Îți ia ochii cu unghiuri ascuțite și linii simple. Cu toate astea, a patra generație a compactei Audi A3 nu e doar o mostră „de formă“, ci și de substanță. A, și de varietate: benzină, diesel, CNG, mild hybrid și plug-in hybrid. O mostră de admirat! Test cu versiunea PHEV, A3 Sportback S Line 40 TFSI e. Foto: Bogdan Paraschiv
Dacă te bucură diversitatea sistemelor de propulsie, află că A3 are nu unul, ci doi hibrizi plug-in în gamă, 40 TFSI e și 45 TFSI e. Eu am mers cu cel mai accesibil dintre ei și, deocamdată, singurul oferit în România. Prețul de pornire este de 42.230 euro, dar, dacă optezi pentru echiparea S Line, scoți din buzunar minim 45.190 de euro. Știu, nu e chiar accesibil, dar asta este povestea hibrizilor plug-in.
Sistemul de propulsie
Poate, vei fi surprins, dar află că ambele versiuni au o pereche identică de motoare termic și electric. În ambele cazuri, cel termic, 1.4 TFSI, dezvoltă 150 CP și 250 Nm, iar cel electric, 109 CP și 330 Nm. Totuși, între cele două sisteme de propulsie este o diferență de 41 CP și 50 Nm, dată de software-ul care controlează și coordonează cele două motoare. Drept urmare, nu vei simți diferențe dacă mergi pur electric în oraș, ci doar când „te urci“ pe accelerație.
Motorul electric este inclus în carterul celor două ambreiaje, adică între propulsorul pe benzină și cutia de viteze cu șase trepte. Bateria de 13 kWh stă sub banchetă și, teoretic, mai echilibrează puțin masele pe punți, contracarând întrucâtva greutatea suplimentară. Sigur, poți să-l lași pe neamț să decidă ce motor să folosească, lăsând activat modul implicit Hybrid, sau poți să alegi tu ce vrei să facă. Astfel, intrând în meniul e-tron, poți selecta EV (rulare pur electrică până la golirea bateriei), Battery Hold (păstrarea bateriei încărcate până la un procentaj selectat de șofer) sau Battery Charge (încărcarea bateriei folosind motorul termic).
Consumul lui Audi A3 Sportback S Line 40 TFSI e
Eu l-am ales pe primul și am pornit într-o tură electrică prin București. Pe scurt, senzația boemă și accelerațiile vioaie pe care le ai într-un vehicul electric descriu cel mai bine compania oferită de neamț. Motorul este atât de puternic, încât, în condiții normale de trafic urban, indicatorul puterii folosite nu a urcat niciodată peste 25%. Iar dacă te mănâncă talpa și apeși decis accelerația, te simți luat pe sus de cuplul dezvoltat instantaneu de motorul electric. E plăcut că pedala are un prag dincolo de care intră în funcțiune motorul termic. Adică, simți clar în talpă până unde să apeși dacă nu vrei să consumi benzină.
În ziua toridă care m-a însoțit la testul de consum urban, cu compresorul climatizării pornit, A3 TFSI e a consumat 18,5 kWh/100 km, iar eu am rulat pur electric fix 61 km, adică exact cât autonomia rezultată în urma testelor WLTP. După terminarea bateriei, am consumat 6,4 l/100 km în modul Hybrid, dar nu te speria dacă în anumite situații o să vezi și consumuri de 10 l/100 km. Sistemul de propulsie are momente în care încarcă bateria, pentru a evita defectarea celulelor, dar stai fără griji, că, în final, valorile afișate rămân mici. Consumul extraurban cu bateria goală s-a stabilizat la 5,4 l/100 km.
Dinamica
Dincolo de eficiență, sistemul plug-in este și sportiv, și o simți clar la depășiri. Chiar și cu autonomie electrică de 0 km, bateria păstrează o rezervă de curent suficientă pentru a imprima un kick la culcarea accelerației. Iar motoarele se sincronizează excelent în cele mai multe situații, fără să sesizezi când se face trecerea între ele. Padelele din spatele volanului sunt însă inutile fără un turometru care să-ți arate când să schimbi. Iar instrumentarul digital al neamțului nu are așa ceva.
Pe șosea, se simte greutatea suplimentară cu care a venit la pachet electrificarea. Față de 1.5 TFSI mild hybrid de 150 CP, PHEV-ul cântărește cu 265 kg mai mult, iar pe viraje, îl vei simți mai puțin agil, chiar dacă suspensia a fost reglată mai tare, pentru a scădea ruliul. Totuși, ținuta de drum rămâne excelentă, cu intervenții minime ale ESP-ului. Lăudabil, pedala de frână este nesperat de omogenă, în ciuda intervenției sistemului de recuperare a energiei.
Dacă o cuplezi la o priză casnică, o umpli complet în 5 ore, pentru că trage maximum 2,9 kW pe oră, iar cu bateria plină, poți să mergi pur electric până la 140 km/h.
➡ Configurează-ți propriul exemplar aici! 💡
Chiar dacă spațiul interior este identic cu al celorlalte versiuni A3 Sportback, portbagajul și-a pierdut tot volumul de sub podeaua amovibilă, adică, în loc de 380 l, ca la versiunea tradițională, are numai 280. Mai mult, subansamblurile electrice au eliminat din oferta versiunii plug-in suspensia adaptivă.
Verdict AutoExpert
Mașina asta este ideală pentru cei care fac drumuri zilnice în oraș și mai evadează în weekend cu familia. Dacă ești dispus să plătești un preț inițial mai mare, vei economisi pe parcurs și vei beneficia de cele mai vânate caracteristici: rulare fără emisii și fără anxietate legată de autonomie.Date tehnice | Audi A3 Sportback |
---|---|
Versiune | S Line 40 TFSI e |
Motor/nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cm3) | 1395 |
Putere max./turaţie (CP/rpm) | 150/5000-6000 |
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm) | 250/1550-3500 |
Motor electric | |
Putere max./turaţie (CP/rpm) | 109/nc |
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm) | 330/nc |
Putere totală ansamblu (CP) | 204 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 350 |
Tracțiune | față |
Cutie de viteze | automată, 6 trepte |
L × l × h (mm) | 4343 x 1816 x 1458 |
Ampatament (mm) | 2630 |
Volum portbagaj (l) | 280/1100 |
Masă la gol (kg) | 1635 |
Capacitate baterie (kWh) | 13 |
Autonomie electrică (km) | 61 |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 7,6 |
Viteză maximă (km/h) | 227 |
Consum mixt (l/100 km) | 1,2 |
Emisii CO2 (g/km) | 29 |
Preț (euro, cu TVA) | 45.190 |