Stellantis se confruntă cu dilema mărcilor din grup în timp ce caută un nou CEO

Stellantis AutoExpert

Stellantis, constructorul auto franco-italian rezultat în urma fuziunii din 2021 dintre Fiat-Chrysler și PSA (Peugeot), se confruntă cu o provocare majoră în căutarea unui nou CEO.

 

Președintele John Elkann analizează care dintre cele 14 mărci ale Stellantis au un viitor viabil. Fiecare marcă, de la nume populare precum Jeep și Peugeot până la cele neperformante precum DS și Alfa Romeo, are clienți fideli, ceea ce face dificilă decizia de a reduce numărul de mărci.

În Europa, Stellantis deține a doua cea mai mare cotă de piață, după Volkswagen, dar marca Peugeot a cucerit doar 4,9% din piață în 2024, clasându-se pe locul opt în clasamentul general. Compania suferă, de asemenea, de o recunoaștere scăzută a denumirii sale corporative, spre deosebire de rivali precum Volkswagen sau Toyota, ceea ce îi complică strategia de brand. O sursă familiarizată cu gândirea lui Elkann a subliniat că orice candidat la funcția de CEO fără un plan pentru portofoliul de mărci nu ar fi potrivit. Fostul CEO Carlos Tavares a declarat adesea că producătorii auto tradiționali se vor confrunta cu o „eră darwinistă”, în care mărcile mai slabe vor eșua, deși a susținut că întreaga gamă de mărci a Stellantis are un viitor.

Când Tavares a fost demis în decembrie, Elkann a acționat rapid pentru a restabili încrederea investitorilor, în special în contextul scăderii vânzărilor și a marjelor de profit pe piața americană, care în mod tradițional a avut performanțe bune pentru Stellantis prin mărci precum Jeep, Ram, Chrysler și Dodge. Deși Stellantis rămâne al patrulea producător auto la nivel global în funcție de vânzări, se confruntă cu dificultăți în Europa și și-a redus prezența în China, închizând un joint venture pentru producția Jeep. Noul CEO va trebui să ia decizii dificile, unii analiști sugerând că este necesară o revizuire a portofoliului.

Printre mărcile considerate vulnerabile se numără mărci premium precum Alfa Romeo, DS și Lancia, în timp ce Dodge și Chrysler, în ciuda performanțelor slabe, sunt considerate valoroase datorită recunoașterii puternice a mărcii pe piața americană. Constructorii de automobile au ezitat să elimine mărci bine-cunoscute, așa cum s-a văzut în cazul renunțării la Saturn și Pontiac de către GM și al renunțării la Mercury de către Ford în timpul recesiunii de la sfârșitul anilor 2000.

Stellantis a răspuns afirmând că toate mărcile sale au planuri pentru produse noi și că au fost făcute schimbări organizaționale pentru a le susține. Cu toate acestea, analiștii susțin că performanțele slabe ale unor mărci în anumite regiuni fac neclar care mărci ar trebui să fie reduse. Jeep și Ram sunt cele mai bine vândute produse ale companiei în SUA, în timp ce Chrysler și Dodge continuă să aibă probleme, gama lor fiind redusă la o mână de modele.

În Europa, Stellantis se confruntă cu un set diferit de provocări, în special cu producția de vehicule electrice. Compania este lentă la electrificare și se confruntă cu reglementări stricte privind emisiile de carbon și cu o concurență sporită din partea producătorilor chinezi. Alfa Romeo, Lancia și DS au avut un succes limitat pe piața premium, cu cote de piață de doar 0,3% fiecare în 2024, cu mult în urma rivalilor precum Audi și BMW. Stellantis intenționează să lanseze numeroase modele noi, în principal vehicule electrice, între sfârșitul anului 2024 și 2025, ceea ce ar putea să o ajute să gestioneze tranziția către electrificare.

Pe măsură ce piețele evoluează, Stellantis trebuie să evalueze relevanța mărcilor sale atât pe piețele emergente, cât și pe cele consacrate. Deși nu este încă momentul potrivit, experții sugerează că, în câțiva ani, Stellantis ar putea fi nevoită să consolideze sau să închidă unele mărci pentru a rămâne competitivă în peisajul auto care este într-o continuă schimbare.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top