Test comparativ Citroen C3 Aircross, Jeep Renegade, VW T-Cross

Jeep Renegade, VW T-Cross, Citroen C3 Aircross autoexpert.ro

Cine ar fi crezut acum 10 ani că vom realiza într-o zi o comparație între un Jeep, un VW și un Citroën? Da, uite că azi este posibil pentru că toate trei mărcile au câte un reprezentant în segmentul SUV-urilor de clasă mică. Test comparativ Citroën C3 Aircross, Jeep Renegade și VW T-Cross, toate echipate cu motoare turbo în 3 cilindri.

Foto: Bogdan Paraschiv

Segmentul SUV-urilor de clasă mică este cel mai efervescent dintre toate clasele de SUV-uri, vânzările ajungând la 1,94 milioane unități în 2018 (+29% față de 2017). În aceste condiții este firesc ca toți constructorii să își dorească să aibă mdele în acest segment care continuă să crească accelerat.

Ultimul venit este un jucător cu mare forță. VW. T-Cross este frățiorul lui Seat Arona și al viitorului Skoda Kamiq fiind construit pe noua platformă MQB A0 derivată din MQB și fiind plasat în gamă sub T-Roc, care este situat între T-Cross și Tiguan.

Citroën C3 Aircross are o bază comună cu Peugeot 2008 în timp ce Jeep Renegade este construit pe platforma Small Wide a grupului Fiat, utilizată și la alte modele Fiat și Jeep, și este la nivel mondial cel mai bine vândut model Jeep.

Caroserie și interior

Doar privind aceste modele, îți dai seama cât sunt de diferite. Jeep e pătrățos, cu o alură de macho și cu capota dreaptă și masivă ca la un Wrangler. Prin proporții și design, este diferit de orice alt reprezentant al segmentului din care face parte.

 

Citroën joacă rolul unui joker cu fața sa total atipică cu luminile de zi poziționate foarte sus, farurile rotunde amplasate mai jos și caroseria în două culori plus o a treia culoare în partea superioară. Dar nu doar exteriorul ci și interiorul este fancy. Femeile vor fi atrase imediat de noul stil Citroën care revine practic la ideile de avangardă în design ce au făcut celebră marca franceză.

Și VW? T-Cross ar putea fi definit clasicul perfect. Pentru un VW arată tineresc, dar în comparație cu Citroën pare banal. Însă în altceva stau valorile lui VW, nu în design. Hai să le luăm pe rând.

Deși este cel mai scurt și cel mai scund model din test, T-Cross este cel mai spațios. Are cea mai mare înălțime interioară față și spate și aproape cel mai mare spațiu la genunchi. Nu este chiar cel mai lat, dar valorile sunt apropiate. Trebuie să precizăm că atât VW T-Cross cât și Citroën C3 Aircross au standard în echipările testate banchetă culisantă care este oferită la Jeep doar opțional.

De asemenea, la T-Cross se poate rabate tot standard și spătarul scaunului pasagerului față obținându-se astfel o lungime de încărcare utilă foarte mare. Același lucru este posibil și la Citroën contra a 232 euro.

T-Cross și C3 Aircross au și podea dublă la portbagaj și astfel prin rabatarea spătarului banchetei se obține o suprafață de încărcare aproape plană. La Jeep în schimb, se creează un prag la rabatarea banchetei. Citroën este singurul care are o banchetă spate fracționabilă 40/20/40% cu spătarul mai îngust al scaunului central din mijloc care se transformă în cotieră și permite și încărcarea obiectelor lungi.

Toate cele trei modelele au portbagaje generoase cu un avantaj pentru VW și Citroën la care culisarea banchetei permite varierea spațiului pentru bagaje sau pentru genunchi în spate.

Interioarele sunt de asemenea foarte diferite. Cel mai atractiv este fără îndoială cel al lui Citroën pentru că pur și simplu este altfel. Scaunele față, late, ca niște fotolii, cu cusături drepte, par desprinse dintr-un birou. Sunt moi, nu oferă o susținere laterală grozavă, dar sunt confortabile. Același material textil gri de pe scaune se regăsește și în centrul planșei de bord, combinat cu plastic tare în zona dinspre parbriz.

