Test comparativ. Am comparat cinci crossovere compacte. Toate sunt animate de cea mai populară combinație din segment: tracțiune față și motor turbodiesel mic spre mediu.
Cine poate nega faptul că tracțiunea integrală este scrisă în ADN-ul crossoverelor? Acestea reprezintă ultima za a lanțului evoluției unei specii pornite de la primul off-roader. Și, întorcându-ne puțin în timp, cine și-ar fi putut imagina un Mitsubishi Pajero sau un Range Rover fără sistem 4×4, asta ca să dăm doar două exemple? Aceste simboluri ale automobilelor probabil că nici n-ar fi fost proiectate dacă n-ar fi fost nevoie de o caroserie care să îmbrace sistemul cu patru roți motoare, considerat în acea perioadă un plus formidabil.
Astfel, pare o absurditate, o contradicție incredibilă, să descoperim că SUV-urile și crossoverele care se vând din ce în ce mai bine în Europa – acum ele dețin peste 25% din vânzări – au cu preponderență tracțiune pe două roți. Mai mult, producătorii de automobile oferă la multe modele de clasă mică doar tracțiune față, tracțiunea integrală fiind disponibilă la mai puțin de 50% din modele și fiind cuplată cu motorizări mai puternice și echipări de top. Este o alegere dictată de cruda lege a cererii și ofertei.
Într-adevăr, oamenii iubesc acest gen de autovehicule în mare parte pentru imaginea lor, însă și pentru poziția de conducere elevată, vizibilitatea și caracterul lor practic, dar refuză să mai adauge câteva mii de euro pentru inscripția AWD sau 4WD lângă numele modelului.
Astfel, clienții consideră că cele patru roți motrice nu sunt des folosite și că sistemul este de prisos. Și că, dacă o să ningă, se vor baza pe diversele sisteme electronice de asistență și pe anvelope de iarnă. Ei bine, nu e chiar adevărat…cel puțin, nu întotdeauna. Însă nu este locul perfect pentru a face acest gen de clarificări.
Provocare deschisă
Haideți să trecem direct la subiect.
Habitaclu
ademenitor Interiorul bine studiat este un mix între eleganță și modernitate, rezultat direct din asortarea culorilor și a materialelor. Tabloul de bord, de exemplu, are o consolă centrală generoasă. Și scaunele sunt foarte frumos realizate
Comod în patru
Este unul dintre cele mai mari crossovere compacte din segmentul B: are cu peste zece centimetri mai mult decât cele din test, cu excepția lui Renegade. Cu toate acestea, dimensiunile exterioare nu se oglindesc în spațiul interior, favorabil doar pasagerilor din față: pe banchetă, cei trei călători sunt puțin înghesuiți.
Foarte echilibrat
Pe șosea, în timpul utilizării cotidiene, 500X 1.6 Multijet oferă un echilibru excelent între performanță, confort și economie de combustibil. Pe scurt, acesta este un model bun pe șosea, care îi va satisface pe cei ce străbat mulți kilometri. Și, deși suspensiile se dovedesc rigide pe denivelări, confortul nu este compromis.
Varianta sistemului Uconnect live cu display de 6,5 inch, disponibil opțional ca alternativă la ecranul de 5 inch, este foarte intuitivă în utilizare, datorită pictogramelor mari care activează funcțiile variate. Puteți descărca diferite aplicații din Apple Store și Google Play Store pe telefonul mobil și apoi le puteți activa de pe displayul din centrul bordului. Astfel, vă puteți conecta la mii de posturi radio de pe internet, puteți avea la dispoziție milioane de melodii și puteți uitliza Facebook și Twitter. În plus, cel mai avansat dintre cele două sisteme de navigație disponibile folosește hărți 3D și permite introducerea destinațiilor chiar și folosind comenzile vocale. Pachetul include, de asemenea, servicii despre trafic și despre camerele radar, grație aplicației Tom Tom Live.
Sărim, deci, peste discuțiile despre utilitatea sistemului detracțiune, pentru a compara cele cinci crossovere pe care le-am ales și care sunt precum niște hatchback-uri normale, doar un pic mai înalte. Să ținem totuși cont că unele dintre ele sunt disponibile și cu sistem de tracțiune integrală (uneori doar în combinație cu alte motoare). Ne referim aici la Nissan Juke și la cei doi veri ai săi din grupul FCA (500X și Renegade).
