SUV-urile mici au fost mereu specialitatea Suzuki. Pentru a vedea dacă rețeta funcționează și la dimensiuni mai mari, am testat liderul gamei, Grand Vitara.
- Performante bune in teren accidentat
- Echipare standard foarte generoasa
- Porbagaj mic
- Taxe mari pentru propulsorul de 2.4
Aspectul exterior al lui Grand Vitara este cel care indică primele trăsături ale unui model matur şi puternic, ce a lăsat deoparte liniile unui design mai puțin reușit, pe alocuri “simpatic”, ce caracteriza până nu demult modelele Suzuki cu cilindree redusă. Caroseria nu mai dispune acum de şasiu rigid și este mai uşoară, mai spaţioasă, cu o o gardă la sol bună.
Interiorul este confortabil şi bine finisat, iar materialele au o calitate decentă pentru acest nivel de preţ. Îmbrăcămintea din piele a scaunelor şi volanului este de asemenea posibilă în versiunile de echipare superioare, însă acest “feature” nu l-am apreciat niciodată în zilele caniculare de vară.
Putere și confort
Cum Grand Vitara se abate de la “reţeta casei”, am hotărât că un motor “mare” pe benzină, de 2.4 litri şi o cutie de viteze automată cu patru rapoarte, sunt exact ce trebuie pentru a vedea dacă japonezii sunt puşi bine la punct şi în zona în care au de luptat cu o concurenţă serioasă.
Prima impresie legată de această combinaţie mai puțin populară mi-a fost dată chiar la plecarea de la showroom, realizată cu demaraj neaşteptat şi un sprint pe care mai greu îl găseşti la transmisiile automate. Motorul vioi şi răspunsul cutiei de viteze fac posibilă abordarea traficului urban cu o dezinvoltură demnă de invidiat, capitol la care ajută mult şi suspensia fermă, dar şi pozitia înaltă la volan ce generează o bună vizibilitate.
În afara oraşului, mai exact spus în afara asfaltului, Grand Vitara pune la bătaie, alături de cei 168 CP, disponibili ce-i drept la o turație cam mare (6.000 rpm), un sistem de tracţiune integrală, permanentă, dotată cu reductor, care pare să fie continuarea perfectă a transmisiei automate cu patru rapoarte, pe care am găsit-o fără cusur.
Dinamică excelentă
Suspensia independentă pe ambele punţi asigură confort pe drumurile degradate sau pe teren denivelat, prin filtrarea bună a denivelărilor mici şi medii. Arhitectura suspensiei işi arată limita când vine vorba de abordări mai serioase în teren accidentat, unde flexarea sa modestă face ca roţile să piardă uşor contactul cu solul, situaţie rezolvată însă prompt de sistemul de tracţiune bine pus la punct, ce nu necesită nici un fel de intervenţie din partea şoferului și care știe să transfere rapid cuplu către roțile rămase pe sol.
Șoferul are la dispoziţie și posibilitatea blocării diferenţialului central, decuplarea manuală a sistemului ESP, dar şi un mod “overdrive” pentru cutia de viteze, setări ce asigură la nevoie concursul întregului potenţial oferit de motor şi transmisie, pentru abordări în forţă ale traseelor dificile.
Grand Vitara -rețetă echilibrată
Opulenţa ca şi alte excese stilistice ori dotările inutile sunt lucruri care lipsesc la Grand Vitara. O gardă la sol mare, un motor puternic şi un sistem de tracţiune eficient, sunt principalele atuuri ale maşinii, ce completează perfect beneficiile unui habitaclu bine organizat şi confortabil. Funcţionalitatea şi caracteristicile off-road ale maşinăriei japoneze sunt la înălţime și în această combinație de putere și dimensiuni, însă preţul plătit pentru a avea aproape 170 CP înghesuiţi sub capotă, are o valoare cam mare, legat de rațiuni economice.
Date tehnice: | Suzuki Grand Vitara |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 2.4i |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1625/2100 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4005/1810/1685 |
Ampatament | 2440 |
Volum portbagaj [l] | 185 (965) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 2.4i |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 2393 |
Sistem alimentare | injecție multipunct |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 124(168)/6000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 227/3800 |
Cutie de viteze | Automata/4 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 175 |
0-100 km/h [s] | 12 |
Consum urban/extra/mixt | 12.5/8.1/9.7 |
Emisii CO2 [g/km] | 225 |