TEST Audi Q7 3.0 TDI versus BMW x5 30d. Audi Q7 a fost mereu diferit față de celelalte SUV-uri premium așa că a părut să activeze într-o zonă a lui de parcă și-ar fi creat propriul segment, nederanjat de ceilalți potențiali concurenți. Însă cu această a doua generație, chiar dacă forma generală și dimensiunile nu se schimbă, Q7 e gata să se integreze, ceea ce nu poate fi decât o veste proastă pentru modele precum Mercedes-Benz GLE sau, ca în cazul de față, BMW X5.
Cândva, lucrurile erau simple: BMW erau stăpânii dinamicii, Mercedes-Benz guvernau eleganța, iar Audi era încă în căutarea unei identități, încercând să le combine pe amândouă într-un singur pachet. Multă vreme am considerat asta o rețetă păguboasă, o încercare de a lupta pe două fronturi care nu avea cum să aducă nimic bun pentru Audi. Și totuși, dacă performanțele sunt ocupate de o marcă, iar stilul și tehnologia de cealaltă, ce mai rămâne?
Destul, se pare, dacă e să ne luăm după ce a reușit Audi să ofere cu noul Q7. O să trec repede peste designul exterior și o să spun doar că mașina asta arată mult mai bine în realitate decât în poze. Cu suspensia pneumatică împinsă în poziția cea mai de sus, Audi Q7 scapă de aspectul de break supradimensionat și aduce în sfârșit a SUV veritabil (lucru care se poate deduce și din dimensiuni, Q7 fiind mai lung, puțin mai lat și mai scund decât X5 cu suspensia în poziția de bază).
De cealaltă parte, noua generație X5 a schimbat foarte puține față de cea precedentă, rămânând un SUV (sau SAV, așa cum insistă să-i spună BMW) cu proporții clasice și un aspect familiar. La interior, însă, lucrurile stau cu totul altfel. În timp ce X5 are același layout pe care-l știm deja cu ochii închiși fără să fi fost posesori de BMW vreodată, Audi a găsit în sfârșit soluția pentru problema cu care se confrunta de atâta vreme, reușind să confere și mult căutata personalitate interioarelor care până acum erau hi-tech și cam atât.
Mult lăudata calitate a materialelor folosite de Audi și specialiștii în haptică despre care se vorbea în fiecare material dedicat mașinilor din Ingolstadt în urmă cu șase ani au luat un loc pe bancheta din spate, iar pe scaunele din față s-au așezat designerii care au pus la cale o planșă de bord ergonomică, cu un număr moderat de butoane și soluții noi precum acel track-pad uriaș din spatele schimbătorului de viteze. Opțional (nu era disponibil pe mașina noastră de test), Audi Q7 poate veni echipat cu instrumentarul complet digital, similar cu cel de la TT, care permite organizarea eficientă a unei cantități mari de informații într-o zonă accesibilă șoferului. Pe de altă parte, ambele modele oferă posibilitatea instalării unui head-up display, domeniu în care BMW a fost lider de piață multă vreme, dar unde celelalte mărci au făcut și ele progrese rapide.
BMW X5 folosește în continuare interfața iDrive pentru controlul sistemului multimedia și, chiar dacă s-a anunțat utilizarea unei metode mixte care implică și apariția unui ecran tactil pentru noua Seria 7, încă nu găsim nimic să-i reproșăm. Audi folosește un sistem asemănător, însă informația de pe ecranul retractil poate fi accesată și cu ajutorul unui trackpad considerabil mai mare decât cel din vârful rotiței iDrive de la X5.
În ceea ce privește spațiul interior, locurile din față oferă un nivel comparabil de confort, însă Audi câștigă clar lupta pentru cel mai mult spațiu la genunchi pe bancheta spate, unde fie se văd cei șase centimetri pe care noul Q7 îi are în plus la ampatament față de BMW X5, fie e vorba pur și simplu despre o împachetare mai bună și o utilizare mai eficientă a volumului total disponibil (sau de amândouă). Cert este că nu-i vorba doar despre mai mult spațiu în Audi Q7, ci și de o poziție mai confortabilă cu picioarele odihnindu-se la un unghi drept și o cotieră paralelă cu șezutul banchetei, spre deosebire de cea plonjată de la X5.
Lungimea mai mare cu aproape 17 cm a lui Audi Q7 se vede din plin în volumul portbagajului. Cu 890 de litri cu bancheta rămasă la locul ei și 2.075 litri volum total de încărcare cu spătarul banchetei rabatat, Q7 are cu 240 și respectiv 205 litri mai mult decât BMW-ul X5 – în plus, la Audi podeaua portbagajului se continuă la nivel cu spătarul banchetei atunci când acesta este rabatat, în timp ce la X5 rămâne un unghi foarte mic care probabil că nu deranjează în mod real, dar este acolo. Cum ambele mașini oferă posibilitatea montării unui al treilea rând de scaune, e inutil să mai spun că cele din Audi Q7 se vor dovedi mai utile, grație spațiului mai mare de care se vor bucura cei care le vor folosi. Pe de altă parte, doar haionul lui BMW X5 se deschide fracționat, lucru care mai recuperează puțin din punctele pierdute la capitolul practicalitate.
