A patra generație Audi A3 continuă pe platforma MQB, dar se observă o schimbare stilistică atât la interior, cât și la exterior. Primul test cu versiunea Audi A3 35 TDI S tronic cu motor turbodiesel de 150 CP și cutie S tronic cu șapte trepte.
Foto: Bogdan Paraschiv
În ultimii ani, modelele Audi erau foarte asemănătoare între ele, și nici Audi A3 nu făcea excepție. Ideea dezvoltării unui nou design pornind de la o foaie albă de hârtie exista deja, iar noul A3 este primul model care marchează o schimbare stilistică a mărcii și oferă un impact vizual mai mare.
Dacă în trecut cuvântul de ordine era sobrietate, acum noul A3 are o prezență mai dinamică și mai atractivă. Linia de centură a caroseriei, care se întinde de la faruri până la stopuri și zona pragurilor, este puternic conturată și încadrează o suprafață concavă care constituie un element nou în designul Audi. Apoi, pasajele mai evazate ale roților, în special la cele din spate, montantul posterior mai înclinat și grila hexagonală care coboară până jos, încadrată de prizele de aer laterale, conferă un look sportiv nou și proaspăt.
Un interior de o calitate excepțională
Audi vrea să creeze impresia unui „driver’s car“, cum spun englezii, adică o mașină dedicată șoferului și pilotajului. În acest sens, tabloul de bord este parcă desenat în jurul șoferului, care beneficiază, ca și la fratele Golf, de o poziție de condus superbă, foarte coborâtă. Cel mai original element îl reprezintă cele două guri de aerisire, care par a fi o continuare a instrumentarului de bord digital cu ecran de 12,3 inchi (273 de euro, standard ecran de 10,25 inchi). Astfel se creează un element unic, care conferă un sentiment de comandă și control întâlnit în cabinele de pilotaj ale avioanelor de vânătoare, de la care s-au inspirat de altfel și Lamborghini Huracán și Urus.
Și ecranul central al sistemului multimedia cu feedback haptic, de 10,1 inchi (2034 de euro navigația, plus 250 de euro navigația cu google earth), este perfect încadrat în zona centrală a bordului. Nu mai are ramă cromată, ci pare a fi parte integrantă din zona centrală a bordului, fiind flancat de un plastic negru piano foarte elegant, o idee pe care o vom vedea și la viitoarele modele Audi, începând cu Q4 e-tron. Continuând ideea de sportivitate, display-ul sistemului multimedia este orientat spre șofer, iar când display-ul este închis, cu greu se poate observa că acolo este un ecran, datorită tehnologiei black panel.
Poate părea surprinzător, dar butoanele fizice nu au dispărut complet. Audi a preferat să păstreze un bloc de comenzi clasic pentru climatizare, cu butoane sub forma unei claviaturi fizice. Diferența față de generația trecută este că noile butoane fizice sunt mai finuțe și fac un mic clic la activare. Sub blocul climatizării se regăsește o altă claviatură cu butoane fizice, cel mai important fiind cel din stânga, pentru activarea modurilor de condus.
La versiunile automate, cum a fost și cazul mașinii de test Audi A3 35 TDI s tronic, schimbătorul a fost înlocuit de un mic joystick, similar cu cel de la noul Golf, dar și de la Porsche Taycan, în fața căruia se află, în stânga, butonul de start și, în dreapta, o altă soluție originală, un touch multifuncțional rotund. Rotind spre dreapta pe suprafața lui se mărește volumul, iar apăsând pe dreapta sau pe stânga se schimbă posturile de radio. Ingenios design, chiar dacă rotirea pe suprafața lui pentru a crește volumul nu e mai practică decât a unui buton clasic. Dincolo de toate impresionează finisarea excepțională.
Chiar dacă și rivalii au progresat mult, impresia de calitate și de soliditate pe care o creează planșa de bord a lui Audi A3 este fără egal, ca și grija pentru detalii și atmosfera de nou. Iar pe lângă senzația de lucru foarte solid se adaugă și atractivitatea interiorului conferită de pachetul S line de interior (2130 de euro), cu scaune sport și ornamente cu look de aluminiu, „Spektrum“.
De la fostele generații au supraviețuit doar comutatoarele de lumini și levierul pentru pilotul automat, care a rămas în stânga sub volan, într-o poziție care nu e cea mai practică posibil. în schimb au apărut sistemele moderne de asistență, care se pot cumpăra ori toate într-un pachet (pachetul de asistență și navigație, 4136 de euro, cu tot cu navigație, park assist, pilot automat adaptiv), ori separat (pilot automat adaptiv, 659 de euro, Adaptive Cruise Assist, 294, Audi Side Assist, 602, care avertizează acum și la deschiderea ușii când mașina staționează). De asemenea, sistemul multimedia beneficiază de Apple CarPlay și Android Auto (conexiune cu fir).
Platforma MQB a atins perfecțiunea
Pe dedesubt, Audi A3 ascunde tot platforma MQB a grupului VW, aceeași de la VW Golf și Seat León. Însă la Audi A3, această platformă parcă a fost dusă la perfecțiune, la condus mașina oferindu-ți o extraordinară senzație de siguranță și neutralitate.
