Test comparativ BMW X1, Jaguar E-Pace, Volvo XC40: Asaltul lupilor tineri

A doua generație BMW X1 are doi noi rivali care nu au mai avut niciodată vreun predecesor: Volvo XC40 și Jaguar E-Pace. Supertest comparativ cu motoarele turbodiesel de 2 litri combinate cu transmisii automate și tracțiune integrală.

La cererea sindicatelor BMW, bavarezii au prezentat la Salonul de la Paris în toamna lui 2008 un concept de SUV compact realizat pe baza lui Seria 3. Intrat în producție de serie în 2009, X1 a devenit primul SUV compact premium, inaugurând un nou segment în care s-au înscris ulterior Audi cu Q3 în 2011 și Mercedes cu GLA în 2014.

Apele acestui segment puțin populat au fost tulburate însă la începutul acestui an când au apărut doi noi competitori, care nu au avut vreodată vreun predecesor: Jaguar E-Pace și Volvo XC40.
Prima generație X1 a fost singurul SUV compact premium care avea o tracțiune integrală derivată din transmisia spate, însă la noua generație, lansată în 2015, BMW a schimbat macazul trecând la noua platformă cu componente modulare UKL bazată pe tracțiune față. Au existat unele critici că se pierde din spiritul BMW însă absolut toți concurenții utilizează aceeași schemă de propulsie. Dar să trecem la comparativul de față.

Caroserie și interior

Cele trei modele sunt despărțite de doar câțiva centimetri la lungime însă Jaguar este cel mai lat. Cel puțin prin comparație cu Volvo acest lucru nu se regăsește și în lățimea interioară în spate. Modelul suedez dispune de cel mai mare spațiu în spate atât la cap cât și la genunchi și avantajul de spațiu este clar observat și când urci la interior nu doar privind cifrele.

Alura lui XC40 cu acoperișul plat îi conferă un avantaj în ceea ce privește libertatea de mișcare în spate. Toate trei modelele au banchetă fracționabilă însă BMW oferă mai mult deoarece la X1 bancheta se rabate 40/20/40% și nu doar 40/60% precum la rivali.

În plus, pentru 400 euro, BMW dispune și de banchetă spate culisantă, segmentele acesteia deplasîndu-se 130 mm înainte/înapoi, putând mări spațiul pentru genunchi sau cel din portbagaj. Prin rabatarea banchetei, la toate trei modelele, suprafața de încărcare obținută este lină, fără prag, însă doar la Volvo este complet plană.

Cu 436 litri din care 73 litri sub podea, Volvo are cel mai mare portbagaj, urmat de BMW cu 421 litri. Dacă însă se împinge bancheta spre înainte, volumul portbagajului lui BMW crește la 494 litri. În schimb,
Jaguar are un portbagaj măsurat cu aproape 100 litri mai mic și acest lucru contează la călătorii lungi.

E-Pace are cel mai mic spațiu la genunchi în spate, dar bancheta este cel mai bine profilată și lungimea șezutului este cea mai mare. În față, în BMW se stă cel mai jos, urmat de Jaguar și Volvo, cu mențiunea că Volvo are și cea mai mare gardă la sol de 21 cm. Toate trei modelele de test oferă scaune sport bine configurate dar la BMW am remarcat faptul că spătarul este prea îngust.

Ergonomia vine cu trei filozofii diferite. Volvo este fidel soluției de tip tabletă cu aproape toate comenzile grupate într-o tabletă tactilă de 9,2 inci. Pare complicat la prima vedere, dar Volvo a reușit să organizeze exemplar meniurile deși acestea au un conținut stufos.

De exemplu, toate sistemele de asistență sunt grupate într-un singur ecran, iar comenzile pentru climă și încălzirea scaunelor sunt tot timpul la baza ecranului indiferent de meniul ales astfel că accesul este direct și facil tot timpul. În plus, la echiparea Momentum, a doua după Base, sistemul multimedia cu ecranul tactil de 9,2 inci este standard, doar navigația costând opțional.

 

La BMW totul costă. Chiar și pentru sistemul de navigație cu ecran de 6,5 inci trebuie plătit 1.322 euro, iar cel de top cu ecran de 8,8 inci, navigație și display TFT de 5,7 inci între indicatoarele de bord ajunge la 2.757 euro.

Vestea bună este că vine la pachet cu head-up display care la Jaguar costă extra și la Volvo nu există. Ecranul lui X1 are cea mai mică diagonală însă este poziționat perfect, are o rezoluție impresionantă și meniurile sunt extrem de intuitive, putându-se comanda atât tactil cât și cu ajutorul controller-ului care include și touchpad.

