Al doilea facelift la care a fost supus cel mai charismatic SUV de pe planetă a făcut fix ceea ce a intenționat: a adăugat un praf de rațional într-o mare de sentimente. În test, versiunea Veloce, de 280 CP. Foto: Bogdan Paraschiv
Nu-mi plac SUV-urile și sunt sigur că niciunui entuziast nu-i surâde ideea de a ataca virajele cocoțat la 50 cm deasupra șoselei. Dar, dacă, în lumea asta care tinde să ucidă toate senzațiile autentice în numele siguranței și ecologiei, aș avea de ales un singur SUV, n-aș sta pe gânduri niciun moment. Stelvio este cel mai „sincer“ model la condus și, chiar fără să pun mâna pe el, doar privindu-l, înțeleg că tot spiritul italian s-a revărsat din penița designerului.
Era frumos și înainte, nu încape îndoială, dar acum, cu noua semnătură luminoasă care imită o electrocardiogramă și care capătă viață la acționarea semnalizării dinamice, Stelvio îți așterne sufletul în fața ochilor. Apoi, te privește rece ca un teuton prin noile lumini cu tehnologie LED Matrix câștigate odată cu faceliftul.
Schimbări de detaliu
Cele trei frunze ale trifoiului care formează prizele de aer au o structură nouă, sub formă de fagure, pentru un plus de emoție, iar în spate, stopurile au căpătat un efect 3D accentuat de plasticul clar care le acoperă.
Jantele negre, de 21 de inchi, opționale în echiparea Veloce (619 euro), combinate cu roșul Alfa întregesc o imagine care intrigă până și cel mai neavizat ochi.
Atmosferă (mai) contemporană
La interior, instrumentarul analogic a dispărut în favoarea unuia digital, de 12,3 inchi. Așa cum intuiești, este cel de la Tonale, și nu plânge, pentru că poți selecta inclusiv o grafică cu cadrane rotunde și cifre retro, așa cum șade bine unei Alfe. Sigur, poți alege și să afișezi în cadranul din dreapta indicațiile navigației, iar calitatea ecranului este excelentă, acesta rămânând perfect vizibil și în lumină puternică.
Ecranul central, de 8,8 inchi, e cel introdus în gamă odată cu faceliftul din 2020. Clar, nu se ridică la nivelul rivalilor premium ca diagonală, dar are un meniu intuitiv, o grafică detaliată și a rămas prompt în răspuns pe toată durata testului. În plus, poate fi controlat folosind selectorul rotativ de pe tunelul central, fapt care ușurează mult operarea.
Vizitează aici pagina modelului!
În rest, totul a rămas neschimbat. Poziția impecabilă la volan, cu scaunele care își reglează electric nivelul de susținere laterală, padelele supradimensionate din aluminiu și butonul Start de pe volan, care te împing în lumea Ferrari, inserțiile din aluminiu striat de pe bord și de pe tunelul central, butoanele fizice ale climatizării, tot ceea ce face o Alfa să se simtă ca o Alfa.
Apropo de senzații, motorul de 2,0 l turbo este puternic la culcarea pedalei, dar dulce în reacții, potrivindu-se bine cu spiritul mașinii. Dincolo de asta, poate și mai impresionantă e reglarea cutiei automate cu convertizor de cuplu de origine ZF, care știe să schimbe lin în modurile advanced effiency și natural și te încântă cu un kick în ceafă în dynamic. N-o prinzi în ofsaid niciodată, indiferent ce turație ai și cât de tare calci accelerația. În București, cel mai des vezi pe display 15 l/100 km, iar în afara localității, între 7 și 20, în funcție de cât de italienește conduci.
Cât Veloce e în Stelvio?
Pe viraje, mașina se comportă magistral, în cel mai natural mod. Are o distribuție perfectă a maselor pe punți (50/50%), dată de motorul retras la maximum spre habitaclu, o masa redusă raportată la gabarit (1735 kg), dată de aluminiul utilizat la panourile caroseriei, la suspensie, la frâne și la motor, precum și de arborele cardanic din fibră de carbon, are cea mai scurtă direcție din segment, cu raport al demultiplicării ireal pentru un SUV, 11,8:1, iar în final, are diferențial cu alunecare limitată la versiunea Veloce.
De fapt, am două reproșuri de adus la capitolul propulsiei. Mi-aș fi dorit ca motorul să fie mai vocal, nu atât de civilizat pe cât l-au făcut inginerii să sune, și se poate rezolva cu o evacuare Akrapovič din titan, disponibilă opțional pentru 7700 de euro (preț care mi se pare un pic exagerat). De asemenea, mi-ar fi plăcut să existe un motor pe benzină între cel de 280 CP și cel al versiunii QV, de 520, distanța dintre ele fiind cam mare.
Citește aici testul cu versiunea de top, QV!
În final, după ce-am lăsat mașina în curtea importatorului, Auto Italia, am realizat un lucru: nici măcar nu trebuie să fii petrolhead ca să te impresioneze mașina asta. Nici măcar nu trebuie să fii fan al mărcii Alfa Romeo… Nici măcar nu trebuie să-ți placă mașinile. Stelvio intră oricum pe sub pielea oricui.
Verdict AutoExpert

- Mai tehnologizat acum, după facelift
- Fabulos de plăcut la condus
- Materiale extrem de bune
- Preț decent raportat la ofertă
- Rivalii au sisteme multimedia mai performante.
- Sunet nespectaculos al motorului
- Ar mai trebui un motor între cel de 280 și cel de 520 CP.
Date tehnice | Alfa Romeo |
---|---|
Model | Stelvio 2.0 Turbo Veloce |
Motor/nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cm3) | 1995 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 280/5250 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 400/2250 |
Tracțiune | integală permanentă |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L × l × h (mm) | 4687 × 1903 × 2163 |
Ampatament (mm) | 2818 |
Masă la gol (kg) | 1735 |
Volum portbagaj (l) | 525 |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 5,7 |
Viteză maximă (km/h) | 230 |
Consum mixt (l/100 km) | 9,1 |
Emisii CO2 (g/km) | 206 |
Preț de bază (euro) | 62.500 |
Preț exemplar testat (euro) | 64.991 |