BMW oferă câte ceva pentru fiecare. Pentru modelul X3, unul dintre cele mai bine vândute modele produse în Bavaria, poți alege între benzină, diesel, plug-in hybrid sau full electric. Pentru acest test am ales PHEV-ul X3 xDrive30e. Foto: Bogdan Paraschiv
Fie că realizăm sau nu, trecem printr-un proces de transformare. Mașinile, așa cum le știam, evoluează, se electrifică, caută să devină mai sustenabile. Motorizările diesel nu au dispărut, dar oferta este destul de limitată. Benzina este dominantă, de cele mai multe ori în combinație cu sisteme mild-hybrid. Apoi soluția de compromis, cea de la jumătatea drumului dintre propulsorul termic clasic și electricul total, câștigă teren. Vorbim aici de sistemele hibrid clasice (motor termic + motor electric + baterie) sau plug-in hybrid (motor termic + motor electric + baterie cu încărcare la priză). Iar unul dintre constructorii premium care excelează în a oferi toate variantele este BMW. Și vorbim aici în special de foarte popular SUV BMW X3.
BMW X3 cu alimentare la priză
OK, BMW nu face și un X3 Hybrid fără alimentare la priză, dar în rest poți alege orice își dorești. Avem modele cu motoare pe benzină sau diesel, dar și electricul iX3. Și, un foarte capabil plug-in hybrid numit X3 xDrive30e, care face obiectul acestui test drive.
Până să disecăm PHEV-ul bavarez, puțină istorie. X3, SUV-ul compact de la BMW are deja trei generații de când a cucerit lumea și clienții care își doreau un SUV care să păstreze dinamica specifică mărcii, dar care să nu fie la fel de mare ca un X5.
Lansat în 2003, modelul a evoluat cu fiecare generație, iar din 2017 avem o generație polivalentă, perfect integrată în gama actuală de modele germane. Din 2019, BMW adăuga și versiunea plug-in hybrid și apoi la jumătatea anului trecut, gama X3 a primit un facelift semnificativ care face SUV-ul bavarez mai atrăgător ca niciodată.
➡ Vezi aici ce ulei Castrol i se potrivește! 💡
Faceliftul a adus modificări la nivelul blocurilor optice, care au acum o formă mai rotunjită, stopuri cu un design superb și o semnătură luminoasă nouă. Mai impresionant este noul interior pe care modelul X3 l-a primit după facelift. Avem planșă de bord complet digitală, comenzi noi separate pentru climatizare, iar grupul de comenzi de pe consola centrală a fost reconfigurat. Pe consolă, lângă levierul cutiei automate regăsim și butonul de pornire.
Pe modelul nostru de test, interiorul își oferă o atmosferă mai primitoare ca niciodată, dublată de un stil modern și feeling premium. Combinația de piele în nuanțele negru și cognac este extrem de inspirată și te va costa 1281 euro ca opțiune. La fel și scaunele M Sport care costă 1015 euro în plus.
Interiorul este suficient de spațios pentru o familie cu trei sau chiar patru membri, chiar dacă portbagajul este mai mic în cazul versiunii cu alimentare la priză. Volumul modelului BMW X3 xDrive30e este de 450 litri, cu 100 litri mai mic față de al unui X3 normal. Bateria amplasată sub podeaua portbagajului ridică pragul de încărcare semnificativ, lucru scos în evidență și de rama din aluminiu de la marginea zonei de încărcare.
Sistem plug-in hybrid
Să trecem și la partea tehnică. Sub capotă regăsim motorul turbo pe benzină de 2.0 litri care dezvoltă 184 CP. Propulsorul termic este secondat de motor electric de 109 CP. Sistemul oferă în total 292 CP și un cuplu maxim de 420 Nm. Pentru a alimenta motorul electric, sistemul are la dispoziție un acumulator Li-Ion de 12 kWh (11,2 kWh net). Oficial, modelul poate rula până la 50 kilometri în mod complet electric. În realitate, la temperaturi de iarnă bucureșteană, bateria rezistă la aproximativ 35 kilometri înainte ca sistemul să comute în modul de rulare hybrid. Pentru încărcare există un port Type 2 amplasat pe aripa stângă față. Sistemul suportă încărcări de maxim 3,7 kW, ceea ce înseamnă că sunt necesare 3,6 ore pentru o încărcare completă la putere maximă. Ideal, X3 xDrive30e se încarcă acasă peste noapte și se poate folosi și o priză casnică pentru asta.
Deși are o greutate totală de 2065 kilograme, X3 xDrive30e rămâne același SUV agil și dinamic pe care îl cunoșteam. Se simte excelent pe virajele abordate sportiv și este mereu predictibil. Avem și mod Sport, dacă vrem ca reacțiile să fie incisive și suspensia ceva mai fermă. Suspensia adaptivă este disponibilă ca opțiune pentru 1025 euro.
În ceea ce privește consumul, acesta s-a menținut în zona 8 litri/100 km, dacă rulăm în mod hibrid, fără a încărca bateria.
Modelul X3 plug-in hybrid are un preț de pornire de 62.892 euro, iar exemplarul nostru de test avea opționale în valoare de 20.500 euro, ceea ce duce prețul total la 83.392 euro.
Verdict AutoExpert
BMW a reușit să facă un X3 electrificat plin de viață, plăcut și foarte dinamic. Nu a sacrificat nimic din calitățile pe care le așteptăm de acest SUV premium compact. În plus, putem rula electric pe o distanță suficientă pentru naveta zilnică.Model | BMW X3 xDrive30e |
---|---|
Motor/nr. cilindri | L4, benzină |
Cilindree (cm3) | 1998 |
Putere max./turaţie (CP/rpm) | 184/ 5000-6500 |
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm) | 300/ 1350-4000 |
Motor electric | |
Putere max./turaţie (CP/rpm) | 109 |
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm) | 265 |
Putere totală ansamblu (CP) | 292 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 420 |
Tracțiune | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L × l × h (mm) | 4708/1891/1676 |
Ampatament (mm) | 2864 |
Volum portbagaj (l) | 450 |
Masă la gol (kg) | 2065 |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 6.1 |
Viteză maximă (km/h) | 210 |
Consum mixt (l/100 km) | 2 |
Emisii CO2 (g/km) | 45 |
Preț (euro, cu TVA) | 62,892 |