Test Audi A1 Sportback 30 TFSI 116 CP

test Audi A1 Sportback

A doua generație Audi A1 beneficiază pe de o parte de atuurile platformei MQB A0 și pe de altă parte de calitatea recunoscută Audi, dar vine și cu mai multe posibilități de personalizare pentru a ataca direct rivalul MINI. Test cu versiunea 30 TFSI de 116 CP S tronic în echiparea Advanced.

Este cunoscut că esențele tari se țin în sticle mici. Și într-adevăr premium nu e echivalent cu mare, iar Audi demonstrează clar acest lucru a doua generație Audi A1. Niciunul din rivalii premium ai lui Audi nu au atacat acest segment în care totuși, marca BMW este prezentă prin brandul Mini, care la ultima generație a primit și o caroserie cu cinci uși, ce concurează direct A1 Sportback, care la noua generație nu mai este oferit decât în versiune cu cinci uși.

Premium nu ține cont de dimensiuni

Noul Audi A1 are toate ingredientele unei mașini premium și noi am fost impresionați de calitatea interiorului, care este unul din punctele forte tradiționale ale unui Audi. Faptul că Audi a reușit să ofere și în clasa mică un interior la nivelul din modelele mai mari merită apreciat.

Plasticul moale de calitate foarte bună îmbracă toată zona superioară a bordului și se armonizează foarte elegant cu inserțiile gri-oțel asemănătoare unor solzi de pește. Ne-a plăcut foarte mult și asimetria planșei de bord în care priza laterală stânga și cea centrală de aer pentru șofer sunt grupate în jurul indicatoarelor de bord, iar cele două prize de aer pentru pasager sunt ascunse sub aceeași grilă.

test Audi A1 Sportback

Toată consola centrală este îndreptată cu un unghi relativ mare spre șofer care este practic înconjurat de un panou de comandă ca la avioane. Există două prize USB din care una USB-C, iar farurile și proiectoarele de ceață nu se aprind de la un buton rotativ ci de la trei butoane clasice care se luminează când te apropii cu degetul de ele.

  • Ținută de drum foarte bună
  • Agilă la condus
  • Ansamblu motor cutie foarte bine optimizat
  • Spațiu interior decent
  • Confort la rulare foarte bun
  • Calitate și material demne de modele Audi superioare
  •  Unele opțiuni foarte scumpe
  • Lipsa din standard a unor echipamente

Pentru doar 171 euro, șoferul se poate bucura de Audi Virtual Cocktpit cu indicatoarele de bord afișate digital pe un fond gri foarte vizibil pe displayul de 10,25 inci în timp ce sistemul multimedia MMI Radio Plus (517 euro) vine cu ecran color tactil de 8,8 inci și șase boxe.

Însă sistemul multimedia nu reacționează la fel de rapid ca la modelele Audi mai mari, iar butonul de volum este în dreapta șoferului, puțin cam departe, și acționarea lui e incomodată uneori de schimbătorul de viteze.

Scaunele sport prezente pe mașina de test (387 euro) oferă o susținere laterală foarte bună și sunt poziționate foarte jos pentru o conducere sportivă completată și de volanul multifuncțional teșit în partea inferioară.

test Audi A1 Sportback

Plasticele din zona inferioară a bordului și cele de pe uși sunt tari dar asamblarea lor foarte bună ne face să trecem cu vederea acest aspect. Echiparea Advanced este în fapt un pachet de design care cuprinde o bară de protecție Advanced, grila radiatorului în negru titan cu rama în aluminiu mat, difuzorul în titan negru mat și jante de aliaj de 10 inci cu design turbine (mașina de test avea jante de 17 inci cu cinci spite). Iar farurile și stopurile cu LED cu semnalizare dinamică oferă un adevărat spectacol când se activează semnalizatorul.

Interior generos pentru acest segment, mai ales raportat la Mini 5 uși

Fiind construită pe platforma MQB A0 utilizată și la VW Polo și Seat Ibiza, ne așteptam ca spațiul interior să fie rezonabil și așteptările ne-au fost confirmate. În spate este mult loc la genunchi pentru o mașină de clasă mică și pasagerii stau confortabil pe o banchetă bine profilată și având un unghi corect între șezut și spătar. Din acest punct de vedere, Audi A1 oferă mai mult decât MINI cu 5 uși.

test Audi A1 Sportback

Cu podea dublă la portbagaj, prin rabatarea fracționată 1/3-2/3 a banchetei se creează o suprafață plană de încărcare care face ca A1 să fie și o mașină practică. Volumul măsurat al portbagajului este de 276 litri însă marginea de încărcare este puțin cam înaltă, la 69 cm de sol.

Vizibilitatea este foarte bună spre față și în lateral însă este afectată spre spate din cauza montantului spate foarte lat care obturează o parte importantă din câmpul vizual.

Un turbo de 1 litru în trei cilindri de 115 CP foarte bun

Modelul nostru de test a fost echipat cu motorul turbo în trei cilindri de 1 litru și 116 CP întâlnit și pe alte modele ale grupului, inclusiv de clasă compactă, care a fost cuplat cu transmisia automată S tronic cu dublu ambreiaj și 7 trepte. Dacă pe Golf face o figură foarte bună, era de așteptat ca și pe Audi A1, care este mai ușor, să se descurce foarte bine. Și într-adevăr, cu acest motor, A1 este o mașină foarte vioaie pentru că accelerează de la 0 la 100 km/h sub 10 secunde, repriza 70-90 km/h durează 3,8 secunde și atinge o viteză maximă măsurată de 191 km/h.

