Test comparativ cutii de viteze automate

500x, Megane, Auris

Cu convertizor de cuplu, cu dublu ambreiaj, cu variație continuă: cele trei variante de transmisii automate, comparate cu clasica transmisie manuală. Iată toate diferențele, inclusiv cele de consum și performanță, în acest test comparativ cutii de viteze automate.

Unul dintre miturile care urmează să fie spulberate este cel care spune că mașinile automate consumă mai mult decât cele echipate cu transmisii manuale. Odată era adevărat, dar lucrurile s-au schimbat. Oricum, depinde mult de tipul transmisiei, iar în zilele noastre suntem răsfățați cu câteva variante la alegere.
Convertizorul clasic de cuplu a evoluat și a apărut și conceptul rafinat cu dublu ambreiaj. Transmisia cu variație continuă CVT a reușit să se impună parțial, în pofida efectului de bandă elastică și sunetului neplăcut, dovedindu-se mai ”normală” la conducere și mai eficientă. Pentru a ne lămuri, cel mai corect este să testăm trei perechi de mașini echipate cu motoare identice, cuplate la transmisii manuale și automate. La categoria transmisiilor cu convertizor de cuplu, am ales unul dintre best-sellerele momentului, crossoverul Fiat 500X cu tracțiune integrală, pus în mișcare de propulsorul turbo diesel de 2 litri și 140 CP.
În ceea ce privește transmisia cu dublu ambreiaj, lansată de Grupul VW sub denumirea DSG și care a prins atât de bine pe piață, ne-am oprit asupra variantei EDC de la Renault Megane, cuplată recent și la motorul 1.5 dCi, de 110 CP. Pentru varianta CVT, alegerea a fost practic evidentă. Japonezii sunt experții în domeniu, de aceea candidatul ideal s-a dovedit Toyota Auris 1.2 turbo, singurul motor pe benzină dintre cele trei testate. Mănușa a fost aruncată! Concluziile, cu plusuri și minusuri, pot fi găsite în următoarele rânduri ale testului.

 

Fiat 500X

 

Convertizor de cuplu: cutia automată cu 9 trepte de la Fiat

În cazul crossoverului din Torino, comparația cutie manuală – automată nu poate fi făcută decât între variantele 2.0 Multijet 4×4. Acestea sunt perfect similare în orice privință, în afara transmisiei (la varianta 1.4 turbo benzină, transmisia automată este disponibilă doar pentru 4×4, iar cea manuală pentru 4×2, în timp ce pe 1.6 MJT va debuta varianta cu dublu ambreiaj). Care sunt, deci, argumentele pro și contra pentru fiecare tip de transmisie? Să începem cu cea manuală. Performanța este foarte satisfăcătoare, poate chiar exuberantă, însă trebuie luat în seamă ambreiajul tare. Dacă rutele nu implică circulația frecventă prin oraș, unde efortul pe care-l face piciorul stâng devine enervant, atunci transmisia se dovedește agilă și stimulează resursele motorului încă de la turații joase, acolo unde cuplul abundă, generând o forță puternică de tracțiune și un consum de 6,7 l/100 km.

Transmisia automată, care costă cu 2.200 euro mai mult, prezintă un salt uriaș în ceea ce privește calitatea și funcționarea. Cu cele 9 trepte, cutia de viteze ZF este printre cele mai bune de pe piață, fiind disponibilă și pe Jeep Renegade și Cherokee și rudă apropiată cu cea de pe Range Rover Evoque. Ea garantează o funcționare lină, atâta vreme cât nu se exagerează cu accelerația: altfel, schimburile de trepte devin un pic brutale. În plus, mai există și selectorul Mood. Acesta permite alegerea modului de conducere (la fel ca și în cazul lui 500X cu transmisie manuală), oferind fie performanță dinamică, fie consum scăzut, fie aderență ridicată pe teren dificil. Consumul mediu este mai mare decât în cazul transmisiei manuale, dar este compensat din abundență de plăcerea de a conduce.Fiat 500XCutia automată de la Fiat: mai multe trepte

Transmisia automată de pe 500X este clasică, cu convertizor de cuplu și angrenaj planetar, care permite atingerea unor viteze mai mari pentru dimensiunile sale exterioare compacte. Transmisia, produsă în Statele Unite de către compania germană ZF, are patru angrenaje planetare și nouă trepte de viteză, care asigură un raport de demultiplicare mare între prima și ultima treaptă, de 9,81:1. Mai detaliat, prima treaptă este foarte scurtă (4,713:1), în timp ce ultima este de tip overdrive (0,48:1). Aceasta se traduce printr-un demaraj bun și o turație scăzută la viteză mare, cu beneficii reale asupra consumului și confortului.

