Care este unitatea de măsură pentru extaz? Am aflat-o azi, testând cel mai rapid BMW de serie din istorie, noul BMW M5 F90 cu 600 CP.
Foto: Quattroruote
Șase generații de excelență. Șase generații în care M5 a câștigat enorm la capitolul rafinament, fără să piardă niciun strop din comportamentul spectaculos cu care ne-a obișnuit. Nici măcar acum, când bavarezii au șters (parțial) cu buretele tradiția de a-l echipa cu punte spate motoare, în favoarea transmisiei integrale.
Transmisie integrală decuplabilă în premieră
Puriștii au strâmbat din nas, fanii și-au pus mâinile în cap, dar BMW le-a lăsat o portiță de scăpare: puntea față poate fi decuplată, pentru șoferii veșnic tineri, cu ADN de piloți. Totuși, trebuie ținut cont că nici tracțiunea integrală nu are prea mare legătură cu cele cu care suntem obișnuiți: tot cuplul este transmis în condiții normale punții spate, și doar când este ruptă aderența, roțile din față preiau o parte din surplusul de cuplu și astfel, pe lângă plăcerea fără limite din spatele volanului, se adaugă o doză zdravănă de eficiență, și mai ales de siguranță. Aveam să aflu toate astea pe viu, în testul pe care BMW l-a organizat în Slovenia.
Deși elementele exterioare precum gurile de aerisire uriașe din spoilerul față, jantele de 19 inci vopsite în nuanță Orbit Grey, difuzorul spate, cele două evacuări duble și eleronul simbolic din fibră de carbon îl diferențiază clar de surorile mai „pașnice” ale Seriei 5, ele trădează doar pe jumătate trăirile intense pe care ți le poate oferi noul BMW M5 F90
Dacă deschizi ușile din spate, ești întâmpinat de o oază de lux, cu monitoare individuale de 10,2 inci conectate la sistemul multimedia și climatizare cu două zone de confort. Dar nu cum se stă în spate mă interesează pe mine, de aceea deschid direct ușile din față, iar scaunele albe cu design inspirat parcă de Armata Clonelor din Star Wars așteaptă să mă protejeze de bombardamentul celor 750 Nm.
Programe de rulare accesibile direct
Mă instalez comod și de după volan mă privesc două mici butoane roșii, inscripționate cu M1 și M2, scurtături către programe de rulare la care poți personaliza o mulțime de parametri: gradul de asistență al DSC, tipul tracțiunii între 4WD, 4WD Sport și 2WD, răspunsul motorului, al suspensiei adaptive și al direcției.
O apăsare scurtă și toți parametrii setați anterior sunt pregătiți să-mi deseneze un zâmbet pe față, fără să mai intru prin meniuri alambicate. Sau, dacă îmi doresc o altă setare, pot regla răspunsul direcției, al suspensiei și al accelerației în trei trepte (Comfort, Sport și Sport Plus) de la cele trei butoane aflate pe tunelul central acoperit cu fibră de carbon.
Pe maneta schimbătorului de viteze, transformată din joystick elegant în comandă pentru mitraliera jet-fighterelor, două butoane reglează rapiditatea rafalei cu care se schimbă treptele de viteze. În rest – aceeași ergonomie ireproșabilă cu care ne-a obișnuit Seria 5.
Ar mai fi ceva care nu-mi dă pace: butonul roșu Start Stop de pe bord, cheia spre tărâmul de vis. Îl apăs și deschid poarta spre lumea performanțelor fără compromis, garantate de sigla M.
Murmurul tipic arhitecturii V8 este estompat de cele două turbine și, în ciuda timbrului baritonal, BMW M5 F90 poate trece aproape neobservat pe stradă. Există, totuși, pe tunelul central un buton cu eșapamentul gravat, care transformă ciocolata belgiană în cafea neagră columbiană, deschizând două flapsuri pe traseul evacuării.
Un BMW M5 nou nouț făcut praf după numai 11 km
Suspensie docilă pe modul Comfort
Astfel, timbrul rasat al celor 8 cilindri se transformă într-un răget de supercar. În oraș aleg setarea Comfort pentru toți parametrii și sunt răsplătit cu un stil de rulare relativ relaxat, aproape la nivelul celorlalte versiuni ale Seriei 5: denivelările sunt „înghițite” elegant de suspensie, direcția nu este excesiv asistată, iar progresivitatea accelerației nu dă indicii despre uzina care lucrează sub capotă.
Și mai impresionant a fost consumul urban, de 12,6 l/100 km, datorat atât transmisiei care menține turația sub 1.700 rpm, cât și configurării ireproșabile a sistemului Start&Stop.
Motor V8 bi-turbo cu cuplu enorm și răspuns spontan
Iau apoi calea autostrăzii și, după o porțiune de drum național în care consumul indicat a fost de 9,1 l/100 km, ajung pe câteva tronsoane fără limită de viteză, unde simt cu adevărat imensa forță de tracțiune a lui BMW M5 F90: trec motorul în modul Sport Plus, transmisia nu coboară turația motorului sub 3.000 rpm, iar accelerația pierde din progresivitate, împingând ansamblul de peste două tone cu o brutalitate greu de imaginat.
Senzația e că forța de accelerare în treapta a 3-a o depășește pe cea a multor mașini în treapta 1! Cu flapsurile evacuării închise, zgomotul la 160 km/h este cu greu perceput în habitaclu și abia la peste 200 km/h devine sesizabil, fără a deranja.
După 100 km de autostradă cu reprize violente până spre 240 km/h și o viteză medie de 145 km/h, M5 a consumat în medie 12 l/100 km (la mers civilizat, consumul se păstrează la 9,7 l/100 km).
