Cum vor arăta în viitor sistemele de rulare autonomă BMW și care sunt pașii ce ne despart de mașina capabilă să se conducă singură? Am încercat să aflăm de la specialiștii germani, cărora le-am adresat cele mai incomode și directe întrebări despre acest domeniu iubit de unii și hulit de alții.
Dr.-Ing. Dirk Wisselmann este specialist în departamentul de conducere autonomă al grupului bavarez, așa că, fără a bâjbâi, am țintit direct în speranța de a obține răspunsuri clare la întrebări care ne frământă pe toți cei care conducem mașini. Trebuie, totuși, menționate din capul locului câteva aspecte: primul este gradul de asistență oferit de mașină șoferului este împărțit în cinci nivele. Actualmente, ne aflăm la Nivelul 2, care trebuie privit strict precum o asistență acordată de autovehicul șoferului, care poartă întreaga responsabilitate pentru acțiunile și reacțiile mașinii. Specialiștii bavarezi se așteaptă ca Nivelul 3 să intre în producția de serie în jurul anului 2021. La acest nivel, sistemele de rulare vor permite șoferului să-și canalizeze atenția către alte activități pe anumite tronsoane de drum, de aceea abia atunci vom putea începe să vorbim despre rulare autonomă.
Am început cât se poate de direct: cine este răspunzător pentru un accident produs de o mașină care rulează autonom? Răspunsul a fost la fel de tranșant precum întrebarea: dacă defecțiunea este legată de starea tehnică a mașinii, iar aceasta nu are verificările tehnice obligatorii la zi, va răspunde proprietarul mașinii. Dacă, însă, problema va avea drept cauză un defect de soft sau senzori, atunci vina, probabil, va aparține producătorului. ”Probabil”, pentru că nimic nu este sigur, deoarece cadrul legislativ nu este încă definitivat.
Iar de-aici am ajuns rapid la cea mai mare problemă de siguranță și etică: dacă nu există spațiu de manevră și în fața mașinii se află un grup de persoane care traversează ilegal, mașina alege să lovească întreg grupul, sau îl evită, lovind un singur pieton aflat legal pe trotuar? BMW are un răspuns la fel se simplu: din miile de accidente analizate, niciunul nu a relevat lipsa spațiului de manevră, de aceea discuția pare inutilă. Totuși, în eventualitatea absurdă a acestui scenariu, trebuie ținut cont că orice mașină autonomă va acționa bazându-se pe aspectele legale, nu pe cele morale. Astfel, softul va analiza situația și va lua toate măsurile legale pentru a evita impactul sau a-i scădea la maximum severitatea. De aceea, niciodată nu va pătrunde pe trotuar pentru a evita un impact, indiferent de severitatea sa, pentru că este ilegal. Va putea, totuși, să ocolească pe contrasens, dacă senzorii indică lipsa circulației.
Dar de unde știm cine era în control în momentul impactului: șoferul sau sistemul de rulare autonomă? BMW analizează varianta instalării unei așa-zise ”cutii negre” începând cu Nivelul 3, însă nu este clar încă sub ce formă. Sunt câteva probleme legate de intimitatea ocupanților și securitatea datelor, dar până în 2021 mai e timp lung. Cum va folosi BMW timpul rămas până atunci? Perfecționând la maximum sistemele deja existente pe modelele actuale și adăugând unele noi, despre care, însă, ing. Wisselmann s-a ferit să dea detalii clare. Am aflat doar că cele mai multe dintre ele sunt destinate manevrelor de parcare. Ceea ce ne-a adus la subiectul legat de parcarea Seriei 7 fără ca șoferul să se afle la volan: este o formă de rulare autonomă? Nu. Deși nu se află pe scaunul șoferului, acesta ține apăsat permanent un buton de pe cheia mașinii, de aceea controlează întregul proces. De îndată ce eliberează butonul, mașina se oprește. Astfel, mașina nu rulează autonom, deci nu încalcă legislația aflată în vigoare în cele mai multe dintre țări, inclusiv în România.
Iar dacă tot suntem pe teren propriu, am aflat cum se va împăca rularea autonomă cu infrastructura modestă din țara noastră. Acolo unde este posibil, mașina va rula la cel mai înalt nivel de care este capabilă. Însă de îndată ce marcajele și semnele dispar sau nu mai pot susține rularea autonomă, se retrogradează câte un nivel până la Nivelul 2, în care sistemele au doar rol de asistență. Și da, opțiunea de a rula autonom atunci când condițiile o permit, va aparține exclusiv șoferului, care va putea prelua oricând controlul, chiar și în cazul Nivelului 5. Astfel, se va putea bucura oricând de dinamica BMW-ului la volanul căruia se află. Preluarea frâielor este absolut necesară atunci când șoferul se grăbește, pentru că mașina autonomă va adapta permanent viteza pentru a frâna în siguranță, iar a rula peste această limită de siguranță sau a ”croșeta” prin trafic, chiar dacă nu presupune depășirea vitezei legale, nu se poate realiza decât cu șoferul la comenzi.
Dar cât de vulnerabilă este tehnologia autonomă în fața atacurilor hackerilor? Avem exemple recente de softuri a căror barieră a fost spartă, însă pentru a se feri de aceste situații, BMW are un întreg departament care se ocupă de securitatea acestui sistem. Bavarezii se așteaptă ca platforma pe care o dezvoltă și o perfecționează continuu alături de parteneri precum Intel și Mobileye să fie foarte stabilă și sigură, de aceea au decis s-o lase deschisă și aderării altor producători, care o pot achiziționa contra cost de la bavarezi.