Test BMW i4 M50 Gran Coupé

BMW i4 M50 AutoExpert.ro

Cu i4 M50 Gran Coupé, BMW a creat un adevărat M3 electric. Cu 544 CP, două motoare electrice și o baterie de 83,9 kWh, noul model a trecut prin mâinile magice ale diviziei M. A rezultat unul dintre cele mai performante automobile alimentate cu energie electrică de pe piață. Foto: Bogdan Paraschiv

Pentru BMW, o marcă renumită datorită calităților dinamice și sportive, orientarea către automobilele electrice s-a făcut natural. Deși s-ar fi zis că este complicat pentru compania din Bavaria să renunțe la celebrele sale propulsoare termice, dezvoltarea modelelor electrice s-a făcut în stilul caracteristic. În stil nemțesc, BMW a studiat și aplicat tot ce știa din zona automobilelor de stradă performante și în domeniul mașinilor electrice. Germanii produc mașini electrice încă din 2013, când au lansat celebrul i3, dar aveau în spate ani buni de dezvoltare a tehnologiilor folosite – caroserii din materiale compozite, motoare electrice, baterii și unități de control.

i3 s-a dovedit a fi un automobil atât de bine conceput, încât se află în ofertă și azi, la aproape 10 ani de la debut. Dar nu mai este singur. BMW are deja două SUV-uri complet electrice în gamă, iX3 și iX, cel mai nou-venit fiind modelul de clasă medie i4 Gran Coupé.

i4 M50 Gran Coupé și fratele său mai puțin dotat

La o primă vedere, i4 pare o altă versiune a Seriei 4 Gran Coupé și doar un ochi format va sesiza detaliile care scot în evidență faptul că avem de-a face cu un automobil complet electric, pe care producătorul îl oferă în două declinări, i4 eDrive40 și i4 M50.

BMW i4 M50 AutoExpert.ro

Dacă prima versiune se bazează pe un singur motor electric, de 250 kW (340 CP), amplasat pe puntea din spate, puternicul i4 M50 are două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, unul de 230 kW în spate și altul de 190 în față, pentru un total de 400 kW (544 CP) și 795 Nm în modul Sport Boost, disponibil timp de 10 secunde. La rularea în modul Confort, i4 M50 dispune de 350 kW (476 CP) și 730 Nm.

Trăiri intense

Încă de la prima apăsare mai serioasă a pedalei de accelerație, senzația că cineva te trage cu cablul în față este aproape copleșitoare. Puterea și cuplul sunt livrate aproape instantaneu, iar în modul Sport Boost, senzația e comparabilă cu cea trăită în cele mai brutale roller-coastere din lume. Stomacul îți rămâne în spate, iar totul se întâmplă brusc și într-o liniște ciudată. BMW i4 M50 este un adevărat M3 electric!

E remarcabil cum a reușit BMW să ofere acest nivel de performanță la o mașină electrică păstrând caracterul relaxat pe care îl simțim la condusul de zi cu zi în modul Confort, plus o autonomie mai mult decât suficientă, de 350–400 km, în funcție de modul de condus.

BMW i4 AutoExpert.ro

Motoarele electrice folosite de i4 M50 sunt dezvoltate chiar de BMW, fără a fo­losi magneți permanenți. Rotorul este excitat direct, iar producătorul spune că tehnologia aleasă pentru acest tip de motor electric e durabilă și asigură o furnizare mai rapidă și constantă a puterii. Ca și SUV-ul electric iX, i4 M50 utilizează generația a cincea a sistemelor de propulsie electrice BMW eDrive. Aceasta integrează în aceeași carcasă motorul electric, electronica de putere și transmisia.

800 Nm livrați instantaneu

Faptul că i4 M50 poate livra instantaneu puterea celor două motoare electrice aproape că ne-a luat prin surprindere la prima accelerație puternică. Dar spatele nu pleacă niciodată necontrolat, iar tracțiunea nu a dat semne că va fi pierdută. Poți lăsa în urmă mașini cu motoare pe benzină cu pedigriu și chiar aș fi curios să văd cum se comportă BMW i4 M50 pe un circuit închis. Dar pe cât este brutal și violent la accelerații puternice datorită celor aproape 800 Nm livrați instantaneu, pe atât de ușor și relaxat poate fi condus în modul Confort, și în oraș, și la drum lung. i4 M50 este un adevărat doctor Jekyll și Mr. Hyde, două personalități complet diferite ascunse în aceeași mașină.

Accelerația de la 0 la 100 km/h se realizează în 3,9 secunde, valoare identică cu a lui BMW M4 Competition. Pentru a atinge 160 km/h sunt necesare 8,5 secunde, iar accelerația continuă fără efort până la 225 km/h, unde viteza a fost limitată electronic. BMW i4 M50 poate rula în liniște deplină, însoțit doar zgomotul vântului, dar habitaclul este foarte bine izolat, sau putem activa Iconic Sounds, i4 emițând un sunet special, un pic SF, compus chiar de celebrul Hans Zimmer, câștigător al premiului Oscar, și mixat de directorul de creație al Sound BMW Group, Renzo Vitale.

