Citroen C5 Aircross reprezintă ofensiva Citroën asupra celui mai iubit segment din Europa. În test versiunea pe benzină 1.6 PureTech de 180 CP, cutie automată cu 8 trepte și sistem Grip Control cu Hill Assist.
Foto: Dragoș Savu
De peste 100 de ani Citroën scrie o frumoasă poveste în industria auto. Încă de la apariție, Citroën și-a creat o bună reputație prin patentarea a numeroase tehnologii inovative, dintre care amintim pe scurt modelul Traction Avant, primul automobil de mare serie cu caroserie autoportantă și tracțiune față, precum și celebrul sistem de suspensie hidro-pneumatic ce echipa începând cu anii 1955, revoluționarul model DS.
Citroën este și la originea apariției sistemului de faruri direcționale, foarte apreciate pe drumurile virajate, ce se regăseau pe modele DS și SM încă din 1970.
Mulți ani sinonimă cu „plutirea”, marca Citroën încearcă acum să rescrie istoria și să ne convingă că proverbialul confort se regăsește și dincolo de suspensiile hidropneumatice și anume în calitatea materialelor, habitabilitate, spații de depozitare, calitatea aerului din habitaclu, acustica și altele.
Cu gândul la raliuri
Pentru a face așadar uitată „hidropneumatica”, Citroën a gândit un nou sistem de suspensii, dar care beneficiază de peste 20 de patente în motorsport, practic o soluție tehnică mai economică, dar cu un efect similar grație amortizoarelor hidraulice progresive. Sistemul inspirat direct din cel utilizat în raliuri pe Citroën C3 WRC, se dovedește incisiv în special la viteze ridicate și în viraje.
Dar avantajele reale se remarcă la trecerea peste denivelările care sunt absorbite progresiv, suspensia controlând practic și faza de compresie, dar și pe cea de detentă (rebound), ceea ce are ca efect și diminuarea masivă a ruliului și amplifică senzația că mașina este lipită de drum.
Un efect secundar este întărirea gradului de amortizare pe măsură ce suspensia se comprimă, spre exemplu la frânare. Desigur, pe un drum forestier, cu gropi mari și dese, sunt ceva zgomote la puntea spate, dacă mașina este descărcată, dar firești la un automobil cu un astfel de gabarit și mai ales în cazul echipării cu roți pe 19 inci.
Am apreciat în schimb ajutorul pe care îl ai din partea suspensiei la frânare și accelerare, precum și la trecerea peste vârfuri de pantă și „cocoașe”.
Habitaclu modular
Confortul este amplificat și de noile scaune Advanced Confort, care oferă o bună susținere laterală, superioară, fiind confecționate dintr-o spumă poliuretanică de înaltă densitate, precum și de insonorizarea foarte bună a habitaclului și filtrarea eficientă a aerului.
De insonorizare sunt răspunzătoare și geamurile dublu-laminate. Am apreciat foarte mult poziția joasă la volan, scaunul cu reglaje ample, inclusiv la nivelul volanului care se poate poziționa aproape vertical, exact ca într-o mașină de raliu, dar mai ales vizibilitatea exterioară, grație suprafețelor vitrate mari.
Bancheta spate, unică în segment, are trei locuri individuale, culisabile independent, atât în lungime (150 mm) cât și ca înclinare. Acest sistem oferă un avantaj major nu doar pentru pasageri, dar și pentru spațiul de încărcare din portbagaj, care pornește de la 580 litri și poate ajunge până la 1.630 litri, putând primi obiecte lungi de până la 1,9 metri.
Un alt punct forte îl reprezintă echiparea. În varianta testată, propulsată de motorul de 1,6 litri turbo de 180 CP am avut la dispoziție vârful de echipare Shine, care începe de la 30.300 euro (cu TVA). Interesant este că Citroën România a anunțat cu această ocazie că Aircross va dispune de toate echipamentele de confort și siguranță încă de la prima echipare.
