TEST BMW X5 xDrive40e. Dincolo de rațiunea personală a proprietarului, care chiar poate fi ecologist convins, uneori un SUV cu propulsie hibridă poate fi şi un element de statut. Am testat BMW X5 xDrive40e într-un regim corect, pentru a vedea cât de departe te pot purta aripile electrice. Foto: Bogdan Paraschiv
BMW X5 este un SUV premium care nu mai are nevoie de nicio prezentare. Dacă pentru clienţii pretenţioşi BMW oferă o versiune de performanţă, X5 M, tot despre clienţi cu dorinţe precise este vorba şi în cazul versiunii cu propulsie hibridă – X5 xDrive40e.
Modelul este animat de un sistem hibrid de propulsie care funcţionează în paralel. Concret, poate rula bazându-se doar pe motorul termic, doar pe cel electric de tracţiune, sau pe ambele concomitent. Încadrarea în lumea hibrizilor de tip ˝plug-in˝ se face datorită faptului că bateria de acumulatori de 9 kWh se încarcă de la o priză normală (prin intermediul unui încărcător special), iar timpul necesar unui ˝full˝ electric este de 3 ore şi 50 de minute (dacă se utilizează o staţie specială BMW de încărcare rapidă, timpul este redus la 2 ore şi 45 de minute).
Motorizarea clasică are o capacitate de 2 litri şi produce 245 CP. Motorul electric produce 113 CP şi este montat între cel termic şi transmisia automată cu 8 trepte. În total, BMW X5 xDrive40e are o putere maximă de 313 CP.
Ansamblul propulsor are trei moduri de funcţionare: Auto eDrive (dacă bateria este încărcată, X5 este pus în mişcare de motorul electric, urmând ca odată depăşită viteza de 70 km/h să intervină şi motorul termic), Max eDrive (automobilul funcţionează bazându-se strict pe motorul electric, autonomia promisă fiind de 31 km, după care se comută automat modul Auto eDrive) şi Save (motorul electric este ţinut în stand-by, energia din baterie protejată, X5 deplasându-se animat exclusiv de motorul alimentat cu benzină).
Stil de condus corect
Prima etapă a testului nostru a vrut să pună la încercare autonomia pur electrică. Trebuie menţionat că, deşi în acte sunt anunţaţi 31 de km, la decuplarea automobilului de la priză, cu bateria încărcată complet, era afişată o autonomie calculată de computerul de bord de 29 km. Şi am pornit încrezător, punând cap la cap toate sfaturile de condus economic însuşite de-a lungul anului. Atenţie însă, pentru că un utilizator normal nu ar împinge niciodată experienţa la extrem, am căutat o cale de mijloc, un stil care cred că ar fi echilibrat în medie.
Am urmărit ca aceelerările să fie progresive, niciodată bruşte, la fel şi frânările (cu anticipaţie pe cât posibil). Pornirile de pe loc la semafoare s-au făcut în mod civilizat şi, foarte important, am respectat viteza maximă admisă în mediul urban (60 km/h în Bucureşti). Aici vine partea mai puţin plăcută; într-o zi spălată bine de ploaie din belşug, ghinionul a făcut ca traficul să fie mai îmbâcsit chiar şi faţă de o zi specială, aşa că viteza maximă, dar mai ales cea medie din test, au avut de îndurat.
- Dinamica automobilului şi senzaţia trăită de şofer la volan
- Imaginea foarte bună a modelului
- Spaţiul interior şi ergonomia atent studiate
- Autonomia electrică reală este cam mică
- Direcţia este prea moale pentru un BMW
Test consum
Traseul nostru de test are 19 km şi traversează artere importante (automat aglomerate). În ciuda încercărilor mele de a proteja bateria, la 13,9 km.
Nici estimarea din mapa de presă, de 31 km, nici cea a computerului de bord, de 29 km de rulaj pur electric, nu au stat în picioare. Realitatea traficului bucureştean (foarte aglomerat, ce-i drept) ne-a pus în faţa unei autonomii electrice de 13,9 km. În mod de operare hibrid cu bateria descărcată, consumul de benzină în oraș a fost de 15,5 l/100 km. La drum lung, tot cu bateria descărcată, consumul s-a oprit la valoarea de fix 9 l/100 km, cifre care sunt mai lesne de înţeles dacă ne gândim că motorul termic de 2 litri are de însufleţit un gabarit de 2.230 kg.
Verdict AutoExpert
BMW X5 plug-in hybrid nu este un model care să-ţi aducă o economie enormă în portofel, însă este o altă interpretare a SUV-ului de lux. Totuşi, în situaţia în care faci deplasări zilnice scurte, nu e exclus să auzi destul de rar motorul termic. Şi negociezi altfel şi dările către stat.DATE TEHNICE | BMW |
---|---|
Model | X5 xDrive40e |
Motor termic/nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.997 |
Putere max./turaţie (CP/rpm) | 245/5.000-6.500 |
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm) | 350/1.250-4.800 |
Motor electric | |
Putere max./turație (CP/rpm) | 113/3.170 |
Putere totală (CP) | 313 |
Cuplu total (Nm) | n.c. |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
Transmisie | integrală |
L/l/h (mm) | 4.886/1.938/1.762 |
Ampatament (mm) | 2.933 |
Volum portbagaj (l) | 500-1.720 |
Masă la gol/sarcină utilă(kg) | 2.230/750 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 6,8 |
Viteză maximă (km/h) | 210 |
Capacitate baterie (kWh) | 9 |
Timp încărcare 220 V | 3h 50min |
Consum mixt (l/100 km) | 3,3 |
Emisii CO2 (g/km) | 78 |
Preţ (euro cu TVA) | de la 71.176 |