Ce e mai spectaculos decât un tri-turbo? Evident, un quad-turbo! Iar dacă ținem cont că acesta este cel mai potent propulsor cu șase cilindri din lume, este clar: vorbim despre un BMW! Foto: Bogdan Paraschiv
Timp de patru ani, port-stindardul motoarelor diesel produse de bavarezi a fost propulsorul tri-turbo de trei litri și 381 CP. Potențialul propulsorului N75S era atât de mare, încât însăși divizia Motorsport și-a adăugat semnătura la numele modelului de clasă mare ce-l purta în pântece: M550d. Motorul însă echipa și nava amiral 750d, ajutând-o să accelereze până la 100 km/h în numai 4,9 secunde, cu doar o zecime mai lent decât modelul V8 pe benzină 750i. Ei bine, a sosit timpul schimbării, iar BMW a avut de ales: să mărească cilindreea motorului sau să-l rafineze și mai mult, pentru a stoarce și ultima picătură de energie din fiecare centimetru cub.
Așa cum ne-au obișnuit, nemții au ales calea mai grea, perfecționând la extrem agregatul și schimbându-i denumirea în B57. Noua versiune are patru turbocompresoare multi-stage (da, este primul diesel quad-turbo produs în serie), iar noul sistem de injecție directă pulverizează combustibilul în camera de ardere cu peste 2.500 de bar. Acest fapt îl ajută să producă 400 CP, transformându-l în cel mai puternic diesel cu șase cilindri montat pe un autoturism de serie. Iar lista recordurilor continuă: 133 CP/l și 253 Nm/l nu au egal printre motoarele cu aprindere prin comprimare. Comparativ cu precedentul tri-turbo, puterea și cuplul noului propulsor cresc cu 19 CP, respectiv 20 Nm, concomitent cu ameliorarea consumului de motorină cu 11%. Pe hârtie totul pare magnific, dar cum se simt toate aceste valori într-o călătorie la bordul versiunii lungi a modelului?
Urc la volan și arunc pe șosea toți cei 760 Nm cu o simplă apăsare de accelerație, iar asta mă fericește peste măsură! Apăs butonul start-stop, dar murmurul greu de deslușit al motorului nu anunță nimic din apocalipsa ce așteaptă să se dezlănțuie asupra celor patru roți. Cuplez joystick-ul în D, selectez modul Comfort și apăs ușor accelerația. Totul se petrece fin, fără nici cea mai mică urmă de violență, fapt care-mi dă de înțeles că 750Ld xDrive este, pe cât de potent, pe atât de docil. Accelerez moderat, iar cutia cu opt trepte schimbă vitezele în vecinătatea a 1.500 rpm, folosind din plin cuplul de 450 Nm disponibil de la 1.000 rpm. (cuplul maxim este de 760 Nm între 2.000 și 3.000 rpm). O escapadă pe DN1 îmi dezvăluie consumul pe drum național: respectarea vitezelor legale și folosirea cu precădere a ultimelor trepte ale transmisiei stabilizează valoarea la 6,5 l/100 km.
Îmi amintesc însă repede că sunt la volanul unui pachebot de peste două tone, capabil să ”spulbere suta” în 4,7 secunde și mă pregătesc să-i caut limitele. Setez modul de rulare Sport, aștept indicatorul de terminare a localității și culc accelerația. Ceea ce urmează este greu de descris în cuvinte: fluxul imens de putere este pus la sol de cele patru roți motrice în cel mai echilibrat și sigur mod cu putință, fără a afecta vreo secundă direcția sau stabilitatea mașinii. Fiecare accelerare mă lipește de scaun, însă nu într-un mod violent, tipic super-sportivelor, ci cu o progresivitate de la care te-ai aștepta de la o mașină de lux. Singurele indicii asupra valorii accelerației sunt golul din stomac care se încăpățânează să revină la fiecare culcare a pedalei și acul vitezometrului, care indică instantaneu suspendarea permisului de conducere pe 90 de zile. Depășirile sunt literalmente formalități, și le-am testat în cel mai defavorabil mod cu putință: am selectat manual treapta a opta și am accelerat de la 1.000 rpm.
Forța impresionantă cu care mașina este împinsă înainte în ultima treaptă, la turații apropiate de ralanti, arată un singur lucru: practic, nu există nicio situație posibilă care să surprindă propulsorul în offside. Părăsesc DN1 și ajung pe drumuri județene, unde aderența pe viraj este atent controlată de sistemele de stabilitate, care însă nu taie excesiv din cuplul la roată, ci pun la muncă sistemul de tracțiune xDrive. Chiar și fără sistemul de direcție integrală adaptivă, am negociat viraje cu viteze ridicate, fără teama de a-i testa abilitățile off-road. La viteze de autostradă, de 130 km/h, consumul se situează la numai 6,8 l/100 km, iar zgomotele produse de vânt și de trenul de rulare sunt aproape inexistente.
DATE TEHNICE | BMW |
---|---|
Model | 750Ld xDrive |
Motor/nr.cilindri | L6, Turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.993 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 400/4.400 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 760/2.000-3.000 |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
Transmisie | integrală |
L/l/h (mm) | 5.238/1.902/1.749 |
Ampatament (mm) | 3.210 |
Volum portbagaj (l) | 515 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 2.055/690 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 4,7 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 149 |
Preț (euro) | 118.941 |