Pe dinafară regăsim aproape aceleași proporții și un design conservator fără experimentele din era Bangle. Pe dedesubt însă, totul este nou, de la trenul de rulare până la motoare și noile sisteme de asistență. Test cu 530d xDrive Luxury Line. Foto: Bogdan Paraschiv
După testul comparativ de acum două ediții cu versiunea 540i xDrive pe benzină, revenim acum cu un test complet cu o versiune mult mai dezirabilă pentru piața românească: 530d xDrive. Dimensiunile celei de-a șaptea generații Seria 5 s-au modificat nesemnificativ. Noul “cinci” este cu 36 mm mai lung, cu 6 mm mai lat și cu doar 2 mm mai înalt, în timp ce ampatamentul a crescut cu 7 mm.
Și proporțiile exterioare sunt similare însă look-ul este mai sportiv deoarece farurile cu LED oferite standard se prelungesc acum până la grila radiatorului, iar semnătura tipică BMW – montantul spate decupat în forma literei C este mai elegant integrat în linia caroseriei. Toate aceste modificări de design par discrete, dar împreună cu unele inovații tenhnologice cum sunt Air Curtain (prizele de aer din spoilerul față) și Air Breathers (prizele de aer din spatele pasajelor roților față) au condus la obținerea unui Cx record de numai 0,22 (0,29 măsurat de colegii noștri de la Quattroruote).
Foarte important este ce s-a petrecut sub caroserie. Seria 5 a preluat platforma modulară de la Seria 7. Am spus modulară pentru că la BMW nu vorbim de platforme comune în vechiul înțeles al cuvântului ci de subansamble comune. Astfel, de la Seria 7 au fost preluate noile punți față cu brațe duble și spate multilink cu cinci brațe, motoarele, dar și toată arhitectura electronică, noul sistem iDrive și noile sisteme de asistență.
Există și unele diferențe față de Seria 7, în sensul că nu s-a utilizat plasticul ranforsat cu fibră de carbon pentru montantul central și traversele acoperișului ca la Seria 7 și cu toate acestea masa reală este destul de scăzută. Mașina de test cântărea doar 1.954 kg, în condițiile în care vorbim de versiunea cu motor turbodiesel cu 6 cilindri, tracțiune integrală și cutie automată cu 8 trepte. Apoi, nu poți comanda noua suspensie pneumatică la toate roțile ca la Seria 7 însă constrângerile se opresc aici pentru că în rest ai la dispoziție toate delicatesele tehnice de la Seria 7, de la noua cheie cu display (256 euro) și până la direcția integrală, prezentă pe mașina de test (1.281 euro), care poate fi combinată acum cu tracțiunea integrală.
Și bineînțeles, nu lipsesc noul sistem de navigație Professional cu ecran tactil de 10,2 inch care costă numai 769 euro (cel Business este standard), noul pachet de sisteme de asistență prezent în versiunea de top Plus pe mașina de test (2.870 euro) și indicatoarele de bord virtuale opționale la Seria 5 (400 euro) care își schimbă grafica în funcție de modul de condus ales – Eco, Comfort sau Sport.
Pachetul de sisteme de asistență este cu adevărat impresionant deoarece acum, pilotul automat adaptiv, care funcționează între 0 și 210 km/h este conectat cu sistemul de navigație și permite setarea limitelor de viteză legale pe diverse tronsoane. Apoi, există asistent de bandă activ cu corecție din direcție (între 70 și 210 km/h) și asistent de unghi mort (între 30 și 210 km/h) care avertizează asupra prezenței unui vehicul. Asistentul de schimbare de bandă funcționează între 70 și 180 km/h și permite schimbarea de bandă la comutarea semnalizării dacă nu este niciun vehicul pe banda respectivă. Nu în cele din urmă, există și un asistent de urgență care asigură evitarea unui obstacol iminent și care funcționează până la 160 km/h. Însă cu toate aceste sisteme de asistență care fac viața mai ușoară și mai sigură celui de la volan, nu trebuie să uităm esența unui BMW care se concentrează pe plăcerea de a conduce.
