte a modulelor bateriei, acestea ar putea să nu mai fie piese grele și consumatoare de spațiu, pe care producătorul auto trebuie să le procure ca elemente independente.
Producătorul a declarat că un proiect de cercetare derulat pe durata a 4 ani, împreună cu compania franceză de baterii Saft și Centrul Național Francez de Cercetare Științifică (CNRS), a dus la crearea unui sistem-prototip de baterii care permite o astfel de „ambalare“, eliberând spațiu la bord și potențial îmbunătățind eficiența.
Prototipul nu este gata de comercializare, dar Stellantis crede că hardware-uri similare ar putea fi pregătite pentru utilizare în mașinile electrice de serie până în 2030.
Încărcătorul onboard & invertorul de putere
Un încărcător onboard și un invertor de putere sunt componente voluminoase, dar importante în mașinile electrice moderne. Încărcătorul onboard preia curent alternativ de la un conector de 120 V de nivel 1 sau de 240 V de nivel 2 (care, în mod confuz, este denumit și „încărcător“) și îl convertește în curent continuu care poate apoi să intre în baterie (încărcarea rapidă DC elimină acest pas, de unde și viteza sa mai mare). Totuși, motoarele funcționează cu AC, așa că au nevoie de un invertor pentru a converti puterea DC din baterie în curentul adecvat.
Ambele componente sunt suficient de mari pentru a diminua flexibilitatea instalării, prezentată de către producătorii auto ca avantaj al sistemelor de propulsie electrice. Uneori, sunt montate sub capotă, unde în mod normal ar fi un motor cu ardere internă. Și pot fi ineficiente, nefiind neobișnuit ca încărcătoarele onboard să piardă 12–14% din afluxul de energie.
Propuneri alternative
Alternative la încărcătoarele onboard și invertoarele de putere actuale au fost propuse de câteva companii de tehnologie, în special Hillcrest Energy Technologies și eLeap, deși ambele renunță la încărcătorul onboard în favoarea unui nou tip de invertor. În schimb, propunerea lui Stellantis ambalează altfel ambele componente.
Citește pe autoexpert ➡ Ziggy, robotul autonom care încarcă bateria! 💡
În timp ce Stellantis continuă să-și dezvolte prototipul pentru a deveni potențial viabil pentru producție, Texas Instruments a anunțat că intenționează să reducă substanțial încărcătoarele onboard. Cunoscută cândva pentru calculatoarele portabile, în 2020 compania a anunțat realizarea unor tranzistori despre care susținea că ar putea dubla densitatea puterii încărcătoarelor onboard, făcând posibilă construirea unora mult mai mici și mai ușoare.