Vaccinul antiadrenalină a pătruns și în lumea greilor. Îi inoculează șoferului o doză de ecologie, care face un troc necinstit, schimbând 20 de bătăi/minut în artere cu trei frunze verzi în copac. Ce vremuri ciudate trăim! Îngerii au invadat și segmentul mare, până nu demult posedat de monștri V8 supraalimentați, iar papa Francisc primește cadou un… Huracán? Ce urmează, oameni buni? Oktoberfest fără alcool? Așa pare, privind acest comparativ Audi A6 55 TFSI e quattro vs BMW 530e xDrive. Foto: Bogdan Paraschiv
Simt o mână de „petrolheads“ aprobând energic cele de mai sus, în timp ce marea de ecologiști strâmbă din nas și-l arată cu degetul pe autor. Îi rog pe toți să se liniștească, fiindcă mașinile din testul de azi nu și-au pierdut niciun demon, ci doar au câștigat un stol de îngeri. Adică, au și coarne, și aureolă. Sau, pentru cei care preferă exprimarea germană, sunt și rapide, și curate, și confortabile. Sunt tot ce ți-ai putea dori de la sedanurile de clasă mare, și pe cât de asemănătoare sunt conceptual, pe atât de diferit se simt.
O să intru în pâine cu o explicație: în momentul realizării testului nostru, Audi A6 avea o singură versiune hibridă plug-in, numită 55 TFSI e. Ulterior, a apărut și varianta de bază, 50 TFSI e. BMW Seria 5 avea în momentul testului, două versiuni, 530e și 545e. Ulterior a apărut și 520e.
Acum îți propun să ne raportăm la oferta din România, din ziua testului nostru. Ei bine, puterea de 367 CP dezvoltată de A6 55 TFSI e este între cele furnizate de versiunile Seriei 5, 292, respectiv 394 CP. Așadar, pe care le compari? Firește, pe cele mai apropiate conceptual, A6 55 TFSI e quattro și 530e xDrive. Maiestuosul BMW 545e are același sistem electric ca și 530e, dar motorul pe benzină este un 6-în-linie de 3,0 litri și 286 CP, deci intră în altă ligă.
Caroserie și interior
Generația C8 a lui Audi A6 a apărut în iunie 2018, dar versiunea hibridă plug-in a intrat în gamă abia în octombrie anul trecut. Este cu câțiva centimetri mai scurtă, mai lată și mai joasă decât 530e și împrumută multe elemente de la fratele mai mare, A8, așa că pare mai lipită de șosea și, privind-o, ajungi să te întrebi dacă te uiți, de fapt, la un A6 sau la un A8. Este ultraspectaculoasă și ar prinde-o de minune niște jante mai mari decât cele de 18 inchi cu care e încălțat exemplarul meu. Futurist până la cel mai mic detaliu, A6 pare desenat de o armată de roboți, cu blocuri optice segmentate, care se pot aprinde individual.
530e nu va atrage la fel de multe priviri. Deși generația G30 datează din noiembrie 2016, a fost împrospătată în mai 2020. Fără a avea proporțiile sportive ale lui A6, noul 5-ar este șarmant datorită formelor mai „dulci“, consolelor mai scurte și roților mai mari. Este, în opinia mea, cel mai frumos sedan BMW, dar asta nu-l ajută să-i ia fața lui A6.
În habitaclu, spațiul este aproape similar – A6 are un avantaj marginal la spațiul pentru genunchi și la înălțimea interioară, în timp ce 5-ul este un pic mai lat. Însă nu vei sesiza diferențele decât dacă folosești o ruletă. Singura diferență sesizabilă e în spate, unde bancheta lui A6 stă mai jos decât a Seriei 5, iar asta îngreunează puțin accesul și coborârea. În față, atât șoferul, cât și pasagerul stau la fel se sus în ambele modele.
