Am pus mâna pe noua Serie 5 Touring, cu gândul vădit de a-i testa latura utilitară și cu dorința ascunsă de a-i pune la încercare valențele dinamice. A rămas incisivitatea break-ului referința clasei mari? Impresii după testul din München, cu versiunea diesel de bază, 520d.
Nu demult, m-am delectat cu dinamica fără egal în segment a sedanului Seriei 5. L-am testat atât în versiunea 530d xDrive (3 litri, diesel, 265 CP și 620 Nm), cât și în varianta 540i xDrive (3 litri turbo, benzină, 340 CP și 450 Nm), ultimul într-un comparativ cu Mercedes-Benz E 400 4Matic. Ambele au motoare V6 și tracțiune integrală. De aceea, când am ales varianta break a testului de față, am decis să fiu mai rațional. Pentru că o astfel de mașină atrage, pe lângă clienții privați, și flotele de mașini, am optat pentru propulsorul diesel de bază echipat cu tracțiune spate. Diferența de preț între 520d și 530d, ambele echipate cu transmisie automată Steptronic și tracțiune spate, nu este neglijabilă: aproape 6.800 euro. Este posibil însă ca în viitor să existe și un model intermediar 525d, propulsat de motorul de 2 litri, într-o variantă superioară de putere (probabil biturbo, de 224 CP).
Am convenit că, în teorie, 520d Touring este o mașină bună pentru flote și pentru clienții cu aspirații înalte, dar atenți cu bugetul. De asemenea, cunoaștem aprecierea de care se bucură break-ul seriei 5 în general, acesta fiind comercializat în peste un milion de unități de la producerea primului exemplar, în 1991 (BMW E34). Cum este însă noua generație în realitate? Prima impresie: este neobișnuit de atletică pentru acest gen de mașină. Deși a crescut cu 10 mm în înălțime, cu 36 mm în lungime și cu 8 mm în lățime, paradoxal, silueta noului break arată mai dinamic ca oricând, cu al său plafon plonjat și consola față scurtă.
La interior, vizați de creșterea dimensiunilor au fost în principal pasagerii de pe banchetă, care au primit 18 mm în plus spațiu la genunchi. În plus, lățimea banchetei este atât de mare, încât aceasta poate adăposti trei scaune pentru copii. Evident, de aceeași atenție s-a bucurat și portbagajul, cel mai vânat element la achiziția unui break.
Bavarezii l-au înzestrat cu un volum de 570 litri, care se extinde până la 1.700 litri cu spătarul fracționabil 40:20:40 rabatat complet. Îl puteți umple cu bagaje fără griji: sarcina utilă a crescut cu 120 kg, ajungând acum la maximum 720 kg. Iar asta a fost posibil doar prin adoptarea în echiparea standard a suspensiei pneumatice pe puntea spate, care păstrează garda la sol constantă la 140 mm indiferent de încărcătură. Poți deschide hayonul introducând piciorul sub bara de protecție și îl poți închide la fel. Sau poți alege să deschizi doar luneta, dacă ai obiecte mici de aruncat în portbagaj. Eu am făcut-o: am tras de micuțul cârlig, geamul s-a ridicat, iar polița portbagajului s-a retras electric, lăsându-mi accesul liber.
Am urcat la volan, pentru o buclă de 300 km prin vecinătățile orașului Munchen, pe un traseu variat, excelent ales de specialiștii BMW. Combinat cu transmisia automată Steptronic, disponibilă opțional pentru 2.306 euro, motorul diesel de bază nu are nicio problemă în a imprima un ritm alert modelului break. Să fim cinstiți: 0-100 km/h în 7,8 secunde este o valoare care face cinste unui motor diesel de 2 litri care echipează un break de clasă mare. Firește, nu este în totalitate meritul propulsorului: caroseria face uz de aluminiu și oțeluri înalt aliate, iar designerii au perfecționat aerodinamica mașinii. Acum, Seria 5 Touring cântărește cu 100 kg mai puțin decât precedenta, iar Cx-ul a scăzut la 0,27.
L-am ”chinuit” în toate condițiile: pe autobahn la 220 km/h, pe drumurile înguste, valonate și virajate din landul Bavaria și în blocajele din München tipice orelor 16. După tot acest supliciu, consumul mediu indicat s-a stabilizat la 6,6 l/100 km!
Transmisia se armonizează perfect cu motorul, treptele sunt bine etajate, iar schimburile sunt rapide. Ocazional însă, în modul Eco Pro, timpul scurs de la culcarea pedalei până la răspunsul cutiei poate fi prea mare, mai ales la viteză mică.
Exemplarul nostru a fost dotat cu punte spate direcțională (opțional, pentru 1.281 euro), disponibilă acum și în combinație cu tracțiunea integrală. Astfel echipată, mașina este foarte stabilă pe viraje, senzație amplificată de suspensia standard perfect reglată. Nu, nu este cea mai confortabilă din clasă, dar este un excelent compromis între confort și sportivitate. Îndrăznesc să afirm că break-ul se conduce foarte asemănător cu limuzina, iar dacă există diferențe între ele, atunci acestea sunt greu de sesizat în situații reale de trafic.
Direcția este ceva mai exactă, dar și puțin mai asistată la modelul cu tracțiune spate decât la cele două sedanuri xDrive pe care le condusesem anterior. Per total, însă, inginerii și-au atins scopul: modelul break rivalizează cu sedanul în plan dinamic și ca insonorizare, dar plusează la capitolul utilitate. Este unul din puținele cazuri în care alegerea unui break adaugă versatilitate fără a sacrifica agilitatea.
Verdict AutoExpert
Cu greu îi poți găsi defecte noului BMW Seria 5 Touring: este spațios, se mișcă sublim și arată mai dinamic ca oricând. În plus, poate fi configurat într-o mulțime de modalități: are motoare diesel și pe benzină, cu patru și șase cilindri, transmisie manuală sau automată, tracțiune spate sau integrală și chiar de punte spate direcțională. Chiar și modelul de bază, 520d, este dinamic, și în același timp cel mai economic din gamă. De aceea, dacă nu aveți vădite înclinații sportive, nu greșiți în a-l alege!DATE TEHNICE | BMW |
---|---|
Model | 520d AT Luxury Line |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.995 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 190/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 400/1.750-2.500 |
Transmisie | spate |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.943/1.868/1.498 |
Ampatament (mm) | 2.975 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 1.660/730 |
Volum portbagaj (l) | 570-1.700 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,8 |
Viteză maximă (km/h) | 225 |
Consum urban/extr./mixt (l/100 km) | 4,9/4,0/4,3 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | Euro 6/114 |
Preț (euro, cu TVA) | 57.934 |