Ai impresia că mașina asta nu ar părăsi niciodată trasa ideală, atât de sigură este pe traiectorie. La acest lucru contribuie și ecartamentele mai late cu 11 mm, dar și suspensia mai fermă. Însă suspensia mai fermă față de a lui Golf împreună cu jantele opționale de 18 inchi (1194 de euro, S line vine standard cu jante de 17 inchi) afectează confortul mai ales la trecerea peste denivelări scurte, dar nu numai. E adevărat că vorbim aici de versiunea S line, care vine standard cu suspensia sport, coborâtă cu 15 mm, pentru că există și o suspensie standard, la versiunile Basic și Advanced, care este mai permisivă. Noi recomandăm opțiunea suspensiei adaptive, de asemenea mai coborâtă, cu 10 mm (1114 euro), care ar oferi un mai bun compromis pentru confort.
În schimb, suspensia e silențioasă, iar interiorul este bine antifonat. Se aude doar un ușor zgomot la rulare, dar nivelul de zgomot general e redus, fapt confirmat și de măsurătorile Quattroruote. Indicele de articulare, care măsoară nu doar intensitatea, ci și calitatea zgomotului, confirmă ambianța silențioasă de la bord. Și vizibilitatea este foarte bună, cu oglinzile montate pe uși și montanții față subțiri.
Audi A3 35 TDI S tronic se conduce plăcut și cu ușurință, iar direcția contribuie la senzația de siguranță, pentru că mașina urmează întotdeauna trasa dorită, cu o neutralitate remarcabilă. Un rol important îl au și frânele, feelingul la pedală și distanțele de frânare meritând pe deplin nota 10. În plus, rezistența la oboseală a frânelor este exemplară, după zece frânări distanța de frânare la cald fiind egală cu cea la rece.
La startul vânzărilor, noul A3 este disponibil cu două motoare pe benzină și două diesel: 1.0 TSI de 110 CP cu transmisie manuală cu șase trepte, 1.5 TSI de 150 CP cu tehnologie mild hybrid, sistem de decuplare a doi cilindri și cutie S tronic și 2.0 TDI de 116 CP combinat cu transmisie manuală și de 150 CP cu transmisie S tronic, pe care l-am avut și noi la test.
Dieselul de 2 litri a fost mult îmbunătățit în ceea ce privește sistemele de depoluare și beneficiază acum de sistem de injecție de uree cu două injectoare și de două catalizatoare Scr. Iar în ciuda măsurilor suplimentare de depoluare, care au adăugat componente suplimentare pe traseul de evacuare, motorul rămâne foarte economic. Consumul mediu în test a fost de numai 5,32 l/100 km, identic cu cel de pe autostradă, iar la drum întins, a coborât sub 5 l, mai precis 4,76 l/100 km. Asta înseamnă că A3 ar putea parcurge chiar și 1000 km cu rezervorul de 50 de litri, o autonomie remarcabilă pentru o mașină compactă.
Chiar și fostul 1.6 TDI de 115 CP de la generația trecută era puțin mai gurmand. Iar în ciuda frugalității, motorul asigură o dinamică foarte bună – 217 km/h viteză maximă, 0–100 km/h în 8,2 secunde și 70–120 km/h în 8,6 secunde –, conferită de o curbă de cuplu optimă, motorul arătându-și vigoarea încă de la 1500 rpm. Există un ușor turbo lag, dar acesta este bine mascat de cutia automată cu șapte trepte și ambreiaj dublu, care schimbă lin pe modul automat, dar își arată personalitatea în modul manual. Cine vrea ceva mai strălucitor trebuie să aștepte în curând dieselul de 190 CP în combinație cu tracțiunea integrală quattro.
Verdict
Noul A3 atrage în sfârșit atenția printr-un design proaspăt și diferit de al altor modele Audi. Interiorul impresionează prin noua abordare, dar și prin calitatea tipică mărcii. Oferă mare încredere la condus datorită unei senzații de neutralitate și siguranță de înalt nivel. Cu suspensia sport, standard la S line, este însă mai rigid decât VW Golf.
- Design nou, atractiv
- Interior atractiv
- Calitate excepțională
- Sigură și neutră la condus
- Diesel foarte economic
- Spațiu interior decent
- Suspensie sport prea fermă
- Opționale scumpe
DATE TEHNICE | Audi |
---|---|
Model | A3 35 TDI S tronic S line |
Motor/nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cm3) | 1968 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 150/3000–4200 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 360/1600–2750 |
Tracțiune | față |
Cutie de viteze | 7 trepte, automată |
L × l × h (mm) | 4343/1816/1449 |
Ampatament (mm) | 2636 |
Volum portbagaj (l) | 380–1200 |
Masă la gol (kg) | 1485 |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 8,4 |
Viteză maximă (km/h) | 217 |
Consum mixt (l/100 km) | 4,5 |
Emisii CO2 WLTP (g/km) | 119 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0–60 km/h (s) | 3,6 |
0–100 km/h (s) | 8,2 |
0–120 km/h (s) | 11,8 |
0–140 km/h (s) | 16,2 |
1 km cu start de pe loc (s) | 29,5 |
Reprize | |
70–90 km/h (s) (în D) | 3,8 |
70–120 km/h (s) (în D) | 8,6 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 39,7 |
La cald, încărcat (m) | 39,6 |
Consum | |
Consum la 90/100/130 km/h (l/100 km) | 3,77/4,15/5,59 |
Consum oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 5,81/4,76/5,32 |
Consum în test (l/100 km) | 5,32 |
Autonomie (km) | 939 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 1583 |
Distribuție mase (%) | 62/38 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dBA) | 58,9 |
în accelerare maximă | 72,1 |
Preț (euro, cu TVA) | 34.237 |