Însă cromatica plăcută completată cu inserțiile dreptunghiulare roșii de la gurile de ventilație și ecranul de sine stătător de 7 inci al sistemului multimedia te fac să treci cu vederea plasticele tari, negre și ieftine de pe fețele de uși.

Sistemul multimedia include navigație din standard la echiparea de top Shine, iar de pe ecranul tactil se poate comanda și climatizarea. Pentru dezaburirea parbrizului și încălzirea lunetei există butoane fizice însă pentru alte reglaje trebuie intrat în meniul sistemului multimedia.

Interiorul lui Jeep te duce imediat cu gândul la off-road cu planșa de bord verticală și bara de sprijin pentru pasagerul față. Plasticul moale predomină pe planșa de bord, o raritate în acest segment. Măciulia schimbătorului din aluminiu și inserțiile cromate de la difuzoare dau acea impresie de calitate și de lucru bine făcut.

Echiparea a doua Longitude este nivelul maxim care se poate comanda în combinație cu acest motor și este mediu dotată, dar prețul este foarte atractiv. Un Jeep mult sub 20.000 euro era ceva greu de imaginat acum 10 ani. Dar faptul că navigația este scumpă și nu poate fi comandată decât cu ecranul mare de 8,4 inci neexistând o versiune intermediară duce prețul comparat la peste 20.000 euro.

VW vine cu plastice tari peste tot, dar inserțiile în culoarea caroseriei din zona centrală a bordului și din jurul consolei centrale conferă o ambianță plăcută. T-Cross impresionează prin ergonomia perfectă și prin cel mai bun sistem multimedia, cu senzor de proximitate, un ecran cu o rezoluție superbă și este și singurul care se poate comanda cu indicatoare de bord digitale (Active Info Display 353 euro).

Ca și la Jeep, standard se oferă un sistem multimedia mai simplu, Radio Compostion Colour, cu ecran tactil de 6,5 inci, dar se poate comanda extra pentru numai 206 euro sistem multimedia Radio Composition Media cu ecran de 8 inci, iar versiunea de top cu navigație, Discover Media, costă încă 500 euro.
De asemenea, scaunele cu piele pe margini sunt cele mai bine configurate oferind cel mai bun sprijin lateral.

Dinamică și confort

Toate cele trei modele au ceva în comun. Sub capotă lucrează motoare turbo cu trei cilindri, foarte bine echilibrate.

Între ele se detașează motorul de 1 litru al lui VW, care este cel mai rafinat, cel mai performant și cel mai economic. Este cel mai bun motor turbo de 1 litru în trei cilindri de pe piață din toate punctele de vedere. Reprizele nu sunt relevante deoarece T-Cross și Renegade aveau cutii manuale cu 6 trepte și C3 Aircross cutie automată cu 6 trepte, iar reprizele sunt măsurate în treapta a șasea la T-Cross și Renegade și în D la C3 Aircross.

Motorul lui VW este și cel mai liniar, urcă cu o ușurință dezarmantă în ture, rămâne silențios și la turații înalte și este foarte plăcut în utilizare. T-Cross accelerează sprinten cu multe secunde înaintea rivalilor, ajutat și de masa mai redusă cu peste 100, respectiv 200 kg față de C3 Aircross respectiv Jeep.

În viraje, T-Cross este agil datorită masei reduse și subvirează puțin însă suspensia nu este reglată prea ferm. VW a preferat să ofere un compromis mai bun pentru confort. Motorul este și extrem de economic, consumul în oraș și cel mixt fiind mult sub al rivalilor.

 

Motorul de 1 litru de la Jeep este o creație complet nouă beneficiind de turbo cu supapă wastegate cu comandă electrică și distribuție Multiair de ultimă generație. Însă din cauza masei mari, accelerațiile și reprizele sunt mai lente și consumul este mai mare. În plus, la turație mică are un răspuns mai lent până intră în funcțiune turbina.