JEEP RENEGADE
Legea cererii și ofertei
Tendințele pieței sunt clare: crossoverele, chiar și cele mici, sunt vândute cel mai bine cu două roți motrice. De acum, chiar și Jeep se aliniază trendului, permițând modelului Renegade să ofere și versiuni 4×2.
Mai ușor
Comparat cu varianta turbodiesel de doi litri cu tracțiune integrală, mașina este mai ușoară, iar asta se reflectă atât în prestațiile dinamice, cât și în consumul de motorină, în special în oraș și pe drum național. Pe autostradă însă, suprafața frontală mare îl penalizează.
MAI COMPETITIVĂ
Pentru a mai crește vânzările și a scădea prețul de listă, mașina vine și cu sistem de tracțiune față, antrenat de un motor turbodiesel economic, de 1,6 litri. Porțiunile off-road dure nu sunt pe măsura sa, însă mașina este mai versatilă cu tracțiune față.
ADN-ul este, evident, Jeep.
Interiorul are un puternic caracter off-road, chiar dacă de pe bord au dispărut butonul de blocare a diferențialului central și controller-ul Selec-Terrain. Pe varianta Limited puteți opta pentru display-ul tactil mai mare, de 6,5 inch
Captur și 2008 însă au renunțat definitiv la sistemul cu patru roți motrice. Primul aspect luat în considerare este linia caroseriei, care, de cele mai multe ori, rămâne principalul criteriu care te determină să treci pragul unui dealer. Din acest punct de vedere, nu se poate spune că lipsesc interpretările de stil. În pofida trecerii mai multor ani de succes de la lansare, Juke continuă să uimească cu stilul său foarte provocator.
Pe de altă parte, Renegade nu a putut renunța la formele sale pătrățoase, trădând rădăcinile sale de off-roader. Trecând la francezi, silueta lui Captur, care a împrumutat anumite caracteristici de la Clio, este foarte dinamică, fiind probabil modelul cel mai apropiat de conceptul de crossover și cel mai bine vândut model din test în România: 1.292 unități în primele zece luni ale anului 2016.
Interiorul este mai convențional
Tabloul de bord este un pic mai original decât la concurenți, dar materialele folosite nu sunt la fel de prietenoase. Micuțul display tactil de 5,8 inch aflat pe consola centrală este flancat de butoane fizice.
INCONFUNDABIL
Trăsăturile stilistice puternice, chiar și la câțiva ani de la lansarea pe piață, rămân elemente importante care-l ajută pe Juke să iasă în evidență în peisajul auto aglomerat. Succesul său nu se datorează însă numai aspectului exterior
Sigur și fiabil
Odată cu ultima restilizare, pachetul de siguranță s-a îmbogățit: sistemul de navigație, de exemplu, avertizează cu privire la curbele periculoase aflate pe ruta programată.
Limitat la reglajul pe înălțime al volanului Juke este singurul model din acest comparativ a cărui coloană de direcție nu se reglează și pe adâncime. Acest fapt nu ajută șoferul să-și găsească poziția optimă la volan, obligându-l la compromisuri nu foarte comode
După recentul facelift, și 2008 a primit o puternică infuzie de personalitate și nu mai este un monovolum un pic ieșit din tipare, căruia îi place să fie numit crossover. În final, 500X atrage din plin simpatia, acest dar pe care-l are dublându-i numărul de vânzări în România în primele zece luni ale anului 2016, raportat la aceeași perioadă a anului precedent. Un alt aspect de mare importanță în alegerea modelului este performanța, cu precădere cea a consumului de combustibil. Din acest punct de vedere, 2008 pare a nu avea rivali. Datorită motorului turbodiesel, probabil cel mai bun din categoria 1,6 litri, precum și a masei scăzute, acesta arată un mare respect pentru mediu, consumând chiar și 5 l/100 km în regim extraurban.
POZIȚIE NEOBIȘNUITĂ
2008 PRIMEȘTE DE LA CELE MAI RECENTE MODELE PEUGEOT POZIȚIA DE CONDUCERE CU VOLAN MIC, AȘEZAT JOS
ATENȚIE LA ADERENȚĂ
Cu o mască masivă și verticală, capotă elevată, plată, faruri redesenate și acum și cu LED-uri de zi: astfel se prezintă noul 2008. Fără tracțiune integrală, acesta se folosește de sistemul Control Grip în combinație cu anvelopele M+S, pentru căile de rulare cu aderență scăzută
ASPECT REDEFINIT
Ultima restilizare îl plasează în mod cert în familia crossoverelor, mizând în special pe latura estetică, cu aspect frontal și lateral mult mai agresive, întărite de protecțiile negre ale pasajelor roților. Abordarea generală rămâne aceeași ca întotdeauna, dar există și funcții noi: de exemplu, Active City Brake, care reduce riscul tamponărilor ușoare la viteze de până la 30 km/h, precum și o variantă revizuită, mai inteligentă a sistemului multimedia
Chiar și spatele este mai agresiv Noul design include stopuri redesenate și, sub bara de protecție în stil off-road, un plastic insolit vopsit în argintiu metalizat cu rol de protecție.
