Foto: arhiva; Sursa: Reuters
Baterii. De ceva timp, șeful Tesla, Elon Musk își testează investitorii și rivalii, cu promisiunea de a prezenta o nouă tehnologie avansată pentru baterii, spre finalul lunii mai.
Tesla planuiește introducerea unor baterii low-cost care vor aduce prețul vehiculelor electrice la cel al mașinilor convenționale
Conform unor surse, citate de Reuters, noile baterii „low-cost” concepute pentru a rezista 1 milion de mile (1,6 mil km), va pemite constructorului Tesla să vândă în profit noile modele la același preț sau chiar mai mic decât al modelelor pe benzină echivalente.
Cu o flotă de peste 1 milion de vehicule electrice capabile să se conecteze și să furnizeze curent la rețea, scopul Tesla este să atingă statutul de companie furnizor de energie, urmând a concura cu furnizorii tradiționali de energie precum Pacific Gas & Electric sau Tokyo Electric Power.
Bateria de „un milion de mile”
Ulterior, o versiune îmbunătățită a bateriei, cu o mai mare capacitate de stocare și un cost și mai mic, va fi introdusă pe celelalte modele ale gamei Tesla și pe alte piețe, înclusiv în SUA.
Planul Tesla este de a lansa prima dată noua baterie în China și apoi la nivel mondial nu a fost însă confirmat de producător.
Noua baterie Tesla se bazează pe tehnologii chimice inovative cu un conținut redus de cobalt sau chiar fără cobalt și prin utilizarea unor aditivi chimici, materiale și substanțe de protecție care vor reduce stress-ul intern și care vor permite bateriilor să înmagazineze mai multă energie pentru o perioadă mai lungă de timp.
De la „gigafactory” la „terafactory”
Tesla intenționează de asemenea să implementeze un nou proces mai rapid, complet automatizat de producere a bateriilor pentru a reduce costurile cu forța de muncă și a crește productivitatea în masive „terafactories” de peste 30 de ori mai mari decât actuala „gigafactory” din Nevada.
Tesla lucrează și la recuperarea și reciclarea metalelor exotice și scumpe precum nickel, cobalt și lithiu, prin filiala Redwood Materials. Aceasta oferă o „ a doua viață” bateriilor vehiculelor electrice fososite, utilizându-le în noi sisteme de stocare, precum cel construit de Tesla în 2017 în Australia.
Producătorul a afirmat că dorește să furnizeze electricitate consumatorilor și mediului de afaceri, dar fără a da alte detalii.
La începutul lunii februarie se anunța că Tesla este în discuții avansate cu CATL pentru a utiliza tehnologia pentru baterii pe bază de litiu-fier-fosfat, care nu utilizează cobalt, cel mai scump metal din bateriile vehiculelor electrice.
O împachetare mai ieftină și baterii fără cobalt
CATL a dezvoltat la rândul său o variantă mai simplă și mai ieftină de „împachetare” a celulelor de baterii, denumită cell-to-pack, ce elimină pasul intermediar de „lipire” a celulelor.
Este de așteptat ca Tesla să utilizeze această tehnologie pentru a reduce greutatea și costul bateriilor.
Sursele spun că CATL are în plan să furnizeze către Tesla, în China, anul viitor o baterie îmbunătățită cu durată lungă de viață pe bază de nickel-magneziu- cobalt (NMC) al cărui catod este 50% nickel și doar 20% cobalt.
Tesla produce în acest moment, în colaborare cu Panasonic, baterii nickel-cobalt-aluminiu (NCA) la „gigafactory” în Nevada și cumpără baterii NMC de la LG Chem din China.
Luate împreună, tehnologiile avasate pentru baterii, strategia de dezvoltare prin care bateriile vehiculelor electrice pot fi (re)utilizate și automatizarea procesului de fabricație la o scară nemaiîntâlnită, duc spre același rezultat: un nou rezultat al calculului matematic care până acum a făcut ca mașinile electrice să fie mult mia scumpe pentru cei mai mulți consumatori decât cele convenționale cu motoare cu ardere internă și emisii de carbon.
„Vrem să fim cu adevărat siguri că facem pasul care trebuie în producția de baterii cu scopul de a îmbunătăți costul per kilowat-oră al bateriei – ceea ce este fundamental, dar extrem de dificil” a spus Musk în ianuarie. „Trebuie să creștem producția de baterii la un nivel pe care oamenii nici nu și-l pot imagina azi.”
Tesla este singura companie care a raportat profit operațional trei trimestre la rând
Tesla a raportat de curând profit opertațional pentru al treilea trimestru la rând, dublându-și aproape preșul acțiunilor în acest an. Cu toate acestea, planurile ambițioase ale lui Musk depind încă de creșterea marginii de profit și a volumelor de vânzări.
O serie de avantaje tehnice realizate de Tesla și CATL în chimia bateriilor și design își au originea în studiile unui mic laborator de cercetare al Dalhousie University din Halifaz, Nova Scotia.
Laboratorul a fost condus de Jeff Dahn, un pionier al dezvoltării bateriilor litiu-ion pentru vehicule electrice și medii de stocare.
Dahn și echipa sa au început în 2016 un parteneriat de dezvoltare exclusiv, pe cinci ani, cu Tesla, dar colaborarea datează din 2012.
Printre cele mai importante contribuții aduse de acest laborator se numără aditivii chimici și nano-materialele care au făcut bateriile litiu-ion mai rezistente la solicitări precum încărcarea rapidă, prelungindu-le astfel durata de viață.
Scopul noilor tehnologii – reducerea costului pe kWh
Costul tehnologiei CATL a bateriei litiu-fier-fosfat fără colbalt a scăzut sub 80$ per kilowatt-oră, costul celulelor bateriei scăzând sub 60$/kWh. Pachetele de baterii NMC cu conținut scăzut de coball ale CATL sunt în jurul a 100$/kWh.
Experții și executivii din industria auto spun că nivelul de 100$/kWh pentru pachetele de baterii crează paritate cu vehiculele cu motoare cu ardere internă.
Calculele arată că celulele NMC pot costa și sub 80$/kWh odată ce procesul de recuperare și reciclare al materialelor, precum nickel și cobalt este luat în calcul prețului. Bateriile fier-fosfat, care sunt mai sigure decât NMC, și pot avea o a doua viață în sistemele de stocare staționare,
Prin comparație, noile baterii cu conținut scăzut de cobalt dezvoltate în colaborare de GM și LG Chem nu vor putea atinge acel nivel de cost mai devreme de 2025. GM nu a comentat informația, dar la începutul acestui an a afirmat că are în plan producția unei baterii de sub 100$/kWh – dară fără a da un termen.