Supravegherea presiunii

Starea de uzură şi presiunea corectă în anvelope sunt doi factori importanţi care determină securitatea rutieră.

Anvelopele uzate sau umflate insuficient prezintă pericole deosebite pentru circulaţie. Pe lângă acestea presiunea scăzută atrage o uzură suplimentară prematură a anvelopelor precum şi creşterea consumului de combustibil.

Pentru securitatea rutieră este foarte important să nu circulaţi cu anvelope cu presiune scăzută, sub valoarea nominală. Acestea, la viteze de deplasare mari, devin  periculoase pentru automobil deoarece pot produce explozii, iar la înscrierea în viraje sau pe porţiuni de drum degradate pot chiar ieţi de pe jante. 

Cum ne putem feri de acest pericol?  În primul rând controlând presiunea în anvelope şi completând-o atunci când a scăzut. Mai greu era să o controlăm în rulaj, dar actualele sisteme de supraveghere a presiunii în pneuri, montate pe multe automobile (mai ales pecele din clasa lux), care tind să se generalizeze şi pe alte tipuri din fabricaţia recentă, fac acest lucru posibil. 

Sistemele de supraveghere sunt destinate observării permanente a presiunii pneurilor ş a avertizării şoferului atunci când presiunea într-una din anvelope a început să scadă. După soluţiile tehnologice utilizate există două tipuri de sisteme de supraveghere. 

Primul sistem
Măsoară viteza de rotaţie a roţilor una faţă de cealaltă. Când apare o diferenţă a vitezelor de rotaţie între cele două roţi de pe aceeaşi axă, înseamnă că una dintre ele şi-a modificat diametrul exterior, dezumflându-se parţial (s-a pleoştit). Informaţia de viteză este preluată de la captatorii ABS-ului, nemaifiind nevoie de instalarea altor captatori suplimentari. 

Din această cauză instalaţia este mai ieftină. Toate maşinile dotate cu ABS pot fi echipate cu acest tip de instalaţie,  chiar şi automobilele Dacia Logan: informaţia de viteză preluată de la roţi este comparată cu o valoare etalon în calculatorul de bord, care generează semnale de avertizare optice şi acustice pentru şofer. 

Al doilea sistem
Este mai bine pus la punct, are captatori de presiune montaţi direct în valvele fiecărei anvelope, dar este mai scump. Totuşi, prin simplitatea de montare şi prin precizia superioară de măsurare asigurată acest sistem tinde să-l înlocuiască complet pe primul.
 
Funcţionarea este şi mai simplă. Captatorul din valvă măsoară în mod permanent valoarea presiunii şi transmite informaţia prin unde radio la receptorul din calculatorul de bord. Calculatorul compară în permanenţă valorile de presiune măsurate cu valorile standard stabilite pentru anvelopa respectivă şi, în cazul apariţiei unei scăderi de presiune, generează semnale de alertă pe tabloul de bord. 

Primul nivel de alertă intră în funcţiune atunci când presiunea într-o anvelopă scade sub valoarea nominală cu circa 0,2 bari (de exemplu, atunci  când apare o pierdere de aer în anvelopă care coboară presiunea de la valoarea nominală de 2 bari la 1,8 bari). Acest nivel de alertă aprinde la bord o pictogramă galbenă. 

Al doilea nivel de alertă intră în funcţiune când presiunea în anvelopă a scăzut cu 0,4 bari (se aprinde la bord o pictogramă roşie, care indică un pericol de explozie iminent). 

În paralel cu semnalul luminos colorat de la bord sistemul generează şi un semnal acustic sau un mesaj vocal de atenţionare. Acest tip de sistem urmează să fie generalizat în anii următori pentru toate automobilele existente (printr-o directivă a UE) constituind un element important pentru creşterea securităţii rutiere şi scăderea numărului de accidente.
 

1 thought on “Supravegherea presiunii”

  1. Acum si masinile mai accesibile la pret, ca sa nu zic ieftine sunt dotate cu senzor de presiune in pneuri, spre exemplu suzuki swift sau modele de la nissan sau mazda.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top