Cai de tracțiune sau vehicule lifestyle? Indiferent cum i-am privi, cei doi adversari de astăzi impun respect prin simpla lor prezență. Care dintre ei este însă cel mai bun all-rounder? Test comparativ Nissan NP300 Navara 2.3 dCi Acenta vs. Toyota Hilux 2.4 D Invincible.
Concepute inițial pentru muncă brută, pick-up-urile au virat aproape insesizabil spre latura fashion și lifestyle.
Actualmente, acest gen de mașină este găsit deopotrivă în cursul săptămânii pe șantier, folosit drept cărăuș, în week-end, în fața cluburilor și în perioadele de vacanță, tractând o bărcuță. De aceea, pentru a rezista în nemiloasa luptă a vânzărilor, producătorii au început să adauge tot mai multe dotări de confort și să le ”înmoaie” comportamentul.
Astfel, Nissan transformă Navara în probabil cel mai autoturism dintre pick-up-uri, mizând pe câteva caracteristici unice sau greu de găsit în segment. Prima și cea mai importantă este legată de suspensia spate cu arcuri elicoidale, aproape un sacrilegiu într-o clasă în care arcurile pe foi par sfinte. Iar eforturile japonezilor de a pune mâna pe o cât mai vastă clientelă provenită din rândul clienților de autoturisme continuă: personalizarea lui Navara este atât de puternică, încât există peste 125 de accesorii de origine, care îl transformă în vehiculul ideal pentru fiecare potențial posesor în parte, iar dacă ținem cont că peste 70% dintre clienți își doresc o mașină cât mai personalizabilă, triumful noii generații pare iminent.
Niponii sunt atât de încrezători în robustețea noii generații, încât plusează, oferind cele mai bune condiții de garanție din segmentul pick-up-urilor: cinci ani sau 160.000 km (Toyota oferă standard garanție 3 ani sau 100.000 km plus garanție extinsă opțională Toyota Extracare încă 3 ani în limita a 200.000 km). Toyota urmărește aceleași țeluri, însă de pe poziția de lider european al segmentului, cu peste 34.000 de exemplare comercializate în 2015. Și mai impresionant arată numărul de mașini comercializate în toată istoria de aproape jumătate de veac a modelului: peste 18 milioane de unități.
În România, în primele zece luni ale anului 2016, Hilux era lider de segment, cu 372 de pick-up-uri vândute. Însă pentru oficiali nu este suficient: Hilux are potențialul de a acapara o felie din clienții interesați de autoturisme, de aceea noua generație primește un interior mai luxos, tipic SUV-urilor și sisteme de siguranță provenite de la modelele de autoturisme ale mărcii japoneze. În acest context, sloganul afișat de Hilux capătă sens: ”De neoprit, din 1968”.
Reușește Navara să răstoarne ierarhia? Caroserie și interior Navara a lăsat deoparte aspectul aproape brutal, rectangular al generației anterioare, adoptând un calandru de dimensiuni mai mici, flancat de faruri dinamic trasate, parbriz mai înclinat și suprafață vitrată laterală creionată dinamic, ușor ascendentă în zona posterioară. Cumva, însă, designerii n-au pierdut din vedere robustețea modelului, pe care Navara o afișează aproape ostentativ și care creează respect amestecat cu teamă în rândul colegilor de trafic: în jurul mașinii planează un fel de aură care i-a determinat pe unii șoferi să-mi refuze invitația de a intra în trafic în fața mea. Întocmai aceeași poveste se repetă la interior: desen la fel de practic ca întotdeauna, cu plastice rezistente, însă nu ieftine, toate disimulate sub linii și dotări împrumutate de la autoturisme.
Nu lipsesc aerul condiționat, comenzile pe volan, cele patru geamuri electrice și instalația de sunet. Pasagerii de pe banchetă beneficiază de spațiu pentru picioare mai mare decât în Hilux, dar spațiul la cap este sensibil mai mic. Nu primesc însă cotieră centrală, precum la modelul rival.
Toyota Hilux își adjudecă lupta în ceea ce privește designul: înclinațiile spre stil și eleganță pe care le are par greu de atins, iar privirile pe care le fură de la ceilalți șoferi sunt strict admirative, fără să inspire teamă. Blocurile optice dinamice, parcă provenite din lumea autoturismelor, în care pătrund barele orizontale ale calandrului cromat sunt o declarație de stil de neatins în segment. Pasajele roților evazate exagerat readuc însă indestructibilitatea proverbială a modelului în prim plan. Șoferul, care stă mai sus cu patru centimetri decât în Navara, se bucură de un design al bordului bazat pe linii orizontale, care pare cu o generație mai recent decât cel al rivalului său.
