Te simți atras de gheare și colți și parcă ți-ar face cu ochiul o felină, dar nu știi pe care s-o alegi? Pe principiul „am făcut-o noi ca să nu fi nevoit s-o faci tu”, am luat trei SUV-uri Peugeot, simpaticul 2008, rafinatul 3008 și neconvenționalul fastback 408, le-am pus față-n față cu orașul, autostrada și virajele și am venit să-ți recomand modelul cel mai potrivit. Text: Bogdan Grigorescu. Foto: AutoExpert
Doar privește-le și spune-mi cu mâna pe inimă că ai văzut designuri mai agresive, mai neconvenționale în segmentele lor! Și nu mă refer doar la exterior, ci și la habitaclu. Și mai impresionant este că, deși au păstrat identitatea de marcă nepătată, designerii de la Peugeot au reușit să individualizeze puternic modelele, în loc să le facă să pară păpuși Matrioșka. Nu te vei încurca atunci când vezi unul sau mai multe SUV-uri Peugeot, ci vei ști imediat cu ce model ai de-a face. Dincolo de aspect însă, și restul diferențelor sunt majore, de la prestații la utilitate, de aceea este evident că te vei întreba care ți se potrivește mai bine.
2008 – puiul de leu
Cel mai accesibil dintre ele este SUV-ul de clasă mică 2008, al cărui preț pornește de la 23.650 pentru varianta cu motor de 1,2 litri și 100 CP. Nu e cazul exemplarului meu, aflat în echiparea de mijloc, Allure, și dotat cu cel mai puternic motor pe benzină, de 130 CP, în combinație cu transmisia automată cu opt trepte și convertizor de cuplu, caracteristici care îi ridică prețul la 27.039 de euro.
Este cel mai fâșneț model din grup datorită lungimii mici, de 4,3 m, și diametrului de bracaj de 10,4, de aceea nu are rival în aglomerația orașului. Însă dacă mergi mult în oraș, cel mai bine ar fi să optezi pentru versiunea electrică, dacă ai unde să încarci, sau, dacă te ferești de priză, pentru mild hybrid, care consumă mai puțin și funcționează mai lin la viteze mici decât benzinarul, beneficiind de ajutorul unui sistem electric la 48 V.
Cum se conduce 2008
Bine, nici exemplarul meu n-a consumat mult, ci s-a mulțumit, în București, cu 8 l/100 km, iar suspensia sa a profitat din plin de jantele de 17 inchi, amortizând bine trecerile peste liniile de tramvai. La ieșirea din oraș, cele aproape 1,3 tone ale lui 2008 se simt ca un fulg printre modelele mai elaborate din grupul nostru, leuțul înscriindu-se exemplar pe viraje și zbughind-o cu un sunet agresiv al celor trei cilindri la accelerări. De aceea, această motorizare este cea mai bună alegere pentru 2008 dacă abordezi des rute extraurbane, unde propulsia electrică cere o planificare mai bună a călătoriei, iar mild hybridul nu poate profita pe deplin de electrificare la viteze mari.
Patru persoane de 1,80 m pot călători confortabil și pe distanțe lungi, iar cei 434 l ai portbagajului, unul dintre cele mai mari din segment, le sunt suficienți. Pe 100 km de autostradă și pe drumurile virajate spre și dinspre zona barajului Siriu, abordate bărbătește, 2008 a consumat 6,5 l/100 km, dar, dacă mergi potolit, cu siguranță vei obține mai puțin. L-aș alege fără rezerve dacă prețul de achiziție este criteriul principal, pentru că nu pot să-i reproșez nimic cu adevărat.
3008 – cel mai rafinat leu
Dar, dacă îți dorești rafinamentul suprem, mai pune 14.000 de euro și bucură-te de el la volanul lui 3008. Știu, cei 41.000 de euro nu sunt un chilipir, dar nici leul ăsta nu e unul oarecare. De fapt, dintre cei trei, smulge cele mai multe priviri de la colegii (și mai ales colegele) din trafic, și am un exemplu banal pentru confirmare. În blocajul din pasajul Victoria, am ales cea mai neinspirată bandă, iar privind mașinile care mă depășeau lent, am numărat zece persoane care și-au sucit gâtul după el.
