După 20 de ani de absență, Seria 8 revine în actualitate. Și suntem nerăbdători să răspundem la întrebarea: este un gran turism sau o mașină sport? Sau un compromis între cele două? Test cu măsurători complete cu versiunea de top M850i xDrive.
Foto:Bogdan Paraschiv
BMW nu vrea să lipsească de la masa bogaților și în ultimii ani bavarezii au dus lipsa unui model de înaltă performanță. De la Z8 și 850 CSI BMW nu a mai avut niciun model în înalta societate. Lucrurile s-au schimbat acum. Seria 6 a dispărut, iar Seria 8 nu este succesorul ei și niciun fel de Seria 7 Coupe ca în cazul familiei Clasa S de la Mercedes ci urmașul modelului de performanță Seria 8 construit între 1990 și 1999 și care din păcate nu s-a bucurat de prea mare succes comercial.
Noua Seria 8 este o alternativă la somptuosul Mercedes S-Class Coupe și la exoticul Aston Martin DB11 fără a îl uita pe faimosul Porsche 911, gheișa perfectă a șoferilor gentlemani din ultima jumătate de secol. În particular, versiunea de vârf M850i xDrive privește spre înalta societate îmbinând luxul și utilitatea de zi cu zi a unui grand turism cu o agilitate și manevrabilitate care merită definite ca sportive. Acest adjectiv este utilizat abuziv astăzi în industria auto dar nu și în acest caz.
Designul pe primul loc, loc în spate restrâns
De la bun început trebuie să spunem că noua Seria 8 nu a fost dezvoltată ca să ofere mult loc în spate ci ca să aibă un design care să îți taie răsuflarea și să facă din ea un obiect foarte dezirabil. Linia caroseriei are toate atributele unui grand turism de înaltă performanță: o capotă lungă, un acoperiș care coboară abrupt spre spate și elementul caracteristic de design BMW în forma literei C de la montantul spate, mult alungit în acest caz și care are rolul, pentru cei care nu știu, de a face legătura între linia de centură a caroseriei și montantul spate.
Mai trebuie să remarcăm și noile faruri, cele mai subțiri întâlnite vreodată la un BMW dar și cunoscutele detalii aerodinamice de design care au mult sens la acest model Air Breather și Air Curtain. Mașina noastră de test nu avea dar pentru 3.075 euro se poate comanda și un acoperiș din fibră de carbon mai ușor cu 800 grame și care coboară puțin centrul de greutate.
Live Cockpit Professional de la X5
La interior, regăsim ergonomia din noua eră BMW care se întâlnește și la X5 și Z4, așa numitul Live Cockpit Professional (vezi caseta). Ecranul de 10,25 inci al sistemului multimedia, plasat deasupra gurilor de ventilație, este de sine stătător, dar este pe jumătate îngropat în consola centrală pentru a nu obtura vizibilitatea spre înainte.
Apoi, ca și la X5, notăm mutarea butonului de start pe consola centrală în stânga schimbătorului și noua suprafață tactilă reactivă pentru meniurile sistemului iDrive și pentru modurile de rulare. Modelul nostru de test era echipat și cu noul pachet Crafted Clarity (666 euro), cu levierul schimbătorului, suprafața butonului de start și al controller-ului realizate din cristal cu aspect fumuriu.
Gusturile nu se discută, dar cred că se putea mai bine mai ales în privința schimbătorului. În schimb, tapițeria din piele fină Merino cu conținut extins arată superb, iar șoferul este răsfățat cu niște scaune superbe care sunt așezate practic pe podea și la care poți regla electric lățimea spătarului și manual lungimea șezutului, funcția de ventilație fiind opțională.
În spate însă ai loc mai puțin ca în fosta Seria 6 și trebuie să te mulțumești cam cu același spațiu din 911. BMW a spus însă clar. În această clasă de preț designul contează mai mult decât câțiva centimetri în plus la cap și la genunchi în spate.
Cine cumpără un model din acest segment vrea o mașină sport convingătoare (a se citi performantă) și care să arate foarte bine. Dar portbagajul nu e chiar mic. Față de cei 420 litri promiși de BMW colegii de la Quattroruote au măsurat un volum de 392 litri, ceea ce este acceptabil și mai trebuie menționat că bancheta spate este fracționabilă 50/50%.
Motor V8 nou
Dar să lăsăm la o parte ruleta deoarece în acest caz chiar nu contează câțiva centimetri în plus sau în minus. Apăsăm butonul de sticlă și dăm viață celor 530 CP dezvoltați de noul motor V8 cu turbinele amplasate în interiorul V-ului ca la motorul V8 AMG de 4 litri.
Stați liniștiți că ăsta nu e maximum pentru că va exista și un M8 de 600 CP. Motorul sună decent pe modurile uzuale Eco și Comfort pentru ca tonalitatea să se schimbe pe modurile Sport și Sport Plus datorită unor flapsuri de pe traseul de evacuare. Ceea ce impresionează cu adevărat este cuplul fenomenal oferit de la o turație joasă pentru că cei 750 Nm sunt disponibili de la 1.800 rpm, iar 600 Nm, adică 80%, deja de la 1.500 rpm.
