BMW scrutează viitorul cu i3 în timp ce VW profită de platforma MQB pentru a construi un vehicul electric similar cu bestseller-ul Golf. Care este alegerea mai bună? BMW i3 sau VW e-Golf?
Pe o piață europeană de 15.162.333 mașini noi vândute în 2015, modelele electrice ocupă un procent insignifiant de numai 1%. Iar acest 1% se datorează în special boom-ului din Olanda și vânzărilor bune din Norvegia. Însă dincolo de procentul nesemnificativ, creșterea față de 2014 este de 50%, iar asta dă speranțe constructorilor de automobile că lumea se va orienta spre automobile “verzi”. De aceea, în ultimii doi ani, aparițiile de modele noi s-au înmulțit văzând cu ochii, oferta fiind din ce în ce mai diversificată. În România însă parcul de vehicule electrice numără doar 97 de mașini, însă sperăm că noul bonus de 4.500 euro acordat mașinilor electrice să impulsioneze vânzările în oarecare măsură.
Caroserie și interior
Noi am pus față în față două modele electrice noi având o concepție total diferită. Pe de o parte vorbim despre BMW i3, care pare venit din viitor. BMW a ales o soluție radicală construind subbrandul i sub care a dezvoltat două modele 100% noi: i3 și i8. Ambele au la bază o platformă formată din două module: modulul Drive realizat dintr-o structură de aluminiu care susține trenul de rulare, bateria și motorul, și modulul Life care înglobează celula pasagerilor realizată din plastic ranforsat cu fibră de carbon. Astfel, masa la gol măsurată a lui i3 este de numai 1.266 kg, cu 264 kg mai puțin decât la e-Golf. Sigur, aici trebuie să mai ținem cont și de faptul că, la cei 3,99 metri lungime, i3 joacă într-o altă clasă decât Golf.
Vorbim practic de un model de clasă mică vs un model de clasă compactă. Astfel este explicabil că în i3 este mai puțin loc în spate decât în Golf, iar portbagajul este mai mic 120 de litri. BMW compensează într-un fel spațiul mai mic în spate cu un acces facil datorat lipsei montantului central. Structura de plastic ranforsat cu fibră de carbon care se sprijină pe modulul de aluminiu Drive are o rigiditate suficientă care a permis eliminarea montantului central.
Golf nu oferă doar mai mult spațiu ci bancheta spate este mai bine profilată și mai confortabilă. La Golf bancheta este fracționabilă 1/3-2/3 și dispune și de cotieră centrală, în timp ce la BMW bancheta e fracționabilă1/2-1/2 și nu are cotieră. Și în față se stă mai bine în Golf în timp ce i3 oferă o poziție de condus mai înaltă, datorată concepției structurii caroseriei. e-Golf arată aproape ca orice Golf, este un Golf veritabil și are toate calitățile unui Golf, fiind construit pe aceeași linie de fabricație cu modelul conventional.
Astfel, VW nu și-a asumat riscuri atât de mari ca BMW care a dezvoltat special o gamă electrică pentru că este foarte greu de estimat evoluția vânzărilor într-un domeniu total neconvențional. Cele 24.057 unități i3 vândute în 2015 au depășit așteptările inițiale BMW (creșterea față de 2014 este de 49,9%), însă raportat la investiția enormă de 6 miliarde euro, drumul spre amortizarea investiției este lung.
Dacă ar fi să dăm note designului, BMW merită toate laudele pentru că a venit cu ceva nou și original. Și nu doar mașina este originală ci totul, de la concepția constructivă până la materialele reciclabile unice. i3 este o mașină premium care face cinste brandului BMW.
Avem deja un câștigător? Nu încă, pentru că și VW are meritul că a dezvoltat încă de la început platforma modulară MQB pentru a fi adaptată mai multor tipuri de propulsie, momentan fiind disponibile versiunea electrică (e-Golf) și un Plug-In Hybrid (GTE). Având încă de la început în minte și un vehicul electric, bateriile de la e-Golf sunt amplasate între punți și nu în portbagaj, acest lucru având două beneficii cruciale: o distribuție ideală a maselor și un volum al portbagajului identic cu al versiunii convenționale, de 380 litri.
Interiorul celor două mașini este la fel ca și exteriorul: clasic, la fel ca la un Golf la e-Golf și futurist la BMW.
