Preludiu pentru M4
Desi nu a fost inrolat oficial in familia M Performance, 435i xDrive ne furnizeaza indicii pretioase legate de nivelul de performanta de care va dispune viitorul M4. Dupa cum ii sta bine unui coupe sportiv, discutia a avut loc pe probele speciale ale Raliului Brasovului.
BMW are planuri mari de viitor, iar aparitia cifrelor pare in nomenclatura bavarezilor este doar primul pas spre o gama care va numara numai putin de 45 modele. In ritmul acesta, dealerii BMW nu au decat sa investeasca in cateva etaje in plus pentru a acomoda inflatia gamei producatorului german. Propunerea mea este ca fiecare cifra sa aiba asociat cat un etaj, de la 1 pana la 7, iar de la ultimul etaj sa ne priveasca de sus gama i.
In fapt noile cifre aparute in configuratorul BMW se plaseaza undeva la mijloc intre o alegere impusa de departamentul de marketing si una logica, generata de modificarile tehnice si optice impuse de trecerea de la caroseriile sedan la cele coupe. In cazul lui Seria 4 spre exemplu, singurul panou de caroserie preluat de la sedan, este capota, in rest masina este mai joasa cu 16 mm, a castigat 50 mm in ampatament, 45 mm la ecartamentul fata si 80 mm la ecartamentul spate. Adunati, toti acesti milimetri pun bazele modelului BMW cu cel mai jos centru de greutate la ora actuala si o distributie ideala fata/spate a greutatii de 50/50. Din acest punct de vedere aparitia cifrei 4 pare a fi justificata, in timp ce pur estetic as fi preferat ceva mai multe elemente distinctive in partea din spate a masinii, unde stopurile, cel putin, seamana prea mult cu cele folosite de Seria 3. Partea buna este ca pachetul M reuseste sa adauge sarea si piperul care ii lipseau cu desavarsire modelului 420d Luxury Line, testat de Radu acum jumatate de an, iar culoarea albastra a modelului poate fi considerata cireasa de pe strudelul bavarez.
Litera M plasata pe aripile laterale in zona decoratiunilor cu rol de evacuare a caldurii generate de frane, reprezinta un usor exces de zel pentru BMW, care, pana acum, nu simtea nevoia sa semnaleze atat de ostentativ prezenta pachetului M. Lasand acest aspect la o parte trecem la interior unde gradul de rudenie cu Seria 3 este poate mai evident decat la nivel de exterior. Plansa de bord este identica, iar scaunele sport si volanul M, pot fi comandate si pe un Seria 3 clasic, asa ca nu e cazul sa le trecem in categoria noutati. Fetele portierelor au un desen diferit, generat in mare masura de faptul ca sunt considerabil mai lungi, iar bancheta are doar doua locuri, ceva mai profilate comparativ cu Seria 3.
Noua configuratie a banchetei este una cat se poate de reusita, iar spatiul pus la dispozitia pasagerilor este extrem de generos pentru un coupe. Din punctul meu de vedere, in cazul lui seria 4 singurul minus de ordin practic generat de lipsa portierelor tine de acces, nicidecum de spatiu. Adauga si portbagajul ce poate transporta 445 l si rezulta un coupe capabil sa dubleze ca masina de concediu, chiar si la configuratia cu patru pasageri.
Cu latura practica bifata, ramane de vazut ce efecte are indicativul 435i xDrive asupra comportamentului dinamic, un capitol important pentru un coupe, cu atat mai mult pentru unul care adaposteste sub capota cel mai puternic motor din gama civila Seria 4. Radiogratia tehnica a lui 435i este cat se poate de relevanta pentru era moderna a producatorului bavarez, 6 in linie de 3 litri, supraalimentat cu turbina TwinScroll, transmisie automata cu 8 trepte cu toate resursele ansamblului motor/transmisie directionate de sistemul de tractiune integrala xDrive. Pe scurt, cele mai placute ingrediente din repertoriul BMW, toate sub acelasi acoperis sub forma de coupe. Cu acest premise pozitive, primul lucru pe care il remarci este eficienta intregului ansamblui, in speta corelatia ideala intre motor si transmisie, indiferent ca vorbim de modul Eco Pro sau Sport Plus. In cazul celui din urma, pe care recunosc ca am si insistat, am fost partial surprins de modul complet relaxat in care 435i xDrive ajunge la viteze care se pot solda cu aparitii negative in prim time.
Daca vechiul 335i avea o livrare ceva mai brusca care te punea in tema relativ la viteza pe care o dezvoltai, noul 435i se remarca mai mult prin eficienta si mai putin prin efervescenta. In acest scenariu un factor decisiv il reprezinta sistemul xDrive, care face totul sa para o adevarata joaca de copii, atat in linie dreapta cat mai ales pe viraje. Alege trasa ideala, accelereaza imediat dupa ce ataci apex-ul si totul se intampla cu un grad de siguranta care iti da incredere sa incerci viteze mai mari la intrare, respectiv sa acclereze mai devreme si mai hotarat la iesire. Pana te obisnuiesti cu aceasta eficienta chirurgicala te vei simti ca un actor static intr-o piesa dominata de eficienta ansamblului tehnic, dar o data ce prinzi curaj lucrurile devin intense. Cel putin in modul Sport Plus, sistemul de control al tractiunii permite o usoara alunecare a puntii spate, gratie particularitatii sistemului xDrive de a favoriza puntea spate atunci cand directioneaza puterea.
In cazul in care iti place ideea de a contrabraca mai mult decat motricitatea exemplara generata de sistemul xDrive nu ai decat sa economisesti 2604 euro si sa nu bifezi tractiunea integrala. Ca un bonus vei avea acces si la o directie ceva mai natura, deoarece rotile fata nu vor mai fi motoare, iar asta ajuta intotdeauna feelingul oferit de volan. Intrebarea care mi-a ramas in minte dupa o zi si aproape 500 km la volanul acestei masini a fost daca am condus un coupe sportiv cu aptitudini de grand tourer, sau invers. Personal cred ca este ultima varianta, cel putin in aceasta configuratie cu tractiune integrala.
Cat despre M4, dupa experienta cu acest 435i, am impresia ca ne asteapta o masina cu o versatilitate de exceptie, capabila sa isi surclaseze predecesorul pe circuit, dar mai ales in viata de zi cu zi, acolo unde vechea generatie avea unele limitari.
Date tehnice | 435i xDrive |
---|---|
pret de baza | 52.948 euro cu TVA inclus |
masa proprie/totala (kg) | 1.590/2.030 |
L/l/h (mm) | 4.640/1.825/1.390 |
volum portbagaj (L) | 445 |
combustibil | benzina |
cilindree (cmc) | 2.979 |
putere max. (kW(CP)/rpm) | 225(306)/5.800 |
cuplu max. (Nm/rpm) | 400/1.200-5.000 |
cutie de viteze/trepte | automata/8 |
viteza maxima (km/h) | 250 |
sprint 0-100 km/h (s) | 4,9 |
consum urban/extra/mixt (L) | 10,8/5,8/7,6 |
norma poluare/emisii CO2 g/km | Euro5/178 |