În combinație cu transmisia automată cu 7 trepte și dublu ambreiaj, motorul nu vibrează absolut deloc la relanti deși nu are arbori de contraechilibrare și pentru cilindreea lui are o vigoare remarcabilă pe o mașină care cântărește totuși 1.312 kg în mod real.

Cuplul maxim de 200 Nm este disponibil pe un palier între 2.000 și 3.500 rpm și grație distribuției variabile motorul împinge sănătos în zona medie de turații astfel că se simte ca un propulsor cu cilindree mai mare. Deși inițial credeam că este obligatoriu să bifezi motorul 1.5 TSI/150 CP pentru a obține peformanțe bune, după primul test cu Audi A1 30 TFSI ne-am lămurit că motorul 1.0 Turbo este o alegere optimă. Mai ales că și consumul în test a fost rezonabil cu o medie generală de 6,75 l/100 km și o medie de 7,15 l/100 km în oraș.

Cutia automată este excelent etajată și în combinație cu Audi drive select (194 euro), șoferul poate alege patru moduri de rulare: efficiency, auto, dynamic și individual în ultimul șoferul putând regla răspunsul pentru motor/cutie și direcție. Nouă ne-a plăcut reglajul dynamic pentru direcție care asigură o incisivitate și o plăcere în conducere maximă. În schimb, cutia nu are padele în spatele volanului iar pe modul Manual, retrogradarea în trepte se face invers decât în mod natural, adică trăgând spre înapoi.

Ținută de drum sportivă

La drum, Audi A1 vine cu o ținută de drum competentă și sigură, având un reglaj mai ferm al suspensiei decât la Polo sau Ibiza. În viraje se înclină puțin și comportamentul subvirator este moderat. Este plăcută la condus pentru că se simte agilă și ușoară și dă impresia unei mașini mai performante decât arată cilindreea motorului de numai 999 cmc. Nu are acel comportament extrem al lui MINI dar oferă net mai mult confort la rulare chiar și cu jantele de 17 inci cu talon îngust prezente pe mașina de test și la viteze de autostradă de 130-140 km/h zgomotul la vânt este ceva mai redus decât în MINI.

test Audi A1 Sportback

 

Cine dorește o suspensie și mai fermă, are două opțiuni: ori cumpără o suspensie sport pentru 227 euro ori suspensia adaptivă inclusă în pachetul dinamic Performance (1.081 euro) care vine cu etriere de frână vopsite în roșu și cu discuri de frână pe față de 16 inci.

Preț pe măsură

Ca orice model premium, Audi A1 nu este ieftin. Prețul de bază al versiunii cu transmisie automată pleacă de la 24.260 euro și include o echipare standard relativ bună însă clima automată (455 euro), pilotul automat (319 euro) și senzorii de parcare spate (421 euro) costă extra, iar sistemul de navigație MMI Navigation Plus este foarte scump (2.216 euro).

test Audi A1 Sportback

Verdict

 A doua generație Audi A1 este o mașină foarte competentă, sigură și plăcută la condus, care oferă un spațiu interior decent și o calitate a interiorului la standardele Audi. Nu are exuberanța lui Mini însă oferă în compensație un confort la rulare mai bun demn de o clasă superioară. Are toate opțiunile de la modelele mai mari Audi, dar sunt scumpe și unele echipamente pe care ne așteptam să le găsim în standard sunt doar în lista de opțiuni.

DATE TEHNICEAudi
Model30 TFSI S tronic
Motor/ nr. cilindriL3, turbo
Cilindree (cmc)999
Putere max./turație (CP/rpm)116/5.000
Cuplu max./turație (Nm/rpm)200/2.000-3.500
Transmisiefață
Cutie de viteze7 trepte, automată
L/l/h (mm)4.029/1.740/1.433
Ampatament (mm)2.563
Volum portbagaj (l)335-1.090
Masă la gol (kg)1.2
Accelerație 0-100 km/h (s)9,4
Viteză maximă (km/h)203
Consum mixt (l/100 km)5,8/4,2/4,8
Emisii CO2 (g/km)108
MĂSURĂTORI
Accelerații
0-60 km/h (s)4,5
0-100 km/h (s)9,7
0-130 km/h (s)16,5
1 km cu start de pe loc (s)31,5
Reprize
Repriză 70-90 km/h (s)3,8
Repriză 70-120 km/h (s)9,6
Frânare de la 100 km/h
La gol, rece (m)38,7
Consum
La 90/100/130 km/h
(l/100 km)5,0/5,5/7,3
În oraș/drum național/
autostradă (l)7,15/6,09/6,95
Consum în test (l/100 km)6,75
Autonomie (km)592
Masă
Masă măsurată (kg)1.312
Zgomot interior
la 50 km/h (dBA)61,7
în accelerare maximă78,6
Preț (euro cu TVA)24.260

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top