Materialele, însă, sunt din același film. În dotarea de top, Invincible, Hilux vine cu sistem multimedia Touch&Go și climatizare automată, dotări disponibile și pe cel mai accesorizat Nissan Navara, N-Connecta. Totuși, canoanele de design își cer tributul: bordul lui Hilux, deși mai impresionant, nu atinge funcționalitatea mai simplului său adversar. Pasagerii de pe banchetă primesc cotieră centrală cu suporturi pentru dozele de răcoritoare, însă nu și guri de ventilație, precum la Navara.
În plus, pe spătarele scaunelor se găsesc două cârlige rabatabile, capabile să susțină 40 de kilograme, de care pot fi agățate pungile cu cumpărături. Referitor la benă, Navara este superior în toate privințele: platforma sa este mai lungă cu 7 cm, mai lată cu 4 cm și mai joasă cu 3 cm. Ambele modele pot încărca un europalet pe lung, însă niciunul dintre ele nu reușește să atingă performanța unică în clasă a lui VW Amarok, care poate transporta un europalet pe lățime între pasajele roților. Dinamică și confort Ambele mașini sunt animate de motoare cu capacități sensibil egale, dar Navara beneficiază de un plus de 10 CP și de o plajă mai generoasă cu 600 rpm pentru cuplul motor maxim. Combinați aceste diferențe cu faptul că Hilux a venit însoțită de o cutie automată cu șase trepte, iar Navara cu una manuală și aveți imaginea prestațiilor dinamice superioare pentru mode- lul lui Nissan.
Este drept, în oraș, transmisia automată de pe Toyota este mai comodă în utilizare și schimbă lin, însă nici cutia manuală a lui Navara nu suferă prea mult: schimbătorul se mișcă printre trepte fără efort, ca la autoturisme, dar este lung și, din această cauză, ușor imprecis. Marele dezavantaj al pick-up-urilor în circulația urbană este lipsa agilității, mai evidentă în cazul lui Hilux care, cu un diametru de bracaj mai mare cu un metru, se simte mai greoi.
Dar nu numai șoferul este mai bine recompensat de Navara, ci și pasagerii de pe banchetă, care beneficiază din plin de arcurile elicoidale: nicio altă punte spate din segment nu oferă același nivel de amortizare. Nici călătorii din Hilux nu vor suferi de spate după o tură prin gropile urbane: lungirea arcurilor-foi, crescută cu 100 mm față de modelul precedent, ridică gradul de confort, însă nu la nivelul adversarului din test. Diferențele de prestații se adâncesc la ieșirea pe drum național, unde cutia automată de pe Hilux se dovedește prea lentă și ocazional indecisă în schimbarea treptelor.
Iar aceasta se repercutează atât asupra dinamicii, cât și asupra consumului de motorină: în condiții similare de rulare, Navara s-a mulțumit cu 6 l/100 km, confirmând eficiența ameliorată cu 24% față de precedenta generație, în timp ce Hilux a consumat cu 1,2 l/100 km în plus. Am remarcat și reprizele mai rapide ale lui Navara, care ajută din plin la depășirile în scurt. Desigur, transmisia de pe Hilux se poate poziționa în modul Sport, selectând concomitent și modul de rulare Power, însă consumul va crește și mai mult, iar mașina nu va atinge performanțele modelului Nissan.
Pe porțiunile virajate, arcurile lamelare de pe Hilux punctează, pentru că limitează înclinația laterală și implicit ruliul pe puntea spate. Astfel, dusă la limită, mașina subvirează și este ușor de controlat din gaz, în ciuda masei de peste două tone. Totuși, de îndată ce apar denivelările, puntea spate a lui Navara, mai ușoară cu 20 de kilograme față de generația anterioară și prinsă de șasiu prin intermediul a cinci brațe, menține mai bine contactul cu șoseaua, în timp ce Hilux tinde să țopăie.
Feedback-ul frânelor este mai bun în cazul lui Nissan, pentru că răspunsul acestora nu mai depinde și de reacțiile cutiei automate. Părăsim șoseaua pentru o tură pe macadam, acolo unde ambele mașini par indestructibile precum niște tancuri, și aici cu un plus de confort pentru Navara. De îndată ce terenul devine dur, Hilux se dezlănțuie și face uz din plin de garda la sol de 286 mm, cu 70 milimetri mai mare decât la adversar, dovedindu-se imbatabil.
Unghiurile de atac și degajare superioare sunt rezultatul firesc al acestei diferențe. Ambele mașini au diferențial blocabil pe spate, reductor și sistem de asistență la coborâre, însă Navara ține șoferul mai bine conectat cu calea de rulare, datorită transmisiei manuale. Și Hilux poate fi dotată cu cutie manuală, pe care, de atfel, v-o și recomand. Un plus important pentru pick-up-ul Nissan este capacitatea de a tracta 3.500 kilograme, cu 300 mai mult decât Hilux Double Cab. În plus, prețurile pentru Navara pornesc de la 30.380 euro, în timp ce, pentru a deține un Hilux trebuie să mai scoateți din buzunar încă 1.420 euro.
