În dreapta – familiile cu poftă de vacanță. În stânga- șoferul cu chef de “croșetat” viraje și de depășiri fulgerătoare. Între ele – o sârmă subțire, pe care am experimentat mersul, alături de două familiste cu aromă de motorsport: BMW 330i M Sport și Volvo S60 T5 R-Design.
Foto: Bogdan Grigorescu
Fiecare dintre noi se identifică cu o anumită perioadă din istoria auto. Uite, de exemplu, pereții camerei în care am crescut erau plini cu postere de Porsche 959, Ferrari F40 și Lamborghini Countach. Pierdute printre ele, câteva exemplare de Alfa 164 V6 QV, Lancia Thema 8.32, BMW M3 E30 și Volvo 850 T5R. Numai gândindu-mă la ele mi se umezesc ochii de emoție. O eră în care carismaticele V8-uri aspirate erau atacate de violentele motoare turbo într-un război pe muchie de cuțit care a lăsat în sufletul unui puști de 10 ani semne adânci.
Semne pe care lupta de azi le readuce la lumină, pentru că doi dintre urmașii eroilor de pe pereții camerei mele intră în arenă. În colțul albastru, noul BMW Seria 3, ajuns la a șaptea generație, își etalează, probabil, cea mai echilibrată versiune, așezată echidistant între familiști și sportivi: 330i în declinarea M Sport. În colțul roșu, scandinavul Volvo S60 ripostează cu omologul T5, înnobilat de pachetul R-Design. Ambele variante de azi se află la mijlocul gamei: 330i este poziționat între 320i (184 CP) și M340i (374 CP), iar S60 T5 este încadrat de T4 (190 CP) și T6, plug-in hybridul de 390 CP.
Caroserie și interior
La drept vorbind, culorile ar fi trebuit să fie pe dos, pentru că S60 este mai rece, mai cerebral cu ale sale muchii tăiate cu bisturiul. Jantele pe 20 de inci (1.052 euro), împreună cu pachetul R-Design (+550 euro față de Inscription), precum și proporțiile mai agresive (este mai lung, mai lat și mai scund decât 3-ul) îi dau ceva mai multă prestanță. 330i, deși aflat în versiunea M Sport (+6.604 euro), arată un pic mai relaxat cu jantele bicolore de 19 inci standard.
Interioarele sunt cum nu se poate mai diferite. Suedezii au desenat consola centrală pe verticală, ca la un model de lux și au renunțat la butoanele climatizării și ale sistemului de sunet, înlocuindu-le complet cu pictograme pe display-ul central. Deși nu am fost niciodată adeptul „televizoarelor”, meniul simplu, intuitiv cu care a fost înzestrat display-ul tactil de 9 inci este ușor de descifrat.
Standard primesc inclusiv instrumentarul digital configurabil de 12,3 inci, dar pentru head-up display trebuie să bifez pachetul Xenium Pro de 3.100 euro (ce conține inclusiv climă pe 4 zone, plafon panoramic și bord îmbrăcat în piele sintetică). Poziția de conducere este joasă, la fel ca în Seria 3, iar volanul poziționat mai vertical decât la „3” (numai 17 grade înclinație), combinat cu cotierele înalte, mă face să stau în scaun ca într-o mașină de curse.
Și scaunele sunt foarte bine profilate, peste ce oferă adversarul de azi, și includ reglaje electrice atât pentru șofer (standard), cât și pentru pasager (450 euro), în timp ce 330i vine standard cu scaune reglabile mecanic (opțional, ambele scaunele electrice costă 1.230 euro). Însă la S60 inclusiv lungimea șezutului se reglează electric, iar ambele scaune au două memorii (doar al șoferului la 330i).
Totuși, volanul mai gros din BMW asigură o priză clar mai bună, iar pe viraje este tot ce contează. Designul bordului pe orizontală adaugă stabilitate vizuală, aidoma unui interior de model sport și au rămas butoanele climatizării și ale sistemului de sunet.
