Aici, nu evit nimic. Aici, spun lucrurilor pe nume. Exprim liber ceea ce simt, așa cum face Lewis Hamilton când se îmbracă cu perdeaua bunicii. Mă rog, nu chiar așa… Dar spun cinstit că e al naibii de plăcut să-ți faci de cap emițând mai bine de 300 g CO2/km, la volanul lui RS Q8! Foto: Bogdan Paraschiv
„Vai, ce bună e sălățica asta! Hmm, n-am mai mâncat zahăr de 6 luni și mă simt excepțional! Alcoolul și sarea ar trebui evitate.“ Poate. Poate că viața ar fi mai sănătoasă așa. Poate că reușești să închizi ochii când treci pe lângă birtul la care se servește șaorma suculentă. Dar salivezi. Poate că poți să-ți impui abstinența, în timp ce privești profilul de Facebook al Adrianei Lima. Dar nu se cade! La un moment dat, ajungi la saturație. Îți dorești mai mult. Mai bine. Mai puternic. Îți dorești totul! Măcar pentru 3 zile.
Nu, nu m-am descris în acest minieseu… Bine, m-am descris! Dar trebuie să recunoști că fiecare dintre noi refulează la un moment dat. Cu toții ne dorim să fim politically correct, dar până la un punct. Iar punctul, în cazul meu, a fost Audi RS Q8. De fiecare dată când am mers cu o superelectrică, mi-am spus: „Hai că totuși arată mișto viitorul!“ Apoi mi-a încăput pe mână un V8 biturbo precum cel de azi. Și treburile au luat-o razna.
Audi RS Q8 – dezlănțuirea simțurilor
Mașina asta e nerușinată! Doar uită-te la jantele de 23 de inchi, la oglinzile cu carcase din fibră de carbon, la pachetul carbon/negru lucios care include calandrul, stâlpii centrali și barele de protecție, la farurile LED Matrix. Toate depășesc 10.000 de euro, dar, când ai plătit aproape 140 de mii, nu te mai uiți la mărunțiș, ca să se uite toți la tine. Multe nuanțe de gri și la interior. Sunt „sparte“ de cusături roșii și înnobilate cu piele fină și fibră de carbon. Nimic jucăuș. Doar o sobrietate care-ți provoacă frisoane.
A, și multe informații. Mai multe decât poți procesa dintr-o bucată, distribuite frățește pe cele două ecrane. Funcția RS Monitor te informează ce temperatură au fluidele și diferențialul, ce accelerații longitudinale și laterale ai înregistrat și îți arată câțiva parametri de off-road.
Citește pe autoexpert ➡ Test cu BMW X6 M Competition 💡
Da, sigur, off-road cu jante pe 23 de inchi. În fine, nu-i rău să știi că poți ajunge pe Vârful Omu, la nevoie. Și poți, pentru că suspensia pneumatică se extinde mult, mult de tot. Audi a păstrat secretă valoarea gărzii la sol, dar pot să-ți certific matematic următorul aspect: cu suspensia ridicată la maximum, trebuie să sari din mașină când cobori. Bine, n-a fost chiar matematic. Mai încerc o dată: unghiul de atac măsoară 21,6°, iar cel de degajare, 26,2°. Ceea ce pune la adăpost fibra de carbon la trecerea peste pietrele ascuțite. Gata cu matematica,
revenim la poveste!
Iar povestea spune că există chiar și un program de rulare allroad, pe lângă efficiency, comfort, auto și dynamic! Dar cui naiba îi arde să iasă pe coclauri cu RS Q8? Altele sunt scenariile în care l-ai încadra. Iar pentru asta, apeși butonul, cobori suspensia cu 9 cm și lipești caroseria de asfalt. Acum, arată ca o torpilă care a luat nava de luptă în cătare. Ai la dispoziție și două programe suplimentare, RS1 și RS2. Le activezi de pe volan, iar cel mai agresiv dintre ele, RS2, permite inclusiv trecerea ESP-ului în modul sport. Iar dacă apeși 3 secunde butonul, îl dezactivezi complet. Eu am mers cel mult în dynamic, pentru că n-am scos mașina pe pistă.
