BMW rescrie de la zero rețeta de succes X1, apelând la ingrediente până nu demult tabu în limbajul casei bavareze: motoare transversale de cilindree redusă și o platformă tehnică ce are la bază tracțiunea față folosită și de monovolumele Seria 2 Active Tourer și Gran Tourer. Test cu X1 xDrive20i de 192 CP. Foto: Bogdan Paraschiv
Condamnată cu vehemență de fani și de publicul larg deopotrivă, tranziția BMW la tracțiunea față, respectiv la sistemele 4×4 ce favorizează transmiterea cuplului motor către puntea anterioară, a fost asemănată cu un act de trădare al valorilor tradiționale. Ceea ce nu intuiau, însă, toți acești contestatari, era că noua strategie va aduce beneficii enorme în materie de eficiență, fără a demonta, de fapt, mitul plăcerii proverbiale de a conduce, făurit cu sudoarea multor ani de experiență bavareză.
X1 este al treilea BMW construit pe platforma modulară UKL, dedicată exclusiv modelelor cu tracțiune eminamente față sau integrală și motorizări montate transversal, nu longitudinal. Primul indiciu al schimbărilor profunde prin care a trecut X1 este designul. Proporțiile atipice de break cu gardă la sol augmentată au fost înlocuite cu un profil clasic de crossover, cu o poziție de condus cu 36 mm mai ridicată, un pavilion și o linie mediană vizibil mai înalte și influențe stilistice evidente venite din zona fraților mai mari X3 și X5. Realizată din oțel, platforma UKL este semnificativ mai rigidă decât cea a vechiului X1, imprimând noului model un raport ideal 50:50 al repartiției maselor pe punți. Majoritatea panourilor exterioare ale caroseriei sunt, de asemenea, modelate din oțel, aluminiul fiind folosit doar pentru capota motorului și elemente ale suspensiilor – MacPherson pe față și multilink pe spate. Amortizoarele adaptive (509 euro), prezente și pe modelul testat, sunt incluse pe lista de opționale, alături de direcția Sport cu raport de demultiplicare variabil (255 euro).
Și la interior, întoarcerea motoarelor cu 90 grade face minuni, dintr-unul dintre cele mai puțin practice crossovere compacte, X1 devenind un campion al spațiului. Cei mai avantajaţi vor fi genunchii pasagerilor de pe banchetă, care se lăfăie nestigheriți, deși ampatamentul de 2.670 mm este cu 9 cm mai scurt decât cel al vechii generații, iar lungimea este surprinzător cu 1 cm mai mică (4,44 m versus 4,45 m). Opțional, bancheta poate culisa 13 cm înainte-înapoi, iar spătarul fracționabil 40/20/40% poate fi înclinat în unghiuri diferite. Portbagajul este și el uriaș: 505 l, respectiv 1.550 l după rabatarea completă a banchetei (420-1.350 l la vechiul X1).
Sistemul xDrive este complet nou. Dacă la modelul anterior puntea spate era cea care propulsa în condiții normale mașina, cuplul fiind redistribuit și către roțile din față în cazul pierderii aderenței, la noul X1 principiul de funcționare a fost inversat. Acum, 100% din cuplu merge uzual către puntea față, iar acest raport variază în permanență grație unui ambreiaj electro-hidraulic montat pe puntea spate. Interesant este că în anumite situații până la 100% din cuplu poate ajunge la roțile posterioare, X1 devenind din neutru ușor supravirator, pentru o stabilitate mai bună la ieșirea din viraje.
Dincolo de orice alte controverse, meritele motorizării turbo de 2 litri și 192 CP cu patru cilindri, injecție directă și distribuție variabilă sunt de necontestat. Configurația L4 îi va nemulțumi pe nostalgicii îndrăgostiți iremediabil de marile motoare aspirate cu șase cilindri în linie, tipic bavareze, însă, în realitate, motorul îi va impresiona chiar și pe cei mai aprigi dușmani ai downsizingului, elasticitatea sa excelentă asigurând reprize de-a dreptul fulminante. Ceea ce surprinde cu adevărat este consumul extrem de redus: medie reală de 7,2 l/100 km versus 6,3 l/100 km oficial. Nici excelenta cutie Steptronic Aisin (nu ZF!) cu opt trepte, standard pentru X1 xDrive20i, nu dezamăgește, fiind suficient de rapidă pentru ca activarea modului manual secvențial să devină în general redundată. Dinamic, ajutat de centrul de greutate coborât și de tracțiunea impecabilă, X1 rămâne referința sportivă a segmentului. Direcția incisivă și trenul de rulare agil, dar ușor rigid cu jantele de 18 inch și suspensia M Sport (346 euro) prezente pe mașina de test, garantează un compromis superb între sportivitate și siguranță.
Verdict AutoExpert
Reinventarea a fost de bun augur. Deși este în continuare referința sportivă a clasei, BMW X1 devine acum mai rafinat și mult mai economic, mulțumită combinației inspirate dintre motorul turbo extrem de potent și rafinata cutie automată cu opt trepte. Oferta de spațiu este, de asemenea, excelentă, X1 putând îmbrăca, în sfârșit, mantia mașinii perfecte de familie.DATE TEHNICE | BMW |
---|---|
Model | X1 xDrive20i |
Motor/nr.cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.998 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 192/5.000-6.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 280/1.250-4.600 |
Transmisie | Integrală permanentă |
Cutie de viteze | Automată/8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.439/1.821/1.598 |
Ampatament (mm) | 2.76 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 1.540/600 |
Volum portbagaj (l) | 505/1.550 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,4 |
Viteză maximă (km/h) | 223 |
Consum u./extr./mixt (l/100 km) | 7,6/5,6/6,3 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | Euro6/146 |
Preț (euro cu TVA) | de la 41.784 |