Pe modurile Sport sau Sport Plus orice apăsare a pedalei generează o forță de împingere colosală. Poate că nu ai acea explozie de la motoarele aspirate ale unui Ferrari sau Lamborghini clasic deoarece aproape tot cuplul motorului este livrat devreme și rămâne constant până la 4.800 rpm, iar la 6.500 rpm rămân încă peste 550 Nm.
Spirit mai aproape de Porsche 911 decât de Mercedes S-Class Coupe
Când am văzut măsurătorile colegilor de la Quattroruote, adică o masă de 2.083 kg și peste 5 metri lungime,
mi-am zis că ambele nu sunt niște cifre prea bune pentru așteptări sportive prea mari chiar dacă direcția integrală (până la 72 km/h roțile spate se rotesc în sens invers față de cele față și în același sens peste 72 km/h) și diferențialul blocabil M controlat electronic sunt standard și mașina era dotată cu suspensia adaptivă M Professional care vine și cu bare stabilizatoare active (2.716 euro).
Pentru a verifica acest lucru ne-am dus pe circuitul Titi Aur să vedem ce poate Seria 8 la limită. Și ne-am convins de un lucru. Masa și inerția mari nu se simt la condus pentru că distribuția maselor e foarte bună, direcția e fabuloasă și pe deasupra e și integrală și ruliul este redus. Doar la frânarea în capătul liniei drepte de pe circuit unde am atins 160 km/h se simte că frânele M Sport au de oprit o masă mai mare.
Pe modurile Eco și Comfort, M850i xDrive subvirează ca o limuzină normală și poate fi condusă chiar și de un șofer care abia și-a luat permisul pentru că este extrem de sigură și are și o aderență de excepție, plus direcția extrem de comuncativă. Pe modul Sport Plus, ESP-ul (DTC la BMW) devine mai permisiv și permite ușoare glisaje ale spatelui. În premieră la un BMW se poate regla nu doar răspunsul direcției, cutiei și tăria suspensiei ci și raportul de distribuție al cuplului față/spate în funcție de modul de conducere ales.
Așa că pe Sport Plus, de exemplu, se transmite mai mult cuplu pe spate mărind proporțional plăcerea condusului. Iar dacă țineți apăsat mai mult butonul DSC acesta se decuplează de tot. În acest caz, la limită, spatele pleacă progresiv, dar odată derapat, e nevoie de multă îndemânare pentru a menține mașina pe circuit și dacă vreți să faceți manevra asta nu ar strica să absolviți și un curs de pilotaj la Titi Aur.
Bineînțeles, ca și la alte modele BMW există și modul Adaptive care se pliază pe profilul de condus al șoferului.
Pe șosea, M850i xDrive se conduce ca un grand turism dar suspensia e rigidă chiar pe modul Comfort, confortul nefiind la nivelul unui S-Class Coupe care rămâne referința la acest capitol. Pe virajele rapide intră în acțiune senzaționala direcție integrală care scurtează mult raza de bracaj și îmbunătătește manevrabilitatea. În plus, direcția are o precizie de excepție și conferă un feedback superb.
- Design superb
- Ergonomie foarte bună cu Live Cockpit Professional
- Direcție integrală de senzație
- Cuplu foarte mare disponibil de jos
- Agilitate remarcabil în ciuda masei mari
- Dotare standard foarte bună
- Preț rezonabil vs concurență
- Acces slab în spate
- Confort afectat pe drumuri cariate
Și acum verdictul. Seria 8 este mai mult mașină sport decât grand turism dar are și toate calitățile unui grand turism. Pe o scară de la 1 la 10, unde 1 este etalonul confortului de la S-Class Coupe și 10 este etalonul sportivității de la 911, M850i xDrive este undeva pe la 8, adică înclină spre latura sportivă.
Consum mai mult decât rezonabil
Trebuie să menționăm totuși că, la un condus normal, consumul mediu a fost de numai 11,4 l/100 km, cifră de excepție explicabilă în parte și prin faptul că excelenta transmisie Steptronic Sport cu 8 trepte are un raport de demultiplicare mai mare între prima și ultima treaptă, de 8,59:1 față de 7,07:1 în mod normal.
Preț competitiv
Prețul de pornire de 127.985 euro pare mare la prima vedere dar un Mercedes S 560 4Matic care are 61 CP mai puțin costă cu 10.000 euro mai mult, iar Aston Martin DB11 cu motorul AMG V8 de 4 litri și 510 CP costă cu 60.000 euro mai mult așa că acest Seria 8 e chiar un chilipir în clasa sa. Și încă o veste bună: s-au ieftinit farurile cu laser care costă acum numai 1.712 euro.
