De mult n-am mai întâlnit o mașină de clasă mică cu o personalitate atât de puternică precum noul C3. Exteriorul extrovertit și habitaclul elaborat îl scot din mulțime, însă cum se prezintă tehnic raportat la colegii din segment? Test Citroen C3 în varianta 1.6 BlueHDI 100 și echiparea de top, Shine. Foto: Bogdan Paraschiv
Modelul de clasă mică este best-sellerul casei franceze: de la lansarea primei generații, în 2002, Citroen a vândut peste 3,5 milioane de unități. Indiferent de generație, rețeta găsită de Citroen a fost, invariabil, originalitatea. Pe bună dreptate: la ce bun să copiezi tendințele, când poți să fii diferit? Atât de diferit încât, după patru zile de test în care am furat privirile curioase ale multor șoferi și pe cele admirative ale șoferițelor, acum, după ce am rămas fără C3 mă simt…comun. Încă mă întreb ce atrage atât de mult atenția la a treia generație a modelului? Să fie zona frontală masivă, cu blocuri optice și prize de aer grupate pe trei rânduri, silueta dominată de inovatoarele protecții Airbump pline cu aer și de arcele roților cu cel mai mare diametru din segment (640 mm), ce completează perfect jantele de 17 inch, sau poate stopurile cu semnătură luminoasă 3D? N-am idee, însă un lucru este clar: rezultatul este spectaculos!
Protecțiile din plastic care pot părea excesive sunt extrem de folositoare în oraș. Combinate cu consolele scurte și cu garda la sol de 13,8 cm, acestea îl transformă pe C3 într-o mașină insensibilă la zgârieturi, borduri și gropi, deci perfectă pentru mediul urban. Cum în perioada testului în București erau munți de zăpadă, mașina s-a comportat precum un mini-SUV, fără să-mi dea emoții la trecerea prin șleauri sau când mi-am făcut loc prin zăpada înaltă formată în lateralele parcărilor strâmte.
Totuși, dincolo de abundența de protecții, exteriorul este extrem de șic și mai ales foarte personalizabil: francezii propun standard pentru echiparea Shine nouă culori pentru caroserie și trei culori pentru ansamblul plafon – carcase oglinzi – rame pentru proiectoarele de ceață, astfel că exemplarele cu exterior identic vor fi rare.
Pe cât de protejat este exteriorul, pe atât de elaborat este habitaclul. Doar privind scaunele, a căror tapițerie îmbină două tipuri de stofă, piele lucioasă și piele întoarsă, sau volanul teșit, acoperit cu piele în două culori, am realizat atenția acordată de francezi noii generații a mașinii.
Clienții pot pot opta pentru patru combinații prestabilite de culori interioare, asortate de specialiștii din hexagon pentru a satisface și cele mai rafinate gusturi. Așezat în scaunul confortabil, admir un tablou de bord cu linii simple, atent finisat. Număr doar patru butoane și un potențiometru pe consola centrală. Unde-au ascuns francezii toate controalele unei mașini extrem de dotate pentru clasa mică? Cea mai mare parte a lor și-a găsit refugiul pe display-ul tactil de 7 inch, care are pe margine șase iconițe sugestive, ce accesează meniurile diferitelor sisteme: climatizare, navigație, sunet, telefon, multimedia și asistență. Accesându-le, se deschid submeniuri clar structurate, cu butoane mari și ușor de selectat.
Apreciez din plin menținerea potențiometrului de volum pe consolă și micuțul spațiu aderent și moale de sub butoane, perfect pentru a găzdui telefonul mobil fără a-l zgâria. Deschid torpedoul și descopăr cel mai mare spațiu din clasă, atât de adânc încât pare că nu se mai termină. Impresionează și planșa de bord în două culori cu piele în zona centrală, la fel ca cea de pe scaune, care vine în contrast cu plasticul tare din zona superioară a bordului și prizele de aer dreptunghiulare cu margini rotunjite suprapuse peste gurile de ventilație. Pornesc apoi prin trafic și descopăr adevăratul atu al mașinii: confortul la rulare.
Denivelările urbane sunt filtrate de-a dreptul impresionant chiar și cu roțile de 17 inch, semn că Citroen a reglat suspensiile MacPherson pe față și semiindependentă pe spate preponderent pentru confort. În plus, vechea platformă A adusă la zi nu își arată vârsta: mașina este mai rigidă ca oricând, pentru că la fabricarea sa s-au folosit, pentru prima oară în istoria modelului, adezivi structurali pe lângă sudura convențională. În plus, Citroen a adăugat ranforsări suplimentare în forma literei H sub scaunele față, pentru ameliorarea comportamentului la accidente, pe care însă nu le-am testat. E drept, platforma rigidă este ajutată mult și de elementele bine asamblate din habitaclu, care creează impresia unei mașini închegate. Totuși, dacă denivelările scurte, precum limitatoarele de viteză, sunt trecute mai rapid, suspensia spate devine zgomotoasă.