Baterie și autonomie

Pentru a alimenta cele două motoare electrice, BMW a ales o baterie Li-Ion de 83,9 kWh (capacitate brută), din care pot fi folosiți 81,7. Bateria are o grosime de doar 11 cm și este amplasată în podeaua mașinii. Centrul de greutate e mai jos față de al Seriei 3, iar BMW a mărit puțin ecartamentul, elemente ce aduc o manevrabilitate ca la carte pentru i4. Chiar dacă greutatea este mare, 2273 kg, acest lucru nu se simte atât de mult. Direcția e tăios de precisă și foarte comunicativă, virajele putând fi negociate la viteze net superioare față de limita propriului instinct de conservare.

În ceea ce privește autonomia și consumul, BMW comunică între 415 și 520 km, în funcție de stilul de condus și temperaturile ambientale. Cu bateria plină, exemplarul nostru de test afișa o autonomie de 360 km la plecare. Consumul variază și el în funcție de cât de tare vom apăsa pedala de accelerație. La o rulare relaxată prin oraș și împrejurimi, am ajuns la 18,7 kWh/100 km, valoare apropiată de cea oficială. Dacă trecem în modul Sport și ne distrăm pe viraje, consumul urcă spre 25–29 kWh/100 km. BMW i4 suportă încărcări rapide la stații de până la 205 kW. Dacă alegem să alimentăm la o stație AC, chargerul poate să încarce cu maximum 11 kW.

Habitaclu

La interior, i4 M50 ne-a primit cu tapițeria opțională din piele cu nuanță Cognac. Aceasta contrasta superb cu cea exterioară a caroseriei, numită Frozen Portimao Blue. Este o vopsea mată care se potrivește perfect modelului electric. Un display curbat se întinde din fața celui de la volan până în partea centrală a bordului, având un meniu extrem de rapid și intuitiv și o grafică excelentă. Sistemul audio Harman Kardon face și el toți banii, iar integrarea telefonului mobil prin Apple CarPlay wireless este fără cusur.

Citește pe autoexpert.ro ➡  Cât de bine vinde BMW în 2023? 💡

i4 oferă patru moduri pentru recuperarea energiei prin decelerare, Low, Moderate, High și Adaptive. Puterea maximă de recuperare este de 195 kW, chiar dacă se cuplează și modul B al cutiei. Interesant este însă modul de recuperare Adaptive, care ține cont de informațiile de la navigație, de sistemele de asistență și de distanța până la mașina din față, în timp ce camera-radar sesizează modificările semaforului. BMW i4 e și suficient de practic. Portbagajul de 470 de litri se accesează printr-un hayon amplu.

 ➡ Configurează-ți aici un i4 M50 💡

Având în vedere tot ce oferă și mai ales nivelul de performanță, prețul cerut de BMW pentru un i4 M50 este de 65.986 de euro. E chiar mic dacă comparăm cu un M3 sau M4, iar modelul se califică și pentru achiziția prin programul Rabla Plus, ceea ce înseamnă un preț de achiziție de 68.485. La mașina de test, opționalele alese au dus prețul total la peste 90.000 de euro.

Verdict AutoExpert

BMW i4 M50 Gran Coupé este o surpriză extrem de plăcută, cu performanțe demne de litera M pe care o afișează, autonomie suficientă, accelerații fulminante, dar și posibilitatea de a rula într-o relaxare absolută. Totul, la un preț semnificativ mai mic față de al unui M3 sau M4.
  • Performanțe excepționale
  • Dinamică demnă de divizia M
  • Calitate remarcabilă a interiorului
  • Consum ridicat la viteze mari
  • Control digital pentru climatizare
DATE TEHNICE BMW
Modeli4 M50 Gran Coupé
Motor electric 1
Putere maximă (CP)258
Cuplu maxim (Nm)nc.
Motor electric2
Putere maximă (CP)313
Cuplu maxim (Nm)nc.
Putere totală ansamblu (CP)544
Cuplu total ansamblu (Nm)795
Tracțiuneintegrală
Cutie de vitezeautomată, 1 treaptă
L × l × h (mm)4783 × 1852 × 1448
Ampatament (mm)2856
Volum portbagaj (l)470
Masă la gol (kg)2290
Capacitate netă baterie (kWh)80,7
Accelerație 0–100 km/h (s)3,9
Viteză maximă (km/h)225
Consum mixt (kWh/100 km)18
Emisii CO2 (g/km)0
Preț (euro)65.986

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top