În urmă cu trei decenii, micul Samurai făcea furori în rândul aventurierilor tineri. Dar cât ADN a păstrat noul Jimny de la bunicul său? Vedem în acest test comparativ Suzuki Samurai vs Jimny. Text: Marco Perucca Orfei. Adaptare: Bogdan Grigorescu. Foto: Quattroruote
În anii ’80, pereții tinerilor din România erau tapetați cu postere. Probabil, cele mai multe înfățișau un Lamborghini Countach sau pe Cindy Crawford. Dar un nou star se năștea și înflăcăra în special visurile domnișoarelor. Îl chema Suzuki SJ, dar mulți europeni îl alintau „Suzukina“. Nu oricine și l-a permis totuși, deoarece costa o mică avere. Dar era fix acolo unde conta, în fața celor mai exclusiviste cluburi, lângă discoteci, pe marile bulevarde și în curtea unor case de lux.
Nu conta că era inconfortabil, consuma ca un camion și nu avea în dotare un înger păzitor care să intervină la manevrele de urgență. Mașina asta era un off-roader decapotabil, și acest profil i-a permis să fie vândut peste așteptări, ba chiar să devină un fenomen comercial. Atât de bine a prins la public, încât Suzuki a luat decizia de a o construi sub licență, în Spania, colaborând cu compania Santana, ca să evite problemele cu importul în Europa. Noi am adus azi un Samurai, evoluția lui SJ, care a luat locul originalului în 1989, dar care a evoluat la nivelul detaliilor și a beneficiat de câteva îmbunătățiri tehnice.
Istoria modelelor
Pentru a-i înțelege cu adevărat originile, trebuie să ne întoarcem mai mult în timp, până în 1968. Atunci, Suzuki era faimos pentru motociclete, nu pentru mașini, a căror producție era limitată la piață internă japoneză. Dar, în acel an, constructorul japonez a achiziționat Hope Motor Company, care producea mașini mici și monovolume. Printre proiectele sale era și un off-roader mic, ON 360, foarte spartan, dar perfect echipat pentru teren accidentat, cu șasiu separat, tracțiune integrală și reductor de turație. De aici a pornit ideea unui vehicul multifuncțional, numit Suzuki LJ10, cu motor în doi timpi. Acesta a evoluat, devenind SJ, iar apoi, Samurai.
În Europa, mașinile de teren începeau să fie la modă. Doar că erau modele mari și scumpe, bune în general pentru familii. Suzuki a mizat pe complet altceva. Pe o mașină destinată tinerilor sportivi, iubitori de natură. Dar nu și-a imaginat că va crea o nișă de piață. Cu o lungime de 3,44 m, Samurai nu a avut concurență printre off-roader-urile vremii, ci a indus imediat un autentic sentiment de exuberanță, de libertate. Era mic, afișa un caracter unic, și asta a fost hotărâtor pentru priza pe care a avut-o la publicul tânăr.
Un dur, indiferent de scenariu
Motorul de 1,3 l cu patru cilindri era plin de viață și se tura frumos spre roșu, secondat de cutia cu cinci trepte scurte. Totuși, ca și în cazul lui SJ, conducerea sa cerea atenție. Direcția reacționa lent și era imprecisă inclusiv din cauza anvelopelor cu crampoane. Trebuia să privești cu mult înainte și să anticipezi manevrele. Ecartamentele mai mari decât la SJ asigurau o ușoară ameliorare a reacțiilor, dar mai era mult până la hatch-uri. Și confortul era la un nivel minim. În off-road era o altă poveste. Samurai nu avea egal. Grație gărzii la sol mari, masei reduse, tracțiunii integrale, reductorului de turație și cutiei cu rapoarte scurte, japonezul urca fără efort peste tot.
În 1998, japonezii l-au introdus în producție pe Jimny, care, inițial, a fost fabricat împreună cu Suzuki Samurai, urmând ca, din 2003, să-l înlocuiască. Noi am testat cea mai recentă generație, prezentată la Salonul auto de la Paris din 2018. E complet nouă și își dorește să-i reîncarneze pe celebrii săi predecesori. Și, la fel ca ei, a avut un succes instantaneu, dar de foarte scurtă durată. Suzuki a renunțat la vânzarea lui ca mașină de persoane în Europa, din cauza taxelor impuse modelelor care depășeau limita emisiilor de CO2.
➡ Află aici istoria 4×4 a mărcii, de pe site-ul suzuki.ro! 💡
Dar a revenit cu el sub formă de vehicul utilitar cu două locuri și plasă despărțitoare. Și e păcat, pentru că Jimny are câteva săgeți în tolbă. Printre ele, exuberanța înnăscută a modelului original și spiritul aventuros pe care îl simți imediat ce pui piciorul în mașină. Jimny e mai spațios și mai rațional organizat la interior. Cu toate astea, nu are comenzi digitale și nimic nu este electrificat, iar pentru tracțiunea integrală și cutia de viteze, încă trebuie să lucrezi la manete.
Pe șosea, Jimny e puțin mai confortabil decât Samurai, dar încă trebuie să ții dinții strânși când treci peste limitatoarele de viteză. Iar ESP-ul pune lucrurile la punct când exagerezi cu accelerația sau direcția. Și a apărut și sistemul de frânare de urgență. Dar, în rest, totul a rămas neschimbat. Ca în secolul trecut. La fel de nebunesc, de romantic, de entuziasmant! Așa că, dacă pui mâna pe Jimny, du-te pe coclauri și dă-te cu încredere până acolo unde nu se aventurează nimeni!