Renegade are însă un tren de rulare foarte bine reglat, mai suplu. Ruliul este moderat și suspensia elastică oferă un confort foarte bun fiind ideală și pentru off-road. De altfel, de la volan, Jeep se simte cel mai robust și mai pregătit pentru off-road. Este de altfel și singurul care se poate comanda opțional cu tracțiune integrală în combinație cu motorul turbodiesel de 2 litri cu 140 și 170 CP.

Mai trebuie să menționăm că și Citroen are un sistem care ajută în off-road, numit Extended Grip, (155 euro extra, prezent pe mașina de test) care îmbunătățește tracțiunea pe suprafețe alunecoase și vine la pachet cu pneuri all-season.

Citroën are tot motor în trei cilindri, dar cu o cilindree mai mare, de 1,2 litri. Capacitatea cilindrică mai mare se simte pentru că are cel mai mare cuplu motor, obținut de la o turație scăzută, de 1.750 rpm, și trage foarte bine de la turații mici.

Cutia automată cu 6 trepte se armonizează foarte bine cu motorul, în modul Manual se retrogradează natural împingând levierul spre înainte însă nu este foarte sportivă. Are și un mod Iarnă și unul Sport, dar acesta nu îi imprimă un comportament mai sportiv ci doar schimbă la turații mai înalte.

Cu un tren de rulare reglat de asemenea mai moale și cu o masă relativ mare, Citroën nu este prea agil însă este plăcut la drum lung. Deși se înclină ușor în viraje, C3 Aircross are o aderență și stabilitate foarte bune și la limită, conform măsurătorilor, suportă aceeași accelerație laterală ca și VW T-Cross. Consumul este mai mare decât la T-Cross dar se menține în limite rezonabile mai ales că era singura versiune din test cu transmisie automată. Cu transmisie manuală, cu siguranță consumul se mai reduce cu niște zecimi de litru.

Costuri

Deși ne așteptam la diferențe mai mari între modele, prețurile de bază sunt comparabile cu mențiunea că VW era în echiparea de bază Life, foarte bine dotată, Jeep era cu a doua echipare, Longitude, care reprezintă și nivelul maxim care se poate configura cu motorizarea de 1 litru, iar Citroën a venit cu echiparea de top Shine. De aceea, ierarhia de la prețurile de bază se schimbă la prețul comparat unde VW este cel mai ieftin. Pentru a compara mere cu mere, la VW nu am adunat prețul pilotului automat adaptiv și al farurilor cu LED care nu se pot comanda la rivali. La Jeep există după facelift opțiunea farurilor cu LED, dar nu la echiparea Longitude ci doar la Limited și Trailhawk. În final, VW este cel mai ieftin,urmat de Citroën și Jeep. Dacă ar fi existat și opțiunea unui sistem de navigație mai ieftin cu ecran mai mic, de 7 inci, Jeep ar fi fost la același nivel de preț cu rivalii.

Verdict

Avem în față reprezentanții a trei mărci foarte diferite care țintesc fiecare o felie din noul tort atrăgător al SUV-urilor de clasă mică. O mare surpriză a fost pentru noi faptul că prețurile sunt apropiate, dar în același timp mult mai mari decât la o mașină echivalentă de clasă mică, vezi noile Citroën C3 sau VW Polo. Fiecare are atuurile sale cu care încearcă să se impună. T-Cross este clasicul care face totul foarte bine dar nu te face să scoți acel wow, C3 Aircross este cel care sparge tiparele și atrage cu un stil deosebit, iar Renegade încearcă să transfere toată experiența off-road Jeep în cel mai mic model Jeep construit vreodată.

VW T-Cross 1.0 TSI Life 

Are cel mai economic, mai rafinat și mai performant motor. Are un interior foarte spațios și modulabil și este foarte bine echipat standard. Prețul este rezonabil și doar plasticele tari de bord îi pot fi reproșate.

 

Citroen C3 Aircross Puretech 110 Shine 


Are un design exterior și interior care iese din tipare și este foarte bine dotat standard. Interiorul este modulabil și spațios. Motorul are performanțe bune și consumă rezonabil, dar mai mult decât T-Cross.