Senzațiile la volan
Cum se simte? Hmm… complicat. Se simte masiv, dar agil, gălăgios, dar melodios. În foiala Bucureștiului, poți să scapi cu 18 l/100 km în weekend, însă în cursul săptămânii sari de 21. Nu că ți-ar păsa de consum dacă deții mașina asta, dar poate vrea Greenpeace să completeze un raport și nu are datele. Și, cinstit vorbind, e o valoare decentă, dacă ții cont că urnești 2,5 tone cu un motor de 600 CP folosind în principal doar primele patru trepte ale cutiei. Sistemul mild hybrid de 48 V, stop/startul care oprește motorul de la 22 km/h și cei patru cilindri care se dezactivează la viteză constantă pun umărul la performanța asta. Singurul lucru la care trebuie să fii atent este lățimea uriașă, de 2 metri, ca să nu atingi mașinile parcate pe străduțe.
Altminteri, zero stres. Direcția integrală e standard, iar când parchezi mașina, deși te aștepți la mai multe manevre, îți iese din prima. Puntea din spate virează cu 5 grade în partea opusă celei din față, iar mașina „alunecă“ atât de natural în spații strâmte, încât mai-mai că-ți vine să-i faci poză și s-o trimiți prietenilor, ca să-ți admire măiestria. Apoi, i-ai face și un film, ca să înțeleagă că mașina asta nu doar se parchează ușor, ci și aleargă ca posedata. Selectezi dynamic, îi dai două „șprițuri“ pe loc, dar rev-limiterul te împiedică s-o turezi la peste 4000 rpm pe loc. Se aude, Greenpeace? Lui Audi îi pasă!
Citește pe autoexpert ➡ Test cu Porsche Macan Turbo 💡
Nu-i bai! E mai bine în mers. Nicio accelerare nu surprinde RS Q8-ul nepregătit. Cei 800 Nm disponibili de la 2000 rpm fac să nu mai conteze dacă retrogradează cutia sau nu. Mașina trage oricum monumental. Iar dacă apeși cu năduf pedala, dezlănțui sfârșitul lumii. Forța de împingere este monstruoasă și a fost elogiată de echipa noastră aflată în mașină cu cele mai cordiale exclamații ce au în prim-plan litera F. Iar când o echipă cu ani de experiență în spate folosește astfel de consoane e cel mai mare compliment adus mașinii!
E bine s-o scoți din oraș, ca să simți cu adevărat urgia. RS Q8 înghite câte zece mașini la fiecare depășire, aparent fără efort. Virajele sunt abordate magistral, pentru că ruliul este minim cu suspensia coborâtă, iar direcția cu demultiplicare 13,3:1 te implică deplin în nebunia momentului! Totul e direct.
➡ Configurează-ți aici propriul RS Q8! 💡
Anvelopele Continental SportContact 6 se agață de rugozitatea asfaltului cu toată lățimea de 29,5 cm. Nu știu care îi sunt limitele, pentru că, cinstit vorbind, au fost prea sus ca să le testez pe stradă. Dar, de îndată ce treci de pragul în care ai încredere că aderența fabuloasă bate inerția, ajungi să simți realizarea magistrală a inginerilor.
După ce l-am demonizat, acum îl sanctific. Pentru că, dincolo de forța brută, de aria hardcore cu care se răstește prin eșapament, de exactitatea comenzilor, RS Q8 este un familist. Uite, știai că bancheta glisează pe două segmente, pentru a varia volumul portbagajului? Și că e atât de bine profilată, încât pare fotoliul din odaie în interpretare RS? Sau că suspensia în modul comfort te face să uiți de diametrul ridicol de mare al jantelor? Da, RS Q8 este o entitate complexă, care se mulează fără efort pe orice scenariu îți trece prin minte.
Verdict AutoExpert
Fericirea mai trece și prin portofel. În cazul de față, fericirea pornește de la 138.599 de euro. În schimb, primești un potpuriu de spațiu, confort, dinamică și prestanță. Primești o mostră de forță, despre care, peste 10 ani, o să citești doar în manualele de istorie. Primești esența dezvoltării de aproape 150 de ani a industriei auto.- Senzații impresionante
- Accelerații și reprize de supersportivă
- Sunet pur de V8
- Confortabilă și prietenoasă în modurile efficiency și comfort
- Preț mare
DATE TEHNICE | Audi |
---|---|
Model | RS Q8 |
Motor/nr. cilindri | V8, bi-turbo |
Cilindree (cm3) | 3996 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 600/6000–6250 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 800/2050–4500 |
Tracțiune | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L × l × h (mm) | 5012 × 1998 × 1694 |
Ampatament (mm) | 2995 |
Volum portbagaj (l) | 605–1755 |
Masă la gol (kg) | 2390 |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 3,8 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Consum mixt (l/100 km) | 13,2 |
Emisii CO2 (g/km) | 300 |
Preț (euro) | 139.300 |