Fiat 500X 2.0 MJT 4x4Fiat 500X 2.0 MJT 4x4 AT9
Masa măsurată (kg)1.6371.661
Consum urb/ext/mixt în test (l/100 km)6,8/5,8/6,78,0/6,4/7,3
Accelerație măsurată 0-100 km/h (s)10,39,9
Repriză măsurată 70-140 tr.VI/D (s)21,515,9
Tur de pistă (s)1'32''2901'32''567
Confort acustic max. în accelerare (dB)70,771,9

Renault Megane

Dublu ambreiaj: consum aproape identic cu transmisia manuală

Introducerea trebuie făcută corect în cazul lui Megane: sub capotă se află unul dintre cele mai premiate și de succes motoare diesel mici din ultimii 10 ani, desigur, actualizat permanent, cu consum și vibrații tot mai reduse. Doar varianta cea mai puternică, de 110 CP, poate fi combinată cu transmisia automată, fiind de altfel și cea mai potrivită pentru greutatea mașinii. Să începem cu o observație: perechea motor – transmisie nu are defecte în cazul variantei manuale. Forța de apăsare a pedalei, de peste 13 kg, nu este prea scăzută, însă ergonomia amplasării și fluența în apăsare o fac să fie puțin obositoare la debreiere. Dacă ar fi să-i reproșăm ceva, cursa lungă a ambreiajului nu-l face potrivit pentru un stil sportiv de conducere. În orice caz, cutia manuală poate fi recomandată fără ezitare. Transmisia cu dublu ambreiaj costă cu 1.200 euro mai mult, însă face viața la volan mai ușoară, ajutând șoferul chiar și pe cele mai sinuoase rute.


Pe lângă faptul că schimbă treptele rapid și fără ezitare, ea oferă și sistemul Multi-Sense, care permite șoferului să se armonizeze mai bine cu mașina, alegând între modurile Comfort și Sport sau creându-și propriul profil, care modifică reacțiile direcției, accelerației și ale altor parametri. Pe porțiunile rapide, schimbarea manuală a treptelor folosind maneta (padelele sunt indisponibile) este chiar mai bună decât cea complet automată. Referitor la consum, valorile medii sunt asemănătoare: în testele noastre, Megane cu dublu ambreiaj consumă un pic mai mult în oraș, dar bătălia consumurilor pe autostradă se termină la egalitate. Cele 6 trepte ale transmisiei manuale sunt etajate ușor diferit (mai uniforme decât cele ale cutiei EDC), însă în final randamentul este identic.

Renault Megane

Cutia automată de la Renault: două ambreiaje sunt mai bune decât unul

Transmisia cu dublu ambreiaj de la Megane este produsă de compania germană Getrag. Acest tip de cutie de viteze are în componență două transmisii care lucrează în paralel: una pentru treptele pare, alta pentru cele impare, fiecare cu propriul ambreiaj. În timp ce o transmisie este angrenată și cu ambreiajul cuplat, cealaltă este angrenată dar cu ambreiajul decuplat. Pentru a schimba treptele, prima transmisie cuplează ambreiajul, iar cealaltă îl decuplează simultan. Procesul este foarte rapid, iar fluxul de putere la roată nu este întrerupt. Raportate la cutiile de viteze automate clasice, cele cu dublu ambreiaj au un randament ameliorat, pentru că nu au convertizor de cuplu. Totuși, confortul la plecarea de pe loc este este mai mic.