Per total – o atmosferă mai „clasică”, ruptă doar de instrumentarul digital de 12,3 inci desenat futurist, dar neintuitiv, pentru că nu poate fi configurat cu două cadrane rotunde. În schimb, ecranul central de 10,25 inci poate fi configurat asemenea unui smartphone și controlat atât tactil, cât și folosind selectorul rotativ de pe tunelul central. Dacă 330i oferă trei mufe USB-C și una USB, S60 vine cu patru mufe USB clasice și, în plus, are inclusiv priză de 220V în spate (110 euro).
Pe bancheta lui S60 se stă mai confortabil din cel puțin două motive: spațiul interior este mai mare decât la 330i, iar bancheta mai profilată. Astfel, spațiul mediu la genunchi este superior cu 5 cm, și asta datorită ampatamentului superior cu 2 cm și amplasării transversale a propulsorului (deh, tracțiune față), care permite prelungirea habitaclului până spre compartimentul motor.
Și lățimea interioară este superioară cu 33 cm, în timp ce înălțimea este sensibil egală, chiar dacă S60 a fost depunctat de plafonul panoramic (parte din pachetul Xenium Pro). Clar, S60 este mai spațios decât Seria 3, dar ambele au un tunel central mare: S60 pentru că versiunea de top T6 își ține acolo bateriile, iar Seria 3 din cauza prezenței arborelui cardanic.
Contra cost, pasagerii pot primi banchetă încălzită: 330 de euro la S60, respectiv 779 de euro la pachet cu scaunele încălzite la 330i. De aici, neamțul începe să recupereze distanța pierdută. Portbagajul neamțului este mai mare cu 15 l și are inclusiv clapete de rabatare a banchetei, în timp ce la S60 spătarul fracționat poate fi culcat doar din habitaclu.
Dinamică și confort
Din acest moment, doamnele preocupate de spațiul și beneficiile familiei pot pasa revista soților dependenți de accelerații și viraje. Domnilor, combatanții de azi vin cu motoare turbo cu 4 cilindri, de 2 litri, cuplate la transmisii automate cu convertizor de cuplu, însă au o deosebire fundamentală: în timp ce S60 vine cu tracțiune pe puntea față, 330i vine standard cu propulsie pe roțile posterioare (așa cum e cazul exemplarului meu) sau opțional cu tracțiune integrală. Iar asta implică mai mult decât diferențele teoretice dintre tracțiune și propulsie, precum subvirare și supravirare.
Mutarea unor componente ale transmisiei în spate le-a permis specialiștilor nemți să obțină o distribuție perfectă a maselor pe punți de 50/50%, în timp ce suedezii au reușit doar un 57/43%. Surprinzător, însă, diferențele sugerate de cifre sunt estompate de suspensia reglată mai tare a lui S60 R-Design, combinată cu anvelopele mai mari.
Încă de la primele viraje, agilitatea Seriei 3 te entuziasmează, susținută de sistemul de direcție mai exact, mai progresiv, mai puțin asistat și mai scurt (2,2 ture de volan între capete, față de 2,8 ture la S60), dar 330i mai are un as în mânecă: exemplarul meu este dotat cu suspensia adaptivă (615 euro), în timp ce S60 T5 este configurat doar cu suspensia standard sport.
Chiar și cu 330i în mod Sport și Sport Plus, S60 se înclină mai puțin și anvelopele cu talie joasă mușcă ceva mai bine din asfalt, în ciuda celor 90 kg în plus, deci limitele percepute de șofer sunt aproape la fel de sus. Dacă, însă, 330i acompaniază fiecare viraj cu un zâmbet, la S60 T5 totul pare o operație chirurgicală, asistată vigilent de ESP, în special pe asfaltul umed care ne-a pus la încercare.
Neamțul te lasă să te joci cu aderența în Sport Plus, privilegiu pe care nu-l ai la volanul modelului suedez, pentru că nici n-ar avea sens: nu e nimic amuzant la tracțiune. Pe zonele de frânare, ambele pedale rămân la fel de consistente indiferent de solicitări, dar la 330i e un pic mai progresivă și asta adaugă un gram de control în amalgamul de senzații.
Pe porțiunea sinuoasă dintre Sinaia și Piatra Arsă, atât arhitectura scalabilă CLAR a lui 330i, cât și platforma SPA de la S60 s-au comportat exemplar, dând dovadă de o rigiditate excelentă pe viraje. Totuși, senzațiile sunt mai plăcute în 330i, excepțional echilibrat și cu un feedback la nivelul liderului segmentului Alfa Giulia.
