Producătorul american de mașini electrice Tesla a prezentat în această noapte Robotaxi, vehiculul pe care Elon Musk îl anunța încă din 2019.
Directorul general Tesla Inc., Elon Musk, a prezentat prototipul mult-așteptatului Robotaxi, dar și o versiune mai încăpătoare, denumită Robovan, la un eveniment desfășurat azi-noapte la Burbank, îm California.
Sosit la eveniment chiar la nordul unui astfel de Robotaxi, denumit Cybercab, Elon Musk a declarat că producția de serie a vehiculului ar putea începe în 2026, iar prețul unui exemplar ar trebui să fie sub 30.000 de dolari.
Cu o formă aerodinamică, asemănătoare unei aripi de avion, Robotaxi are, ciudat pentru scopul în care a fost creat, doar două uși, și nu lasă să se vadă în interior volan sau pedale. Dincolo de controversele apărute încă din momentul prezentării, inclusiv problema accesului în habitaclu, posibilitatea de a transporta doar doi pasageri și spațiul mare pentru bagaje, declarațiile lui Musk arată că șeful Tesla pariază pe un impuls puternic dat de acest vehicul afacerilor sale. Același Elon Musk a menționat că operarea unui Robotaxi Tesla va costa circa 20 de cenți/milă (1,6 km).
„În marea majoritate a timpului mașinile nu fac nimic. Dar dacă sunt autonome, ar putea fi folosite de cinci ori mai mult, poate chiar de 10 ori mai mult”, a declarat, din centrul scenei, șeful Tesla.
Entuziasmul din jurul evenimentului a fost enorm și afișat pe rețelele de socializare, cu capturi de ecran ale invitațiilor și speculații cu privire la ceea ce ar putea fi dezvăluit la Burbank încă înainte ca prezentarea Tesla să aibă loc.
Și, dacă tot vorbim despre prezentare, merită menționat că aceasta a început, în „bunul” obicei Tesla, cu întârziere. Elon Musk și compania sa au o întreagă istorie de depășire a termenelor anunțate pentru produsele promise viitoare. Chiar și prototipul Robotaxi, anunțat în 2019 de Musk ca gata de a intra în producție în 2020, a ajuns să vadă lumina zilei în 2024. Iar, conform Bloomberg, inclusiv evenimentul de prezentare a fost amânat câteva luni după ce șeful Tesla a cerut inginerilor modificări de ultimă oră ale prototipului.
Evenimentul de prezentare Tesla Robotaxi și Robovan a avut titulatura „We, Robot” – o aparentă aluzie la cărți și filme științifico-fantastice, dar și un ecou al insistenței lui Musk ca Tesla să fie considerată „o companie de robotică și inteligență artificială” mai degrabă decât un producător de automobile.
Intenția lui Elon Musk este de a opera o flotă de taxiuri Tesla care se deplasează autonom, numite Cybercabs, și pe care pasagerii le pot apela printr-o aplicație. Proprietarii individuali de Tesla vor putea, de asemenea, să câștige bani prin intermediul aplicației dacă își listează vehiculele personale ca Robotaxi. Astfel, așa cum spunea șeful Tesla, mașinile nu ar mai sta garate atunci când proprietarul nu le folosește, ci ar putea produce bani pentru acesta.
Tocmai pentru că nu există încă suficiente date despre Robotaxi și Robovan – acesta din urmă, un soi de microbuz, care poate, aparent, să transporte până la 20 de persoane – analiștii prezenți la evenimentul de prezentare au pregătit o mulțime de întrebări legate de capacitatea Tesla de a produce în serie vehiculele, ce costuri implică asamblarea, cât de avansat este soft-ul care gestionează deplasarea autonomă a vehiculelor și ce state ar putea permite utilizarea pe scară largă a unei astfel de tehnologii, etc.