În interiorul lui e-Golf totul este familiar de la versiunea convențională însă sunt și unele diferențe. În loc de turometru regăsim un indicator care arată puterea instantanee dezvoltată de motorul electric. În schimb, indicatorul de combustibil a rămas cu aceeași grafică numai că acum arată câtă energie mai este disponibilă în baterie. Butonul Mode pentru reglajul trenului de rulare este tot în locul cunoscut în stânga schimbătorului dar modurile sunt acum diferite. În loc de Normal, Confort, Sport, Individual întâlnim acum doar trei moduri: Normal, Eco și Eco+. De asemenea, sistemul de navigație are câteva funcții specifice pentru o mașină electrică, iar sistemul multimedia afișează și un display despre istoricul recuperării energiei. e-Golf permite patru moduri de recuperare a energiei – trei se activează mișcând selectorul cutiei de viteze din poziția D spre stânga și al patrulea și cel mai eficient (B) mișcând selectorul din poziția D spre înapoi. La ambele modele este disponibil un afișaj care prezintă istoricul felului în care s-a recuperat energia. Practic, aceste mașini încearcă să ne sugereze cum să mergem economic. La BMW modurile de recuperare a energiei sunt incluse în modurile de condus și de exemplu pe Eco Pro+ când se ia piciorul din accelerație, mașina frânează mai mult decât pe celelalte moduri.
Tabloul de bord de la BMW este original prin forma lui conferită și de parbrizul mult împins spre înainte însă în același timp regăsim elementele caracteristice unui BMW, cum ar fi displayul de sine stătător de 10,2 inch al sistemului multimedia iDrive care se operează dintr-un controller similar cu cel de la modelele BMW convenționale. Apoi, ca și la e-Golf, nu lipsesc comenzile Drive Experience Control pentru trenul de rulare adaptiv care au alte moduri de rulare: Comfort, Eco Pro și Eco Pro+. În meniul eDrive putem vedea istoricul recuperării de energie, iar în loc de tabloul de bord găsim un alt display, tot de sine stătător, pentru instrumentele de bord. Schimbătorul de viteze se află în dreapta pe coloana volanului, consola centrală fiind astfel foarte aerisită.
Un BMW rămâne un BMW. Bavarezii au preferat să utilizeze avantajul de masă în favoarea dinamicii și nu pentru a monta o baterie mai mare decât rivalii săi. Ca și e-Golf, i3 utilizează tot un motor sincron, care dezvoltă o putere maximă de 170 CP, dar acești 170 CP trebuie să pună în mișcare doar 1.266 kg. Prin comparație, e-Golf are un motor sincron cu o putere maximă de 115 CP la o masă la gol de 1.530 kg. Motorul BMW nu e doar mai puternic ci are și o inovație tehnică bazată pe fenomenul de reluctanță ce permite păstrarea unui cuplu ridicat și la turații mai ridicate, datorat unei asimetrii magnetice a rotorului.
În general, motoarele electrice de pe automobile se pot tura până dincolo de 12.000 rpm dar cuplul maxim este atins deja la 3-4.000 rpm și apoi începe să scadă. Și tipul de propulsie este diferit. La BMW, motorul electric âți păstrează vioiciunea și la turații înalte. La e-Golf motorul electric este amplasat în față și tracțiunea este pe roțile față în timp ce BMW are motorul amplasat în spate și transmisia pe puntea spate. Bavarezii susțin că transmisia spate este soluția optimă la modelele propulsate electric motivând că este mai eficient să transmiți la sol un cuplu mare disponibil la turații mici dacă roțile spate sunt motoare și nu cele față.
După primul test, le dăm dreptate 100%. i3 accelerează fabulos pentru un model electric. În 5,4 secunde ajunge la 80 km/h și în 7,7 secunde atinge 100 km/h. e-Golf este mai lent cu 1,6 respectiv 3,2 secunde. Și la reprize, BMW este mult mai sprinten: 60-100 km/h în 3,8 secunde și 80-120 km/h în 5,9 secunde. e-Golf e mai lent cu 2,7 respectiv 3,1 secunde. Cei 55 CP în minus și cele 264 kg în plus își spun cuvântul. Iar senzațiile la accelerare la BMW sunt mult mai impresionante decât arată cifrele. Însă nu trebuie să uităm că vorbim de modele electrice la care nu dinamica este cea mai importantă. Iar pe de altă parte, accelerațiile lui e-Golf sunt comparabile cu cele ale lui Golf 1.2 TSI deci nu putem spune că e-Golf este un model lent. Un rol crucial îl joacă autonomia și consumul.
i3 are o baterie de 18,8 kWh și afișează un consum de 12,9 kWh, autonomia anunțată fiind de 200 km în modul EcoPro+ (practic sunt în jur de 160 km și se adaugă 20 km în Eco Pro și încă 20 în modul Eco Pro+). e-Golf are o baterie de 24,2 kWh și un consum de 12,7 kWh, automonia oficială fiind de 190 km pe modul Eco+.
