Honda și Mini au făcut primii pași către electrificare prin lansarea primelor modele complet electrice. Ambele au o tentă retro combinată cu cele mai noi tehnologii și o abordare diferită legată de autonomie. Test comparativ Honda e vs Mini Cooper SE.
Foto: Bogdan Paraschiv
La prima vedere, Honda și Mini nu au multe lucruri în comun. Marca japoneză este cunoscută atât pentru modele performante, precum Civic Type-R, dar și pentru SUV-uri precum CR-V și HR-V, în timp ce marca britanică e preferată de cei care vor un look retro, dar performanțe dinamice ridicate.
Un model electric, de fapt primul complet electric produs de fiecare din cele două mărci, le-a adus cumva în prim-plan. Abordarea constructivă a primului model electric din istoria celor două a fost similară, rezultând două mașini asemănătoare, dar totuși extrem de diferite.
Ambele mărci au ales să creeze un automobil electric dedicat orașului, dar care să iasă cumva în evidență, chiar dacă autonomia nu este punctul forte. Mini a mizat pe dinamism, iar Honda, pe tehnologie de ultimă oră. Totul, împachetat într-un design care întoarce capete pe stradă, cu un aer retro-modern.
În trecut, am testat fiecare model individual, testul cu Mini Cooper SE fiind chiar unul dintre ultimele făcute într-un București pustiu, înainte de lockdown-ul din primăvară, iar pe Honda e, am așteptat-o cu mult interes. Modelul japonez a ajuns ceva mai greu la noi în țară, dar acum este disponibil, iar la testul pe care l-am făcut, am stârnit extrem de multe reacții pozitive în trafic.
Așa că am decis să punem față în față Honda e vs Mini Cooper SE, cele două modele electrice fiind extrem de similare din multe puncte de vedere și având un preț aproape egal. Diferența principală este dată de faptul că Honda e are patru portiere, iar Mini Cooper SE se mulțumește doar cu două, dar acest lucru nu va conta prea mult pentru viitorul proprietar, care, cel mai probabil, va fi atras de design și tehnologie. Cele două mașini electrice sunt practic identice din punctul de vedere al lungimii, Mini Cooper SE având 3845 mm, în timp ce Honda e are 3895 mm.
Dimensiunile sunt ideale în special pentru mediul urban, unde ambele automobile electrice se simt cel mai bine. În ceea ce privește ampatamentul, avantajul îi revine Hondei, care are un ampatament de 2530 mm, în timp ce modelul Mini îl are de doar 2495 mm. Ampatamentul mai scurt avantajează însă comportamentul dinamic al electricei britanice, deși sacrifică spațiul pentru pasagerii de pe banchetă.
Mini are și avantajul unei mase la gol mai mici, modelul construit la Oxford având o masă reală de 1501 kg, în timp ce Honda apasă ceva mai tare pe cântar, cu 1633 kg. Honda e vs Mini Cooper SE: o întâlnire cu stil între două modele de lifestyle care promovează retrodesignul sub care se ascunde tehnologie electrică de ultimă oră.
Mini Cooper SE
Mini a fost primul dintre cei doi constructori puși astăzi față în față care a scos pe piață un model complet electric. Fiind o marcă cu tradiție în zona motoarelor termice și a unui comportament dinamic exemplar, Mini avea un standard extrem de ridicat pentru a produce un automobil electric competent. A profitat însă de know-how-ul mărcii-mamă, BMW, de la care a împrumutat partea tehnică.
Astfel, motorul electric, bateria și electronica au fost preluate de la BMW i3s, dar au fost folosite în stilul Mini. Dacă, la BMW, motorul electric este amplasat pe puntea spate, la Mini a fost păstrată soluția clasică, cu motorul pe puntea față. Bateria se află sub banchetă, ceea ce face ca forma acesteia să fie un pic ciudată, dar rezultatul final e cel dorit.
Mini Cooper SE este la fel de Mini ca orice alt model din gama constructorului britanic. Comportamentul agil și feelingul de kart de oraș sunt neschimbate, ba chiar sunt amplificate de motorul electric și de cuplul disponibil de la zero. Mini și-a echipat modelul electric cu un motor electric potent, care oferă 184 CP, putere identică cu cea dezvoltată de modelul Mini Cooper S cu motor termic. Cuplul produs este de 270 Nm și permite modelului electric să accelereze de la 0 la 100 km/h în 7,3 secunde, viteza maximă fiind de 150 km/h.
Partea interesantă este că Mini a optat pentru o baterie relativ mică conform standardelor actuale. Cu o capacitate brută de 32,6 kWh, din care se pot utiliza 28,9, bateria poate asigura o autonomie de maximum 230 km, conform datelor oficiale. În realitate, autonomia maximă variază între 168 și 221 km, în funcție de modul de condus și de temperatura ambientală.
Consumul mediu înregistrat a fost de 17,86 kWh/100 km, dar, dacă abordăm un stil mai lejer de condus, acesta va scădea. Pentru drumurile în oraș însă, autonomia este suficientă, iar partea bună la o baterie mai mică e că se încarcă mult mai repede. Iar dimensiunile reduse, plus poziționarea centrală au permis păstrarea comportamentului dinamic excelent.