Renault Megane 1.5 dCiRenault Megane 1.5 dCi EDC
Masa măsurată (kg)1.4211.461
Consum în test urb/ext/mixt (l/100 km)5,5/5,1/5,46,0/4,9/5,5
Accelerație măsurată 0-100 km/h (s)10,811,3
Repriză măsurată 70-140 tr.VI/D (s)26,518,1
Tur de pistă (s)1'32''7221'32''303
Confort acustic max. în accelerare (dB)69,667,6

Toyota Auris

Variație continuă: totuși, mai bună decât transmisia manuală

În ultima vreme ne-am obișnuit cu varianta eCVT, aceasta fiind transmisia automată pe care-o folosesc hibridele Toyota. În acest caz, un motor electric efectuează schimbarea treptelor (de fapt, doar virtual), folosind un angrenaj planetar în locul curelei și flanșelor tipice transmisiei cu variație continuă „adevărată”. Ei bine, să lăsăm puțin deoparte atât de răspândiții urmași ai lui Prius și să ne întoarcem pentru un moment la o provocare între un CVT pur (care costă 1.685 euro) și o transmisie manuală.


Fiecare este cuplată la motorul turbo de 1,2 litri, cu 4 cilindri, plin de viață, plăcut la condus și silențios. Varianta manuală surprinde cu un ambreiaj foarte ușor de apăsat, iar senzația de ansamblu pe care o lasă este de lucru bine făcut, tipic japonez. Auris este ușoară, manevrabilă, se strecoară lejer prin trafic și poate fi parcată cu nonșalanță în spații apropiate de cei 4,3 m lungime pe care-i are. Trecând la transmisia automată, inițial ne-a încercat temerea că vom regăsi senzația tipică scuterelor și sunetul variantelor vechi de CVT. În realitate, nimic din toate acestea nu mai e valabil. Am condus la turații mici și medii fără să sesizăm variația continuă a treptelor. Iar atunci când ne-am dorit, am schimbat manual folosind padelele de la nivelul volanului și utilizând cele 7 trepte generate electronic. Schimbarea se face plăcut, iar performanțele nu au de suferit. În final, reprizele excelente și consumul chiar mai bun decât în cazul cutiei manuale recomandă această transmisie. Nu are mod sailing, ca la hibride, dar în rest este similară. Nu agreează însă stilurile de conducere agresive, nu se pretează la abuzuri și refuză o utilizare prea sportivă. De aceea, la testele pe pistă a suferit. Nu însă și pe șosea, în condiții normale de rulare.

Toyota Auris

Cutia automată de la Toyota: sub semnul confortului

 

Principiul de funcționare al transmisiei CVT este simplu: o curea trapezoidală cu mai multe straturi metalice prinse între ele cu câte două inele de oțel, este antrenată de o fulie conică (motoare) și transmite cuplul alteia (condusă). Diametrul fuliilor poate crește sau scădea permanent, variind astfel continuu și raportul de transmisie de la un minim la un un maxim dat. Transmisiile CVT sunt foarte confortabile: mașina își crește lin viteza, fără întreruperi în transmiterea fluxului la roată.

Toyota Auris 1.2 TurboToyota Auris 1.2 Turbo CVT
Masa măsurată (kg)1.4141.435
Consum în test urb/ext/mixt (l/100 km)7,2/6,8/6,86,5/6,6/6,6
Accelerație măsurată 0-100 km/h (s)9,710,6
Repriză măsurată 70-130 tr.VI/D (s)28,913,4
Tur de pistă (s)1'31''0011'33''001
Confort acustic max. în accelerare (dB)71,468,3

 

Concluzii

Fiat 500X

Fiat 500X 2.0 MJT

+ Consum. Versiunea manuală consumă aproape 6,7 l/100 km, o medie bună pentru un 4×4 de mărimea și cu performanțele sale. Comportament bun în oraș.

– Ambreiaj. O forță reală de apăsare de aproape 14 kg devine obositoare pentru picior, mai ales la schimbările și pornirile dese de pe loc.

 

Fiat 500X 2.0 MJT AT9

+ Reprize. Cuplul mare al motorului turbodiesel de 2 litri (350 Nm/1.750 rpm), combinat cu un kick-down rapid oferă un răspuns remarcabil.