În testul nostru am pornit cu bateriile pline și pe modul Comfort la BMW, respectiv Normal la VW, autonomia afișată de computerul de bord era 116 km respectiv 162 km. Comutând pe modurile cele mai economice Eco Pro+ și Eco+ după ce s-au încălzit bateriile, autonomiile au crescut la 142 respectiv 191 km. VW are un ușor avantaj conferit de bateria mai mare cu 5,4 kWh însă ambele modele oferă o libertate de mișcare suficientă de luni până vineri în drum spre locul de muncă. Iar la consumurile afișate, care sunt aproape egale (12,7 kWh respectiv 12,9 kWh) și la costul unui kWh la tarif normal fără a lua în calcul un tarif diferențiat zi/noapte, 200 km „costă” circa 25 kWh, adică în jur de 10 lei.
O cartelă de 10 călătorii la metrou pentru a merge la servici cinci zile lucrătoare costă 20 lei și cu asta am spus totul despre eficiența acestor mașini. Marea problemă în România este lipsa stațiilor de încărcare publice. Ambele modele au în echiparea standard un cablu de încărcare la rețeaua de 220V pe care o avem și acasă. În acest mod, avem nevoie pentru o încărcare completă de 8 ore la BMW și 9 ore la VW. De la o sursă de curent alternativ trifazat de 3,6 kWh i3 se încarcă în circa 5 ore, iar e-Golf în 6 ore dar la fiecare trebuie cumpărat cablu de încărcare la Wallbox care costă 127 euro la VW și 242 euro la BMW. BMW mai are o opțiune de încărcare rapidă cu 7,4 kWh la sursă de curent alternativ (cum este cazul stației de 22 kWh de la Porsche România), caz în care timpul de încărcare scade la circa două ore și jumătate. Însă acest pachet este destul de scump (998 euro). La ambele modele există și opțiunea unei prize duble AC/DC (551 euro la VW și 605 euro la BMW) care permite încărcarea de la o stație de curent continuu CCS de mare putere de 50 kWh. În acest caz timpul de încărcare scade dramatic până la circa 30 de minute.
BMW e mult mai rapid decât e-Golf însă nu este și mai dinamic în viraje. Cu bateriile montate între punți și cu motorul electric în față care apasă pe puntea față mult mai puțin decât un motor termic, e-Golf subvirează mai puțin decât un Golf convențional și este mai incisiv. Se simte într-adevăr masa mai mare decât la un Golf 1.2 TSI spre exemplu dar este mai agil. Cu roțile sale înguste și mari ca niște felii de pizza, BMW are agilitatea unui model cu transmisie spate dar DSC-ul anesteziază mult din vivacitatea unui BMW clasic. La ambele modele, sistemele electronice de control ale stabilității sunt mai intruzive.
Prețurile standard ale celor două modele sunt comparabile. e-Golf începe de la 35.927 euro, iar i3 de la 35.880 euro. Însă la echipare comparată, i3 este mult mai scump. e-Golf are un singur nivel de echipare foarte bine dotat care include climatizare cu două zone, faruri LED cu lumină albastră, sistem multimedia cu navigație Discover Pro de top, jante de aliaj de 16 inch. La BMW, navigația mai ieftină Business costă 998 euro, iar cea de top Professional 2.007 euro și farurile cu LED se pot obține contra sumei 897 euro. Spre deosebire de e-Golf, care este disponibil într-o singură echipare, BMW oferă patru pachete de design, modelul testat fiind Lodge cu combinație de tapițerie de piele maro cu textil (2.007 euro). BMW are avantajul și al unui pachet de întreținere gratuită de 5 ani sau 60.000 km și a anunțat o ofertă de leasing cu valoare reziduală garantată de 51,6% însă avansul este destul de mare de 25%. Porsche Leasing nu are un program special de leasing pentru electrice dar în funcție de bonitatea firmei e-Golf poate fi achiziționat și cu un avans minim de 15%.
