iX3 va fi primul SUV 100% electric de la BMW fiind construit pe platforma convențională actuală a lui X3. În viitor platformele UKL și CLAR vor avea flexibilitate maximă putând acomoda orice tip de propulsie. Astfel, și modelele Mini vor beneficia de electrificare.
Să începem cu BMW. Bavarezii au fost vârf de lance pe segmentul mașinilor electrice de oraș cu i3 și în cel al modelelor Plug-In Hybrid, BMW reușind să vândă doar în 2017 peste 100.000 modelele electrificate, ceea ce reprezintă un record pentru un brand premium. În ceea ce îl privește pe i3, acesta a pornit mai greu dar a reușit să ajungă la cifra planificată de 30.000 unități pe an în 2017. Iar acum i3 este o referință în segmentul său. BMW plănuiește să dezvolte până în 2025 nu mai puțin de 25 modele electrice și Plug-In Hybrid, dintre care 12 pur electrice.
Investiția uriașă în dezvoltarea lui i3/i8 i-a făcut pe bavarezi să fie mai circumspecți și să încerce să devină mai flexibili. Aceștia și-au schimbat complet strategia, preferând să nu mai dezvolte o platformă dedicată exclusiv modelelor electrice. Vor exista doi pași în această strategie. Pe termen scurt, se vor dezvolta două modele electrice pe platformele clasice existente: Mini cu 3 uși electric (2019) și BMW iX3 (2020) al cărui concept a fost prezentat deja la salonul de la Beijing. Pe termen mediu și lung, actualele platforme UKL (cu motoare amplasate transversal, BMW Seria 2 Active Tourer, X1, maximă putând acomoda orice fel de propulsie.
În acest fel, pe aceeași linie de producție, BMW va putea produce modele electrice, Plug-In Hybrid, convenționale și va avea eficiență maximă, putând ajusta producția în funcție de cerere. Astfel, de exemplu, dacă cererea de electrice nu crește pe măsura așteptărilor, se vor putea produce mai multe modele Plug-In Hybrid sau invers. Primul model pe noua platformă CLAR flexibilă va fi versiunea de serie a conceptului iVision Dynamics care se va numi i4, se va lansa în 2021 și va fi un model similar cu Seria 4 Gran Coupe dar va avea propulsie 100% electrică. Se speculează că primul model pe noua platformă UKL flexibilă va fi un crossover compact Mini în 2021-2022.
Dar să revenim la iX3. Conceptul prezentat la Beijing va intra în producție de serie în 2020 și va prelua câteva elemente de la viitoarea platformă cum ar fi a cincea generație eDrive. Ce înseamnă acest lucru? Că motorul electric, cutia de viteze și unitatea de control sunt integrate toate într-o singură componentă fiind mult mai ușor de amplasat în diferite arhitecturi de platforme. Construcția lor modulară va permite adaptarea la cerințele de performanțe și de spațiu ale fiecărui model.
Motorul electric nu va mai utiliza metale rare și astfel BMW nu va mai fi dependentă de disponibilitatea lor. Suplimentar, iX3 va beneficia de noile baterii cu voltaj înalt, mai ușoare și mai compacte. Conceptul iX3 este propulsat de un motor electric de 270 CP, în timp ce bateria cu o capacitate netă de peste 70 kW va asigura o autonomie de peste 400 km conform ciclului WLTP. În același timp, a cincea generație eDrive înseamnă și un sistem de încărcare la stații de până la 150 kW care va permite încărcarea completă a bateriei lui iX3 în doar 30 minute.
Deocamdată în România cea mai puternică stație de curent continuu are numai 50 kW.
Fără niciun dubiu, iX3 va face parte din familia BMW i. Grila radiatorului închisă și emblema i de pe aripă de lângă priza de încărcare sunt caracteristice brandului BMW i, iar ca și la iVision Dynamics nu vor lipsi accentele albastre în jurul grilei, logoului BMW și pragurilor plus un difuzor integrat în albastru. Pentru diferențiere, modelele Plug-In Hybrid vor forma gama iPerformance.Încă ceva important. BMW consideră că noile performanțe ale bateriilor conferă autonomii lungi și nu se mai justifică investiția în materiale foarte scumpe pentru scăderea drastică a masei, astfel că viitoarele modele vor utiliza materiale ușoare cum sunt aluminiul și CFRP dar nu vor mai fi construite integral din CFRP cum este actuala celulă a pasagerilor de la i3/i8. Deci vom vedea elemente din CFRP sau magneziu ca la Seria 7 dar nu o structură complet din CFRP.
Din informațiile colegilor noștri de la Quattroruote, se pare că, la fel ca și Mercedes, și BMW se gândește la soluția de a oferi baterii modulare. Astfel, gama entry level va purta sigla 30e și va avea baterii de până la 60 kW (autonomie de până la 450 km). Cea intermediară se va numi 40e și va avea baterii de până la 90 kW (autonomie de până la 550 km), iar 50e va beneficia de baterii de 90 kW (autonmomie de până la 700 km). Motoarele electrice vor fi în număr de maxim trei, amplasate pe cele două punți.