La naiba, chiar și motanul Felix de la Hotelul Cetățuia, la care am înnoptat, l-a preferat în defavoarea lui 2008 și 408! Și valoarea lui nu constă doar în aspect, ci și în dotări. Faruri LED Matrix, stopuri LED, jante de 19 inchi, iar la interior… Acolo este adevăratul spectacol.
Interiorul lui 3008
Ecranul curbat, configurabil, cu diagonală de 21 de inchi, este piesa de rezistență: are o rezoluție și o grafică impecabile, este perfect vizibil pe deasupra volanului și, împreună cu remarcabilul sistem Focal și cu scaunele certificate AGR îmbrăcate cu piele matlasată și dotate cu încălzire, cu ventilație, cu masaj și cu nivel reglabil al reținerii laterale creează o atmosferă exclusivistă. Chiar și în spate, plasticele sunt moi, de calitate, există cotieră centrală, bancheta încălzită este excelent profilată, iar lățimea și înălțimea interioare sunt cele mai mari din grup. Și mai e plafonul panoramic cu trapă amovibilă, care amplifică senzația de spațiu. Sub hayonul electric se află cel mai spațios portbagaj, cu podea reglabilă pe înălțime și spătar rabatabil 40/20/40%, ca să poți transporta obiecte lungi fără efort.
Practic, mașina asta epatează prin aspect și dotări și, deloc surprinzător, are și cel mai „dulce” comportament pe șosea. Suspensia este suficient de comodă pentru a contracara jantele mari, geamurile laterale din față sunt laminate, izolând fonic interiorul la viteze mari, iar sistemul de propulsie, deși cel mai puțin puternic din gamă, este suficient pentru șoferii care nu se dau piloți. În București, a consumat 6 l/100 km, pentru că, la viteze mici, motorul electric a fost foarte activ, iar în afara localității, pe același traseu parcurs și cu 2008, în același ritm, s-a mulțumit cu 6,3 l/100 km. Sigur, nu e la fel de incisiv precum frații săi, dar este cel mai bine adaptat familiilor și, în general, celor comozi, care apreciază atmosfera premium.
408 – cel mai agresiv leu
Trei SUV-uri Peugeot în test. Vorbeam despre incisivitate, și uite cine bate la ușă: cel mai agresiv leu din grup. Acum îmi dau seama… Poate că totuși Felix l-a preferat pe 3008 pentru că 408 arăta prea amenințător. Cu colții luminoși și jantele de 20 de inchi, cu silueta de fastback și „urechile de pisică” culcate pe spate deasupra hayonului, 408 pare un concept car scăpat pe șosea. Pe lângă simpaticul 2008 și rafinatul 3008, arată ca un racer. La interior, are cea mai sportivă poziție de condus, cu gambele aproape orizontale, iar toate comenzile sunt la îndemână, inclusiv ecranul cu scurtături de sub displayul central tactil. Simplifică remarcabil experiența utilizării sistemului de infotainment și este o plăcere să-l folosești.
Interiorul lui 408
La volan, te simți ca într-un cockpit, cu instrumentele de bord aflate în câmpul vizual, cu volanul mic, teșit, vertical, ca la monoposturile de circuit, și cu suprafețele rectangulare bine definite. În spate, ai cel mai mare spațiu pentru picioare, iar dacă apleci un pic capul când intri și ieși, poți călători fericit pe cele două locuri profilate ale banchetei. Ai un portbagaj mare, de 471 l, și poate fi chiar mai mare cu 65, dacă alegi motorul pe benzină, de 130 CP, în detrimentul sistemului PHEV.
Dar eu n-aș face-o, pentru că cei 180 de cai disponibili în orice moment, chiar și cu bateria goală, se simt fabulos! Răspunsul la pedală vine instantaneu, cu cei 110 cai disponibili imediat, urmați la scurt timp de cei ai puternicului motor turbo de 1,6 litri. Trecerea este lină, deci nu te ia niciodată prin surprindere, iar forța de tracțiune îi impresionează pe călători, însă suspensia reglată sportiv și direcția tare în modul Sport sunt gata să țină piept și sistemului mai puternic, de 225 CP. E o plăcere să conduci 408-ul și la drum întins, și pe viraje!