Jaguar vine standard cu sofisticatul sistem multimedia Touch pro cu navigație inclusă pe SSD și ecran tactil de 10,1 inci ceea ce reprezintă un avantaj. Însă procesorul sistemului este mai lent decât la rivali iar pentru activarea încălzirii scaunelor trebuie intrat neapărat în meniu, ceea ce nu e tocmai ideal dacă vrei să faci manevra aceasta în timpul mersului.

În ceea ce privește calitatea interiorului, așteptările sunt mari de la acest segment premium. Jaguar are un interior foarte luxos conferit de echiparea standard cu tapițerie de piele fină și scaunele cu multiple reglaje electrice standard dar unele plastice, mai ales de pe consola centrală, nu arată foarte premium.

Și la BMW plasticul din zona inferioară a bordului demonstrează oarecare economie iar indicatoarele analogice par demodate prin comparație cu rivalii săi. Subiectiv, Volvo arată mai elegant cu aluminiul din zona centrală a bordului și cu consola minimală cu puține butoane.

Dinamică și confort

Deși BMW a trecut la o platformă care are la bază tracțiunea față, cel puțin în versiunea cu tracțiune integrală cum a fost cazul mașinii din test, X1 nu și-a pierdut din agilitate. Și X1 xDrive 20d reconfirmă concluziile noastre mai vechi că merită opțiunea pentru tracțiunea integrală nu neapărat pentru off-road, cât pentru faptul că îmbunătățește substanțial dinamica pe șosea.

Cu direcție și suspensie M Sport, X1 este cel mai agil pentru că este și cel mai ușor și are și cel mai coborât centru de greutate (garda la sol de 183 mm este mai mică decât cei 204, respectiv 211 mm, de la Jaguar/Volvo). Masa mai mică și distribuția mai echilibrată a maselor îi conferă lui BMW cel mai incisiv comportament.

Însă marea surpriză a testului a reprezentat-o Volvo XC40, încununat cu titlul de mașina anului 2018 în Europa. Deși este mai greu cu 104 kg decât X1 și are aceeași putere cu acesta, de 190 CP, modelul suedez are accelerații și reprize similare cu BMW X1, ceea ce este cu adevărat remarcabil.

Cu o gardă la sol mai mare cu 24 mm decât X1, XC40 este un exemplu pozitiv cum o mașină cu centru de greutate mai înalt poate avea o dinamică foarte bună. Cu un tren de rulare reglat mai ferm, XC40 se conduce plăcut și este neașteptat de dinamic. În special pe modul Sport, direcția are consistența celei de la BMW și impresionează prin precizie și feedback.

Un SUV Jaguar compact era doar un deziderat pe vremea când britanicii erau sub aripa lui Ford. Grupul indian Tata a intuit tendințele din segmentul SUV compact premium și a reacționat rapid transformând acest deziderat în realitate. Iar când noul E-Pace vine și cu elemente de design de la fascinantul F-Type, realitatea este cu atât mai frumoasă.

Sigur, E-Pace este un SUV și nu o mașină sport dar ne așteptam ca o parte din ADN-ul lui Jaguar F-Type să se transfere și asupra lui E-Pace. Însă SUV-ul Jaguar are o masă mare, măsurată de colegii noștri de la Quattroruote la 2.031 kg, cu 131 kg, respectiv 235 kg mai mult decât la XC40, respectiv X1. De aceea, E-Pace, deși are doar 10 CP mai puțin dar 30 Nm mai mult decât rivalii este penalizat la accelerații și reprize de masa mare.

Jaguar accelerează cu 2 secunde mai lent decât rivalii, iar reprizele sunt mai slabe cu 1,5-2 secunde. Chiar dacă nu are mare importanță în România, viteza maximă este cu 10 respectiv 20 km/h mai mică decât la Volvo/BMW. Și consumul este afectat de masa mare, fiind sensibil mai mare decât la rivali, diferența față de BMW X1 fiind de 2 l/100 km.

Credem că valoarea de consum este strict dependentă de masă deoarece și Jaguar are o cutie automată performantă cu 9 trepte, care are ultima treaptă mai lung etajată, la fel ca la rivali care au transmisii automate cu 8 trepte.

