Creșterea generală de calitate în toate direcțiile înregistrată de a doua generație Dacia Duster îi dă dreptul să se confrunte cu fratele de alianță Nissan Qashqai. Test comparativ cu versiunile echipate cu motoare diesel de 1,5 litri.
La conferința de presă ocazionată de primul test drive cu noua Dacia Duster, oficialii mărcii Dacia au precizat din nou: Duster oferă un interior comparabil ca mărime cu cel al SUV-urilor compacte, în timp ce prețul este de SUV de clasă mică. De aceea, această comparație are sens. Al doilea motiv: Dacia a crescut mult în calitate atât în ceea ce privește calitatea intrinsecă a materialelor, dar și nivelul de dotări, iar ergonomia nu mai este supusă constrângerilor impuse de ideea de low-cost. Al treilea motiv: cele două modele au în comun motorul turbodiesel de 1,5 litri, aceasta fiind motorizarea diesel de top la Dacia și de bază la Qashqai.
Caroserie și interior
Într-adevăr, Dacia are un interior comparabil cu al SUV-urilor compacte din zona inferioară a segmentului. Duster este cu 53 mm mai scurtă decât Qashqai dar are un ampatament mai mare cu 28 mm. Ampatamentul mai mare nu aduce un avantaj imediat, deoarece Qashqai oferă în spate puțin mai mult loc la genunchi dar diferența este mică. În schimb, Dacia oferă o înățime interioară mai mare în față și în spate, beneficiind acum și de faptul că scaunele față au fost poziționate mai jos.
Și în ceea ce privește lățimea interioară, Duster este acum la același nivel cu Qashqai în față, în timp ce în spate este chiar mai lată. Dar dincolo de dimensiuni, marele câștig al noului Duster sunt scaunele. Acestea sunt mult mai bine profilate și buretele lor este mai tare ca în trecut. Șezutul este mai lung cu 20 mm, plaja de reglaj pe verticală a fost mărită de la 40 la 60 mm, fiind la nivelul lui Qashqai, iar volanul nu se reglează doar 40 mm pe înălțime ci și 50 mm pe adâncime. Sigur, toate acestea există la Qashqai, dar acum și Duster respectă aceste standarde normale de reglaje. În comparație directă, scaunele față din Qashqai sunt ceva mai bine profilate și mai tari, fiind optime pentru condus la drum lung.
Qashqai este și mașina mai practică. Nissan are mai multe spații de depozitare în zona centrală între scaunele față, un compartiment de depozitare uriaș sub cotiera față și dispune de cotieră și în spate, inexistentă la Duster. De asemenea, Qashqai are un portbagaj cu podea dublă și se creează o suprafață plană prin rabaterea banchetei spate. Mai mult, Nissan dispune de o inovație care este o premieră chiar și printre SUV-urile mai galonate. Podeaua dublă este din două segmente și unul dintre acestea poate fi montat la verticală pentru a reține bagajele în caz că în portbagaj sunt doar puține bagaje. Foarte practic! La Dacia nu se creează suprafață plană prin rabaterea banchetei, dar volumul măsurat al portbagajului, de 464 litri, este cu 28 litri mai mare decât la Qashqai.
Și în ceea ce privește calitatea, noul Duster a progresat enorm. Sigur, pe bord sunt încă plastice tari, dar plastice la fel de tari sunt și în VW T-Roc, spre exemplu. În schimb, Nissan Qashqai are plastice moi peste tot inclusiv în zona inferioară a bordului, cele tari fiind doar în zona inferioară sub volan. Surprinzător însă, fețele de uși arată mai bine la Dacia, iar cu noul volan lui Duster nu îi este rușine în fața niciunui competitor. Remarcăm și indicatoarele de bord cu grafică modernă de la Dacia, inspirate de cele de la Kadjar.
Și ergonomia lui Duster s-a îmbunătățit substanțial. Ecranul sistemului multimedia a fost amplasat 74 mm mai sus fiind acum la același nivel cu cel al lui Qashqai, și are o ramă separată fiind îndreptat spre șofer. Displayul de la Qashqai are tot 7 inci, dar un format mai modern, mai lat, și este orientat oblic față de verticală fiind puțin mai ușor de citit. Sistemele multimedia cu navigație sunt standard în ambele modele, iar cel de la Qashqai se mișcă ceva mai repede, lucru normal având în vedere configurația lui mai bună. Nissan are standard un sistem de cameră la 360 grade inclus în pachetul Connect Plus. Pentru 250 euro Dacia oferă un sistem de 4 camere ale căror imagini pot fi vizualizate pe displayul de 7 inci al sistemului multimedia. Nu oferă o imagine la fel de completă ca la Nissan dar cele laterale montate în oglinzi sunt extrem de utile în off-road greu.
