Acest argou american, care se traduce convențional prin „entuziasmant, incitant, dătător de energie“, descrie cel mai bine spiritul lui BMW X5 M Competition! Un hiper-SUV care naște pasiuni în sufletul generației Alpha și face generația Z să caute oferte de leasing. Toată lumea se topește când vede mașina asta! Foto: Bogdan Paraschiv
Tunete cutremură văzduhul. Norii se năpustesc din zare, întunecă privirile și rațiunea pasionaților de mașini. În 3,9 secunde, cât le ia rafalelor să atingă 100 km/h, ești convins că ăsta e scopul la care aspiri. Cei din generația X, în care mă regăsesc și eu, pot crede că vorbesc despre un McLaren F1 sau măcar un BMW M2 Competition. Dar am o veste să vă dau, bătrânilor! Coupé-ul nu mai e la modă.
Supercarurile au fost modelate după preferințele generațiilor mai tinere și arată… diferit de cele la gândul cărora salivam noi acum două-trei decenii. Sunt înalte, grele, gata să escaladeze culmile munților cu talentul cu care atacă virajele pe circuitele de viteză. Exagerez? Deloc! Subiectul de azi, BMW X5 M Competition, vine cu tracțiune integrală permanentă și cu o gardă la sol de 21,4 cm, dar dispune de bare stabilizatoare active, care anulează ruliul. Deci, nu mai vorbesc despre un supercar, ci despre un hiper-SUV. De ce hiper și nu super? Păi, pentru că atinge 290 km/h și intră în „clubul greilor“ care ating suta în sub 4 secunde.
➡ BMW X5 Hydrogen a intrat în producția de serie 💡
Sigur că ecologiștii care se dau în vânt după Tesla Model X Plaid, ce ajunge la 100 km/h în 2,6 s, se prăpădesc de râs, dar aici mai intervine un factor, subiectivitatea. Adică, un litru de alcool dublu rafinat de 96° produs în laborator n-o să poată egala niciodată savoarea a două păhărele de whiskey de 43° maturat în butoaie de stejar. Pentru că demarajele și reprizele lui X5 M Competition nu sunt doar o chestiune de cifre. De fapt, cifrele cad în plan secund, acoperite de senzații.
Ca la orice M pursânge, ai pe volan două taste roșii, configurabile, numite M1 și M2. Eu am reglat toți parametrii în cele mai agresive setări, Sport și Sport Plus, la apăsarea clapetei M1, și în cea mai relaxantă setare, Efficiency, pentru motor și Comfort pentru restul subansamblurilor, la activarea modului M2. La ambele, am lăsat 4WD în modul Normal, pentru că în Sport foarte mult din forța de propulsie se mută pe puntea din spate, pentru a favoriza drifturile controlate.
Doar un click între blândețe și agresivitate
Am activat M1 de fiecare dată când am simțit nevoia de adrenalină și M2 în restul timpului. Dincolo de motor, suspensie, direcție, frâne și sistem de tracțiune integrală, mai poți seta și viteza de schimbare a treptelor, în trei pași, de pe maneta cutiei de viteze. Cea mai rapidă setare te plesnește peste ceafă precum mami când faci prostii, asigurându-se că nu pierzi nicio fracțiune de secundă fluxul puterii la roată. Cea mai lentă e alegerea optimă pe șosea, îmbinând confortul unei cutii de X5 cu viteza uneia de M.
Odată reglați toți parametrii, începe spectacolul. Activez M1 (selectabil și cu motorul oprit, pentru a face impresie de la prima cheie) și apăs butonul roșu dintre scaune. Toată caroseria se cutremură sub forțele generate de V8-ul trezit la viață, ca la un muscle car american, iar decibelii caută scăpare pe cele patru țevi, cu un bâlbâit baritonal. Dau două șprițuri, și la fiecare apăsare a pedalei, mașina se înclină spre dreapta sub cuplul imens al V8-ului, iar clapetele deschise ale eșapamentului îmi trezesc simțurile. Mă bucur de fiecare moleculă de benzină arsă în cilindru, dar știu că posesorii de Tesla Model X Plaid aruncă cu agheasmă spre mine, considerându-mă distrugătorul planetei.