Astfel, încă de pe varianta standard există sistemul audio cu opt boxe și ecran tactil de 8 inch. Sunt disponibile de asemenea peste 20 de sisteme de siguranță activă și pasivă care pe lângă ABS+AFU+ESP și ASR includ și pachetul AFIL: avertizor depășire involuntară bandă de rulare, Active Safety Brake, Alertă Risc de Coliziune, Recunoaștere indicatoare rutiere și recomandări, Coffee Break Alert și Alertă Atenție Șofer.
De la nivelul doi (Feel) este introdus sistemul de climatizare bi-zonă, iar pentru Shine există în plus faruri full LED, încărcător wireless pentru telefon și sistemul Pack Drive Assist care include Pack Safety+ Regulator de viteză adaptiv și Stop&Go. Se mai adaugă aici sistemul de asistare la deplasarea pe autostradă (Highway Driver Assist) foarte util la păstrarea distanței față de vehiculul din față și cameră pentru marșarier.
În aceste condiții lista de opționale include în special elemente de personalizare precum tapițerie piele, scaune cu funcție masaj, plafon vitrat, diferite combinații cromatice pentru elementele de design etc.
De asemenea, opțional, dar noi îl recomandăm cu căldură, sistemul ConnectedCAM Citroën (194 euro), practic o cameră video HD ce înregistrează permanent călătoria, păstrând ultimele 6 ore sau în cazul unui accident ultimele 30 de secunde + 1 minut după accident. Imaginile pot fi descărcate de către utilizator în propriul laptop.
Un alt sistem oferit opțional pentru oricare dintre echipări sau motorizări este Grip Control. Printr-un comutator rotativ acesta modifică rata de răspuns a transmisiei, motorului și sistemelor de siguranță activă (precum ESP și Hill Descent Control) în funcție de programul selectat (Normal, Zăpadă, Denivelări) oferit pentru doar 309 euro. Acest sistem nu mai este condiționat acum de dimensiunea jantelor și nu mai vine la „pachet” cu pneuri all-season.
Impresionează intrumentarul de bord digital, cu indicații lizibile și ușor de urmărit ce poate fi personalizat în mai multe moduri prin simpla acționare a unui buton rotativ aflat pe volan. Un detaliu interesant, indicatorul de kilometraj apare în partea superioară ca o scală radio clasică, iar designul general amintește de cel al avioanelor. Șoferul poate alege modul „navigație” iar întregul display devine o hartă digitală.
Sistemul de climatizare a fost integrat în ecranul tactil central, ceea ce a făcut să dispară orice comutator rotativ, cu excepția celui de volum radio. O soluție elegantă, modernă, dar nu și practică, lipsa unui comutator obligând adeseori șoferul să-și ia privirea de la drum. De altfel, și alte funcții sunt tactile, precum încălzirea în scaune și acționarea sistemului CarPlay, sisteme ce necesită o oarecare adaptare.
Micul mare turbo
Odată ieșit din extazul admirării numărului interminabil de detalii de design și echipamente, te bucuri de o rulare confortabilă și silențioasă. Motorul urcă voios în ture acompaniat de un sunet plăcut cu accente sportive. Acesta este cuplat la o cutie automată cu 8 trepte. Schimbările sunt fluide, cutia este reactivă atât pe accelerare cât și pe retrogradare și înțelegi repede de ce a fost preferată în detrimentul altor variante.
Funcționează atât de bine încât nu simți nevoia să o utilizezi în modul manual, selectabil de la un buton aflat la baza joystickului, similar cu cel prezent și pe 3008. Două butoane aflate pe consolă îți fac viața ușoară, pe de o parte cel „ECO” care te ajută să utilizezi resursele rațional, iar pe de alta cel „SPORT” care te face să-ți consumi cu plăcere adrenalina. Desigur, în modul „SPORT” motorul se „încordează” menținând permanent o turație mai ridicată și schimbarea treptelor are loc la un regim mai înalt de turație.