Toate trei modelele au trenuri de rulare adaptive care reglează răspunsul direcției, cutiei și motorului. La BMW și Volvo trenul de rularea adaptiv este standard în timp ce la Jaguar costă 536 euro. În schimb, suspensia adaptivă se plătește extra la toate modelele și din nou la Jaguar este foarte scumpă. Toate modelele din test au fost prezente fără suspensie adaptivă și în ciuda suspensiei reglate ceva mai ferm, Volvo se conduce cel mai lin și confortabil. Un tren de rulare aproape la fel de confortabil oferă și Jaguar în timp ce la BMW se simte tăria suspensiei M Sport.

Din punct de vedere al aptitudinilor off-road, cel mai bine se prezintă Volvo, urmat de Jaguar și BMW. Jaguar vine însă standard echipat cu pneuri all season Pirelli Scorpion Zero care cel puțin în condiții de iarnă cum au fost cele din testul nostru, nu se descurcă la fel de bine ca pneurile de iarnă Pirelli Sotto Zero care echipau celelalte două modele.

Costuri

Premium este premium indiferent de segment și prețurile sunt în concordanță. Sub 40.000 euro preț de bază la aceste motorizări nu există nimic. În cazul de față trebuie să facem câteva precizări. BMW X1 este cel mai scump din test atât la prețul de bază cât și la cel comparat pentru că a venit în versiunea M Sport care adaugă 6.723 euro la prețul de bază.

Aceasta include o serie de echipamente cu tușeu sportiv cum ar fi direcție M Sport, suspensie M Sport, pachet aerodinamic M, suport picior M, praguri portiere cu inscripția M, jante de aliaj M cu spițe duble de 18 inci, scaune sport și în plus față de versiunea standard mai primim faruri cu LED adaptive și climă automată.

Totuși, față de rivali foarte multe echipamente sunt doar pe lista de opționale și astfel, prețul comparat urcă destul de mult. Dacă dăm însă la o parte pachetul MSport, prețul lui X1 ajunge în zona rivalilor. Jaguar E-Pace în echiparea S de test (echipare medie între cea de bază și HSE) vine foarte bine dotată cu cel mai sofisticat sistem multimedia, scaune față reglabile electric pe 10 direcții, tapițerie de piele de foarte bună calitate. La prețul de bază este ceva mai scump decât Volvo dar în final ecartul de preț se reduce la mai puțin de 1.000 euro.

Cel mai accesibil este Volvo XC40, prezent în test în echiparea Momentum, de asemenea extrem de bine dotată standard incluzând sistem multimedia cu ecran tactil de 9,2 inci, indicatoare de bord virtuale (costă extra la Jaguar și nu există la X1) și tren de rulare adaptiv.

Astfel, la preț comparat XC40 este cel mai ieftin, dar diferența față de Jaguar nu e semnificativă. În schimb, Jaguar și BMW au un avantaj la întreținere oferind revizii gratuite: Basic Service Inclusive pentru 5 ani sau 100.000 km la BMW și Jaguar Care pentru 3 ani și kilometraj nelimitat la Jaguar. Volvo are în schimb cea mai lungă perioadă de garanție de 4 ani și 150.000 km.

Verdict

Am venit, am văzut, am câștigat! Noul Volvo XC40 care nu a mai avut vreodată vreun predecesor este un model extrem de reușit. Impresionează la multe capitole tehnice, dar în același timp atrage și prin design și finisări. Fără a ieși în evidență, BMW X1 este foarte bun la toate disciplinele tehnice, fiind lider la multe dintre ele, dar interiorul arată puțin demodat comparativ cu rivalii. Jaguar E-Pace atrage și el foarte mult prin design și pachetul de echipare, e super confortabil dar pierde puncte la spațiul interior și dinamică/consum.

Volvo XC40 D4 AWD Momentum

Este cel mai mare în spate, este aproape la fel de rapid ca BMW, se conduce foarte agil pentru un Volvo, are un interior de calitate și este foarte bine dotat având și cel mai bun preț comparat. Nu are niciun punct slab.

BMW X1 xDrive 20d 

Este cel mai agil mai ales cu pachet MSport, are cel mai economic motor și este aproape la fel de spațios ca Volvo, fiind chiar mai modulabil decât acesta. Interiorul are cea mai bună ergonomie dar este puțin în urma rivaililor din punct de vedere al designului și este scump.

Jaguar E-Pace D180 AWD

Este excelent dotat standard, foarte luxos, are un design atrăgător și este foarte confortabil. Consumă mai mult decât rivalii săi și dinamic este în urma lor datorită masei excesiv de mari. Iar prețul nu este cel mai mic din comparativ.

