Trei zile. Atât timp a avut la dispoziție Suzuki Swift Sport pentru a mă convinge că nu ai nevoie de sute de CP pentru a te distra copios. Să vedem dacă a reușit…
- Foarte distractiv de condus
- raport pret/performante
- Tinuta de drum excesiv de rigida
- putine elemente distinctive la interior
Din motive tehnice, nu îmi permit să încep acest articol cu o cifră așa că am așteptat până acum să vă spun câți CP are mașina din poze: 125. Acum aruncă o privire peste jantele pe 17’’, spoilerele modificate și evacuarea dublă și spune-mi că nu te așteptai la mai mult. Știu, și eu mă așteptam.
Designerii japonezi au avut nevoie de o scuză pentru a lua toate aceste elemente grafice și a le monta pe un Swift, iar versiunea Sport se pare că a reprezentat motivul ideal. Exces de zel? Depinde de gusturi, mie mi se pare că se potrivesc de minune cu atitudinea micuțului Swift, care, de altfel, nu stă rău la capitolul personalitate nici măcar în variantele „casnice“.
Deși modelul sport nu se află chiar de ieri în producția de serie, sunt șanse foarte mici să te trezești față în față cu unul pe stradă. Românii preferă în general sigla Suzuki montată undeva mai sus, spre exemplu, pe grila unui SUV.
Spoilere, jante, evacuare și mai ce?
Ar mai fi motor, suspensie, transmisie, frâne și câteva elemente de interior. Înainte să detaliem fiecare capitol în parte, țin să precizez că inginerii japonezi au perfectat setările trenului de rulare pe circuitul de la Nurburgring. Adică acolo unde se testează de obicei Porsche 911, Nissan GT-R, Lexus LF-A și alte câteva mașini cu mai mulți CP la roată decât toată gama Suzuki la un loc. Și nu, echipa Suzuki nu s-a dus acolo ca să fie jalon pentru mașinile de mai sus. S-au dus acolo pentru că acest circuit are peste 100 de viraje, în urcare, în coborâre, strânse, largi și orice combinație dintre cele amintite.
Rezultatul numeroaselor seturi de cauciucuri tocite se reflectă în noile setări ale suspensiei și anume arcuri și amortizoare mai rigide plus o gardă la sol coborâtă cu doi cm.
Efectele apar încă de la primul viraj, Swift Sport se înclină foarte puțin și ține trasa afișând o doză neglijabilă de subvirare. Am vrut să evit comparația clasică cu un kart, dar sunt șanse mai mari să te rostogolești tu din scaun decât să scape ea aderența sub influența g-urilor. Trebuie totuși să ferești porțiunile de drum cariat, deoarece la viteze mari, datorită rigidității, există riscul ca roțile să piardă contactul cu solul.
Dacă reușești (eu nu am reușit) să menții un ritm legal al deplasării direcția și ambreiajul se dovedesc foarte confortabile. Singurul element care îți aduce aminte că mașina ta are pretenții sport o reprezintă cursa foarte scurtă a schimbătorului de viteze. Asta și faptul că stai pe un scaun cu reținere laterală chiar și la nivelul umerilor. Cu toate că arată ca o mașină pentru cei mai egoiști dintre noi, înăuntru poți aseza patru adulți în condiții bune și un bagaj de dimensiuni mai mari (201 l).
Propulsorul de 1.6 l este aspirat motiv pentru care trebuie să ții acul turometrului în jumătatea superioară pentru a pune la treabă toți cei 125 CP. Nu e cazul să îți faci griji, motorul este foarte vioi, iar turarea lui reprezintă jumătate din distracție. Cealaltă jumătate prinde contur de fiecare dată când îl arunci din viraj în viraj, sau atunci când ridici croșetatul traficului la rang de artă.
Strict din punct de vedere al manevrabilității există un singur model care poate fi comparat cu Swift Sport și anume Twingo RS, care din păcate, nu se importă oficial în România. Pe lista contracandidaților se mai numără Colt Ralliart și Corsa GSi, amândouă mai scumpe. Ideal ar fi să ți-l cumperi pentru că vrei o mașină de oraș care poate fi a naibii de distractivă când vrei și relaxantă și practică în rest, și nu pentru că ai rămas fără bani de un hot-hach. Pentru 14.500 euro cu TVA distracția este garantată.
Date tehnice: | Suzuki Swift Sport |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.6 GTI |
Nr. usi/locuri | 3/4 |
Masa proprie/totala [kg] | 1030/1485 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 3765/1690/1500 |
Ampatament | 2380 |
Volum portbagaj [l] | 201 (494) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.6 GTI |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1586 |
Sistem alimentare | injectie multipunct |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 92(125)/6800 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 148/4800 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 200 |
0-100 km/h [s] | 8.9 |
Consum urban/extra/mixt | 8.7/6/7 |
Emisii CO2 [g/km] | 165 |