În modul Auto, transmisia Steptronic Sport cu 8 trepte de pe 330i, produsă de ZF, este mai bună decât Aisin-ul lui S60 indiferent de programul de rulare ales: în special în Sport, neamțul schimbă cu un kick entuziasmant și alege treptele ca la carte. Spre deosebire de el, ocazional suedezul mai retrogradează când nu e cazul, dar padelele opționale din spatele volanului rezolvă problema pentru 170 euro (standard la 330i).
Părăsind virajele, descopăr un 330i cu o suspensie adaptivă clar mai suplă decât cea sport a lui S60 T5 pe drum național în modul Comfort. În depășiri, propulsorul neamțului se turează cu entuziasm până pe roșu cu un sunet emoțional, iar decelerările de la turații mari nasc pocnete pe eșapament. În contrast cu el, suedezul își pierde puțin suflul spre capătul turometrului, urcă în ture cu un sound ceva mai rece și își păstrează cumpătul la decelerări.
La viteză mare și constantă, însă, comportamentul devine asemănător, cu zgomote aerodinamice care devin sesizabile de la 140 km/h și cu consum pe autostradă mai mare cu 0,2 l/100 km la BMW, chiar dacă ultima treaptă e mai lungă la neamț (1.900 rpm vs 2.100 rpm la 130 km/h).
În drumul spre serviciu veți aprecia suspensia mai comodă și vizibilitatea spate mai bună la 330i, dar S60 compensează prin direcția mai puternic asistată, care în modul Comfort este extrem de ușoară, și prin diametrul de bracaj de 11,9 m (cu 0,3 m sub cel al germanului).
Costuri
În configurație standard, S60 T5 R-Design este mai ieftin cu 1.228 euro decât 330i M Sport, diferență care se accentuează la preț comparat, ajungând la 5.080 euro. Ce-i drept, neamțul își justifică suma cerută în plus prin motorul mai puternic și prin transmisia mai bine reglată, două caracteristici elementare în zona sportivă a segmentului mediu. Și, să nu uităm: costurile de întreținere de bază la BMW sunt nule până la 100.000 km.
Verdict
Testul de azi nu are un învingător clar. Balanța se înclină succesiv în ambele părți, în funcție de capitolul la care ne raportăm, cu un S60 mai potrivit pentru familii și un 330i mai sportiv. Consumul este apropiat, ținuta de drum asemănătoare, doar diferența prețurilor comparate se apropie de 10% în favoarea lui S60, valoare compensată întrucâtva de 330i prin lipsa costurilor de întreținere de bază în primii 100.000 km.
BMW 330i M Sport
Dacă înclinația spre sportivitate bate spiritul de familist, atunci nu căutați în altă parte: 330i este o mașinărie de fabricat emoții, cu sound, accelerații, incisivitate și atitudine picantate cu aromă de Motorsport. Portbagajul mare, calitatea excelentă a asamblării și dotările complete explică prețul de achiziție relativ ridicat.
Volvo S60 T5 R-Design
Suedezul vine cu un design curat, cu linii rectangulare și proporții mai sportive decât neamțul. Interiorul este mai spațios, scaunele și bancheta sunt perfect profilate, iar calitatea asamblării și a materialelor este la fel de bună ca la neamț. Combinația motor-cutie este mai puțin sportivă decât la 330i, dar și prețul comparat este mai scăzut.