Nissan Navara Acenta 2.3 dCi 160 CP
Suspensia spate cu arcuri elicoidale este un exemplu unic de confort într-un segment unde rigiditatea chiar contează. În plus, motorul diesel de 2,3 litri, debordează de cuplu chiar și în varianta de bază, de 160 CP. Bena este printre cele mai mari din segment.
Toyota Hilux 2.4 D Invincible
Mai rigidă și totuși mai confortabilă ca oricând, Toyota Hilux reprezintă o evoluție față de precedenta generație și una dintre referințele segmentului. Motorul debordează de cuplu, însă nu este sprijinit de cutia de viteze automată cu șase trepte. Astfel, consumul și agilitatea au de suferit.
VERDICT
Rezistență de pick-up, confort și aspect de SUV, consum de autoturism: ce altceva îți mai poți dori de la o mașină? Ambele modele din testul de azi încearcă să găsească un compromis cât mai bun între toate aceste caracteristici. Toyota Hilux a făcut progrese în absolut toate privințele, raportată la generația anterioară: șasiu mai rigid, motor mai economic, spațiu mai mare, dotări mai cuprinzătoare. Chiar și în cea mai recentă iterație însă, reușește cu greu să facă față câștigătorului de astăzi, Nissan Navara. Acesta punctează decisiv la preț, consum, confort și utilitate. Singurele capitole unde Hilux îl depășește, sunt rigiditatea șasiului și designul elaborat.
DATE TEHNICE | Nissan Navara | Toyota Hilux |
---|---|---|
Model | 2.3 dCi Acenta | 2.4 D Invincible |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.299 | 2.393 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 160/3.750 | 150/3.400 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 403/1.500-2.500 | 400/1.600-2.000 |
Transmisie | integrală nepermanentă | integrală nepermanentă |
Cutie de viteze | manuală, 6 trepte | automată, 6 trepte |
L/l/h (mm) | 5.330/1.840/1.805 | 5.330/1.855/1.815 |
Ampatament (mm) | 3.150 | 3.085 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 2.023/973 | 2.100/1.035 |
Masă remorcabilă fără/cu frânare (kg) | 750/3.500 | 750/3.200 |
Gardă la sol (mm) | 223 | 293 |
Adâncime vad apă (mm) | 600 | 700 |
Unghi atac/ieșire (grade) | 30,4/25,5 | 31/26 |
Unghi ventral (grade) | 22,1 | 22 |
Înclinare laterală (grade) | 50 | 42 |
Viteză maximă (km/h) | 184 | 170 |
Consum urban/extr./mixt (l/100 km) | 7,4/5,9/6,4 | 9,5/6,7/7,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 169 | 204 |
Volum rezervor (l) | 80 | 80 |
MĂSURĂTORI AUTOEXPERT | ||
DIMENSIUNI | ||
Înălțime interioară față/spate (mm) | 1.000/900 | 1.000/910 |
Lățime interioară față/spate (mm) | 1.470/1.460 | 1.460/1.470 |
Spațiu genunchi spate (mm) | 200-440 | 140-380 |
Înălțime poziție de condus (mm) | 740 | 780 |
Lățime min./max. benă (mm) | 1.120/1.540 | 1.080/1.540 |
Lungime/înălțime benă (mm) | 1.540/470 | 1.470/470 |
Înălțime încărcare benă (mm) | 820 | 850 |
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | 345 | 353 |
Interval revizii (km) | 30 | nc |
Costuri revizii pentru 60.000 km | 3.855 | nc |
Garanție | 5 ani/160.000 km | 3 ani/100.000 km |
Garanție împotriva coroziunii | 12 ani | 12 ani |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||
Preț de bază | 31.880 | 39.800 |
Airbaguri frontale/laterale/cortină | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Aer condiționat/climatizare automat? | serie/- | -/serie |
Radio/CD/Bluetooth | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Sistem de navigație | - | serie |
Pilot automat/HDC | serie/serie | serie/serie |
Geamuri față/spate electrice | serie/serie | serie/serie |
Senzori parcare spate/cameră marșarier | - | -/serie |
Scaune încălzite față | - | serie |
Scaun șofer reglabil electric | - | - |
Tapițerie de piele | - | - |
Jante aliaj 16/17/18 inch | serie/-/- | -/-/serie |
Faruri xenon/LED | -/- | serie/serie |
Vopsea metalizată | 540 | 550 |
Preț (euro cu TVA) | 32.420 | 38.400 |