Dinamică și confort
Dacia Duster poate fi comandată în versiunea turbodiesel 1.5 dCi/109 CP 4×2 atât cu transmisie manuală cu 6 trepte cât și automată cu dublu ambreiaj EDC cu 6 trepte, ultima soluție nefiind disponibilă la Qashqai, care la motorizarea 1.5 dCi oferă doar transmisia manuală cu 6 trepte. Deși pe drum, Qashqai pare mai rapid și cutia automată de la Dacia dă senzația că anesteziază puțin performanțele motorului, în realitate, Duster este cu câteva zecimi de secundă mai rapid. Ambele motoare au aproximativ aceeași putere, dar avantajul Daciei rezultă din masa măsurată, mai mică cu 141 kg.
În schimb, pe viraje, Qashqai este mai incisiv, se înclină mai puțin și răspunde mai prompt la comenzile direcției. Noua direcție electrică a lui Duster este foarte soft și la viteze mici este prea ușoară în timp ce direcția lui Qashqai oferă un feedback mai bun.
Cutia automată dar în special aerodinamica mai slabă ridică consumul lui Duster care are nevoie de 0,5 l/100 km mai mult în medie decât Qashqai. Cutia automată EDC e puțin mai scurt etajată decât cea manuală de la Qashqai, la 130 km/h turometrul arătând 2.400 rpm la Duster și 2.100 rpm la Qashqai. Însă la viteze stabilizate de 130 km/h pe autostradă, Duster consumă cu 1,6 l/100 km mai mult decât Qashqai și aici aerodinamica slabă este de vină.
Dacia a insonorizat mult mai bine noul Duster, progresul fiind substanțial. Până la viteze de autostradă de 130 km/h, progresul înregistrat de Duster față de vechea generație este uriaș pentru că se poate purta o convorbire la un volum decent la această viteză. Peste 130 km/h începe să se audă și motorul diesel și de aici încolo diferențele față de Qashqai sunt evidente.Cu pneurile cu balon înalt de 60 și cu suspensia foarte soft, Dacia oferă mult confort mai ales la trecerea peste denivelările scurte. Însă Qashqai oferă un mai bun compromis între dinamică și confort.
Costuri
Am ajuns și la problema cea mai sensibilă: prețul. Iar aici Dacia pune mai multă presiune pe fratele de alianță datorită creșterii de calitate, de dotări, fără a crește însă substanțial prețul. Dacă înainte o diferență de 5.000 euro era perfect justificată de condiția de low cost a lui Duster, acum nu mai putem trage aceeași concluzie. Dacă nu luăm în calcul tapițeria de piele (500 euro la Dacia) care nu e disponibilă la nivelul N-Connecta la Nissan, diferența de preț la echipare echivalentă este de 5.700 euro. Sigur, Qashqai are climă automată dual zonă față de o singură zonă la Duster, are cotieră în spate, jante mai mari de 18 inci, camera la 360 de grade față de cea multiview la Dacia sau asistent de bandă dar diferența e mare.
Qashqai e mai elegant, mai incisiv, are mai multe stele la EuroNCAP, consumă mai puțin dar și diferența de preț e substanțială, de 30% din prețul lui Duster.
Concluzii
Nissan Qashqai 1.5 dCi N-Connecta
Este un model foarte bine lucrat cu materiale de foarte bună calitate și cu o dotare standard completă la nivelul N-Connecta. Este economic, mai incisiv decât Duster, mai practic și mai modulabil. Diferența de preț față de Duster e puțin cam mare și nu se poate comanda cu EDC la 1.5 dCi.
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Prestige
Un progres imens în ceea ce privește calitatea, insonorizarea, ergonomia și scaunele față. Duster oferă mai multă calitate, materiale mai bune și o ergonomie superioară la aproape același preț cu vechiul model la versiunea de top. Cutia automată oferă mult confort și este mai rapid decât Qashqai. Nu este la fel de economic, de incisiv și de modulabil ca Qashqai, dar este cu peste 5.000 euro mai ieftin.