Motor plăcut
Mai ușor decât alte crossovere, 2008 exploatează foarte bine cuplul disponibil pe o plajă generoasă de turație, fapt care asigură o rulare lină și plăcută, în ciuda comportamentului rutier penalizat de pneurile M+S
Ceilalți patru obțin consumuri mai mari cu 10-20%. În orice caz, chiar și Renegade este relativ frugal, în pofida suprafeței frontale de mare impact. Totuși, cu un Cx de 0,393, nu ne putem aștepta la minuni, deși motorul este același de la 500X (care are un Cx de 0,359). Chiar și Juke și Captur folosesc același motor, deși cu calibrări diferite: binecunoscutul 1.5 dCi de origine Renault.
Francezul, însă, exploatează mai bine cei 110 CP și reușește să accelereze cu o secundă mai repede decât micuțul japonez de la 0 la 100 km/h. În sfârșit, 500X, în ciuda masei sale de peste 1.550 kg – cel mai greu model din grup, cu aproape 200 kg mai mult decât Peugeot – se ține bine de ceilalți la accelerări. La reprizele de la viteze mici și medii, unde senzațiile sunt mai importante decât valorile de pe hârtie, 2008 a fost cel mai plăcut. Însă nu totul este în favoarea lui Peugeot.
La frânare, spre exemplu, acesta este pus într-o oarecare dificultate, din cauza echipării (deși nu pe toate versiunile) cu anvelope M+S (Mud & Snow) pe 17 inch, evident mai potrivite pentru pământ decât pentru asfalt: ele sunt, de fapt, destul de gelatinoase și nu au aceeași aderență precum cele de vară. De regulă, ele sunt cuplate la sistemul Grip control (opțional, pentru 492 euro), un sistem similar ca funcții cu diferențialul cu alunecare limitată și care permite alegerea între cinci setări diferite pentru deplasarea pe orice tip de teren. O opțiune asemănătoare este oferită și de 500X. În realitate, niciunul dintre aceste sisteme nu poate înlocui tracțiunea integrală.
Mai mult decât atât, aceste crossovere riscă să atingă obstacolele cu podeaua, la rularea pe teren accidentat, pentru că garda la sol este doar cu câțiva centimetri mai mare decât la mașinile convenționale. Date fiind limitările în off-road, vă propunem să vedem cum se comportă pe șosea. În principiu, niciuna nu face notă discordantă cu celelalte: toate sunt relativ spontane și directe, foarte agile (cu un mic minus pentru Renegade) și, mai presus de toate, sigure. Rămâne de semnalat doar calibrarea nepotrivită pentru manevrele de urgență a sistemului ESP.
DESIGN URBAN
CAPTUR PREZINTĂ O SILUETĂ FOARTE MODERNĂ, CU ÎNCLINAȚII SPRE STILUL URBAN
Portbagaj extins
Crossoverul francez este printre puținele din segment care oferă banchetă glisantă, care mărește spațiul la genunchi sau pe cel pentru bagaje, în funcție de necesitate
ESP destul de invaziv
Pe șosea, Captur este cu siguranță agil (nu și la manevre, penalizate de diametrul mare de bracaj) și are o direcție comunicativă: aceasta virează omogen și prompt. Sistemul ESP intervine însă excesiv
CULORI NEOBIȘNUITE
Având la bază modelul Clio, de la care primește și o parte din elementele de stil, crossoverul francez punctează puternic la capitolul preț, dar și prin aspectul atractiv, folosind combinații cromatice îndrăznețe pentru caroserie și habitaclu
Un motor cu garanții
Renault Captur poate conta pe unul dintre cele mai populare propulsoare turbodiesel aflate pe piață (deja de mulți ani), ager, flexibil și cu un consum relativ redus de motorină. Cu toate astea, alte motoare au ceva mai multă putere
Prea invaziv, acesta afectează capacitatea conducătorului auto de a controla direcția în timpul manevrei de redresare a mașinii. Pe de altă parte, Renault stabilește standardele privitoare la versatilitatea habitaclului, fiind singurul care oferă banchetă spate glisantă (pe o distanță de aproape 16 centimetri). Evident, cu bancheta așezată în poziția maxim avansată, nu mai există spațiu pentru picioare, fapt care face locurile din spate inutilizabile. Însă există poziții intermediare care avantajează în special capacitatea portbagajului, care poate ajunge până la 436 litri (cel mai mare din acest test, 377 litri standard) dacă includem și spațiul de sub podeaua reglabilă a compartimentului pentru bagaje.