➡ Totul despre X5 M Competition! 💡
Așa că selectez M2, iar V8-ul sună civilizat precum Arnold în roba papei Francisc, rostind discursul tradițional în fața sinodului. Cele două turbosuflante și clapetele de pe eșapament îi ponderează pornirile animalice și pornesc melodia. Exploziile din camerele de ardere nu mai dau buluc spre evacuări nici când dai șprițuri. Se pierd timid prin cotloanele eșapamentului. Sunt chiar acoperite de sunetul inducției de aer, pe un fond de murmur V8 rafinat la extrem.
Dar la naiba cu posesorii de Model X Plaid și de iX! Și, în general, cu toți posesorii de SUV-uri electrice mari or mai fi pe lumea asta! Eu am plantat trei copaci, merg cu transportul în comun, cu bicicleta, cu trotineta electrică și pe jos. Așa că rămân la M1, ca să simt fără rezerve spiritul Motorsport. Deci, rămân la M1 și, deși sunt conștient că e sâmbătă, aleg ruta București – Râșnov. Masochism la cele mai înalte cote să duci M-ul de 625 de cai pe cea mai aglomerată rută din România. Lipsă de profesionalism să-i măsori și consumul. Și, cum pe mine mă caracterizează ambele descrieri, iată-mă spunându-ți că X5 M Competition a consumat cam 20 l/100 km în oraș și aproximativ 12 în afară, pe drumul de dus, la deal. La întoarcere, pe DN1A, s-a mulțumit cu 10.
Motorul și cutia sunt aceleași de la M5 Competition, deci orice depășire, la orice viteză și în orice circumstanțe, este cvasiinstantanee, iar forța dezvoltată de propulsor mă ia ușor prin surprindere. Mă mai pomenesc depășind calupuri de câte zece mașini, deși, când am semnalizat, nu intenționam să trec decât de două. Și, oftând, mă trezesc întrebându-mă cum naiba s-a ajuns aici?
➡ Configurează aici un X5 M Competition! 💡
Cât caut răspunsul, porțiunile cu două benzi ale virajelor de la Posada îmi relevă alte trăsături. Atac în forță, remarc că mașina nu se înclină. Forțez încă puțin, și M-ul supravirează blând. Trădează tendința de a transmite o mai mare parte a puterii către puntea din spate, chiar și cu 4WD în modul Normal. Sigur, nu forțez nota, știind că 2,5 tone și 750 Nm nu lasă loc de greșeală. Te asigur însă că X5-ul ăsta ridică tensiunea și strânge sfincterele ca un M veritabil. Totuși, de la înălțimea poziției de conducere, am rezerve mai mari în a-l instiga până să ajung să-l cunosc bine.
Dacă conduci ponderat și ți l-ai cumpărat doar ca să ai rezerve sub pedală, configurezi M2 așa cum am făcut-o eu și ai un SUV care rulează suveran în orice condiții, cu motorul care nu se turează niciodată peste 2000 rpm și nu face zgomot. Totuși, anvelopele cu talon mic și de suspensia reglată relativ sportiv chiar și în cea mai confortabilă setare, scutură.
Verdict AutoExpert
Un amalgam de senzații extreme, care nu iartă niciun organ de simț. X5 M Competition îți gâdilă fiecare receptor cu rafinamentul unui SUV de lux sau vibrează și răcnește ca un muscle car. Două caractere opuse, care se exprimă în toată plenitudinea, succedându-se la apăsarea unui buton.- Senzații extreme pentru toate simțurile
- Finisaje luxoase
- Rafinament de primă clasă la rularea de zi cu zi
- Preț mic, raportat la ale rivalilor
- Preț mare, raportat la restul gamei X5
- Consum pe măsura plăcerii
Date tehnice | BMW |
---|---|
Model | X5 M Competition |
Sistem de propulsie | mild hybrid |
Motor termic | |
Configurație/nr. cilindri | V8, turbo |
Cilindree (cm3) | 4395 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 625/6000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 750/1800–5800 |
Motor electric | |
Putere maximă (CP) | 12 |
Cuplu maxim (Nm) | 200 |
Putere totală ansamblu (CP) | 625 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 750 |
Tracțiune | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L × l × h (mm) | 4948 × 2015 × 1762 |
Ampatament (mm) | 2972 |
Masă la gol (kg) | 2475 |
Volum portbagaj (l) | 560/1870 |
Capacitate brută baterie (kWh) | 0,48 |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 3,9 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Consum mixt (l/100 km) | 12,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 291 |
Preț de bază (euro) | 145.894 |
Preț exemplar testat (euro) | 173.569 |