Pirelli îşi dezvăluie “sufletul cauciucului” în cadrul unei expoziţii al cărei curator este Fondazione Pirelli, găzduită începând cu 21 iunie şi până pe 24 iulie de către Muzeul Triennale di Milano.
“L’anima di gomma – Estetica e tecnica al passo con la moda” (“Sufletul cauciucului. Estetică şi Tehnică în pas cu Moda”) este titlul expoziţiei care înfăţişează istoria îmbrăcăminţii Pirelli şi a publicităţii făcute acesteia prin lucrări de artă originale şi instalaţii multimedia, din momentul întemeierii companiei, de la sfârşitul secolului XIX, şi până astăzi.
Peste un secol de industrie şi cutume sociale, remarcabil prin cercetare aplicată pe materiale şi procese, care caracterizează toate activităţile Pirelli, este ilustrat de patru spaţii de expunere: unul dedicat mersului (tălpi şi călcâie de cauciuc), unul îmbrăcăminţii (îmbrăcăminte pentru exterior şi impermeabile), unul mării (costume de baie şi alte produse pentru plajă şi apă) şi unul dedicat Pirelli PZero, proiectul curent al Pirelli axat pe aplicarea designului industrial la articole de îmbrăcăminte.
Cauciucul joacă rolul principal şi, sub forma unei mici sfere multimedia, ghidează vizitatorul prin expoziţie, ilustrând proprietăţile unui material care, prin diverse procese, este transformat în anvelope, fire elastice, materiale şi obiecte.
Începând cu arborele caucciù, “arborele care plânge”, al cărui cauciuc a fost folosit de maiaşi încă din anii 500 e.n., primele trei spaţii de expunere sunt dedicate trecutului, folosind reprezentări multimedia inovatoare şi arătând pentru prima dată de la recuperarea şi restaurarea lor schiţe originale de publicitate din secolul XX pentru Pirelli, semnate de nume de top în materie de design grafic şi fotografie, recunoscute pe plan naţional şi internaţional: Jeanne şi Franco Grignani, Alessandro Mendini, Bruno Munari, Ugo Mulas, Ermanno Scopinich şi alţii.
Acest material, care constituie o mostră de lucru importantă şi care este conservat în Arhivele Istorice ale Fondazione Pirelli, va fi arătat în public pentru prima dată după ce a fost recuperat şi restaurat cu atenţie. Va fi o “premieră” pentru că în urma activităţii arhivistice s-a descoperit recent chiar o reclamă din 1952 cu Marilyn Monroe care poza în costume de baie din Lastex, o fibră elastică din acea vreme produsă exclusiv de Pirelli. Aşadar, ultimul salon este dedicat proiectului actual Pirelli PZero.
Germano Celant: …. “Actul expoziţional a virat de la o colecţie de obiecte expuse şi ilustrate “ca într-un muzeu” la o punere în scenă specifică, la o expunere care este o comunicare pur non-materială, alimentată prin mijloace media foarte tehnologizate.”
Umberto Eco: …. “Nu există obiecte, ci reprezentări care ne pot îndrepta atenţia de la aspecte tangibile ale modei la nivelul visurilor: o imagine-portret a modei”… “Astăzi, totul este multimedia şi în acest fel poate fi chiar frumos să te uiţi înapoi spre trecut.”