S<3
Noul Audi S3 sedan vine cu o carte de vizita interesanta: motorizare 2 litri turbo benzina, 300 CP, tractiune integrala, cutie de viteze automata sau manuala si 0-100 km/h in numai 4,9 secunde. Dar cum se percep aceste informatii din spatele volanului?
Audi S3 s-a pozitionat, inca de la lansare, in topul celor mai ravnite hot hatch-uri premium, alaturi de BMW M135i sau noul Mercedes-Benz A45 AMG. Anul 2013 a adus in peisaj versiunea sedan, fara a altera performantele care il recomanda. In acest moment, singurul producator care are o replica, frumoasa ce-i drept, este Mercedes-Benz prin CLA 45 AMG (2 litri turbo benzina 360 CP, cutie de viteze automata cu 7 trepte, tractiune integrala 4MATIC, 0-100 km/h in 4,6 secunde) si asta pana la aparitia unui RS3 sedan, bineinteles fara sanse reale sa se produca acum. Astfel, S3 sedan umple goluri lasate spre exemplu de Mitsubishi EVO X, fiind pozitionat intre un hot hatch de masa, a carui valoare este in jurul a 30.000 euro cu TVA, si un sedan sportiv cum este spre exemplu S4, al carui pret se apropie de 60.000 euro cu TVA. In Romania, noul S3 sedan poate fi comandat la un pret incepand cu 44.000 euro cu TVA, dar pentru a fi configurat asa cum ii sta bine unui Audi mai ai nevoie de cel putin 5.000 euro pentru dotari optionale.
Chiar si asa, S3 sedan promite un mix interesant intre nebunia specifica unui hot hatch si confortul pe care il ofera un sedan premium. Testul din Monaco avea sa ne confirme asteptarile si sa ne ofere si cateva surprize la pachet, odata cu abordarea in forta a drumurilor care seamana cu o electrocardiograma. Noul S3 sedan pastreaza de la generatia precedenta doar cilindreea de doi litri, iar prin noul sistem de injectie directa si indirecta reuseste sa atinga valoarea de 300 CP. In mod normal, sistemul functioneaza pe baza injectiei directe si cu ajutorul injectiei indirecte se poate lauda cu reducerea consumului de carburant si emisii mai mici de CO2. Odata pornit, un sunet grav patrunde in habitaclu pentru o scurta perioada de timp si anunta ca cele patru evacuari de la exterior nu au doar un rol estetic. Am optat pentru varianta cu cutia de viteze automata cu 6 trepte si dublu ambreiaj S-Tronic (costa in plus aproximativ 2.000 de euro), care ofera un demaraj 0-100 km/h in numai 4,9 secunde, functie de Launch Control si “rateuri simulate” la fiecare schimbare de treapta in zona superioara de turatie.
Gratie sistemului Drive Select ai la dispozitie mai multe moduri in care sa conduci noul S3 sedan – Efficiency, Auto, Confort, Dynamic si Individual. In modul Confort, in ciuda jantelor de 19 inci si a anvelopelor cu talon de 35, S3 sedan poate fi folosit ca o masina de zi cu zi: treptele sunt schimbate in jurul valorii de 2.000 rpm, suspensia este confortabila, iar volanul poate fi rotit cu un singur deget. Pentru serpentine am ales modul Dynamic, modelul testat avand ca dotare optionala si amortizoarele adaptive, setari care imbunatatesc considerabil agilitatea masinii. Mai usor cu aproape 100 kg in comparatie cu un M135 xDrive, S3 sedan este foarte eficient in exploatare datorita sistemului de tractiune integrala quattro si noii directii cu asistare progresiva.
Acest lucru se traduce printr-o calibrare perfecta la schimbarile rapide de ritm/viteza si un feedback incurajator atunci cand puntea fata incepe sa rupa aderenta la limita. Impresionant este si modul in care motorul livreaza puterea la turatii inalte, in special in zona 6.000 rpm, dar si felul in care cutia S-Tronic isi face treaba. Schimbarile de treapta se fac fara prea multe pierderi de putere, cu un mare plus pentru padelele pozitionate in spatele volanului. Niciodata scaunele de tip cobra nu au fost mai potrivite pe un astfel de traseu, cu aplauze la scena deschisa atat pentru modul impecabil in care arata si sunt realizate, cat si pentru suportul lateral pe care il asigura, inclusiv la nivelul umerior.
Singurele care au avut ceva obiectii au fost franele, care s-au dovedit excelente pentru o abordare sportiva, dar care si-au aratat limitele atunci cand au fost abuzate chiar si o perioada scurta de timp. Una pesta alta, S3 sedan nu este doar un exercitiu de imagine si inca o noua caroserie in gama A3, ci un coupe sportiv pur sange in conditii de aderenta scazuta si, totodata, un sedan de cursa lunga.
Date tehnice | 2.0 S-Tronic |
---|---|
pret de baza | 40.000 euro cu TVA |
masa proprie/totala (kg) | 1.525 |
L/l/h (mm) | 4.469/1.796/1.392 |
volum portbagaj (L) | 390 |
combustibil | benzina |
cilindree (cmc) | 1.984 |
putere max. (kW(CP)/rpm) | 221(300)/5.600 |
cuplu max. (Nm/rpm) | 380/1800 |
cutie de viteze/trepte | automata/6 |
viteza maxima (km/h) | 250 |
sprint 0-100 km/h (s) | 4,9 |
consum urban/extra/mixt (L) | 8,8/5,9/6,9 |
norma poluare/emisii CO2 g/km | Euro 6/159 |