Fiat 500X 1.6 MJT Pop Star
Reprize excelente, poziție înaltă la volan, interior stilat – modelul italian este o bună afacere. 500X oferă cel mai bun compromis din test între performanțe, eficiență și confort.
Peugeot 2008 1.6 BlueHDI GT-Line
Masa redusă a mașinii o ajută foarte mult atât la dinamică, cât mai ales la consum. Sub capotă se află un motor rafinat și puternic. Portbagajul și spațiul pentru pasageri sunt mari, dar și prețul este pe măsură.
Jeep Renegade 1.6 MJT Limited
Aspectul exterior de off-roader, oferta bună de spațiu interior și cea mai bună vizibilitate din test recomandă modelul american. Poziția șoferului este cea mai înaltă din grup, tipică SUV-urilor mai mari.
Renault Captur 1.5 dCi Intens
Șic, urban și foarte versatil (singurul cu banchetă culisantă), modelul francez are și cel mai mic preț de achiziție. ESP-ul intervine prea brutal la pierderea aderenței și strică distracția.
Nissan Juke 1.5 dCi Tekna
Cel mai vârstnic model din grup încă impresionează prin aspectul exterior. Are însă cel mai mic portbagaj din test, iar materialele interioare nu sunt la nivelul concurenței.
VERDICT
Fiat 500X abundă în calități: performanțele și consumul sunt de top, grație greutății reduse și motorului turbodiesel puternic. Paleta de materiale și culori folosite la interior este foarte vastă, iar sistemul multimedia abundă în performanțe. Însă fiecare dintre noi se uită la alte caracteristici atunci când caută o mașină. Peugeot 2008 are cel mai rafinat motor, Jeep Renegade este cel mai apropiat de conceptul de SUV din toate punctele de vedere, Renault Captur este cel mai accesibil și cel mai versatil, iar Nissan Juke este cel mai extrovertit. Alegerea depinde, în final, de gusturile fiecăruia.
DATE TEHNICE | Fiat 500X | Jeep Renegade | Nissan Juke | Peugeot 2008 | Renault Captur |
---|---|---|---|---|---|
Model | 1.6 MJT Pop Star | 1.6 MJT Limited | 1.5 dCi Tekna | 1.6 BlueHDI GT-Line | 1.5dCi Intens |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.598 | 1.598 | 1.461 | 1.56 | 1.461 |
Putere maxima/turație (CP/rp5 | 120/3.750 | 120/3.750 | 110/4.000 | 120/3.500 | 110/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rp5 | 320/1.750 | 320/1.750 | 260/1.750-2.500 | 300/1.750 | 0 260/1.750-2.500 |
Transmisie | față | față | față | față | față |
Cutie de viteze | manuală, 6 trepte | manuală, 6 trepte | manuală, 6 trepte | manuală, 6 trepte | manuală, 6 trepte |
L/l/h (mm) | 4.248/1.796/1.600 | 4.236/1.805/1.667 | 4.135/1.765/1.565 | 4.459/1.739/1.556 | 4.122/1.778/1.566 |
Ampatament (mm) | 2.57 | 2.57 | 2.53 | 2.538 | 2.606 |
Diametru de bracaj (m) | 11,1 | 11,1 | 10,7 | 10,4 | 11,0 |
Masa la gol (kg) | 1.32 | 1.535 | 1.38 | 1.275 | 1.190 |
Volum portbagaj (l) | 350-1.000 | 351-1.297 | 354-1.189 | 338-1.194 | 377-1.235 |
Accelerație 0-100 km/h (s, | 10,5 | 10,2 | 11,2 | 9,4 | 6 11, |
Viteza maximă (km/h) | 186 | 178 | 175 | 192 | 175 |
Consum urban/extraurban./mixt (l/100 km) | 4,7/3,8/4,1 | 5,5/4,0/4,6 | 4,4/3,8/4,0 | 4,3/3,3/3,7 | 4,0/3,6/3,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 109 | 120 | 104 | 96 | 98 |
