Un studiu al organizației Emissions Analytics relevă faptul că anvelopele emit mult mai multe particule decât motoarele mașinilor.
Emissions Analytics este liderul mondial al organizațiilor independente care testează emisiile vehiculelor. Asta, ca să înțelegem că greutatea rezultatelor studiului.
La începutul anului 2020, organizația a publicat un studiu care a născut controverse, în special printre partizanii vehiculelor electrice. Acesta releva faptul că emisiile anvelopelor sunt de 1000 de ori mai mari decât ale eșapamentelor. De unde nemulțumirea fanilor EV-urilor? Organizația susținea că electricele, mai grele și cu cuplu mai mare la roată, crește numărul acestor particule, fapt care ar fi putut pune sub semnul întrebării catalogarea oficială drept ”vehicule cu zero emisii”.
Acest fapt i-a determinat pe cei de la Emissions Analytics să refacă testul și să apeleze la Institutul Național de Fizică din Marea Britanie pentru a determina compoziția chimică a emisiilor anvelopelor. Acum, au măsurat emisiile în diferite condiții de conducere.
Mai multe particule de la anvelope decât de la eșapament
Ei bine, noul studiu a relevat că, în condiții normale de conducere, anvelopele emit de 1850 de ori mai multe particule decât țevile de eșapament. Cumva, nu e de mirare, în ideea în care filtrele de particule ale motoarelor sunt ultra-eficiente. Firește, anvelopele nu au niciun filtru. Cu cât mașina e mai grea, iar cuplul la roată crește, cu atât cresc și emisiile anvelopelor. Testul a simulat deplasarea pe mai mult de 1000 de mile (peste 1600 km). Particulele emise de anvelope au avut diametrul între 10 microni și 6 nanometri.
Au fost testate modele aparținând a 14 mărci diferite de anvelope. Acestea au fost montate pe un Mercedes-Benz Clasa C. Emisiile la țeava de eșapament au fost măsurate pe SUV-uri compacte pe benzină fabricate în 2019 și 2020, deci uzate. Acestea erau dotate cu filtru de particule (GPF) și, astfel, au emis, în medie, numai 0,02 mg/km particule în aer. Emisiile anvelopelor noi au fost de 3650 de ori mai mari decât cele măsurate la eșapament. Pe toată durata de viață, emisiile au fost de 1850 de oei mai mari.
Legat de vehiculele electrice, o baterie de 500 kg poate crește emisiile de particule de 400 de ori față de cele de la eșapament. Totuși, frânarea regenerativă utilizată la treapta maximă, poate reduce semnificativ emisiile anvelopelor.
Aici mai există o nuanță. Sunt măsurate doar particulele emise la utilizare. Însă celelalte emisii nu au fost calculate și nici raportate la întreg ciclul de viață, incluzând și producția. Să nu uităm că Michelin face eforturi pentru a atinge neutralitatea emisiilor de carbon. Astfel, anvelopa e.Primacy este prima din lume neutră dpdv al carbonului. De asemenea, GoodYear studiază anvelope parțial biodegradabile, iar Continental dezvoltă un acuciuc cu 50% din compoziție reciclabilă.