Direcția este un alt avantaj în rularea urbană. La viteze mici, forța de acționare a volanului este foarte scăzută, iar diametrul de bracaj de doar 10,7 metri ajută din plin la parcări și întoarceri. De mare ajutor este și suprafața vitrată impresionantă, cu lunetă generos dimensionată. Adăugați în ecuație și camera video pentru marșarier (217 euro) și aveți imaginea unei mașini extrem de manevrabile în spații strâmte. Marea noutate în segment este însă camera de parbriz montată în spatele oglinzii retrovizoare. Rezoluția de 2 Mp și unghiul larg, de 120 de grade, permit realizarea de fotografii sau filmări full HD, ce pot înregistra inclusiv viteza și coordonatele GPS și care pot fi stocate în memoria internă de 16 GB. Dacă descărcați pe smartphone o aplicație gratuită pusă la dispoziție de Citroen, compatibilă cu Android și iPhone (nu și cu Windows), le puteți publica ușor pe rețelele de socializare. Mai mult, un eventual impact declanșează salvarea automată a ultimelor 30 de secunde dinaintea impactului și primelor 60 de secunde de după impact, pentru a utiliza filmul ca probă în fața autorităților.
Sunt, însă, câteva detalii perfectibile, precum maneta din stânga volanului, al cărei prag de cuplare a fazei lungi este prea sensibil, astfel că atunci când dai un flash, poți realiza că ai cuplat accidental faza lungă. Sau sistemul pentru ștergătoarele automate de parbriz, care se cuplează automat atunci când vrei de fapt să dai un simplu impuls, pentru ca ștergătoarele să funcționeze o singură dată. Pentru a-l anula, trebuie repetată mișcarea. Desigur, sunt doar detalii care pălesc în fața opțiunilor rarisime pentru segmentul mașinilor mici: unde mai găsiți patru geamuri electrice cu deschidere automată pe impuls, sau display personalizabil cu trei scheme de culori la alegere?
Sub capota exemplarului nostru toarce ultima versiune a motorului diesel de 1.560 cmc. Cu un sunet sesizabil în habitaclu, aceasta dezvoltă un cuplu arhisuficient pentru cele 1.301 kg ale mașinii, dar nu este pe deplin ajutat de cutia de viteze cu cinci trepte lungi. Astfel, la rularea în oraș, rar veți ajunge în treapta a patra, sau chiar deloc, dacă vă decideți să mergeți legal. Schimbătorul se mișcă bine, exact, însă cursele ample accentuează confortul în utilizare în detrimentul sportivității. Este lăudabil consumul pe care l-am obținut fără efort de-a lungul drumurilor prin oraș, de 6,45 l/100 km.
Bancheta este prevăzută cu trei tetiere reglabile, fiind gândită pentru trei persoane. Acestea vor descoperi un loc primitor dacă măsoară până la 1,80 m, dar dacă depășesc această înălțime, vor întâmpina limitări în special la cap: splendidul plafon vitrat al exemplarului nostru (433 euro) a determinat reducerea înălțimii interioare, pentru a face loc jaluzelelor orizontale glisante. Spațiul la umeri, mai mare cu 2 cm decât la generația anterioară, este arhisuficient pentru doi adulți, dar nu și pentru trei călători.
Ne deplasăm spre spate, pentru a descoperi cei 300 de litri ai portbagajului, care îl plasează la mijlocul clasei, peste rivali precum Ford Fiesta și Peugeot 208, dar sub Skoda Fabia. Spătarul banchetei se rabate asimetric, dar suprafața creată nu este plană.
La drum întins, treptele lungi ale transmisiei își arată roadele: la 130 km/h, motorul rulează cu doar 2.400 rpm, fapt care permite un consum de 6,3 l/100 km. Pericol de a rămâne în pană de motorină? Reduceți viteza la 90 km/h și, împreună cu o doză apreciabilă de plictis, veți consuma doar 3,7 l/100 km. Pe porțiunile virajate, C3 se comportă nesperat de bine pentru o mașină atât de confortabilă. Firește, nu trebuie să vă așteptați la incisivitatea lui Ford Fiesta, dar C3 suportă un rulaj alert fără să creeze emoții călătorilor. Șoferul este permanent în control, ajutat de direcția care se întărește suficient pentru a accentua senzația de stabilitate, dar care ar putea oferi un feedback mai concludent în virajele atacate la limită. Frânele, în schimb, nu-și pierd eficiența și progresivitatea la folosirea repetată în pantă și, în plus, sunt bine echilibrate: dacă ratați punctul de frânare și exagerați cu dozarea lor pe viraj, nu riscați să vă răsuciți pe șosea.
Verdict AutoExpert
Dacă ar trebui să aleg cel mai spectaculos exponent al clasei mici, acesta ar fi Citroen C3. Însă nu numai aspectul impresionează la cea de-a treia generație, ci și confortul de top oferit de suspensia moale și de scaunele comode. Rularea în oraș este o plăcere, datorită suprafeței vitrate mari și a excelentei manevrabilități. Motorul diesel se face auzit în habitaclu, dar compensează prin cuplul bun și prin consumul excelent.
DATE TEHNICE | Citroen C3 Shine 1.6 BlueHDI 100 |
---|---|
Cilindree (cmc) | 1.560 |
Putere maximã/turație (CP/rpm) | 99/3.750 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 254/1.750 |
Transmisie | fațã |
Cutie de viteze | 5 trepte, manualã |
L/l/h (mm) | 3.996/1.749/1.474 |
Ampatament (mm) | 2.539 |
Volum portbagaj (l) | 300 |
Masã la gol (kg) | 1.165 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 10,6 |
Vitezã maximã (km/h) | 185 |
Consum mixt (l/100 km) | 3,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 95 |
Preț (euro cu TVA) | 15.300 |