Volum rezervor (l) | 48 | 48 | 46 | 50 | 45 |
MASURĂTORI QUATTRORUOTE | |||||
ACCELERAȚII | |||||
0-60 km/h (s) | 4,5 | 4,7 | 4,4 | 4,5 | 4,9 |
0-100 km/h (s) | 10,8 | 11,2 | 11,3 | 10,5 | 10,9 |
0-130 km/h (s) | 19,0 | 19,8 | 20,6 | 18,5 | 18,7 |
1 km cu start de pe loc (s) | 32,7 | 33,0 | 33,3 | 32,4 | 32,8 |
REPRIZE | |||||
Repriza 70-90 km/h în treapta VI 7,0 | 7,8 | 7,1 | 9,9 | 5,6 | |
Repriza 70-120 km/h în treapta VI 16,3 | 17,9 | 19,9 | 20,1 | 17,7 | |
PERFORMANȚE DINAMICE | |||||
Viteza maximă (km/h) | 183,9 | 182,7 | 178,2 | 188,2 | 185,2 |
FRÂNARE DE LA 100 KM/H | |||||
La gol, rece (m) | 44,1 | 42,5 | 41,2 | 44,5 | 40,9 |
La gol, asfalt + pavaj (m) | 47,6 | 48,1 | 47,6 | 54,4 | 48,4 |
La gol, asfalt ud + gheață (m) 94,8 108,6 107,7 88, | 94,8 | 108,6 | 107,7 | 88,8 | 119,0 |
CONSUM | |||||
la 90/100/130 km/h (l) | 4,83/5,29/7,19 | 4,54/5,07/7,4 | 4,65/5,30/7,35 | 4,22/4,74/6,75 4, | 16/4,67/6,58 |
În oraș/drum național/autostradă(l) | 6,25/5,65/6,80 | 5,81/5,13/6,95 | 5,75/5,18/6,99 | 5,18/4,88/6,37 | 6,21/4,61/6,25 |
Consum în test (l/100 km) | 6,25 | 5,95 | 5,95 | 5,46 | 5,71 |
Autonomie (km) | 768 | 806 | 773 | 915 | 788 |
MASA ȘI DIMENSIUNI | |||||
Masa masurată (kg) | 1.551 | 1.491 | 1.434 | 1.388 | 1.407 |
Volum portbagaj (l) | 334 | 348 | 319 | 349 | 203/436 |
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA) | |||||
Impozit anual (lei/an) | 64 | 64 | 58 | 62 | 58 |
Interval revizii (km) | 20.000 | 20.000 | 30.000 | 25.000 | 30.000 |
Costuri revizii pentru 60.000 km | 2.008 | 2.347 | 2.591 | 1.258 | 2.160 |
Garanție | 5 ani sau 100.000 km | 2 ani fara limita de km | 3 ani sau 100.000 km | 4 ani sau 100.000 km | 4 ani sau 120.000 km |
Garanție împotriva coroziunii | 8 ani | 8 ani | 12 ani | 12 ani | 6 ani |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | |||||
Pretț de bază | 19.528 | 23.726 | 22.690 | 22.165 | 17.650 |
Airbaguri frontale/laterale/cortina | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Airbag genunchi - - - - - | |||||
Climatizare automată | 468 | serie | serie | serie | serie |
Radio/CD/Bluetooth | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Sistem de navigație 629 serie serie 88 | 629 | serie | serie | 882 | 390 |
Pilot automat/inteligent | serie/- | serie/- | serie/- | serie/- | serie/- |
Geamuri electrice f+s/geamuri spate fumurii | serie/180 | serie/180 | serie/serie | serie/serie | serie/100 |
Senzori parcare față/spate/camer | - 484 - | - serie/serie/serie | serie/serie/180 | 0serie/serie/seri | ?-/195/240 |
Sistem parcare automată | |||||
Scaune încălzite față | 270 | 271 | serie | (1) | 100 |
Tapițerie de piele | 1.170 | 1.170 | serie | 780 (1) | 770 |
Bancheta fracționabilă | e serie | e serie | e serie | e serie | e serie |
Plafon vitrat/trapă electrică | 1440/inclusa | 1440/inclusa | 870/inclusa | 468/inclusa | -/- |
Jante aliaj 17/18 inch | serie/540 | serie/360 | serie/530 | serie/- | serie/- |
Lumini de zi LED | serie | serie | serie | ||
Vopsea metalizată | 540 | 450 | 400 | 390 | 390 |
Preț comparat (euro cu TVA) | 23.055 | 25.797 | 23.090 | 24.435 | 19.595 |