Lăsând deoparte proza și revenind la matematică, află că în oraș am avut o autonomie electrică reală de 48 km, pe DN, de 56, iar pe autostradă, de 37. Când am mers cu bateria goală, în oraș mi-a consumat 7,6 l, iar pe ruta cu autostradă și porțiuni virajate pe care am descris-o mai sus, 7 l/100 km. Sigur, cel mai incitant pachet e și cel mai scump. 408-ul PHEV în echiparea GT, cu care m-am distrat atât de copios pe viraje, costă, cu tot cu opționalele cu care e înzestrat, 52.056 de euro. Dacă însă îți place modelul și te mulțumești cu termicul de 130 de cai, află că-l poți cumpăra cu 32.450.
➡ Configurează aici cele trei SUV-uri Peugeot! 💡
Acum, stau cu o ceașcă de cafea în față, la Hotelul Cetățuia. E ora 7 dimineața, toată lumea doarme, doar Felix a făcut ochi și mi-a sărit în brațe. Privim toate cele trei feline aflate în parcare. „Felix, tu pe care ai alege-o?” îl întreb, dar motanul se gudură și miaună. Zâmbesc, trag în piept aroma amăruie venită tocmai din America de Sud, și răspunsul la dilema mea capătă contur.
Deci, pe care dintre cele trei SUV-uri Peugeot l-aș alege? Acum 10 ani, aș fi ales 2008 fără să ezit, pentru că apreciam agilitatea mai mult decât orice și îmi plăcea să merg mult în oraș. Acum, 408-ul e favoritul meu, pentru că incisivitatea cu care atacă virajele și forța cu care se aruncă în depășiri sunt debordante. Dar trebuie să admit că 3008 este cel mai matur dintre ele, cel mai echilibrat, cel mai luxos, cel care se achită cel mai bine de toate sarcinile pe care i le dai. Deci, pentru mulți, este cel mai potrivit model din gama Peugeot.
Date tehnice | Peugeot | |||
Model | 2008 Allure 1.2 Puretech 130 EAT8 | 3008 GT 1.2 Hybrid 136 E-DCS6 | 408 GT 1.6 PHEV 180 EAT8 | |
Sistem propulsie | termic | hull hybrid | plug-in hybrid | |
Motor/nr. cilindri | L3, turbo | L3, turbo | L4, turbo | |
Cilindree (cm3) | 1199 | 1199 | 1598 | |
Putere max./turaţie (CP/rpm) | 130/5500 | 136/5500 | 150/4250 | |
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm) | 230/1750 | 230/1750 | 250/1750 | |
Motor electric | ||||
Putere max. (CP) | ind. | 29/4264 | 110/2500 | |
Cuplu max. (Nm) | ind. | 51/750-2499 | 320/500-2500 | |
Putere totală ansamblu (CP) | 130 | 136 | 180 | |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 230 | 230 | 360 | |
Tracțiune | față | față | față | |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte | automată, 6 trepte | automată, 8 trepte | |
L × l × h (mm) | 4304 x 1775 x 1550 | 4542 x 1895 x 1641 | 4687 x 1848 x 1478 | |
Ampatament (mm) | 2605 | 2739 | 2787 | |
Volum portbagaj (l) | 434-1467 | 520-1480 | 471-1545 | |
Masă la gol (kg) | 1280 | 1648 | 1771 | |
Capacitate netă baterie (kWh) | ind. | 0,43 | 10,2 | |
Autonomie electrică (km) | ind. | ind. | 63 | |
Încărcare CC/CA (kW) | ind. | ind. | ind./7,4 | |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 9,4 | 10,2 | 8,1 | |
Viteză maximă (km/h) | 203 | 201 | 225 | |
Consum mixt (l/100 km) | 5,9 | 5,6 | 1,1 | |
Emisii CO2 (g/km) | 133 | 127 | 26 | |
Preț de bază (euro) | 27.949 | 36499 | 48600 | |
Preț exemplar testat (euro) | 27.039* | 41.039* | 52.056 | |
*prețul include discountul oferit de Peugeot |