DATE TEHNICE BMW Jaguar Volvo
Model X1 xDrive 20d M SportE-Pace S D180 AWD Aut.XC40 D4 AWD Momentum
Motor/nr.cilindriL4, turbodieselL4, turbodieselL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.9951.9991.969
Putere maximă/turație (CP/rpm)190/4.000180/4.000190/4.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)400/1.750-2.500 430/1.750400/1.750-2.500
Transmisieintegralăintegralăintegrală
Cutie de vitezeautomată, 8 trepteautomată, 9 trepteautomată, 8 trepte
Tip pneuri225/50 R18235/55 R19235/50 R19
Dimensiuni pneuriPirelli Sotto Zero 3Pirelli Scorpion Zero Alls.Pirelli Sotto Zero Winter
L/l/h (mm)4.439/1.821/1.5984.395/1.984/1.6494.425/1.863/1.652
Ampatament (mm)2.7602.6812.702
Unghi atac/ventral/ieșire (gr.)17,7/16,7/20,622,8/21,1/29,421,7/21,9/30,4
Gardă la sol (mm)183204211
Masă la gol (kg)1.6901.8431.803
Volum portbagaj (l)505-1.550577-1.234460-1.336
Accelerație 0-100 km/h (s)7,89,37,9
Viteză maximă (km/h)219205210
Consum urban/extr./mixt (l/100 km)5,4/4,5/4,86,5/5,1/5,65,8/4,8/5,1
Emisii CO2 (g/km)127147135
Volum rezervor (l) 6155,754
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
ACCELERAȚII
0-60 km/h (s)3,73,83,5
0-100 km/h (s)8,69,5 8,5
0-120 km/h (s)12,214,112,0
0-130 km/h (s)14,316,814,4
400 m cu start de pe loc (s)16,116,716,0
1 km cu start de pe loc (s)29,731,329,8
REPRIZE în D
Repriză 70-90 km/h (s)3,24,73,4
Repriză 70-120 km/h (s)8,110,38,5
PERFORMANȚE DINAMICE
Viteză maximă (km/h)217,2198,3207,3
FRÂNARE DE LA 100 km/h
La gol, rece (m)40,942,740,3
Sarcină maximă, rece (m)44,843,640,5
Sarcină maximă, cald (m)41,442,642,1
CONSUM
La 90/100/130 km/h (l/100 km)4,93/5,43/7,196,29/6,99/9,014,95/5,49/7,57
Oraș/drum național/autostradă (l/100 km)7,57/6,21/6,8410,1/7,51/8,698,47/6,58/7,19
Consum în test (l/100 km) 6,948,857,46
Autonomie (km)881632724
MASĂ
Masă măsurată (kg)1.7962.0311.9
Distribuție mase (%)56/4459/4158/42
ZGOMOT INTERIOR
La 50 km/h pe asfalt (dB(A))55,056,856,2
La accelerare maximă (dB(A))67,771,471,3
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA)
Impozit anual (lei/an)180180177
Interval revizii (km)cf. computer de bordcf.computer de bord30
Costuri revizii pentru 60.000 km002.879
Garanție2 ani fără limită km3 ani sau 100.000 km4 ani sau 150.000 km
Garanție împotriva coroziunii 12 ani6 ani12 ani
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA)
Preț de bază 48.07643.43541.655
Airbaguri frontale/laterale/cortinăserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serie
Airbag genunchi - -serie
Climatizare automatăserieserieserie
Sistem audio Hi-Fi8101.071750
Radio/Bluetooth/indicatoare virtualeserie/serie/-serie/serie/744serie/serie/serie
Sistem de navigație/head-up display2.757serie/1.1661.170/ -
Asistent frânare de urgențăserieserieserie
Pilot automat/adaptiv287/1.250 (1)serie/988 (2)serie/1.530
Asistent bandă/unghi mort(1)serie/(2)serie/540
Cameră marșarier410serie450
Senzori parcare față/spate359serie 411/serie
Scaune față reglabile electric974serie920
Scaune încălzite față338404320
Tapițerie de piele1.732serie1.200
Banchetă fracționabilă serieserieserie
Sistem keyless400690serie
Hayon electricserie536480
Tren de rulare adaptiv/suspensie adaptivăserie/513536/1.190serie/840
Jante aliaj 18/19 inchserie/882serie/1.273serie/590
Faruri LED/LED adaptive -/serieserie/1.285serie/800
Vopsea metalizată718904720
Preț comparat (euro cu TVA)58.99353.03252.376

(1) pachet Driving Assistant Plus; (2) pachet Drive cu pilot automat adaptiv, asistent unghi mort, sistem automat de frânare la viteze mai mari (10-60 km/h).

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top