Mini și-a dotat modelul electric cu port de încărcare Combo CCS, amplasat în partea din spate a mașinii, acolo unde normal era bușonul rezervorului de carburant. Bateria poate fi încărcată de la stațiile rapide DC cu maximum 50 kW, unde bateria poate atinge 80% în puțin peste 30 de minute. Dacă alimentăm de la o stație AC cu un cablu Type 2, mașina poate trage maximum 11 kW, având nevoie de peste 3 ore pentru o încărcare completă. Cei care doresc să încarce acasă au la dispoziție și un cablu ce poate fi conectat la o priză casnică de 230 V.
Mini Cooper SE are și două trepte pentru recuperarea energiei prin decelerare, una mai puternică, similară cu modul de rulare al modelului BMW i3, și alta mai moderată, care permite și rularea din inerție. Un buton amplasat pe consola centrală îngăduie schimbarea între cele două trepte.
Pentru un Mini Cooper SE, prețul de pornire este de 33.201 euro, iar exemplarul nostru de test, în echiparea L (nivel mediu-ridicat de echipare), are un preț de listă de 39.261 de euro, fără prima oferită de stat prin programul Rabla Plus.
Honda e
Abordarea japonezilor a fost diferită. Stilul de design este tot retro, ca și în cazul lui Mini, dar mașina are un aer futurist, care te face să te oprești din mers și să o admiri. Cu o parte frontală rectangulară, dominată de blocuri optice full-LED rotunde, care înglobează inclusiv semnalizările, Honda e seamănă cu un roboțel motorizat. Inspirația generală pentru designul modelului electric a fost un model clasic din istoria Honda, Civicul din 1972.
Însă restul este modern. De la clanțele pop-up, ce ies din portieră la apăsarea butonului de pe telecomandă sau la apropierea de mașină, la stopurile LED și mai ales la interiorul care este o vitrină a tehnologiilor de ultimă oră. Așezat la volan, ai putea crede că te-ai suit într-un concept car. Dar nu, este un model de serie echipat cu nu mai puțin de șase ecrane digitale la interior. Sunt trei ecrane ce formează planșa de bord, toate cu o grafică impecabilă, și trei ecrane pentru oglinzile digitale.
Honda e este al doilea model de serie ce folosește camere video pentru a înlocui oglinzile retrovizoare clasice. Sistemul a fost utilizat pentru prima dată de Audi e-tron și a stârnit destule controverse prin amplasarea prea jos a ecranelor din interior. Japonezii de la Honda au reușit să evite acest lucru, cele două display-uri fiind plasate la nivelul ochilor, la marginile planșei de bord. Mai mult, camerele au fost reglate pentru a da acea deformare specifică oglinzilor clasice. În plus, noaptea este adăugată un plus de luminozitate și necesită doar o minimă acomodare.
Chiar și oglinda centrală este digitală, reușind să aducă mai multe informații față de una clasică, și nu dă senzația de dezorientare pe care am întâlnit-o la alte mărci. Iar dacă partea digitală ne deranjează din orice motiv, oglinda centrală se transformă într-una clasică printr-o simplă apăsare de buton În ceea ce privește motorizarea, Honda e a mizat pe un motor electric de 154 CP, amplasat pe puntea spate. Acest lucru permite o rază de bracaj incredibilă, roțile din față părând rupte când volanul este rotit la maximum.
Energia electrică este stocată într-o baterie de 35,5 kWh, amplasată în podea. Autonomia oficială e de peste 200 km, măsurată conform standardului WLTP. Deși are bateria puțin mai mare decât a lui Mini Cooper SE, autonomia în test a fost puțin mai mică deoarece Honda e consumă ceva mai mult.
Motorul electric oferă un cuplu de 315 Nm, iar accelerația de la 0 la 100 km/h se face în 8,3 secunde. Viteza maximă este de 145 km/h. Există și două moduri de rulare, Normal și Sport. Pe volanul cu două spițe sunt amplasate padele prin intermediul cărora se poate regla nivelul de recuperare al energiei la decelerare.
Dacă ne dorim o mașină care să decelereze mai apăsat, lângă butoanele pentru selectarea direcției de mers avem și un buton care transformă Honda e într-o mașină ce poate fi condusă cu o singură pedală. Practic, când luăm piciorul de pe pedala de accelerație, mașina va decelera până la oprirea completă, iar cu un pic de antrenament, nu vom mai avea nevoie de pedala de frână.
Deși cuplul este mai mare față de al lui Mini Cooper SE, Honda e se simte o idee mai greoaie, dat fiind masa reală mai mare cu 130 kg. În modul Sport, modelul japonez devine mult mai agil, dar nu se poate ridica la nivelul dinamic la Miniului.
Având motorul amplasat în spate, Honda e a compromis spațiul din portbagaj, acesta fiind minuscul, de doar 145 de litri, conform măsurătorilor Quattroruote. Spătarul banchetei se poate rabata dintr-o singură bucată, spațiul de încărcare crescând astfel la 861 de litri. Ca termen de comparație, Mini Cooper SE are un portbagaj de 174 de litri, iar cu bancheta rabatată, avem 731.