În mod evident, și aici vedeta este A6, cu trei ecrane digitale imense (instrumentar de 12,3 inchi, ecran multimedia de 10,1 inchi și ecran de 8 inchi pentru climatizare), care produc extaz în rândul pasagerilor, mai ales noaptea, când pare că te afli în carlinga unui 737. Până și pasagerii de pe banchetă au un ecran numai al lor, pentru a-și regla microclimatul în voie. Finisajele sunt ireproșabile, liniile par trasate cu laserul, iar lufturile sunt mici și egale. Ireproșabil, dar… nu tocmai simplu de întreținut și utilizat. Amplele suprafețe Piano devin magneți pentru amprente și se zgârie ușor, iar ecranele, deși au feedback tactil și sonor, adică vibrează și fac țac când apeși pe ele, te obligă să le privești când pui degetul, iar asta înseamnă să-ți iei privirea de la șosea, pentru că sunt poziționate cam jos.
Alta e povestea cu 530e. Nicidecum la fel de spectaculos, bavarezul nu va atrage admirația pasagerilor, ci doar pe a șoferului. Ecranul de 10,25 de inchi al sistemului multimedia stă sus, deci îl observi cu privirea periferică și atunci când conduci, iar controllerul rotativ de pe tunelul central este peste orice ecran cu feedback din lume. Are și cel mai intuitiv meniu din segment. În plus, climatizarea are butoane și potențiometre, nu iconițe, deci e simplu de utilizat, fără să înveți nimic. Funcțional, un singur minus are 530e față de A6, instrumentarul de bord, care, deși spectaculos, a renunțat la cadrane, deci e greu de citit și nici nu-i la fel de configurabil precum cel de la A6.
Cât despre portbagaje, al lui BMW este mai spațios cu 50 de litri, pentru că sub podea are compartimente de depozitare, în timp ce podeaua modelului Audi e fixă. Dar ambele portbagaje au un mare dezavantaj, acela că sistemul de propulsie ascunde diverse subansambluri sub podea, și astfel se pierde mult din înălțime, iar cei 39 cm disponibili la ambele modele pot crea mari bătăi de cap, chiar și când ai de transportat obiecte… normale.
Dinamică și confort
Conceptual, sistemele de propulsie par trase la indigo. Un motor turbo, pe benzină, de 2,0 litri, poziționat în față funcționează în tandem cu unul electric, care antrenează puntea posterioară și care își trage curentul dintr-o baterie aflată în spate.
La Audi, interacțiunea șoferului cu sistemul de propulsie este minimă. Sunt trei moduri de funcționare, EV, Auto Hybrid și Battery Hold, care pot fi selectate apăsând o iconiță minusculă de pe ecranul climatizării. Dacă peste primele două moduri trec repede, fiind cunoscute de toată lumea, Battery Hold păstrează curent în baterie până la o valoare setată de șofer, folosindu-l ulterior. Pe lângă ele, au rămas modurile de rulare care adaptează răspunsul accelerației, al direcției și al suspensiei (dacă este adaptivă): Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic și Individual.
La BMW, funcționarea tuturor componentelor (a sistemului de propulsie, direcției, suspensiei etc.) e concentrată în patru moduri de rulare: Electric, Hybrid, Sport și Adaptive. În Hybrid, poți opta pentru două funcții: Standard, ce încarcă bateria la decelerări, sau Eco Pro, care face coasting în majoritatea situațiilor și decelerează, încărcând bateria, numai la apropierea de obstacole. Un mod adaptiv de regenerare a energiei.
Dacă la A6 „bateria dispusă în spate“ înseamnă sub portbagaj, deasupra punții, la 530e înseamnă sub banchetă, în fața punții, poziționată mai jos. A6 deține avantajul pe toate planurile – motorul pe benzină este mai puternic cu 68 CP, cel electric cu 34 CP, iar bateria are un plus de 2,1 kWh la capacitate.
