Sistemul de direcţie sau suspensiile sunt subansamble vitale pentru un automobil modern, rolul lor fiind de a asigura nu numai o securitate şi manevrabilitate crescute, ci şi un confort optim şi agilitate.
Suspensia electronică
Nu este vorba de arcuri şi amortizoare înlocuite de procesoare, însă aici aportul electronicii devine substanţial. Amortizoarele convenţionale deşi foarte sofisticate la ora actuală, nu pot răspunde instantaneu şi optim la schimbările condiţiilor de rulare sau ale stilului de conducere. Aici viteza de reacţie este controlată prin intermediul electronicii, mai exact printr-un sistem automat denumit EDC-C (Electronic Damper Control – controlul electric al amortizoarelor).
Senzorii acestui sistem determină caracteristicile căii de rulare şi stilul conducătorului auto, datele sunt evaluate de microprocesoare, care comandă amortizoarelor setarea optimă, de la „confort” la „sport”. Acest lucru nu se întâmplă numai în mod automat, cel de la volan având şi el posibilitatea de a preselecta singur un anumit mod de răspuns al amortizoarelor. Acest sistem creşte confortul, însă în anumite limite.
Dacă pavajul este prost, existând multe denivelări, o suspensie prea confortabilă va duce la vibraţii neplăcute transmise caroseriei. EDC-C sesizează momentul premergător acestor vibraţii şi comandă întărirea suspensiei de câte ori situaţia o cere.
Opţional, pentru X5 este disponibil un sistem de suspensie pneumatică cu punte dublă şi sistem automat de menţinere constantă a gărzii de sol. Sistemul de reglare a distanţei faţă de sol poate comanda coborârea nivelului cu până la 35 mm pentru accesul în sau din autovehicul, de exemplu, sau, dimpotrivă, garda la sol poate fi mărită cu 25 mm pentru condiţii de teren accidentat. Sistemul beneficiază de un rezervor de aer comprimat, cu acţiune rapidă, ajustarea distanţei la sol fiind realizată în funcţie de viteza de deplasare, pentru păstrarea unei ţinute de drum cât mai bune.
Confortul presupune setări moi ale suspensiei, care duc la mişcări ample de ruliu sau tangaj. Pe de altă parte, o suspensie mai rigidă asigură o stabilitate bună în curbe, însă confortul este redus. „Dynamic Drive Antisway” este un sistem electronic care reuşeşte să combine confortul cu sportivitatea.
Principalele componente ale acestuia sunt două bare antiruliu active, care, în câteva fracţiuni de secundă, primesc comanda de la unitatea de control pentru a contracara mişcarea de ruliu în viraj. Acest sistem acţionează şi în cazul rulării în linie dreaptă, când roţile de pe o parte sunt pe o porţiune de carosabil degradată.
În mod normal, acest lucru ar influenţa şi suspensiile celorlalte roţi ale punţilor, însă, datorită barelor antiruliu active, acest lucru nu se întâmplă, iar automobilul rămâne confortabil pe traiectorie. Dynamic Drive mai are şi rolul de a adapta comportamentul maşinii în funcţie de viteză şi stilul de conducere.
La viteze mici şi medii, forţele stabilizatoare sunt păstrate în raport aproximativ egal, pentru un comportament neutru al maşinii. La viteze mari, maşina capătă un caracter subvirator, forţele stabilizatoare fiind aplicate asupra punţii din faţă. Acest lucru face comportamentul maşinii mai uşor de controlat pentru şoferii neexperimentaţi, pentru care supravirarea maşinii devine periculoasă.
Direcţia controlată electronic
Servodirecţia trebuie şi ea să satisfacă o contradicţie: la manevre de parcare sau viraje cu viteză mică este necesar un efort redus din partea conducătorului auto, în timp ce la viteze mari este de preferat ca direcţia să fie cât mai puţin asistată, pentru păstrarea direcţiei de mers. Un prim pas a fost sistemul „Servotronic”, care, la creşterea vitezei, scade asistenţa la rotirea volanului, ceea ce asigură transmiterea mai directă către şofer a informaţiilor dinspre calea de rulare prin intermediul sistemului de direcţie.
Cel mai nou sistem, din categoria celor asistate electronic „drive-by-wire”, este Active Steering (direcţia activă), a cărei principală caracteristică este modificarea raportului de transmitere spre roţi a mişcării de rotaţie comandate prin intermediul volanului. Avantajele acestui sistem sunt mari. La manevrele de parcare sau pe drumuri virajate se evită „încrucişarea mâinilor pe volan” – acest lucru se datorează unui raport de transmitere foarte mare, în sensul că o rotire mică a volanului comandă un unghi mare de bracare a roţilor.
La viteză ridicată, pe drumuri drepte sau pe autostradă, raportul din angrenaj este inversat, astfel încât stabilitatea pe traiectoria rectilinie nu este afectată. În plus, acest sistem are şi un rol activ în stabilizare, în condiţii dificile. În funcţie de informaţiile primite de la sistemele de control al tracţiunii şi stabilităţii, direcţia activă reacţionează prompt în cazul pierderii aderenţei, contrabracând roţile automat, chiar mai rapid decât intră în funcţiune sistemul de frânare.
Acest lucru contribuie într-o măsură foarte mare la creşterea securităţii, la ora actuală Active Steering fiind cel mai avansat sistem de direcţie asistat electronic. Un mare avantaj tehnic îl reprezintă faptul că legătura între volan şi roţi nu se face pe cale exclusiv electronică, în cazul unei defecţiuni a electronicii cel de la volan putându-se baza în continuare pe partea mecanică a sistemului, care echivalează cu o servodirecţie clasică.