Intru din nou pe drum național și, în scurt timp, aflu surpriza pregătită de specialiștii BMW: o porțiune virajată de 20 km, ce include traseul unei probe speciale din Raliul Sloveniei. Mă conformez, trec suspensia și motorul în Sport, tracțiunea integrală în 4WD Sport și las direcția în Confort, pentru că setările Sport și Sport Plus îmi dau o senzație ușor artificială pe șosea.
Viraj după viraj câștig încredere, ruliul este aproape nul datorită centrului de greutate coborât (capota motorului este confecționată din aluminiu, iar plafonul din CFRP), iar deschiderea gazului la ieșirea din viraj face ca puntea spate să gliseze „o idee”, în timp de cuplul trece ușor spre față.
Nu mi-e teamă, pentru că, deși am sub pedală 600 CP, sistemele de asistență nu mă lasă să „sar calul”, chiar dacă nu le simt efectiv intervenind. Totul se transformă într-o rulare armonioasă pe viraje, fără acea violență în răspuns și teamă în suflet creată de precedentele generații M5, în timp ce motorul mă împinge cu nesaț până spre viteze greu de digerat.
Citește testul cu BMW X3 M Competition
Frâne ceramice opționale(9.020 euro) senzaționale
Este un miraj, o senzație de siguranță imposibil de descris în cuvinte, care transformă noul M5 într-o mașină mult mai adaptată șoselei, fără a compromite performanța pe circuit. Frânele sunt fabuloase, decelerările rămân ireal de puternice viraj după viraj, iar consistența pedalei nu se schimbă nici măcar după 20 km de tortură.
Opresc în vârful muntelui și nu simt nicio oboseală, ci doar o fericire fără limite: cu M5 nu trebuie să te lupți pentru a rămâne pe trasă, pe M5 îl simți lângă tine ca pe un aliat pregătit să te ducă în siguranță la destinație după o cursă la limită, mai slab cu 3 kg și mai extaziat cu… Cu cât? Care este unitatea de măsură pentru extaz? De azi, pentru mine, extazul se măsoară în emcinci!
Patru roți motrice
Dincolo de eficacitatea tipică tracțiunii integrale, noul M5 poate fi amuzant chiar și în modul 4WD, pentru că puntea față intervine mai puțin evident decât în cazul „integralelor” obișnuite. Față de opțiunea 2WD, mașina devine mai puțin manevrabilă și mai ușor de controlat, deoarece reacționează mai „rațional” și mai prompt.
Cu tracțiunea integrală cuplată, BMW M5 a parcurs turul de circuit de la Vairano în 1’15″733 cu ESP-ul decuplat și 1’16″150 cu ESP-ul cuplat (mod MDM)
Două roți motrice
Comportamentul se modifică radical, pentru că supravirarea este prezentă la tot pasul. Este suficient să spunem că ești forțat să tai gazul la ieșirea din orice viraj și să te comporți blând cu accelerația, chiar și în treapta a cincea.
În ciuda puterii imense, motorul V8 dezvoltă liniar cuplul, fapt care conduce la o coordonare bună a accelerației cu direcția. În acest mod, timpul turului de pistă pe circuitul Vairano crește la 1:17,619 minute.
Verdict
2 în 1: noul BMW M5 F90 este fie o limuzină docilă, capabilă să-și transporte călătorii în condiții de confort și siguranță maxime, fie un racer care atinge 200 km/h în 11 secunde și deține recordul modelelor cu 4 uși pe circuitul Vairano. O personalitate dublă, care se poate schimba la apăsarea unui singur buton. Agilitatea, siguranța, echilibrul și entuziasmul cu care se înscrie pe viraje sunt cu mult peste ce te-ai aștepta de la un sedan 4×4 de 2 tone. Așa arată un automobil complet!
- Cuplu uriaș pe toată plaja de turație
- Reprize fulgerătoare
- Răspuns spontan al motorului V8
- Ultra sportivă dar neagresivă pe șosea
- Rulare relaxată în modul Comfort
- Consum acceptabil raportat la putere
- Spațiu interior generos
- Preț mare
DATE TEHNICE | BMW |
---|---|
Model | M5 |
Motor/ nr. cilindri | V8, bi-turbo |
Cilindree (cmc) | 4.395 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 600/5.600 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 750/1.800-5.600 |
Transmisie | integrală nepermanentă |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.965/1.903/1.473 |
Ampatament (mm) | 2.982 |
Volum portbagaj (l) | 530 |
Masă la gol (kg) | 1.930 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 3,4 |
Viteză maximă (km/h) | 305 |
Consum mixt (l/100 km) | 10,8 |
Emisii CO2 WLTP (g/km) | 246 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 1,9 |
0-100 km/h (s) | 3,3 |
0-130 km/h (s) | 4,9 |
0-150 km/h (s) | 6,4 |
0-200 km/h (s) | 11,0 |
1 km cu start de pe loc (s) | 20,5 |
Reprize | |
Repriză 70-90 km/h (s) | 2,1 |
Repriză 70-120 km/h (s) | 3,7 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 36,8 |
Consum | |
Consum la 90/100/130 km/h (l/100 km) | 7,41/8,0/10,1 |
Consum oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 12,66/9,1/9,71 |
Consum în test (l/100 km) | 10,64 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 2.032 |
Distribuția maselor (%) | 54/46 |
Volum portbagaj (l) | 465 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dBA) | 57,1 |
în accelerare maximă | 77,0 |
Preț (euro cu TVA) | 119.179 |