Întregul pachet este perfect sicronizat, motorul, transmisia și suspensia lucrând complementar și eficient indiferent de modul în care se rulează. Sigur, reprizele sunt puțin penalizate de cutie în modul auto, selectarea treptei optime la kickdown fiind ușor lentă, dar în mers normal deplasarea cu C5 Aircross este o adevărată plăcere. Am remarcat frânele rezistente și eficiente, măsurătorile indicând sub 40 metri de la 100 km/h, ceea ce pentru un automobil de peste 1.600 kg este mai mult decât onorabil.
Un preț atractiv
La nivelul de echipare oferit standard, C5 Aircross nu prea are rival. În varianta de bază ce va beneficia de motorul 1.2 PureTech de 130 CP și cutie manuală cu șase trepte costă 21.600 euro. Cutia automată este disponibilă de la varianta 1.6 PureTech de 180 CP care începe de la 26.900 euro. La lansare beneficiază în plus de 1.000 euro discount.
De altfel pentru România, gama de preț se întinde între 21.600 și 33.700 euro, ceea ce înseamnă că principalii rivali sunt Ford Kuga sau Hyundai Tucson, în timp ce fratele de platformă Peugeot 3008 rivalizează direct cu VW Tiguan.
Ofensiva „electrică” va începe la Citroën încă din 2020, iar gama C5 Aircross nu va scăpa de valul schimbării fiind așteptat un hybrid plug-in care va combina un motor termic de 1,6 litri turbo și 180 CP cu un motor electric de 110 CP, puterea totală a sistemului de 225 CP fiind transmisă la puntea față prin intermediul unei cutii automate cu 8 trepte.Bateria de 11,8 kWh va oferi o autonomie de 50 km în mod electric.
În concluzie, C5 Aircross este un SUV spațios care oferă modularitatea unui MPV cât și aspectele practice ale un SUV, grație gărzii la sol de 23 cm și a sistemelor de asistare în teren. Confortul este demn de renumele Citroën și echiparea este completă încă din standard. Din punctul meu de vedere, va fi una din referințele clasei.
Verdict
Un SUV adevărat ca spațiu și un MPV prin modularitate. Sistemele importante de siguranță sunt standard. Noul SUV C5 Aircross se dorește a fi un exemplu de confort, grație noilor suspensii, a scaunelor și spațiului interior.
- Confort la rulare de clasă
- Scaune cu un bun compromis între fermitate și susținere laterală
- Banchetă spate cu trei locuri individuale și culisabile
- Accesare sistem climatizare doar tactil
- Punte spate ușor rigidă la denivelări mici
DATE TEHNICE | Citroën C5 Aircross |
---|---|
Model | 1.6 PureTech 180 EAT8 Shine |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.598 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 181/5.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 250/1.650 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | automată cu 8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.500/1.669/1.654 |
Ampatament (mm) | 2.730 |
Volum portbagaj (l) | 580/ 720 |
Masă la gol (kg) | 1430 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 8,2 |
Viteză maximă (km/h) | 219 |
Consum mixt (l/100 km) WLTP | 7,1-8,0 |
Emisii CO2 (g/km) WLTP | 161-181 |
MĂSURĂTORI QATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 4,0 |
0-100 km/h (s) | 8,8 |
0-130 km/h (s) | 14,2 |
0-150 km/h (s) | 19,3 |
1 km cu start de pe loc (s) | 29,9 |
Reprize | |
Repriz? 70-90 km/h în D (s) | 3,5/3,9 |
Repriz? 70-120 km/h în D (s) | 8,3/9,3 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 39,4 |
Consum | |
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 5,74/6,41/8,55 |
În oraș/drum național/autostradă (l) | 9,52/7,09/8,20 |
Consum în test (l/100 km) | 8,33 |
Autonomie (km) | 599 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 1.653 |
Zgomot interior | |
La 50 km/h (dBA) | 57,7 |
În accelerare maximă | 74,1 |
Preț (euro cu TVA) | 30.300 |