Concluzii
VW e-Golf
e-Golf oferă soliditatea, calitatea și spațiul interior generos al unui Golf. Nu are designul deosebit al lui i3 și nici rapidiiatea acestuia, fiind net mai greu, dar se conduce la fel de incisiv, este mai ieftin, mai spațios și are autonomie mai mare.
BMW i3
i3 are accelerații și reprize rapide ca un BMW pe benzină oferind cel mai bun raport putere/consum din clasă. Interiorul e futurist și elegant dar spațiul interior este la nivelul unei mașini de clasă mică.
Verdict AutoExpert
i3 reprezintă o abordare radicală și futuristă, în timp ce e-Golf vine cu o propunere pragmatică. Se înfruntă viitorul din multe puncte de vedere (materiale, concept, propulsie) cu prezentul. BMW a preferat să își păstreze tradiția sportivă deși ar fi putut utiliza avantajul de masă pentru a oferi o baterie și, implicit, o autonomie mai mare.Model | BMW i3 | VW e-Golf |
---|---|---|
Motor | electric, sincron | electric, sincron |
Putere maxima/turatie (CP/rpm) | 170/4.800 | 115/3.000-12.000 |
Cuplu maxim (Nm/rpm) | 250/0 | 270/0-3.000 |
Transmisie | spate | față |
Cutie de viteze | aut., 1 treaptă | aut., 1 treaptă |
L/l/h (mm) | 3.999/1.775/1.578 | 4.270/1.799/1.450 |
Ampatament (mm) | 2.57 | 2.629 |
Diametru de bracaj (m) | 9,7 | 10,9 |
Masa la gol (kg) | 1.270 | 1.585 |
Volum portbagaj (l) | 260-1.100 | 380-1.270 |
Baterie (kWh) | 18,8, Litiu-Ion | 24,2, Litiu-Ion |
Autonomie (km) | 200 | 190 |
Accelerație 0-60/0-100 km/h (s) | 3,7/7,2 | 4,2/10,4 |
Viteza maximă (km/h) | 150 | 140 |
Consum mediu (kWh) | 12,9 | 12,7 |
MĂSURĂTORI | ||
ACCELERAȚII | ||
0-80 km/h (s) | 5,4 | 7,1 |
0-100 km/h (s) | 7,7 | 10,9 |
SPRINT | ||
60-100 km/h | 3,8 | 6,5 |
80-120 km/h | 5,9 | 9,0 |
FRÂNARE DE LA 100 KM/H | ||
La gol, rece | 36,3 | 37,7 |
La gol, cald | 36,6 | 37,7 |
CONSUM | ||
Consum în test (kWh) | 13,6 | 13,7 |
Autonomie (km) | 141 | 191 |
Timp de încărcare 220V/380V (ore) | 8,5 (2,5)* | 9/6,5 |
MASA (kg) | ||
Masa masurată | 1.266 | 1.53 |
ZGOMOT INTERIOR (dBA) | ||
la 100 km/h | 67 | 66 |
COSTURI ȘI GARANȚIE (lei cu TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | ||
Interval revizii (km) | cf. Computer de bord | |
Costuri revizii pentru 60.000 km | 0 | |
Garanție | 2 ani fără limită de km | 2 ani fără limită km |
Garanție împotriva coroziunii | ||
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||
Preț de bază | 35.880 | 35.927 |
Airbaguri frontale/laterale/cortina | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Airbag genunchi | - | serie |
Climatizare automată | serie | serie |
Radio CD | serie | serie |
Sistem de navigație | 2.007 | serie |
Scaune încălzite | 333 | 330 |
Faruri LED | 897 | serie |
Jante aliaj usor | serie (19 inch) | serie (16 inch) |
Vopsea metalizată | 666 | 463 |
Cablu încărcare rapidă AC | 242 | 127 |
Pachet încarcare rapida AC | 998 | serie ** |
Priză dublă AC/DC | 605 | 551 |
Preț comparat (euro cu TVA) | 41.628 | 37.398 |
* cu pachetul de încarcare rapida AC (998 euro) la retea de 22 kWh;** încarcare cu 3,6 kWh fata de 7,2 kWh la BMW |