Supernal S-A2 eVTOL, taxiul zburător

Supernal S-A2 AutoExpert.ro

Supernal, companie Advanced Air Mobility (AAM) din cadrul Hyundai Motor Group, a prezentat la CES 2024 conceptul S-A2, un vehicul electric cu decolare și aterizare verticală (eVTOL).

Supernal este o AAM, o companie care, până în 2028, va construi un taxi aerian electric pentru patru pasageri și un pilot. Cu sediul central în Washington, D.C., și două centre de cercetare în California, Supernal este un jucător important în spațiul emergent eVTOL (decolare și aterizare verticală electrică)/AAM/UAM (mobilitate aeriană urbană), o industrie care se preconizează că va valora peste 50 miliarde de dolari până în 2032. Pentru a vă face o idee mai bună despre dimensiunea pieței, în prezent există puțin peste 30.000 de avioane comerciale în uz la nivel global. Potrivit lui Jaiwon Shin, președinte Hyundai și CEO Supernal, în viitorul apropiat ar putea exista „sute de mii de AAM-uri“ în funcțiune.

Supernal S-A2 AutoExpert.ro

Configurație unică

Unul dintre ele se pare că va fi cel mai recent model al companiei Supernal, S-A2. Industria eVTOL pare să se consolideze în jurul unui singur design în ceea ce privește configurațiile, un pilot și patru pasageri, și exact așa este S-A2. Avionul (elicopterul?) dispune de opt rotoare, cu un rând în partea din față a aripii, iar celelalte patru montate în partea din spate a aripii respective. Pentru decolare, cvartetul din spate se înclină la 90 de grade în jos, iar cele patru din față se ridică la 90 de grade. Deoarece energia necesară pentru urcarea pe verticală este mai mare decât cea folosită în zborul convențional, rotoarele se învârtesc cât mai repede posibil în poziția orizontală, iar apoi, S-A2 zboară ca un avion convențional.

Supernal S-A2 AutoExpert.ro

Câteva date tehnice

Viteza este estimată la 120 mph (193 km/h), autonomia funcțională e de 40 de mile nautice (74 km), iar plafonul de zbor este de 1500 de picioare (457,2 m). Se pare că bateria are o capacitate undeva în intervalul 150–300 kWh. Vehiculul prezentat e o avanpremieră a prototipului (care va începe testele de zbor în 2026, până în 2025 Supernal ocupându-se cu cercetarea și dezvoltarea și cu reglementările FAA), iar în ceea ce privește hardware-ul nu au fost oferite detalii.

Poate cel mai important, zgomotul pe care îl generează S-A2 în timpul decolării este de 65 de decibeli, în timp ce în timpul zborului de croazieră produce doar 45. Pentru a vă oferi un context, 65 db e nivelul de zgomot dintr-un restaurant obișnuit, iar 45 db înseamnă un zgomot la fel de tare precum cel produs de o mașină de spălat. Asta înseamnă că aceste vehicule vor putea zbura deasupra centrelor urbane fără să-i deranjeze pe oameni.

Supernal S-A2 AutoExpert.ro

Redundanță pentru siguranță

La fel ca toate eVTOL-urile, S-A2 este proiectat avându-se în vedere numeroase redundanțe. Astfel, poate zbura și ateriza în cazul în care unul sau mai multe rotoare se defectează, iar bateria e, de fapt, o serie de baterii, în caz că una dintre ele se defectează. Supernal nu a oferit detalii, dar a subliniat cu tărie siguranța oferită.

Supernal S-A2 AutoExpert.ro

S-A2 a fost realizat sub supravegherea lui Luc Donkerwolke, directorul de creație al Hyundai Motor Group. Acesta a devenit celebru în cercurile de design auto în urmă cu două decenii, când a proiectat Lamborghini Murciélago. El a explicat că, la fel ca majoritatea designerilor auto, s-a inspirat de mult timp din lumea avioanelor și că elementul caracteristic al modelului Murciélago – prizele de aer variabile și mobile – a fost preluat de la avioanele de vânătoare, care au prize similare. Cu ocazia lansării lui S-A2, a subliniat însă că: „Mașinile influențează acum designul avioanelor“.

 

Supernal S-A2 AutoExpert.ro

Pentru pasageri și marfă

În cabină, două din cele patru scaune pentru pasageri pot fi îndepărtate cu ușurință, iar toate pot fi scoase complet, pentru a transporta marfă. Pasagerii vor avea la dispoziție porturi USB pentru încărcarea dispozitivelor, precum și câteva spații pentru depozitarea obiectelor personale. Inițial, S-A2 va decola și va ateriza la „Vertiports“, locuri special concepute, care vor avea inclusiv echipamentele de încărcare necesare. Pentru tehnologia bateriei, Supernal se bazează pe experiența celor de la Hyundai în materie de BEV-uri.

Supernal S-A2 AutoExpert.ro

Supernal S-A2 are un design uimitor, chiar dacă nu impunător, și reprezintă un preludiu fascinant al viitorului apropiat al mobilității. Având în vedere apariția mai multor jucători în spațiul AAM (Archer, Joby, Vertical Aerospace și mulți alții), se pare că acest mod de transport aerian va deveni curând realitate. Iar cum Hyundai are tendința de a-și pune banii la bătaie când crede în ceva, fără îndoială Supernal va fi un jucător important în lumea AAM.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top