 

 

Jeep Renegade 1.0 Turbo Longitude 


Oferă multă calitate la interior și un tren de rulare polivalent foarte bine adaptat pentru off-road. Are un preț foarte atractiv pentru un Jeep. Consumă mai mult din cauza masei mari și există un gol turbo la turații mici.

 

DATE TEHNICECitroënJeepVolkswagen
ModelC3 Aircross PureTech110 ShineRenegade 1.0 Turbo LongitudeT-Cross 1.0 TSI Life
Motor/nr. cilindriL3, turboL3, turboL3, turbo
Cilindree (cmc)1.199999999
Putere maximă/turație (CP/rpm)110/5.500120/5.750116/5.500
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)205/1.750190/1.750200/2.000-3.500
Transmisiefațăfațăfață
Cutie de vitezeautomată, 6 treptemanuală, 6 treptemanuală, 6 trepte
PneuriHankook Kinergy All seasonBridgestone Turanza T001Hankook Ventus Prime 3
Dimensiuni pneuri215/50 R17 91H215/60 R17 96H205/55 R17 91V
L/l/h (mm)4.154/1.756/1.5974.236/1.805/1.6674.110/1.782/1.558
Ampatament (mm)2.6042.572563
Masă la gol (kg)1.2781.3951.25
Volum portbagaj (l)410/520-1.289351-1.297385/455-1.281
Unghiuri de atac/ventral/ie?ire (grade)nc/nc/ncnc/nc/nc16,6/14,0/18,5
Gardă la sol (mm)nc175184
Accelerație 0-100 km/h (s)10,711,210,2
Viteză maximă (km/h)185185193
Consum mixt (l/100 km)6,35,96,3
Emisii CO2 (g/km)131 (1)132115 (1)
Volum rezervor (l)454840
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
Accelerații
0-60 km/h (s)4,55,44,3
0-100 km/h (s)11,012,49,9
0-130 km/h (s)20,021,416,5
1 km cu start de pe loc (s)32,933,931,6
Reprize
70-90 km/h (s) * 4,411,08,8
70-120 km/h (s) *11,426,921,5
Frânare de la 100 km/h
De la 100 km/h la gol, rece (m)45,643,641,0
Consum
la 90/100/130 km/h (l/100 km)5,74/6,37/9,175,92/6,67/9,345,15/5,88/8,47
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km)7,87/6,49/8,628,47/7,35/8,856,37/5,49/8,00
Consum în test (l/100 km)7,698,26 6,62
Autonomie (km)586582604
Mase
Masă la gol (kg)1.431.5811.326
Distribuție mase61/3957/4359/41
Zgomot interior
La 50 km/h (dBA)59,359,556,9
În accelerare maximă72,476,174,5
COSTURI & GARANȚIE (lei cu TVA)
Impozit anual (lei/an)484040
Interval revizii (km)151515
Costuri revizii 60.000 km (lei)2.7523.796nc
Garanție4 ani sau 100.000 km4 ani f?r? limit? km4 ani sau 120.000 km
PREȚURI (euro cu TVA)
Preț de bază18.917.91917.068
Airbaguri frontale/laterale/cortinăserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serie
Cutie automată--
Aer condiționat/climatizare-/serieserie/536serie/331
Sistem multimedia/naviga?ieserie/serieserie/1.749serie/706
Pilot automat/adaptivserie/-serie/-serie/(492)
Asistent de bandă/unghi mort665 (2)serie/-serie/serie
Cameră marșarier(2)-248
Senzori de parcare spateserieserieserie
Scaune încălzite față201268292
Banchetă fracționabilă 40/60%serieserieserie
Jante aliaj 16/17 inci-/serie-/serieserie/428
Faruri full LED---1.036
Vopsea metalizată309536438
Preț comparat (euro cu TVA)20.07521.00819.511

Reprize măsurate în treapta a șasea la T-Cross și Renegade și în D la C3 Aircross. (1) consum WLTP în timp ce la Jeep consumul este conform normelor NEDC. (2) pachet cu asistent unghi mort, cameră marșarier, asistent parcare.

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top