Audi A6 55 TFSI e quattro vs BMW 530e xDrive – de la teorie la practică
Pe hârtie, lucrurile sunt foarte clare: A6 55 TFSI e îngenunchează 530e-ul în linie dreaptă. Doar că diferența de 0,3 s de la 0 la 100 km/h nu pare a reflecta diferența de 75 CP. Și asta, pentru că BMW are o funcție XtraBoost, care adaugă 40 CP preț de 10 secunde, și o greutate totală mai mică cu 115 kg. Așa se explică faptul că, în depășiri, A6 este doar un pic mai rapid decât 5-ul, însă, subiectiv, pare că BMW-ul e mai rapid, datorită sunetelor provenite de la sistemul de propulsie – A6 se aude electric și rece ca o navetă spațială din viitor, 530e pare venit din era în care motoarelor nu le era rușine cu sunetul pe care îl făceau. Altfel spus, e o luptă între zzzzz și vrrrr, câștigată fără drept de apel de BMW.
Pe șosea, ambele sisteme de tracțiune integrală se comportă ireproșabil, cu aderență până-n pânzele albe, și n-o să le poți duce la limită decât dacă ești șofer magistral sau inconștient. Diferența este că, dacă Audi se simte analitic, calculat și nu-ți transmite informații concludente prin intermediul direcției, volanul gros și mai puțin asistat al lui 530e îl implică mai mult pe șofer, iar ampatamentul mai mare cu 6 cm creează un plus de stabilitate. Iar direcția integrală e o trufă care îl ridică pe 530e deasupra lui A6. Suspensia adaptivă a 5-ului este peste cea a lui A6 și în oraș, unde filtrează mai bine denivelările (deși A6 are jante mai mici), și pe viraje.
Totuși, în oraș, șoferul este puțin mai bine deservit de A6, pentru că are o mai bună vizibilitate (unghi întunecat 101°, față de 115° la 530e), iar motorul electric, mai puternic decât al adversarului, susține mai bine accelerațiile fără emisii. Totuși, paradoxal, 530e poate merge mai repede pur electric: 140 km/h, față de cei 135 ai lui A6 plug-in.
Cât consumă? Aproape la fel, cu un mic avantaj pentru Audi, avantaj pe care tind să-l atribui tot jantelor mai mici și anvelopelor mai înguste. În oraș, autonomia electrică a fost de aproximativ 35 km la ambele modele – decentă, ținând cont de temperaturile scăzute. După ce curentul s-a terminat, am cuplat modurile hibride, dar, oricum am dat-o, consumul n-a scăzut niciodată sub 10 l/100 km. La drum întins, pe DN și DJ, cu bateria goală, consumul a fost de 6,3 l/100 km la A6 și de 6,5 l la 530e, dar am respectat limitele de viteză. Altfel, pregătește-te să urci spre 10 l/100 km. Concluzia? Dacă tot ți-ai luat hibrid plug-in, încarcă-i bateria ca să te bucuri de avantajele lui reale. Altminteri, o să te alegi cu o mașină gurmandă.
Costuri
Între prețurile de pornire ale celor două modele din test se cască o diferență de 12.400 de euro. Iar între cele două versiuni la echipări identice, diferența crește la aproape 15.000 de euro. De fapt, situația în segment stă așa. Cel mai ieftin plug-in hybrid este nou venitul BMW 520e, de 204 CP, la 55.454 euro. Are propulsie pe puntea spate.
Cel mai ieftin model cu tracțiune integrală este alt nou-venit: Audi A6 50 TFSI e quattro (299 CP, 60.799 euro). Apoi, urmează BMW 530e xDrive (292 CP, 62.772 de euro), urmat de Mercedes-Benz E 300 e 4Matic (320 CP, 68.560 de euro), Volvo S90 T8 AWD (390 CP, 70.800 de euro), BMW 545e xDrive (394 CP, 72.173 euro) și, în sfârșit, Audi A6 55 TFSI e (367 CP, 75.200 de euro). Sigur, Mercedes-Benz oferă și versiuni diesel PHEV, pe care ceilalți nu le au în ofertă. De toate pentru toți!
Revenind la perechea noastră, diferența de preț este explicabilă prin puterea mai mare dezvoltată de sistemul de propulsie a lui A6 și prin bateria cu capacitate mai mare cu 15%. În tabelul de jos, prețurile se referă la versiunile testate.
