Am testat șapte modele de anvelope, printre care unul cu rezistență scăzută la înaintare, care promite prestații foarte bune și un low cost. Ultimul se dovedește, însă, foarte slab pe asfalt ud.
Text: Roberto Boni; Adaptare: Bogdan Grigorescu; Foto: Quattroruote
În weekend-urile de primăvară se formează adevărate cozi în dreptul vulcanizărilor, unde șoferii așteaptă să înlocuiască anvelopele de iarnă cu cele de vară. Este, totodată, perioada în care cei mai mulți dintre aceștia achiziționează un set de anvelope noi. Privind oferta extrem de variată a magazinelor și mai ales pe cea disponibilă în mediul online, am decis să realizăm acest test comparativ, care vă va ajuta să alegeți un set de pneuri pe baza unor parametri obiectivi.
Măsuri în creștere
Am selectat pentru testul comparativ anvelope de dimensiunea 225/45 R17 91W, pentru că echipează un număr mare de autoturisme compacte, dar și de clasă medie și mare, care tind să le înlocuiască pe popularele 205/55 R16. Pentru a le testa la limita superioară, le-am montat pe un exemplar Opel Astra 1.6 CDTI BiTurbo de 160 CP, care dezvoltă valori de cuplu și putere suficient de mari pentru a solicita la maximum anvelopele, în special pe suprafețe ude.
Avem șapte modele de pneuri în test: toate, în afară de unul aparțin unora dintre cei mai importanți producători, angrenați în solicitanta industrie a componentelor de prim montaj. Solicitantă, deoarece clienții (producătorii auto) sunt puțini, importanți și evaluează anvelopele mult mai riguros decât șoferii obișnuiți, având propriile teste interne menite să verifice detaliat performanțele. Pentru că tot vorbim despre performanțe, se știe de ani buni că producătorii de mașini sunt preocupați de scăderea consumului de combustibil, pentru a se alinia limitelor stricte de emisii CO2 impuse de UE.
Performanță, dar cu ce preț?
Pentru a atinge aceste obiective, inginerii recurg la câteva mijloace tehnice, precum sistemul Start & Stop, care a fost gândit în acest scop, dar au în același timp cerințe ridicate de la anvelope. Iar acestea sunt pe deplin justificate: la viteză constantă, aproximativ o cincime din rezistența la înaintare este reprezentată de rezistența la rulare a pneurilor. Deformarea acestora la contactul cu solul se traduce prin consum de energie, dar și rezistența lor aerodinamică produce pierderi. Astfel, dacă se reușește limitarea pierderilor cauzate de pneuri, scade și consumul de combustibil: o reducere cu 20% a rezistenței la rulare se traduce printr-un consum ameliorat cu 4%. Totuși, din cauza compoziției speciale a benzii de rulare, bazată pe silicați și alți compuși ce micșorează rezistența la înaintare, este posibil ca anvelopele să devină mai alunecoase. Dacă se urmărește reducerea la maximum a energiei irosite, pneurile vor suferi cel mai mult la rularea pe asfalt umed. De aceea, am decis să nu includem în test versiunea normală a lui Pirelli Cinturato P7, ci pe cea „verde”, disponibilă pentru piața aftermarket și numită P7 Blue, care promite să combine performanța bună pe șosea cu rezistența redusă la rulare.
Viață grea pe umed
Această anvelopă a avut rezultate foarte bune în testul nostru, doar că nu strălucește pe asfalt umed, pentru că asigură o tracțiune ceva mai scăzută decât cea oferită de celelalte anvelope din test. A surclasat însă anvelopa taiwaneză Federal 595 SS, care s-a dovedit a fi complet neadecvată și chiar periculoasă. Este suficient să dăm exemplu distanța de frânare de la 100 km/h, unde Federal 595 SS a avut nevoie de 61,8 metri, cu 12,9 metri mai mult decât Pirelli și cu aproape 18 metri peste Continental, cel mai bun din test la această probă, dar și la altele. De asemenea, la testele de conducere pe pistă udă, pneul cu origine orientală s-a dovedit lipsit de aderență. La aceasta se adaugă rezistența la rulare ridicată și, mai rău, performanțele slabe chiar și pe drumuri uscate. Celelalte anvelope testate se prezintă, însă, mult mai bine. Noul Continental PremiumContact 6 este cel mai sigur, oferind performanțe excelente la toate probele (mai puțin când vine vorba despre rezistența la rulare). Michelin Primacy 3 confirmă standardele ridicate ale companiei franceze, în timp ce Hankook Ventus Prime 3 este surpriza plăcută a testului, iar Bridgestone Turanza T001 Evo are rezultate foarte omogene. În sfârșit, Goodyear EfficientGrip Performance oferă performanțe puțin mai bune decât Pirelli pe ud, dar (așa cum era de așteptat) are o rezistență la rulare mai mare.
Asfaltul ud este cea mai grea situație cu care se pot confrunta anvelopele de vară. Pe ud se accentuează diferențele de aderență, în principal din cauza compozițiilor diferite ale pneurilor. Rezultatele nespectaculoase obținute de Pirelli P7 Blue și Goodyear EfficientGrip Performance trebuie atribuite benzii de rulare, care a fost desenată pentru a pierde cât mai puțină energie prin deformare, fapt care afectează aderența, din cauza prezenței silicaților în compoziție. Ambele anvelope, dar în special Pirelli, prezintă un grad ceva mai scăzut de aderență decât concurenții premium. Rezultatul este o distanță mai mare de oprire și o manevrabilitate puțin mai slabă pe pistă udă, însă pneurile rămân ușor controlabile chiar și fără ESP. Nu același lucru se poate spune despre Federal: aderența precară îl face periculos pe asfalt ud, de aceea nu poate fi recomandat în aceste cazuri.
Comportamentul pe asfalt uscat
Suprafața uscată de rulare scade diferențele de performanță dintre pneuri, dar nu le anulează. La frânare, distanțele (măsurate folosind alte proceduri decât cele din testele de șosea) sunt foarte apropiate, cu Continental permanent în avantaj și Goodyear și Pirelli ușor distanțați. Chiar și ultimul, Federal, oprește la aproape patru metri în spatele celui mai bun. În testul de stabilitate (realizat fără ESP) intră în joc o varietate de factori, inclusiv suspensiile: în acest caz, suspensiile modelului Astra au lucrat cel mai bine cu Michelin, mașina fiind foarte agilă și ușor de controlat de către orice șofer la ocolirea bruscă a obstacolelor. Rezultatele la testele de zgomot și confort au fost destul de omogene.
Din punctul de vedere al producătorilor de automobile, este bine ca anvelopele să piardă cât mai puțină energie, contribuind la reducerea consumului de combustibil și a emisiilor de CO2. Acest lucru justifică existența anvelopelor ”verzi”, cu o rezistență mai mică la rulare decât a celor normale. Rezultatele testelor pe care le-am efectuat în laborator arată clar că anvelopele ”verzi” Pirelli Cinturato P7 Blue sunt cele mai economice, dar asta afectează aderența pe asfalt umed. Faptul că Federal sunt cele mai slabe și la rezistența la înaintare, și pe umed, însă, este un simptom al tehnologiei depășite pe care o înglobează. Trebuie să precizăm că, pentru a fi corecți, am testat toate anvelopele la aceeași sarcină și presiune, deși normele prevăd că pneurile XL precum Hankook trebuie testate la valori mai mari, fapt care îi poate atribui rezultate superioare.