Portul de încărcare Combo CCS este amplasat în mijlocul capotei și e acoperit de un capac fumuriu, care poate fi deschis din telecomandă.
Honda e este disponibilă într-un singur nivel de echipare, numit Advance. Cu o echipare completă, care include volan îmbrăcat în piele, climă automată, scaune față încălzite, volan încălzit, priză electrică de 230 V, sistem audio cu opt difuzoare, jante aliaj de 17 inchi, cruise control adaptiv, menținerea benzii de rulare, recunoaștere semne de circulație, smart entry & start etc., Honda e Advance costă 39.980 de euro, cu TVA, fără prima oferită prin Rabla Plus.
Verdict
Honda e vs Mini Cooper SE: două modele similare din multe puncte de vedere, dar totuși atât de diferite. Mini câștigă la capitolul dinamică și feeling la volan, însă Honda e este atât de tehnologizată, încât pare o mașină venită din viitor. Ambele modele electrice sunt ideale însă pentru mediul urban, în ciuda bateriilor de capacități mici folosite.
Honda e
Honda e este o apariție din viitor. Cu un look inspirat parcă dintr-un roman SF, modelul electric japonez este o vitrină tehnologică: oglinzi virtuale, display-uri cu o grafică impecabilă, materiale de cea mai bună calitate și capacități de parcare autonome.
Mini Cooper SE
Englezii de la Mini au reușit să creeze un Cooper cu motor electric aproape perfect. Feelingul specific de kart urban nu a dispărut, ba chiar este amplificat de puterea electrică. Mini Cooper SE pierde câteva puncte din cauza bateriei mici.
DATE TEHNICE | Honda | MINI |
---|---|---|
Model | e Advance | Cooper SE L |
Motor | electric | electric |
Putere maximă (CP) | 154 | 184 |
Cuplu maxim (Nm) | 315 | 270 |
Tracțiune | spate | față |
Cutie de viteze | 1 treaptă, reductor | 1 treaptă, reductor |
L × l × h (mm) | 3895 × 1750 × 1512 | 3845 × 1727 × 1432 |
Ampatament (mm) | 2530 | 2495 |
Volum portbagaj (l) | 171–861 | 211–731 |
Masă la gol (kg) | 1527 | 1440 |
Capacitate baterie brut/net (kWh) | 35,5/nc. | 32,6/28,9 |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 8,3 | 7,3 |
Viteză maximă (km/h) | 145 | 150 |
Consum mixt WLTP (kWh/100 km) | 18 | 15,5 |
Autonomie mixtă WLTP (km) | 222 | 230 |
Emisii CO2 WLTP (g/km) | 0 | 0 |
MĂSURĂTORI Quattroruote | ||
Accelerații | ||
0–60 km/h (s) | 3,5 | 3,5 |
0–100 km/h (s) | 8,2 | 7,0 |
0–110 km/h (s) | 10,0 | 18,2 |
0–120 km/h (s) | 12,0 | 9,7 |
0–130 km/h (s) | 14,3 | 11,3 |
0–140 km/h (s) | 17,1 | 13,3 |
400 m cu start de pe loc (s) | 16,0 | 15,2 |
1 km cu start de pe loc (s) | 30,8 | 29,8 |
Reprize | ||
70–90 km/h (s) | 3,0 | 2,1 |
70–120 km/h (s) | 8,0 | 5,7 |
Frânare de la 100 km/h | ||
La gol, rece (m) | 39,2 | 39,9 |
Consum | ||
În oraș/drum național/autostradă (kWh/100 km) | 19,6/15,87/21,74 | 15,6/19,2/20,8 |
Consum mediu în test (kWh/100 km) | 20,4 | 17,86 |
Autonomie oraș/drum național/autostradă (km) | 192/237/174 | 221/181/168 |
Autonomie medie (km) | 182 | 196 |
Masă (kg) | ||
Masă măsurată (kg) | 1.633 | 1.501 |
Distribuție mase (%) | 50/50 | 59/41 |
Zgomot interior (dBA) | ||
la 50 km/h (dBA) | 59,2 | 59,6 |
în accelerare maximă (dBA) | 71,8 | 70,5 |
PREȚURI/ECHIPARE (euro, cu TVA) | ||
Preț de bază | 39.98 | 39.261 |
Climă automată | serie | serie |
Sistem audio Hi-Fi | serie | serie |
Multimedia/navigație | serie | serie/serie |
Pilot automat/adaptiv | –/serie | serie/– |
Asistent bandă/unghi mort | serie/serie | serie/serie |
Cameră marșarier | serie | serie |
Scaune încălzite față | serie | serie |
Tapițerie piele | – | serie |
Banchetă fracționabilă | – | serie |
Faruri full-LED | serie | serie |
Jante aliaj 16/17 inchi | –/serie | serie/– |
Vopsea metalizată | serie | serie |
Preț comparat (euro, cu TVA) | 39.980 | 39.261 |