DATE TEHNICE | ||
---|---|---|
Model | BMW 330i M Sport | Volvo S60 T5 R-Design |
Motor/nr. cilindri | L4, turbo | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.998 | 1.969 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 258/5.000-6.500 | 250/5.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 400/1.550-4.400 | 350/1.800-4.800 |
Transmisie | spate | față |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată | 8 trepte, automată |
Pneuri | 245/35 R20 | 225/40 R19 |
L/l/h (mm) | 4.709/1.827/1.442 | 4.760/1.850/1.431 |
Ampatament (mm) | 2.851 | 2.872 |
Masă la gol (kg) | 1.545 | 1.606 |
Volum portbagaj (l) | 480 | 442 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5,8 | 6,5 |
Viteză maximă (km/h) | 250 | 240 |
Consum mixt (l/100 km) | 6,6 | 6,6 |
Emisii CO2 (g/km) | 132 | 152 |
Volum rezervor (l) | 59 | 55 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | ||
Accelerații | ||
0-60 km/h (s) | 2,8 | 3,5 |
0-100 km/h (s) | 5,9 | 7,1 |
0-130 km/h (s) | 9,2 | 11,3 |
1 km cu start de pe loc (s) | 25,7 | 27,8 |
1 km cu start de pe loc (s) | 33,2 | 33,5 |
Reprize | ||
70-90 km/h (în D) (s) | 2,6 | 3,6 |
70-120 km/h (în D) (s) | 5,5 | 7,1 |
Frânare de la 100 km/h | ||
De la 100 km/h la gol, rece (m) | 37,0 | 37,4 |
Consum | ||
În D, la 90/100/130 km/h (l/100 km) | 5,52/6,06/7,94 | 5,59/6,02/7,69 |
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 9,35/7,25/7,58 | 10,1/7,19/7,41 |
Consum în test (l/100 km) | 8,13 | 8,33 |
Autonomie (km) | 725 | 661 |
Masă și dimensiuni | ||
Masă la gol (kg) | 1.722 | 1.812 |
Distribuție mase (%) | 50/50 | 57/43 |
Zgomot interior | ||
La 50 km/h (dB(A)) | 56,6 | 55,5 |
La accelerare maximă (dB(A)) | 75,1 | 71,6 |
COSTURI & GARANȚIE (lei cu TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | 180 | 180 |
Interval revizii (km) | cf. computer de bord | 30 |
Costuri revizii 60.000 km (lei) | 0 | 2.876 |
Garanție | 2 ani fără limită de km | 3 ani/96.000 km |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||
Preț de bază | 49.028 | 47.800 |
Cutie automată | serie | serie |
Climatizare automată pe 2/3/4 zone | standard/standard/- | standard/-/3.100(4) |
Sistem audio standard/Hi-Fi/premium | serie/922/- | serie/840/3.300 |
Instrumentar digital/HUD/navigație | 6.477(1)/(1)/(1) | serie/(4)/serie |
Pilot automat/adaptiv | serie/(1) | serie/1.750(5) |
Asistent de bandă/unghi mort | (1)/(1) | standard/(5) |
Cameră marșarier/360° | (2)/(2) | 700(6)/570 |
Parcare automată | (2) | 670 |
Scaune față reglabile electric stânga/dreapta | (2)/(2) | serie/2.750(6) |
Memorii scaune față stânga/dreapta | (2)/- | serie/(6) |
Scaune încălzite față/spate | 1.952(3)/(3) | 380(7)/495(8) |
Tapițerie mixtă/piele/piele premium | serie/serie/1.794 | serie/serie/(9) |
Jante aliaj 18/19/20 inci | serie/serie/- | serie/570/1.052 |
Suspensie adaptivă | 615 | 900 |
Faruri LED/LED adaptive/laser | serie/925/(1) | serie/1.100(10)/- |
Plafon panoramic/trapă | -/1.230 | (7)/(7) |
Vopsea metalizată/premium | 922/1.999 | 830/1.250 |
Preț comparat (euro cu TVA) | 63.865 | 58.785 |
(1) Pachet Innovation, include și pachet oglinzi, asistent fază lungă, gesturi; (2) Pachet First Class Upgrade, include și suport lombar scaune față, acces comfort, geamuri față izolate fonic; (3) Pachet Advanced Heating, include și volan încălzit, încălzire auxiliară; (4) Pachet Xenium Pro, include și HUD și bord îmbrăcat în piele sintetică; (5) Pachet Intellisafe Pro; (6) Pachet Park Assist, include și senzori parcare f/s; (7) Pachet Winter, include și duze spălare parbriz încălzite; (8) Pachet Winter Plus, include și parbriz și volan încălzite; (9) Pachet Seat, include scaune față cu masaj și suport lateral reglabil electric; (10) Pachet Light, include și instalație spălare faruri, lumini ceață.