Habitaclu
Interior – La Samurai, spațiul interior e mic. Scaunele individuale cocoțate pe puntea din spate sunt dimensionate pentru maximum doi copii. Jimny, care este cu aproximativ 20 cm mai lung și cu 12 mai lat, oferă mai mult spațiu. În această versiune utilitară, are doar două locuri, dar sunt mari și comode. Pe schiță sunt măsurătorile pentru versiunea de persoane, cu patru locuri.
Portbagaj – Nu cred că cineva s-a plâns vreodată în mod serios de portbagajul lui Suzuki Samurai. E atât de mic, încât nici nu poți să-l iei în calcul. Deci, pentru a transporta bagaje, trebuie musai să rabatezi spătarele scaunelor din spate, care pot fi și scoase cu totul. Jimny van e o cu totul altă poveste, cu compartimentul său de marfă de 800 l.
Categoria pană
În ciuda tracțiunii integrale pe patru roți și a cutiei de viteze cu reductor de turație, Samurai cântărește doar 1085 kg. Jimny îl depășește cu numai 118 kg, o adevărată realizare ținând cont de creșterea gabaritului și de adăugarea sistemelor de siguranță.
Bord
Suzuki Samurai – Printre spițele volanului simplu se ițește instrumentarul de bord analogic, care include, pe lângă turometru și vitezometru, indicatoarele temperaturii lichidului de răcire și volumului de benzină din rezervor. În centru, în zona superioară a consolei se află ceasul digital și carcasa instrumentelor pentru off-road, în speță altimetru și inclinometru, ambele opționale. Mai jos, gurile de aerisire și comenzile climatizării. În fața pasagerului se află un mâner de prindere.
Suzuki Jimny – Are același stil simplu, dar revizuit într-o cheie modernă. Turometrul și vitezometrul, ambele analogice, sunt acum separate de un ecran. Acesta afișează informații diverse despre funcționarea mașinii. În „vârful“ consolei se află sistemul audio, iar mai jos, comenzile sistemului de climatizare. Apoi, un șir de întrerupătoare, inclusiv controlul coborârii pantelor (HDC) și al pornirii din rampă.
Infotainment
La Suzuki Samurai, singura distracție era radioul, pe care nu-l puteai comanda, ci îl montai aftermarket. Era poziționat jos și se chinuia să se facă auzit printre zgomotele pe care le producea japonezul. Jimny are cu sistem audio cu radio și conectivitate Bluetooth.
Dedicat tinerilor
Dincolo de spațiul limitat, Samurai este proiectat pentru a fi practic în teren dificil. Așa că stai sus pe scaun, iar volanul e mare și înclinat. Pedalele necesită o oarecare perioadă de acomodare. Sunt decalate față de volan și nu sunt aliniate între ele. Nu poți să ajustezi multe la poziția de conducere. Pe tunel, lângă frâna de mână există o pârghie care permite cuplarea tracțiunii integrale și a reductorului. Operațiunile trebuie făcute cu mașina oprită și maneta cutiei în punctul mort.
Tehnica, în clar
Suzuki Samurai – Caroseria sa stă pe un șasiu separat, iar punțile sunt rigide și au arcuri lamelare longitudinale. În mod normal, motorul trimite cuplul spre puntea din spate, iar atunci când acționezi maneta, și către roțile din față, printr-un repartitor/reductor central. Pentru un confort mai bun, arcurile și amortizoarele sunt mai moi decât ale SJ-ului original. Ecartamentul este mai mare cu 9 cm, pentru o stabilitate îmbunătățită. Tot de aceea, îți recomandăm să montezi anvelope 205/70 R15, în locul celor 185/80.
Pentru a reduce consumul și zgomotul a fost adoptată o punte posterioară cu raport ușor mai lung, de 3,727:1 (față de 3,909:1 la SJ). Frânele mixte au discuri pe față și tamburi pe spate. Spre deosebire de modelele anterioare, frâna de mână acționează asupra roților din spate. Direcția, care nu este asistată electric, are rulmenți cu bile și un amortizor hidraulic pe articulație, care reduce șocurile transmise volanului de către roți. Caracterizat de o cursă mai mare decât alezajul (77, față de 74 mm) și propulsat de un singur carburator dublu corp, motorul cu patru cilindri dezvoltă 64 CP.
Suzuki Jimny – Timpul pare că s-a oprit. Structura de bază, deși a evoluat, are același principiu ca la Samurai. Jimny folosește un șasiu cu lonjeroane, pe care este prinsă în șuruburi caroseria, și vine cu punți rigide și arcuri lamelare. Unitatea ce integrează diferențialul și reductorul e poziționată central și permite cuplarea mecanică a roților din față și a reductorului de turație. Direcția este tot cu rulmenți cu bile, dar acum e asistată cu servomecanism electric montat pe coloană.
Frânele
Și sistemul de frânare are aceeași structură, cu discuri în față și tamburi în spate. Diferența este electronica. ABS-ul și ESP-ul monitorizează constant fiecare rupere de aderență. Motorul de 1,5 litri cu patru cilindri e complet nou. Are cursă lungă, pentru a îmbunătăți cuplul la turații mici, și este echipat cu distribuție variabilă. Astfel, dezvoltă 102 CP la 6000 rpm și 130 Nm la 4000 rpm. Cu toate că are capacitate mai mare, e mai ușor și mai compact decât vechiul 1,3 l.