Vedeta: BMW M3 Competition
În sfârșit. Spectacolul nu se termină până nu cântă soprana. În cazul nostru, cea mai puternică mașină. Am avut de ales între două modele Competition, M3 și M4. Am fost consecvent și m-am îndreptat către M3-ul cu care am venit din București. Scaunul sport pare a mă îmbrăca și mai fix pe circuit, iar casca mă închide într-o lume numai a mea. Îmi înăbuș entuziasmul de copil, conștient că în față se deschide fericirea. Cuplez modul Sport, deschid clapetele de la eșapament prin apăsarea unui buton, volumul sunetului crește simțitor, și pornesc.
Coloana este deschisă de instructorul Silviu Toma, cu M440i, urmează patru modele Competition și încheie un 330d xDrive condus de Constantin Ciobanu, al doilea instructor BMW. Tur de încălzire. Traseul ăsta e foarte periculos. Simt denivelările la viteză mică și știu că în accelerare maximă se amplifică, dar fix asta mă incită. Liber la accelerație! Cu toată măiestria lui Silviu, remarc diferența dintre M440i și M3 Competition – distanțele de frânare, accelerația la ieșirea din virajele strânse, stabilitatea pe viraje largi, toate mă fac să par mai bun decât sunt.
Motorul lui M3 Competition
Motorul S58 nu are niciun ajutor electric. Putere brută izvorâtă din două turbocompresoare, fiecare deservind trei cilindri. Are vilbrochen din oțel forjat și bloc motor „closed deck“, care ameliorează răcirea în capul pistonului și crește rigiditatea, pentru ca eu să-l pot tura în 7200 rpm fără griji. Pe viraje, carterul inferior cu două camere se asigură că uleiul ajunge mereu la pompă, iar răcirea cu două pompe de apă și două radiatoare ține temperatura sub 100°C, indiferent cât de tare împing accelerația. Există și radiatoare de ulei pentru motor și pentru cutia ZF, tocmai pentru momente ca ăsta. Toate îmi trec rapid prin cap, în timp ce mașina glisează câțiva centimetri la ieșirea din viraj, până când diferențialul spate mă oprește fin din derapaj.
La fel de fin schimbă cutia cu convertizor de cuplu, de aceea pe circuit ți-e dor un pic de brutalitatea unui ambreiaj dublu. Nu e o mașină ușoară, și asta se simte. Dar nici eu nu sunt ușor de impresionat, așa că-i dau cât poate. Un carusel din șase mașini care caută pista de sub pelicula de apă, umplând văile din Cerghid cu tunetele a 36 de cilindri. Artă!
Arta poate căpăta diferite forme. Forma concavă a unui pahar cu vin nobil. Curbura unei viori care mângâie auzul. Patina unui obiect care-ți întoarce simțurile în ere apuse. Atacul unui viraj pe trasa ideală. Complexitatea unui supercar care, de 35 de ani, doboară continuu recorduri de viteză, fără să-și rătăcească utilitatea de sedan. Artă!
DATE TEHNICE | BMW |
---|---|
Model | M3 Competition |
Motor/ nr. cilindri | L6, biturbo |
Cilindree (cm3) | 2993 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 510/6250 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 650/2750-5500 |
Tracțiune | spate |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L × l × h (mm) | 4794 x 1433 x 2857 |
Ampatament (mm) | 1617 |
Masă la gol (kg) | 1805 |
Volum portbagaj (l) | 480 |
Accelerație (0–100 km/h) | 3,9 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Consum mixt WLTP (l/100 km) | 10 |
Emisii CO2 (g/km) | 229 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0–60 km/h (s) | 2,2 |
0–100 km/h (s) | 3,8 |
0–130 km/h (s) | 5,6 |
0–200 km/h (s) | 12,2 |
1 km cu start de pe loc (s) | 21,3 |
Reprize | |
70–90 km/h (s) | 2,4 |
70–120 km/h (s) | 4,1 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 36,5 |
Consum | |
Consum la 90/100/130 km/h (l/100 km) | 6,54/7,04/9,09 |
Consum oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 12,35/8,55/8,7 |
Consum în test (l/100 km) | 10 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 1820 |
Distribuție mase (%) | 52/48 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dBA) | 62,2 |
în accelerare maximă | 87,2 |
Preț (euro) | 92.939 |