– Preț. Dintre toate cutiile automate testate aici, cea cu convertizor de cuplu și nouă viteze este cea mai scumpă, diferența de preț fiind de 2.200 euro.

Renault Megane

Renault Mégane 1.5 dCi

+ Insonorizare. Compacta franceză este de apreciat pentru nivelul habitabilității. Călătoria rămâne plăcută, chiar și la viteze de autostradă.

– Manetă schimbător. Din cauza unei curse lungi, cutia nu se manevrează rapid și nu se pretează stilului de conducere sportiv.

 

Renault Mégane 1.5 dCi EDC

+ Consum. În esență, EDC a egalat cutia manuală, în pofida celor 41 kg pe care le are în plus. Treptele de viteză alese corect îi conferă acest beneficiu.

– Fără padele. Cutia EDC este relaxantă și se adaptează bine la stiluri de conducere diferite: puteți schimba vitezele chiar și secvențial. Lipsesc însă padelele de pe volan.

Toyota Auris

Toyota Auris 1.2 Turbo

+ Manevrabilitate. Chiar și în varianta 1.2 turbo, compacta japoneză este agilă și ușoară, dovedindu-se plăcută la condus. Se mișcă lejer prin trafic.

– Reprize. Motorul turbo oferă un cuplu bun de la turații mici, dar nu poate face minuni: în treapta a șasea își pierde strălucirea și cere retrogradare la depășiri.
Toyota Auris 1.2 CVT
+ Padele. Ca și alte tipuri de cutii, și CVT are padele, dar treptele de viteze sunt ”virtuale” și atipice. În plus, padelele funcționează bine.
– Sportivitate. Nu neapărat un defect real, ci mai degrabă o raportare la circuit: sportivitatea extremă încinge transmisia și o blochează. Timpul pe tur nu-i face cinste.
500x, Megane, Auris

 

Verdict AutoExpert

În tripla noastră provocare, am ales trei modele cu caracteristici foarte diferite între ele, de la combustibil și sistem de tracțiune, până la tipurile de transmisii automate. De aceea, este imposibil să încoronăm un singur învingător absolut. Testul nostru arată însă cine oferă prestații mai bune dintre cutiile manuale și cele cu convertizor  de cuplu/dublu ambreiaj/variație continuă. Rezultatul este evident: dacă nu ne raportăm la preț (care variază între 1.200 și 2.200 euro), transmisiile automate câștigă invariabil. Acestea elimină mai mult sau mai puțin defectele precum ambreiajul greu de apăsat și permit șoferului să se bucure de călătorie cu ambele mâini pe volan, adesea chiar și atunci când vor să schimbe secvențial vitezele. Aceasta este posibilă la 500X și Auris, dar nu și la Megane, unde treptele se pot schimba doar de pe selectorul dintre scaune. Referitor la dinamică și consum de combustibil, diferențele dintre cele trei tipuri de transmisii automate sunt evidente. Convertizorul de cuplu este soluția ideală pentru varianta 4×4, puternică și cu cuplu mare de la Fiat, conferindu-i chiar și o latură sportivă. Rapiditatea în schimbarea treptelor permite o accelerație ameliorată, iar kick-down-ul permite un răspuns incomparabil mai bun decât în cazul manualei. În schimb, consumul mediu este puțin mai mare. Nu și în varianta EDC de la Renault: chiar dacă datele oficiale indică un consum mediu prea optimist, de 3,7 l/100 km (noi am obținut 5,4, respectiv 5,5 l/100 km pentru automată și manuală), deci vizitele la pompă sunt identice. Cea mai impresionantă performanță o oferă CVT-ul de la Toyota. Fișa tehnică promitea un consum mediu mai bun decât al versiunii manuale (5,1 l/100 km vs. 5,7 l/100 km). Ei bine, testele noastre au confirmat acest fapt, și totodată un consum real mai apropiat de cel oficial (6,6 l/100 km vs. 6,8 l/100 km). Ea oferă și alte beneficii, rămânând în urmă doar la conducerea sportivă. În concluzie, transmisiile automate sunt câștigătoare de fiecare dată.

 

 

 

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top