Trebuie să recunosc: rar am văzut un coupe mai elegant decât noul A5. Cumva, designerii din Ingolstadt au creat o imagine aflată la mijlocul distanței dintre luxos și sportiv, fapt care reflectă perfect întreaga personalitate a mașinii. Test Audi A5 Coupe 2.0 TDI S-Tronic. Foto: Bogdan Paraschiv
Audi A5 este o mașină frumoasă, mai ales când este înnobilată cu elementele de design S line, precum varianta testată de noi. Însă eleganța liniilor sale rezidă într-un scop mult mai pragmatic, tipic germanilor: ambiția de a crea cel mai aerodinamic coupe de clasă medie aflat pe piață. Cu un coeficient aerodinamic de numai 0,25, noul A5 Coupe se instalează în fruntea segmentului.
Interiorul, cu al său bord împrumutat de la sedanul A4 este un mic templu închinat tehnologiei. Odată ajuns pe scaunul șoferului, îmi atrage atenția display-ul de 12,3 inch Audi virtual cockpit, aflat în spatele volanului, opțiune indisponibilă la modelele concurente. L-am întâlnit pentru prima dată acum două luni pe Audi Q2 și m-a impresionat: rezoluție excelentă și posibilități de personalizare multiple, care culminează cu afișarea hărții sistemului de navigație în spatele volanului teșit.
Sistemul este spectaculos, dar mai presus de asta, este foarte util, pentru că permite șoferului să-și organizeze după propriile-i preferințe afișarea informațiilor, translatându-le pe cele importante de pe displayul central direct în raza vizuală. Încep să-mi plimb degetele peste liniile unduite din habitaclu și mă afund într-o atmosferă în care calitatea materialelor și rigurozitatea asamblărilor îmi depășesc așteptările într-atât de mult, încât mă trezesc căutându-i cu îndârjire defecte. Renunț, învins, după câteva minute.
Urc apoi pe bancheta perfect profilată pentru doi ocupanți, unde descopăr un spațiu la genunchi decent, puțin peste cel al precedentei generații, rezultat direct al ampatamentului mărit cu 13 mm. Îmi plac și accesul relativ ușor pe banchetă, și spațiul bun pentru cap, ambele datorate liniei puțin descendente a plafonului, de aceea declar cu voce tare: marele triumf al noului A5 este interiorul fără cusur!
Și mai interesant este că spațiul pentru bagaje a crescut cu 10 litri, măsurând acum 465 litri, cu 65 mai mult decât la Mercedes Clasa C Coupe, cu 20 peste BMW Seria 4 Coupe și cu doar 15 mai puțin decât la sedanul A4. Mai mult, în portbagaj se află atât clapetele care rabat spătarul banchetei în trei segmente de 40:20:40, cât și două cârlige rabatabile, utile pentru a agăța plasele cu cumpărături.
Noul A5 pare a nu avea rival în parcare, dar cum se prezintă pe șosea? Am ales pentru test un exemplar echipat cu cel mai bine vândut motor din gamă în România: 2.0 TDI. Apăs butonul Start și descopăr un propulsor discret, care nu transmite nici vibrații și nici zgomote deranjante în habitaclu. Accesez funcția ”drive select”, folosind butonul de pe consola centrală, iar pe display-ul central de 8,3 inch apar modurile de rulare Efficiency, Comfort, Dynamic, Auto și Individual. Alegerea fiecăruia influențează gradul de asistare a direcției, răspunsul la accelerare și setarea suspensiei, în cazul echipării cu suspensia adaptivă opțională (pe care mașina noastră n-a avut-o).
Aleg modul Comfort și pornesc prin București, într-un trafic normal, tipic orei 9. După o oră de mers cu o viteză medie de 14 km/h, consumul se stabilizează la 8,1 l/100 km. Pentru a ajunge la această performanță, A5 Coupe a trecut printr-o cură de slăbire, care i-a permis să scape de 60 kg față de precedenta generație. În oraș, doar poziția joasă de condus, cu brațele și picioarele întinse, îmi amintește constant că mă aflu într-un coupe, pentru că denivelările sunt filtrate mai degrabă într-o manieră de sedan, iar rigiditatea excelentă a platformei MLB Evo, împreună cu elementele de interior bine fixate asigură un rulaj liniștit, în ciuda anvelopelor 255/35 R19, cu talie joasă.