Verdict AutoExpert
BMW 530e xDriveMai practic, mai dinamic, mai ieftin – ce mai vrei? E drept că 530e nu arată la fel de spectaculos ca A6, dar pare mai incitant de la volan, iar familiile vor aprecia portbagajul mai mare. Este o plăcere să-i simți echilibrul perfect dintre incisivitate și confort.
Verdict AutoExpert
Audi A6 55 TFSI e quattroDacă vrei să epatezi, nu mai căuta în altă parte! Designul lui A6 întoarce capete, iar interiorul tehnologizat și perfect finisat stârnește admirație. Vizibilitatea excelentă în toate direcțiile, accelerațiile doar o idee mai bune și consumul puțin mai mic adaugă puncte, dar nu justifică diferența de 14.885 de euro la preț comparat.
Îți poți configura propriul Audi A6 55 TFSI e quattro apăsând aici!
Îți poți configura propriul BMW 530e xDrive apăsând aici!
DATE TEHNICE | Audi | BMW |
---|---|---|
Motor termic | ||
Nr. cilindri | L4, turbo | L4, turbo |
Cilindree (cm3) | 1984 | 1998 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 252/5000–6000 | 184/5000–6000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 370/1600–4500 | 300/1350–4000 |
Motor electric | ||
Putere maximă (CP) | 143 | 109 |
Cuplu maxim (Nm) | 350 | 265 |
Putere totală ansamblu (CP) | 367 | 292 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 500 | 420 |
Tracțiune | integrală | integrală |
Cutie de viteze | automată, 7 trepte | automată, 8 trepte |
L × l × h (mm) | 4939 × 1886 × 1457 | 4963 × 1868 × 1483 |
Ampatament (mm) | 2924 | 2975 |
Masă la gol (kg) | 2085 | 1970 |
Volum portbagaj (l) | 360 | 410 |
Capacitate baterie (brută, kWh) | 14,1 | 12 |
Acceleratie 0–100 km/h (s) | 5,6 | 5,9 |
Viteză maximă (km/h) | 250 | 230 |
Consum mixt (l/100 km) | 1,6 | 1,6 |
Emisii CO2 (g/km) | 53 | 36 |
COSTURI & GARANȚIE (lei, cu TVA) | ||
Garanție | 2 ani fără limită de km | 4 ani sau 120.000 km |
Garanție împotriva coroziunii | 12 ani | 12 ani |
PREȚURI/ECHIPARE (euro, cu TVA) | ||
Preț de bază* | 75.200 | 62.772 |
Airbaguri frontale/laterale față/cortină | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Airbag genunchi șofer | serie | serie |
Climatizare automată/4 zone | serie/1042 | serie/605 |
Sistem audio Hi-Fi | 872 | 1128 |
Radio/Bluetooth/indicatoare virtuale | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Sistem de navigație | serie | serie |
Asistent frânare de urgență | serie | serie |
Pilot automat/adaptiv | –/serie | –/serie |
Asistent bandă/unghi mort | 679/serie | serie/serie |
Cameră marșarier/360°/parcare automată | (1)/(1)/1720(1) | (2)/(2)/1281(2) |
Scaune încălzite/ventilate/electrice | 437/907/1100 | serie/871/1230 |
Banchetă fracționabilă/capac electric portbagaj | serie/600 | serie/615 |
Tapițerie piele (mixt la Audi, full la BMW) | serie | serie |
Suspensie adaptivă/direcție integrală | 1280/2153 | 1230/1281 |
Jante aliaj 18/19/20/21 inchi | na/serie/2493/3515 | serie/1128/2562/– |
Faruri LED/matrix | serie/622 | serie/1025 |
Vopsea metalizată | 1134 | 1097 |
Preț comparat (euro, cu TVA) | 90.582 | 75.697 |
*Am considerat prețurile de bază ale versiunilor testate, Sport, respectiv Luxury Line. | (1) pachet Park Assist Plus; | (2) asistent Parcare Plus |