Dinamica ar trebui să fie locul unde BMW X5 își spală păcatele și echilibrează o situație care până în momentul ăsta nu-i pare deloc favorabilă, însă adevărul e undeva la mijloc. Performanțele motoarelor sunt apropiate atât pe hârtie, cât și în practică – de fapt, echilibrul e simțit mai ales în practică, pentru că hârtia spune că Audi Q7 ar avea 14 CP și 40 Nm în plus. Mai mult decât atât, programul de slăbire prin care a trecut Q7 l-a făcut să devină mai ușor cu 70 de kilograme decât BMW X5, ceea ce ar trebui să se simtă în felul în care mașina abordează virajele. Acum, depinde cu ce compari: față de generația precedentă, noul Q7 este mult mai dinamic, însă alături de BMW X5, ținuta lui Q7 în curbe e mai puțin impresionantă. BMW-ul rămâne în continuare posesorul unui tren de rulare mai bine pregătit pentru așa ceva, întârziind apariția subvirării sau a ruperii aderenței mai mult decât reușește s-o facă cel al lui Audi Q7.
Direcția este și ea marginal mai bine dozată la X5 părând mai puțin deconectată ca la Q7, însă în ce măsură lucrurile astea sunt relevante la niște mașini de dimensiunile astea, rămâne la latitudinea fiecăruia să aprecieze.
Performanțele în teren accidentat, pe de altă parte, sunt încă și mai puțin relevante decât cele dinamice, însă merită amintite și ele pentru că pot contribui la formarea unei imagini de ansamblu. Ambele modele au sisteme de tracțiune integrală permanentă (quattro la Audi și xDrive la BMW) și cutii de viteze automate cu opt trepte. Cu suspensia pneumatică în poziția neutră, unghiurile de atac și de degajare sunt net superioare la BMW (25/20 față de 23,1/14,4), însă Audi are avantajul unei gărzi la sol ajustabile (ce poate urca până la aproape 25 cm) și al unui mod de rulare conceput special pentru off-road ce poate fi selectat individual.
Însă adevărata problemă a lui BMW X5 ține de impresia generală, una relativ subiectivă pe care o lasă. Deși a fost lansat în toamna lui 2013, deci cu doar mai puțin de doi ani în urmă, noul BMW X5 pare cu o generație întreagă în urma Audi Q7. Asta însă doar ca impresie subiectivă, nu și ca nivel tehnologic, deoarece la acest capitol nu există diferențe majore. Însă nu e atât vina modelului bavarez, cât meritul celor de la Audi care au reușit să creeze o mașină cu adevărat modernă, matură, care pare să fi dospit exact atât cât trebuie și acum e gate să înfrunte orice oponent. Noul design exterior al lui Audi, mai puțin masiv, și interiorul impresionant, atât ca design cât și calitativ, țin capul de afiș.
De partea cealaltă, BMW X5 pare puțin ancorat în trecut, incapabil să depășească un anume moment și trăind mai mult din amintiri. Îşi păstrează în continuare câteva atuuri precum dinamica superioară şi un oarecare plus în ceea ce priveşte designul exterior, însă nu pare să mai fie suficient.
Verdict AutoExpert
Prima generaţie a lui Audi Q7 a stat pe piaţă aproape zece ani, o perioadă de timp uriaşă, dar pe parcursul căreia vânzările au rămas relativ constante. Asta arată că Audi nu s-a grăbit cu lansarea noului model, lucru care se vede perfect în greutatea cu care poţi găsi lucruri ce-i pot fi reproşate noii generaţii. Dincolo de unele limitări dinamice pe care cei mai mulţi oameni le vor considera absolut normale pentru o maşină de asemenea dimensiuni, noul Audi Q7 excelează la aproape fiecare capitol. De partea cealaltă, BMW X5 continuă să fie o referință în ceea ce privește dinamica și are un motor foarte eficient deși Audi a făcut progrese imense la acest capitol și oferă un diesel la fel de economic. Ce i se poate reproșa lui BMW este designul conservator, mai ales la interior, dar, pe de altă parte, de ce să schimbi ceva care era foarte bun.Date tehnice | BMW X5 | Audi Q7 |
---|---|---|
Model | xDrive30d | 3.0 TDI quattro |
Motor/nr.cilindri | L6, turbodiesel | V6, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.993 | 2.967 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 258/4.000 | 272/3.250-4.250 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 560/1.500-3.000 | 600/1.500-3.000 |
Transmisie | integrală | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte | automată, 8 trepte |
Tip anvelope | Pirelli Scorpion Verde | Pirelli Scorpion Verde |
Dimensiuni anvelope | 255/50 R19 107W | 285/40 R21 109Y |
Sistem de frânare față/spate | discuri ventilate/discuri ventilate | discuri ventilate/discuri ventilate |
L/l/h (mm) | 4.886/1.938/1.762 | 5.052/1.968/1.741 |
Ampatament (mm) | 2.933 | 2.994 |
Diametru de bracaj (mm) | 12,7 | 12,4 |
Gardă la sol (mm) | 209 | 210 (ajustabilă) |
Ungi atac/ventral/ieșire (grade) | 25/20/20 | 23,1/13,1/14,4 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 2.145/715 | 2.070/n.c. |
Volum portbagaj (l) | 650/1.870 | 890/2.075 |
Acelerație 0-100 km/h (s) | 6,8 | 6,3 |
Viteză maximă (km/h) | 230 | 234 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 6,7/5,5/5,9 | 6,2/5,4/5,7 |
Volum rezervor (l) | 85 | 75 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | Euro 6/158 | Euro 6/149 |
Preț de bază | 64.232 | 65.501 |