La senzația aproape serenă contribuie din plin și transmisia automată S tronic, cu șapte trepte lungi, perfect adaptate celor 400 Nm dezvoltați de motor de la 1.750 rpm. Schimbarea treptelor se face fără șocuri, fapt care, combinat cu motorul silențios, transformă demarajele full-gas dintre semafoare în mici croaziere de lux. Totuși, transmisia poate fi indecisă, în special la viteze mici sau la culcarea pedalei de accelerație și mai poate produce ocazional mici șocuri la retrogradarea din treapta a doua în treapta întâi.
Manevrele în spații strâmte sunt asistate atât de senzorii de parcare față-spate, cât și de camera pentru marșarier, dar necesită o oarecare obișnuință. În primul rând, pentru că diametrul de bracaj este ușor mai mare decât la concurenți (tracțiunea față, bat-o vina!), iar apoi din cauza unghiului prea larg al camerei, care creează permanent impresia că obiectele din lateral sunt mai aproape decât în realitate.
La ieșirea din oraș, A5 Coupe își arată din plin valențele de veritabil GT de lux. În timpul testului, mașina a devorat sutele de kilometri fără să-mi creeze vreo senzație de oboseală, indiferent de viteză sau de natura traseului. La drum întins, rezistența scăzută la înaintare și cele doar 1.750 rpm la 140 km/h păstrează în habitaclu o liniște aproape ireală. Dacă pe drum național consumul se încăpățânează să nu sară de 6 l/100 km, pe autostradă urcă spre 7 l/100 km. Încântat, trec în modul Dynamic și iau în piept drumurile virajate din Prahova și Brașov, în căutarea limitelor mașinii.
Așa cum m-am așteptat, soluția ”totul față” nu este ideală pentru rularea la limită. Puntea față este copleșită uneori de cuplul mare, care rupe aderența, făcând absolut necesară intervenția sistemelor electronice pentru menținerea stabilității. Efectul este cauzat și de dispunerea longitudinală a motorului și de amplasarea sa foarte avansată, care încarcă puntea față, favorizând subvirarea. Mă bazez din plin însă pe noul sistem de direcție servoasistat electromecanic, foarte precis și cu un bun feedback, precum și pe suspensia independentă multibraț la ambele punți, care păstrează contactul cu asfaltul indiferent de calitatea acestuia.
Desigur, este foarte probabil ca în rularea cotidiană să nu simțiți subvirarea, mai ales că limitele mașinii nu sunt ușor de atins. Dacă totuși sunteți adeptul atacării virajelor în forță, cea mai bună soluție pentru a mări agilitatea și a urca limita aderenței este tracțiunea integrală, disponibilă pentru încă 2.750 euro. Chiar și așa, A5 Coupe nu trebuie privit drept o mașină sport capabilă să deseneze zâmbete pe fața șoferului, ci mai degrabă ca un granturismo rafinat. Iar această descriere este întărită de sistemele de asistență noi sau revizuite, care fac călătoriile relaxante. Printre acestea am regăsit și funcția Traffic Jam Assist, care permite rularea complet autonomă în condiții de trafic congestionat, la viteze de până la 65 km/h.
Verdict AutoExpert
Rafinat și confortabil: astfel poate fi descris noul Audi A5 Coupe. Cei care-și doresc un interior fără cusur, un portbagaj generos și un tren de rulare echilibrat, ambalate într-o caroserie fluidă și discretă, au găsit companionul ideal. Motorul diesel de bază este economic și silențios și, per ansamblu, se armonizează bine cu transmisia automată cu dublu ambreiaj. Cei avizi de senzații tari pe șosele sinuoase trebuie să opteze pentru tracțiunea integrală Quattro.DATE TEHNICE | AUDI |
---|---|
Model | A5 Coupe Sport 2.0 TDI S tronic |
Cilindree (cmc) | 1.968 |
Putere maximã/turație (CP/rpm) | 190/3.800-4.200 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 400/1.750-3.000 |
Transmisie | fațã |
Cutie de viteze | 7 tr., dublu ambreiaj |
L/l/h (mm) | 4.673/1.846/1.371 |
Ampatament (mm) | 2.764 |
Volum portbagaj (l) | 465 |
Masã la gol (kg) | 1.565 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,7 |
Vitezã maximã (km/h) | 238 |
Consum mixt (l/100 km) | 4,1 |
Emisii CO2 (g/km) | 107 |
Preț (euro cu TVA) | 44.604 |