Verdict AutoExpert
Alianța Renault-Nissan a făcut o treabă inteligentă. I-a conferit lui Duster mai multe calități care vor atrage segmente noi de cumpărători păstrând totuși o distanță față de bestseller-ul Qashqai care se observă la o analiză mai atentă în detaliu a celor două modele. Totuși, diferența de preț pare puțin cam mare chiar dacă Qashqai joacă într-o altă ligă. La calitățile principale, Duster a redus ecartul față de prestigiosul său frate.Model | 1.5 dCi EDC Prestige | 1.5 dCi N-Connecta |
---|---|---|
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.461 | 1.461 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 109/4.000 | 110/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 260/1.750 | 260/1.750 |
Transmisie | față | față |
Cutie de viteze | automată, 6 trepte | manuală, 6 trepte |
Pneuri | 215/60 R17 | 215/55 R18 |
L/l/h (mm) | 4.341/1.804/1.693 | 4.394/1.806/1.595 |
Ampatament (mm) | 2.674 | 2.646 |
Diametru de bracaj (m) | 10,14 | 11,5 |
Masă la gol (kg) | 1.366 | 1.379 |
Volum portbagaj (l) | 445-1.478 | 430-1.578 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 11,9 | 11,9 |
Viteză maximă (km/h) | 171 | 182 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 4,4/4,5/4,5 | 4,2/3,6/3,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 116 | 99 |
Volum rezervor (l) | 50 | 55 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | ||
Accelerații | ||
0-60 km/h (s) | 5,0 | 4,9 |
0-100 km/h (s) | 11,2 | 11,7 |
0-130 km/h (s) | 19,8 | 20,7 |
400 m start de pe loc (s) | 17,9 | 18,1 |
1 km cu start de pe loc (s) | 33,2 | 33,5 |
Reprize | ||
70-90 km/h (s) în D (Duster)/în tr. VI. Qashqai | 4,7 | 9,9 |
70-120 km/h (s) în D (Duster)/în tr. VI. Qashqai | 11,7 | 22,4 |
Performanțe dinamice | ||
Viteză maximă (km/h) | 170,6 | 188,8 |
Frânare de la 100 km/h | ||
La gol, rece (m) | 42,5 | 40,6 |
Consum | ||
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 4,69/5,49/8,26 | 4,35/4,9/6,67 |
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 5,91/5,37/7,75 | 5,99/5,32/6,37 |
Consum în test (l/100 km) | 6,33 | 5,88 |
Autonomie (km) | 789 | 933 |
Masă și dimensiuni | ||
Masă măsurată (kg) | 1.421 | 1.562 |
Distribuție mase (%) | 62/38 | 62/38 |
Volum portbagaj (l) | 464 | 436 |
Zgomot interior | ||
La 50 km/h (dB(A)) | 59,6 | 57,3 |
La accelerare maximă (dB(A)) | 73,9 | 73,3 |
COSTURI & GARANȚIE (lei cu TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | 58 | 58 |
Interval revizii (km) | 20 | 30 |
Costuri revizii 60.000 km (lei) | 2.816 | 3.096 |
Garanție | 3 ani sau 100.000 km | 3 ani sau 100.000 km |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||
Preț de bază | 18.45 | 24.41 |
Airbaguri frontale/laterale/cortină | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Climatizare manual?/automat? | -/serie | -/serie |
Radio/Bluetooth | serie/serie | serie/serie |
Sistem de navigație | serie | serie |
Pilot automat/adaptiv | serie/- | serie/- |
Asistent unghi mort/de bandă | 200/- | -/serie |
Cameră marșarier/multiview | serie/250 | -/serie |
Senzori parcare spate | serie | serie |
Scaune încălzite față | serie | serie |
Geamuri electrice față/spate | serie/serie | serie/serie |
Tapițerie piele | 500 | - |
Banchetă fracționabilă | serie | serie |
Jante aliaj 17/18 inci | serie/- | -/serie |
Vopsea metalizată | 300 | 490 |
Preț comparat (euro cu TVA) | 19.7 | 24.9 |
1 thought on “Test comparativ Dacia Duster vs Nissan Qashqai”
De mult timp asteptam un asemenea comparativ, la care eu as mai fi inclus pe Kadjar si pe Vitara/SX4-S-Cross. E clar ca Duster joaca in alta liga decat ceilalti competitori din clasa SUV-urilor compacte, dar parca Vitara e tot pe acolo… mai e facut si in Ungaria, deci ar fi fost interesant de comparat…
Plaja de preturi e destul de acoperitoare ptr aceste modele, daca dispui de vreo 20.000 euro (mas o menos) ai unde sa te uiti, iar alianta RENAULT-Nissan chiar sta bine la acest capitol.
Personal prefer KADJAR (nici cal – nici magar).