Verdict
În ciuda masei importante, BMW M850i xDrive este mai mult mașină sport decât grand turism. Motorul V8 bi-turbo este fabulos pentru că oferă performanțe excepționale și consumă decent. Designul, prezentarea interioară și dotările rivalizează cu ale coupe-urilor exclusiviste de serie mică. Spațiul în spate e un minus dar în acest segment sunt alte lucruri mai importante cum ar fi performanțele și designul.
Noul motor V8 bi-turbo a debutat pe M850i xDrive
M850i xDrive este rudă apropiată cu Seria 5 și 7 din punct de vedere al platformei. În schimb, motorul V8 bi-turbo de 4,4 litri este complet nou. Cele două turbine twin-scroll sunt localizate în interiorul V-ului și motorul dispune de distribuție variabilă Double-Vanos, distribuție Valvetronic fără clapete de aer, injecție de mare presiune la 350 bar față de 200 bar și supape wastegate controlate electronic. Un sistem de flapsuri schimbă tonalitatea motorului pe Sport și Sport Plus. A fost redesenat și traseul de admisie, iar o conexiune între traseele de admisie ale ambelor linii de cilindri asigură un schimb optim de gaze contribuind la obținerea senzaționalului cuplu la turații joase. Față de vechiul motor V8, acesta are 68 CP și 100 Nm în plus.
Istorie BMW Seria 8: Reîntoarcerea unui clasic
Se împlinesc aproape 20 de ani de când BMW a renunțat la fosta Seria 8 (nume de cod E31) cu faruri escamotabile, prezentată în toamna lui 1989 la salonul de la Frankfurt, când în România se pregătea să cadă cortina de fier. Fosta Serie 8 a fost disponibilă cu două motoare: V12 și V8. V12 de 5 litri cu 300 CP cunoscut de la Seria 7 a fost singura motorizare la lansare (850i). A fost primul V12 din lume cuplat la o transmisie manuală cu 6 trepte. A urmat 840 Ci la mijlocul lui 1993 echipat cu un V8 de 4 litri și 286 CP înlocuit în 1995 cu un V8 de 4,4 litri mai economic și tot 286 CP. În 1993 numele lui 850i s-a schimbat în 850 Ci, iar sub capotă apărea un nou V12 de 5,4 litri și 326 CP utilizat și la Rolls-Royce. În același an s-a lansat și versiunea de performanță 850 CSI cu motor V12 de 5,6 litri și 380 CP. Pentru BMW, Seria 8 are o semnificație specială desemnând mașini speciale vezi Z8 din 2000 sau actualul i8.
Noul sistem multimedia Live Cockpit Professional
BMW a revoluționat ergonomia la bordul automobilului introducând controller-ul iDrive pe Seria 7 în 2001, iar din 2015 ecranul sistemului multimedia se poate comanda și tactil sau prin gesturi. Acum, sistemul iDrive intră într-o nouă eră – sistemul de operare 7.0. Interfața sistemului s-a schimbat radical și a apărut senzorul de proximitate care înseamnă că anumite iconițe sau detalii apar când apropii degetul de ecran. Apoi, nu mai ai meniurile clasice care rulează pe ecran ci le poți configura pe display, câte două sau câte patru în funcție de cât de importante consideri că sunt. Și configurația poți să o schimbi foarte rapid în multiple feluri. Ecranul de 10,25 inci are o rezoluție de iPhone. Apoi, ca și la X5 și Z4 indicatoarele de bord sunt virtuale, în stânga fiind afișat vitezometrul și în dreapta turometrul gradat de la dreapta la stânga. În funcție de modul de condus ales, fundalul afișajului la vitezometru și turometru se schimbă în albastru (Eco, Comfort) sau roșu (Sport, Sport Plus). Zona centrală a indicatoarelor este liberă pentru afișajul hărții de la navigație, a postului de radio sau a diverselor indicații.
DATE TEHNICE | BMW |
---|---|
Model | M850i xDrive |
Motor/ nr. cilindri | V8, bi-turbo |
Cilindree (cmc) | 4.395 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 530/5.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 750/1.800-4.600 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.851/1.902/1.346 |
Ampatament (mm) | 2.822 |
Volum portbagaj (l) | 420 |
Masă la gol (kg) | 1.965 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 3,7 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Consum mixt (l/100 km) | 12,9/7,8/9,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 221 |
MĂSURĂTORI | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 1,7 |
0-100 km/h (s) | 3,6 |
0-130 km/h (s) | 5,4 |
1 km cu start de pe loc (s) | 21,3 |
Reprize | |
Repriz? 70-100 km/h (s) | 2,3 |
Repriză 70-120 km/h (s) | 3,5 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 40,1 |
Consum | |
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 6,89/7,61/9,52 |
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 14,92/9,52/9,17 |
Consum în test (l/100 km) | 11,36 |
Autonomie (km) | 596 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 2.083 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dBA) | 56,5 |
În accelerare maximă | 85 |
Preț (euro cu TVA) | 127.985 |