Așa cum menționam, mașina de test avea tracțiune integrală, suspensie standard și era dotată cu direcția integrală opțională. Nu există un alt rival care să ofere o precizie mai mare în conducere și atât de multe rezerve pentru trenul de rulare la limită. Direcția integrală îmbunătățește substanțial dinamica, permite trecerea prin viraje cu viteze sensibil mai mari și mașina suportă accelerații laterale mai mari, de 1,05 g față de 1,01 g la versiunea fără direcție integrală conform măsurătorilor Quattroruote. 530d xDrive pare că merge de șine, atât de precis se conduce. Chiar și pe modul Sport, direcția electrică este puțin mai asistată decât la vechile modele BMW însă oferă un feedback foarte bun. Cu jantele de 19 inch opționale (1.233 euro) încălțate cu pneuri runflat și cu suspensia standard, acest Seria 5 nu este chiar un rege al confortului dacă îl comparăm cu un E-Class cu suspensie pneumatică însă oferă un compromis superb, iar ruliul este aproape inexistent.
Cu noua tehnologie de izolare fonică a motorului și transmisiei SYNTAK, 530d este mai silențios ca niciodată și în accelerări puternice nu se mai aude deloc sunetul tipic de diesel. Iar sistemul start&stop care la dieselurile BMW te cam zguduia puțin este acum net mai rafinat și este conectat cu sistemul de navigație astfel că se oprește la semafoare, dar nu și la intersecții făcând condusul mult mai confortabil.
Și cu transmisia legată la sistemul de navigație, care știe când urmează o pantă sau un viraj, cutia automată anticipează schimbările și contribuie la o economie incredibilă de combustibil. 530d xDrive a consumat în medie doar 7,35 l/100 km. Este o valoare excepțională pentru o mașină de 265 CP și 620 Nm care are tracțiune integrală și cutie automată cu 8 trepte. Apropo de transmisie, cutia ZF rămâne un standard în ceea ce privește anticiparea, intuitivitatea și rapiditatea în schimbări.
Noul diesel de 3 litri are 7 CP și 60 Nm în plus, oferind un cuplu enorm de 620 Nm, mare parte din el fiind tot timpul la dispoziție. La orice regim accelerezi, ai întotdeauna un cuplu viguros la dispoziție și felul în care se turează dieselul cu șase cilindri în linie îi va impresiona chiar și pe iubitorii motoarelor pe benzină de turație înaltă. Liniaritatea și rafinamentul acestui turbodiesel sunt impresionante.
Interiorul noii Serii 5 este la fel de spațios ca și al vechiii generații, iar portbagajul oferă un volum decent de 530 litri. Lățimea podelei este însă restrânsă din cauza suspensiei multilink spate. Modelul de test era echipat cu excelentele scaune Comfort, reglabile electric la care se ajustează inclusiv treimea superioară a spătarului. Șoferul beneficiază de o susținere laterală foarte bună și de o poziție de condus joasă și sportivă stând la doar 47 cm de sol. Doar în mașinile sport veritabile stai puțin mai jos. Ergonomia este o referință în clasă. Noul sistem iDrive (vezi caseta multimedia) poate fi comandat în toate felurile și acum poate fi și configurat. De asemenea, a primit o serie de funcții noi iar climatizarea are o funcție nouă care permite, la o temperatură prestabilită, difuzarea de aer puțin mai cald sau mai rece prin duzele centrale de ventilație.
Verdict AutoExpert
Prin combinarea tracțiunii integrale cu direcția integrală ca în cazul mașinii de test, BMW a ridicat și mai sus standardele dinamice ale acestei clase. Și mai există și barele stabilizatoare active. Niciun alt rival nu oferă o dinamică mai bună. Dieselul cu șase cilindri are atât de mult cuplu pe o plajă largă încât întotdeauna ai la dispoziție suficientă putere. Cu linia Luxury și scaunele Comfort, interiorul este elegant, iar sistemul iDrive este pur și simplu perfect din toate punctele de vedere: rezoluția ecranului, rapiditatea în funcționare, organizarea meniurilor. Cu suspensia standard, confortul nu e cel mai bun din clasă.DATE TEHNICE | BMW 530d |
---|---|
xDrive Luxury Line | |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.993 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 265/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 620/2.000-2.500 |
Transmisie | integrală permanentă |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.936 / 1.868 / 1.479 |
Ampatament (mm) | 2.975 |
Volum portbagaj (l) | 530 |
Masă la gol (kg) | 1.695 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5,4 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,4 |
Emisii CO2 (g/km) | 142 |